Arrende jordbruksmark

exotic

Trådstartare
Läser på kommunens sida att det kostar 30-60 kr/kvm att arrendera mark för bete el odling.
Vet inte om jag är korkad men skulle det innebära att det skulle kosta minst 600 000 kr/ år att arrendera 2 hektar?

Läser på kommunens sida att det kostar 30-60 kr/kvm att arrendera mark för bete el odling.
Vet inte om jag är korkad men skulle det innebära att det skulle kosta minst 600 000 kr/ år att arrendera 2 hektar?
Jag har egentligen noll koll, men det är inte 30-60kr/kvm per år, och inte månad, som avses?

Senast ändrad:
Måste ju bero ofantligt mycket på läge och kvalitet på mark...
Och om den aktuella kommunen ligger på skåneslätten eller i Norrbotten inland...
Och om det är till regelrätt jordbruksverksamhet eller om det är för tätortsnära hobbyodling, typ kolonilott...

Och om den aktuella kommunen ligger på skåneslätten eller i Norrbotten inland...
Och om det är till regelrätt jordbruksverksamhet eller om det är för tätortsnära hobbyodling, typ kolonilott...
Jag tänker också kolonilotter, eftersom det angavs per kvadratmeter.

Det står pris 30-60 kr/kvm och då verkar det innebära all olika typ av mark. Men vill man då arrendera till bete är det ju orimligt.

100*100 meter är ju inte mycket till bete för något djur som äter gräs, så det priset på 300.000- 600.000 för denna areal måste ju vara fullständigt önsketänkande från GBG stad.

GUBB gissar att någon har skrivit fel på hemsidan och att en nolla eller två skal bort, när man ändå vet att GBG stad betalar bönder för att ha djur på deras arealer.

Det är göteborgs stad sida jag läser på
Jag bor i en kranskommun till Göteborg och arrenderar bete. Det är olika pris beroende om det är odlingsmark eller mer betesmark (skog och lite fält). Jag arrenderar 10 ha där det är mest betesmark och jag betalar 7000kr per år. I min kommun måste man arrendera betesmark löpande, dvs man kan inte skriva kontrakt på flera år. Uppsägningstid är på 9 månader. De flesta som arrenderar söker också stödrätter på marken. Jag har arrenderat i 15 år och har inget att klaga på kommunen.

Jag tänker också kolonilotter, eftersom det angavs per kvadratmeter.
Typ markarrenden som inte är jordbruksarrenden?
De kanske har en prislista för olika slags markarrenden för olika syften som har olika prissättning. Där vill man rimligtvis ha med en sådan funktion för att vara heltäckande oberoende av om upplåtelse av mark för sådant ändamål är något vanligt förekommande eller inte.
I den mån man har upplåtelser som består av jordbruksarrenden (i formell fastighetsrättslig mening alltså, dvs. andra regler som gäller t.ex. med besittningsrätt och uppsägning) så styrs prissättning och avtal för dem på annat sätt?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 204
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 448
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 604
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga... 2
Svar
20
· Visningar
6 044
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka