T

Tokmaja

Hur säger man upp ett arrende?
Måste man säga upp det vid nyår och då har arrendatorn det till nyår därpå?
Min sommarhage är det egentligen en arrendator på men vi får ha hagen i alla fall, men nu har han börjat krångla och ska ta bort all sly som växt upp, in och köra med traktor nu alltså i min sjöblöta sommarhage... :crazy: det kommer att bli spårigt som sjutton.

Vi vill givetvis ha hagen själva men är rädda att förlora hagen ett helt år och förlorar alltså sommarhage och blir stående med vår lilla vinterhage... :crazy:

Är det alltså ett års uppsägningstid på det?
Dessutom är marken såld till två olika ägare, vi och en till, och enligt arrendatorn så är det de med den största andelen som måste säga upp, de har missat det tyvärr, så vi med vårat ynka hektar har alltså inget att säga till om.
Men finns det inget som gör att arrendet blir påverkat när marken byter ägare, och dessutom delas på till två ägare?

Sv: Arrende

Det beror helt på vad som är avtalat.

Arrendeavtal påverkas inte vid ägarbyte, om det ej står så i arrendeavtalet.

Du borde ha fått en kopia på avtalet när du köpte marken, men jag gissar att du inte har det - så då får du be arrendatorn att visa dig vad som är avtalat (skriftligt).

Ofta är uppsägningstiden på ett arrende åtta månader faktiskt. Tänk också på att det faktiskt är årets brukare dvs i ditt fallarrendatorn som äger EU-stödrättigheterna för marken nu.

I arrendeavtal står oftast att marken skall lämnas tillbaka i samma skick som när arrendet började gälla. Så kör arrendatorn sönder marken med traktor så måste han återställa marken sen när arrendet upphör. Likaså måste vägar osv som skadats återställas.

Vissa EU-stöd kräver att allt sly skall vara bort-taget.
Och det gör man bäst på våren, för då blöder rötterna ihjäl.
Så du får nog lov att acceptera traktorn.
Det växer upp bete på det hela ändå, oroa dig inte för det.
EU-stöd avtalar man för 5 år i taget, så man brukar ha arrendet på samma löptider.
För att du skall kunna säga upp arrendet så måste du veta villkoren.

Arrende måste sägas upp 6 månader före den fardag som man vill att arrendatorn skall avträda marken.
Fardag är 14 mars.
6 månader före är senast 13 september.
Så fram till dess i år kanske det går att säga upp arrendet till nästa år, om det löper ut då vill säga.

Inte_Ung skrev:
EU-stöd avtalar man för 5 år i taget, så man brukar ha arrendet på samma löptider.
Det är inte hela sanningen. Vissa EU-stöd tex miljöstöden söks för 5år där man avtalar att marken skall skötas på ett visst sätt. Om man inte sköter sina beten så kan man tvingas betala tillbaka stöden för alla 5 åren. Skötselavtalen kan dock överlåtas och då åtar sig övertagaren att ta över resterande år.

De nya generella EU-ersättningarna söks dock för ett år i taget. Det är den som brukar och söker stöden i år som får stödrättigheter för marken. Det är inte alls självklart att arrendatorn utan ersättning vill lämna över dessa stödrättigheterna när arrendet sägs upp. Som markägare är det lite sent att reagera på detta nu tyvärr.

När det gäller traktorspår så är det inte alls så självklart att han får köra ut i blöta beteshagar nu. Om det blir djupa traktorspår i en skyddsvärd hage så skulle Länsstyrelsen kunna komma fram till att bonden INTE skött sina åtaganden.

Det är ett oskick att köra i fina beteshagar på våren när det är blött.

Så du får nog lov att acceptera traktorn.
Det är inte det att jag är rädd för att det inte ska växa där, det är att det blir djupa spår.
marken är ren blålera i stort sett och det är inte så att spåren "flyter igen" efter heller.
Han kommer heller inte att bry sig om hur marken ser ut när han åker ut från hagen. jag har även hagen som "paddock" och behöver ha den slät, nu ska jag vara glad att jag ens får använda den i o m att det är "hans" så länge han har arrendet, men dock oroar jag mig för hur marken kommer att se ut, jag ska ändå släppa mina hästar där om ett par veckor... och de kan springa på rätt bra och med en gammal tant inblandad så vill jag INTE ha en hage med djupa traktorspår i.

Arrende måste sägas upp 6 månader före den fardag som man vill att arrendatorn skall avträda marken.
Tänk om det är så, det vore ju toppen, för om det blir i september man då säger till honom, för att inte riskera att förlora hagen i betestider, så kan han ju ha den då under vinterhalvåret när jag inte använder den :devil: .... försöker han släppa sina kor där så rycker jag väl ner mitt staket då...
Fast i o f så har han inga staket till sina kor heller, de går lösa på bygden för jämnan :smirk: , så det gjorde väl ingen skillnad... :crazy:

Det räcker inte med att "säga till".
Ni måste lämna en skriftlig uppsägning och se till att ni får påskrivet att uppsägningen är mottagen.
Allt det där om hur man gör för att uppsägningen skall vara giltig, det står i Jordabalken.
Och det gäller att få den giltig, annars så löper den bara vidare med lika lång tid en gång till.

Men enligt arrendatorn är det också så att det är det "stora" markägaren som måste säga upp, det räcker inte bara med att vi säger upp det, utan då gills det inte, enligt honom...
Hur ligger det där till då?
För om vi lämnar in papper osv i tid, och de andra inte gör det, kommer inte uppsägningen av vårat gälla då?
:confused:
Det känns som att jag inte kommer att ha någon sommarhage alls den här sommaren :( ....

Se upp här! Uppsägningstiden är inte 6 månader som någon skrev utan 8 månader på avtal som är ett år eller kortare. På avtal för längre tid än ett år är uppsägningstiden 12 månader. Fardag är normalt 14 mars men det kan också förekomma andra datum. Se till att få en skriftlig kopia på arrendeavtalet snarast!

Vad gäller EU-stöden så stämmer det att miljöstödsåtagandena är 5-åriga men att gårdsstödet söks år för år. Den som brukar marken 2005 har möjlighet att söka stödrätter för gårdsstödet. Från 2006 kommer det finnas möjlighet att köpa stödrätter. Titta gärna på jordbruksverkets hemsida för mer info om EU-stöd, http://www.sjv.se

Är det ni som äger marken så kan ni säga upp honom från er del. Notera dock att längre avtal medför besittningsskydd så om det är en arrendator som vill bråka kan ni behöva ta en vända i arrendenämnden för att få beslutat att ni har rätt till självinträde.

Lycka till!

Det verkar som om arrendatorn vill trassla.
På vilket sätt delar ni marken med de "stora" markägarna?
Är det i % av allt eller är det mitt och ditt gärde?
Om det är "mitt och ditt" gärde, så kan du ju säga upp ditt gärde.
Om det är % så måste majoriteten, d.v.s. de "stora" markägarna säga upp.

Varför har du inte sett arrendeavtalet för?
Det måste man ju titta på innan man köper en markplätt, så att man vet vad som man köper.

För faktum kvarstår, att har man arrenderat ut marken, så har man avstått ifrån rätten att använda den.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 009
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan Får nog ta alltihopa från början för att alla ska hänga med. Köpte förra året en mindre gård (sommaren). Hade en dröm att ha hästarna...
2
Svar
28
· Visningar
3 811
Senast: Domino_s
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka