Arrendeavtal !!!!!

FannyN

Trådstartare
:confused: Hur har ni skrivit era arrendeavtal?
Vad ska man ha med?
Jag har dragit ut ett på nätet men det kändes lite för ingående......
Vill att det ska stå att vi har förköpsrätt om det går?
Hur skulle ni formulera det?
Hur lång tid brukar arrendena löpa på? Uppsägningstid?
Som vanlig så är jag innerligt tacksam för svar som den nya lantlolla jag är :bump:

// Åsa

Sv: Arrendeavtal !!!!!

Just arrendelagstiftnignen är väldigt invecklad så det bästa är nog att antingen ta det kontrakt du hittat på nätet eller anlita någon sakkunnig. Typ LRF-konsult och liknande.
Det finns väldigt strikta regler just för arrenden och alla går inte att avtala bort eller att ändra. Så om du vill vara säker på att du har ett riktigt arrende avtal så ta hjälp av någon som verkligen kan just den biten. Det är alltid bättre att skriva ett nogrant avtal nu när ni är sams än att råka illa ut om något skulle hända i framtiden.

Sv: Arrendeavtal !!!!!

Arrenden brukar skrivas på ett år eller fem år. Femåriga avtal har ett år uppsägningstid, ettåriga åtta månader. Om avtalet är längre än ett år får ni dessutom besittningsskydd och kan inte bli uppsagda hur som helst. PM:a mig om du vill veta mer!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok …”Först kommer ingenting, sen ingenting, sen allt på en gång.” Fast jag tycker nog mer att det känns som att jag är en slangbelleboll...
Svar
16
· Visningar
1 486
Senast: Parat
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 784
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar