Aromaterapi

R

Raderad medlem 149639

Detta kanske är ett lite annorlunda ämne, så jag är beredd på att ingen delar mitt intresse. 😄 Men om nån gör det så kanske vi kan utbyta idéer i denna tråd? Jag älskar aromaterapi. Alltså att man använder äkta eteriska oljor för både den fysiska och psykiska hälsan. Själv använder jag en aromalampa som jag droppar oljor i. Men jag har förstått att man kan göra på många andra sätt.

Är det nån som delar mitt intresse, eller kommer det bara vara jag som pratar med mig själv i denna tråd? ☺️

Jag har också en aromalampa som jag använder mycket främst under vinterhalvåret.
Älskar doften av framförallt lavendel och rosmarin tillsammans.
Åh älskar rosmarin! 😍 Vilken bra idé att blanda de två dofterna. 🥰 Jag har inte tänkt på det. Jag brukar köpa en doft som heter "skogsglänta", som är en blandning av olika barrträd. Jag brukar blanda den med lavendel + någon citrusdoft, t.ex. bergamott eller citron. Tycker det är en mysig och lugnande blandning.

Är det inte mest väldoft och väldigt lite terapi? Som doftljus eller potpurri?
"Terapi" känns som ett starkt ord?

Är det inte mest väldoft och väldigt lite terapi? Som doftljus eller potpurri?
"Terapi" känns som ett starkt ord?
Ja det är som @Sel skriver, att man kallar det så. Damen som jag köper mina eteriska oljor hos kallar det "aromaterapi", så jag har bara tagit till mig det ordet utan att tänka mer på det. Jag lider själv av allvarlig psykisk ohälsa, så jag vet verkligen vad riktig terapi hos psykolog innebär. Jag håller med om att "aromaterapi" är ett konstigt ord. Det gör ju ingen djupare skillnad för psykisk ohälsa. Jag använder olika dofter för att få kontakt med olika trygga minnen (t.ex. att barrskog påminner om min farmor). Och då kan det hjälpa litegrann mot ångest. 🥰

Åh älskar rosmarin! 😍 Vilken bra idé att blanda de två dofterna. 🥰 Jag har inte tänkt på det. Jag brukar köpa en doft som heter "skogsglänta", som är en blandning av olika barrträd. Jag brukar blanda den med lavendel + någon citrusdoft, t.ex. bergamott eller citron. Tycker det är en mysig och lugnande blandning.
Åh skogsglänta låter ju underbar 😍 jag brukar inte använda oljor och t.o.m mina doftljus får stå och lida i damm fast jag egentligen gillar deras dofter :angel:
Tar till doftpinnar för att få någon doft rent passivt från min sida :cool: men önskar att jag kunde få skogsglänta som doftpinne isåfall 😍

Åh skogsglänta låter ju underbar 😍 jag brukar inte använda oljor och t.o.m mina doftljus får stå och lida i damm fast jag egentligen gillar deras dofter :angel:
Tar till doftpinnar för att få någon doft rent passivt från min sida :cool: men önskar att jag kunde få skogsglänta som doftpinne isåfall 😍
Ja den är underbar! 😍🥰 Det var den första doft jag köpte. Hade bara råd att köpa en doft till att börja med, och när jag såg att den fanns så behövde jag inte leta vidare. 😄 Gick upp och läste på flaskan nu, och de eteriska oljorna i "skogsgläntan" är: ädelgran, bergtall, tallbarr, en och granbarr. 🥰 Det finns nåt som heter aromastenar, som man bara droppar eterisk olja på. Och så ska de sedan avge doft. Om man inte vill hålla på och krångla med värmeljus och vatten och så. Men jag vet inte hur effektiva de är. Tror mest att de är till för mindre rum. Och så måste man nog vara försiktig om man har djur!!!! För oljorna är väldigt starka. Men det var bara ett tips jag kom på när du skrev att du brukar ha doftpinnar. ☺️

Det är dokumenterat som fungerande terapi, naturligtvis måste man köpa kvalitetsoljor. Används relativt mycket här i äldrevården. Vi får regelbundet utbildningar inom området.
Vad roligt att höra! ☀️ Att det är dokumenterat att det hjälper. Och att man använder det inom äldrevården.

