_moa_

Trådstartare
Hur är det egentligen med arrendet? Är det lätt eller är det svårt att ta tillbaka mark man aranderat ut om man själv inte har användning för det?

Stallägaren är i tvist med han som lånar ut mark till oss. Han och stallägaren hade ett avtal om att max 4 hästar fick gå där, som mest har det gått 8 st. Stallägaren har pratat som att han är elak denna personen, men vi pratade med honom igår och det är han inte! Han sa att han var irriterad av att hon brytigt avtalet och tänkte inte ge oss mer mark och inte heller ta den vi nu har (nu går det 5 hästar där :crazy: ).

Att jag undrar är för att det är illa om han tar marken vi har nu. Då blir det bara att flytta för alla :(

Sv: Arrende

Oftast är ju arrenden skrivna på 5 eller 10 årskontrakt, och då är det näst intill omöjligt att "bryta" upp ett sådant avtal.
Men om ägaren är vetig, och tydligen går att prata med så prata med honom om ni behöver öka hästantalet, annars finns det ju en klar risk att han aldrig skriver ett nytt arrendekontrakt när detta går ut, och då har ni ingenstans att ha era djur...
Det verkar ju som om det är stallägaren som brytit avtalet genom att ha för stort "betestryck" på er hage...

Det finns garanterat inget kontrakt skrivit, muntligt avtal bara som stallägaren har brytit.

Har pratat med gubben och han var sur över antalet hästar, men skulle inte ta tillbaka dom markerna som vi nu har. Dock får det ju inte komma fler hästar, vilket är lite jobbigt eftersom stallägaren har 2 till :smirk: . Han gillar inte hästar och tycker att det finns för mycket av dom här uppe, och det gör det verkligen. Han var väldigt trevlig att prata med. Vi försökte med att det är ju två shettisar varav ena är ett föl, inte kan väl det räknas som en hel häst, men det funkade inte :D . Han sa att det är bara antalet som spelade någon roll, om det så var 4 ardennerar som gick där spelade ingen roll, det är antalet. Och så avslutade han med att säga att ardennern som gick ädr förra sommmaren var väldigt fin (då hamnar man högt på listan över populära personer ska jag säga).

Ne, men han är väldigt snäll... Men som sagt stallägaren har ju brytit kontraktet flera gånger om, så vi får väl se hur länge detta håller :(

Det verkar inte som om det är ett arrende av marken. Utan ett muntligtavtal om att ha X antal hästar på en betesmark. Om då stallägaren släpper fler än vad som är avtalat så har markägagern rätt att "ta tillbaka" sin mark.
Verkar också vara avtalat på årsbasis vilket också ger båda parter möjlighet att avsluta avtalet varje år.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 627
Juridik & Ekonomi Hej, var osäker på vart jag skulle lägga frågan. Det gäller ett arv av en sommarstuga som står på ofri grund, det är alltså ett arrende...
Svar
11
· Visningar
2 502
Senast: Ramona
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 059
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar