Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har egentligen noll koll, men det är inte 30-60kr/kvm per år, och inte månad, som avses?Läser på kommunens sida att det kostar 30-60 kr/kvm att arrendera mark för bete el odling.
Vet inte om jag är korkad men skulle det innebära att det skulle kosta minst 600 000 kr/ år att arrendera 2 hektar?
2ha blir 600000kr/år. 1ha är 10000kvm x 30=300000krJag har egentligen noll koll, men det är inte 30-60kr/kvm per år, och inte månad, som avses?
Jag tänker också kolonilotter, eftersom det angavs per kvadratmeter.Måste ju bero ofantligt mycket på läge och kvalitet på mark...
Och om den aktuella kommunen ligger på skåneslätten eller i Norrbotten inland...
Och om det är till regelrätt jordbruksverksamhet eller om det är för tätortsnära hobbyodling, typ kolonilott...
Ja såklart, min hjärna var inte ansluten vid skrivandets stund.2ha blir 600000kr/år. 1ha är 10000kvm x 30=300000kr
TS: Låter jättemycket? Men ingen aning vad arrendepriser ligger på
Edit: Enl statistik från jordbruksverket för 2022 låg genomsnittskostnaden på 1800kr/ha/år. https://jordbruksverket.se/om-jordb...023-02-28-arrendepriser-pa-jordbruksmark-2022
Det står pris 30-60 kr/kvm och då verkar det innebära all olika typ av mark. Men vill man då arrendera till bete är det ju orimligt.Måste ju bero ofantligt mycket på läge och kvalitet på mark...
Och om den aktuella kommunen ligger på skåneslätten eller i Norrbotten inland...
Och om det är till regelrätt jordbruksverksamhet eller om det är för tätortsnära hobbyodling, typ kolonilott...
Fast vill du arrendera av kommunens mark?Det står pris 30-60 kr/kvm och då verkar det innebära all olika typ av mark. Men vill man då arrendera till bete är det ju orimligt.
Jag bor i en kranskommun till Göteborg och arrenderar bete. Det är olika pris beroende om det är odlingsmark eller mer betesmark (skog och lite fält). Jag arrenderar 10 ha där det är mest betesmark och jag betalar 7000kr per år. I min kommun måste man arrendera betesmark löpande, dvs man kan inte skriva kontrakt på flera år. Uppsägningstid är på 9 månader. De flesta som arrenderar söker också stödrätter på marken. Jag har arrenderat i 15 år och har inget att klaga på kommunen.Det är göteborgs stad sida jag läser på
Typ markarrenden som inte är jordbruksarrenden?Jag tänker också kolonilotter, eftersom det angavs per kvadratmeter.