Jag kan ingenting om aromaterapi så tar gärna emot tips. Har problem med att somna och få ro på kvällen så har funderat på om det finns något jag kan ha i sovrummet som hjälper mig att landa.
Är dock inte glad i starka dofter så det behöver vara något subtilt.
Hur länge "varar" doften?

Jag kan ingenting om aromaterapi så tar gärna emot tips. Har problem med att somna och få ro på kvällen så har funderat på om det finns något jag kan ha i sovrummet som hjälper mig att landa.
Är dock inte glad i starka dofter så det behöver vara något subtilt.
Hur länge "varar" doften?
Jag är verkligen ingen expert, men jag försöker att lära mig om aromaterapi litegrann steg för steg. ☺️ Så jag kan berätta det lilla jag vet. ☺️ Jag har märkt att lavendel är en väldigt rogivande doft. Jag använder en aromalampa. Man tänder ett värmeljus som man sätter i aromalampan, och så har man en skål med vatten ovanför, där man droppar olja. Det som är så bra med eteriska oljor (jämfört med t.ex. doftljus) är att man kan droppa så mycket man vill. Om man inte gillar starka dofter så kan man ta nån enstaka droppe bara! 👍 Men det kanske inte är så bra med värmeljus om man ska sova. 😱 Det finns nåt som heter aromastenar, som är lite mindre brandfarligt. ☺️ Då droppar man så mycket eterisk olja som man vill på en sten. Sedan så avger stenen doft. Jag använder inte stenar själv, men jag tror att doften blir väldigt mild och varar länge! Så det kanske passar dig? Jag använder en doftkomposition som heter "relax" på kvällen. Den innehåller bland annat lavendel. Jag köper mina eteriska oljor i en butik som heter "aroma creative". Där finns också aromastenar och andra saker. Får man länka till butiker? Jag är ny på bukefalos, så om man inte får det så säg till!

https://www.aromacreative.se/

Jag är verkligen ingen expert, men jag försöker att lära mig om aromaterapi litegrann steg för steg. ☺️ Så jag kan berätta det lilla jag vet. ☺️ Jag har märkt att lavendel är en väldigt rogivande doft. Jag använder en aromalampa. Man tänder ett värmeljus som man sätter i aromalampan, och så har man en skål med vatten ovanför, där man droppar olja. Det som är så bra med eteriska oljor (jämfört med t.ex. doftljus) är att man kan droppa så mycket man vill. Om man inte gillar starka dofter så kan man ta nån enstaka droppe bara! 👍 Men det kanske inte är så bra med värmeljus om man ska sova. 😱 Det finns nåt som heter aromastenar, som är lite mindre brandfarligt. ☺️ Då droppar man så mycket eterisk olja som man vill på en sten. Sedan så avger stenen doft. Jag använder inte stenar själv, men jag tror att doften blir väldigt mild och varar länge! Så det kanske passar dig? Jag använder en doftkomposition som heter "relax" på kvällen. Den innehåller bland annat lavendel. Jag köper mina eteriska oljor i en butik som heter "aroma creative". Där finns också aromastenar och andra saker. Får man länka till butiker? Jag är ny på bukefalos, så om man inte får det så säg till!

https://www.aromacreative.se/
Tack! Ska kolla runt 😊

Iiiiiiiii nu har jag äntligen fått hem min nya citrondoft. 🥰 Min man är så gullig. Han vet hur pirrig jag blir när det kommer paket med eteriska oljor. Så han lägger alltid paketet på bordet bredvid mig när jag sover, så att det är det första jag ser när jag vaknar. 🥰 🥰 🥰 Är det knäppt att vara SÅ passionerad för eteriska oljor? 🙈

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
241
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 189
Senast: lizzie
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 021
Senast: skiesabove
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 752
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar