Arnica gel

Julienne

Trådstartare
Jag har en häst med svullen kotsenskida och fick order av kiropraktorn att smörja med detta. Men då hon har extremt lätt att bli blistrad så sket jag i lindorna ovanpå som hon också sa.

Har använt det någon gång i veckan och annars lindat vanligt, men nu har hon ändå lyckats blivit blistrad då lindorna inte togs av förrän till eftermiddagen dagen efter.

Strunt samma, det var inte det jag skulle fråga :angel:

Jag märkte idag att hon var svullen på kotan på bägge fram, har hon inte varit tidigare. I förrgår smörjde jag in med arnica på kotan och strax ovan på bägge fram. Kan det vara den som gjort detta?
Tyckte det såg ut som om det var blodkärlet som var "svullet".

Hon har skydd ute i hagen så jag tänkte om det har blivit för varmt eller liknande om arnican ligger kvar?

Vad tror ni? Jag har ingen tidigare erfarenhet av arnica så jag vet knappt vad det gör :crazy:

Så allvetande bukefalosar, lär mig! :D

Sv: Arnica gel

I mina ögon är Arnica ett "snällt" linement.

Jag lindar nästan alltid ovanpå arnica och har aldrig märk några problem.
Har även använt det på mig själv och man känner aldrig att man har det på sig smörjer man sig med radital hoppar man runt en kvart.

Om det är rent arnica du använt är det inget liniment, det är en vatteninfusion(avkok) ibland med geleämnen i för konsistensen, Arnica eller på svenska slåttergubbe, är antiinflamatoriskt och tar ner svullnader och blodutgutningar.
För full effekt ska man dock linda eftersom värmen hjälper till att aktivera dom verksamma ämnena
Om man sätter på arnika på öppna sår kan det bildas blåsor och svullnader oftast efter ett tags användning.
Tänk på att jag pratar om rent arnicaextrakt, kolla flaskans innehåll noga så ni inte lindar om det finns annat i som kan blistra.

Senast ändrad:

Jag har en häst med svullen kotsenskida och fick order av kiropraktorn att smörja med detta. Men då hon har extremt lätt att bli blistrad så sket jag i lindorna ovanpå som hon också sa.

Har använt det någon gång i veckan och annars lindat vanligt, men nu har hon ändå lyckats blivit blistrad då lindorna inte togs av förrän till eftermiddagen dagen efter.

Strunt samma, det var inte det jag skulle fråga :angel:

Jag märkte idag att hon var svullen på kotan på bägge fram, har hon inte varit tidigare. I förrgår smörjde jag in med arnica på kotan och strax ovan på bägge fram. Kan det vara den som gjort detta?
Tyckte det såg ut som om det var blodkärlet som var "svullet".

Hon har skydd ute i hagen så jag tänkte om det har blivit för varmt eller liknande om arnican ligger kvar?

Vad tror ni? Jag har ingen tidigare erfarenhet av arnica så jag vet knappt vad det gör :crazy:

Så allvetande bukefalosar, lär mig! :D

Det är skillnad på Arnicagel och Arnikatinktur.
Gelen innehåller arnikaextrakt, isopropanol och gelbas, medan tinkturen endast innehåller arnikaextrakt, alkohol och vatten.

Visst kan svullnaden vara en reaktion på gelen. Jag hade tvättat benen grundligt med såpa och låtit lufta. Om det inte ger med sig så prata med vet.
Som ägare till känslig häst (hon fick lymfangit och extrema sår av isbalsam av känt märke HÄR en beskrivning av såren och HÄR bilder på såren) så använder jag endast tinkturen :)
Den kan man massera in och även göra våtvärmande omslag av. Jag har använt tinkturen i flera år utan reaktion. :)

Säger samma sak, just gelen ska man vara väldigt försiktig med eftersom den sitter kvar i pälsen och kan fortsätta verka långt efter att man tagit på den.

Dvs om man rider med skydd dagen efter så kan det blistra!

Själv använder jag endast tinktur på benen av detta skäl. Gelen funkar på ryggen vid sporadisk använding.

Liknande trådar

Hästvård Min häst sparka sig själv på insidan av bakbenet straxt innan jul det var inget sår bara päls som saknades men benet var jätte svullet...
Svar
3
· Visningar
3 232
Senast: clovergirl
·
Hästvård Vänder mig till er för att få ytterligare åsikter på detta. Min kille går i en "valackhage" nu under sommaren. För snart 3 veckor...
Svar
19
· Visningar
2 785
Hästvård Skrev ju om valacken som efter att (som det ser ut - kommit loss själv) rullat fast i boxen natt mot mån och på mån morgon var...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka