armarna räcker inte till

U

Uddatyp

kanske fel tråd..
men jag har problem med armarna när jag rider.

ja sitter i bra lodrät sits, inget problem där, däremot så kan jag inte ha så korta tyglar man ska ha.

man ska ju ha låga händer nära halsen på hästen, men jag når inte fram.
min tränare tjatar hela tiden på att jag ska korta tyglarna och att allting ser jättebra ut om ja bara korta tyglarna, men de går inte.

ja kan ha dom så korta som man ska men då måste jag nästan luta mej lite frammåt, och liksom måste skjuta fram axlarna vilket gör att allt blir fel.

men jag når inte fram helt enkelt, de går inte.
har några vänner med samma problem så undrar ara hur man ska göra?
kan inte starta tävlingar när de är såhär ju.

så hur ska man göra?? har ja för korta armar helt enkelt?

Sv: armarna räcker inte till

jag har oxå för korta armar!! tränaren gnäller o påstår att det inte e så men jag når inte heller fram utan att luta mej! på ponny går det utmärkt... oxå tacksam för tips!!

Gör som tränaren säger! Förr eller senare kommer du inse att du faktiskt når fram - även om du inte tror det just nu.
Allt handlar om att hitta bättre balans i sätet, så att handen blir mer självständig :)

/PF - som känner igen sig, och som efter typ en miljon träningar insåg att armarna faktiskt räckte till :)

Har inte haft samma problem men.. skriver ändå :p lyssna på tränaren! när jag rider för tränaren och hon säger en sak och jag tänker "men det här kommer aldrig att funka" .. men så provar jag det och efter träning och åter träning så faller pussel bitarna på plats ;)
Träna på och lycka till :)

skulle tro att du sitter med axlarna för mkt framåt då går det inte att ta fram armarna eftersom du är låst i den positionen, många har det problemet när dom skall ta fram armarna så tar dom axlarna med sig framåt oxå men då blir armarna för korta.

Man skall ta bak axlarna lyfta fram och upp bröstet och sedan ta fram armarna utan att axeln åker med fram.

SUS brukar kalla det flashing man in the woods eller något liknande som om man skulle blotta sig med en trenchcoat :D

.

SUS brukar kalla det flashing man in the woods eller något liknande som om man skulle blotta sig med en trenchcoat :D

Ja den bilden är faktiskt väldigt bra, den visar var det är man ska "öppna" bröstet och inte kura ihop axlarna.

TS
Man ska låtsas ha en rock och ta tag framtill och öppna den som en blottare:o ungefär och då åker axlarna bak och bröstryggen upp/fram har jag för mej. Och armarna är sen rätt:idea:

okej, bra förklaring..ska testa detta imorron och se om de går bättre.

KL

Det här är ju lite problematiskt om man är byggd med axlarna vinklade framåt i alla lägen, ridning så väl som i övrigt. Som undertecknad... :p

I det fallet är axlarna i ett avslappnat läge vinklade framåt, och spänns när de dras bak till en korrekt sits. :mad:

Finns det någon som har något tips på hur man kan jobba för att hitta en korrekt position med axlarna där de fortfarande är avslappnade - för felkonstruerade personer som undertecknad? :D

Nja alltså då är det ju din muskelatur som är förkortad på framsidan för ditt skelett ser väl ut som vilken människa som helst hoppas jag. ?? Då är det stretching som gäller.

Sådan är jag också, men man kan väl blotta sig ändå... Det är svårt att rida korrekt när man irl är en hösäck...

Nä, jag är inte riktigt hopskruvad som majoriteten. Alltså, jag har alla delar som behövs men det skulderbladen är isärdragna och musklerna på framsidan kortkorta. Kommer aldrig att bli helt "normal", :p det är så jag är byggd. Min hållning är det inget fel på (blink till Cristobal), men axlarna är vinklade framåt. Två av mina systrar ser också ut så, det är säkerligen genetiskt. :( :mad: :p

Jag har också "felvinklad" i axlarna, normalt är mina framåt i avslappnat läge. Det har kommit mer o mer med åren, var inte så problematiskt när jag var 13år o yngre. När jag kommer in på dressyrbanan sitter jag rätt, sitter i ryggmärgen att sitta lodrät o axlarna rätt så då kommer det av sig själv, men på träning har jag mkt svårare att få tillbaka dom :p .

Håller på massor med stretching, tex tar bak händerna bakom ryggen o sträcker ut, eller stretchar mot en vägg. Men jag har fortfarande mkt muskler i nacken o mellan skulderbladen som likväl gör det svårt att rätta upp sig. Får sitta och påminna mig själv hela tiden om axlarna. Försöker rulla tillbaka dom (uppåt o bak) o på så sätt få dom rätt innan jag rider o även under passet om det är kärvt för dagen.

Även viktigt att stretcha alla nackmusklerna så inte de stoppar axlarna från att sänka sig bakåt nedåt.

Dessutom bra att stretcha framsidan av kroppen (mage, lår osv.), särskilt om man har lätt att kuta med ryggen. Och vaderna för att lätt kunna trampa ner med hälarna.
Det där med stretching är bra :D

Men jag har haft problem med axlarna ett tag o inte tagit ritkigt tag i det, så när jag väl började ge mig tusan på att klarar det så var det stopp :p . Så jag gick 4 gånger på Bowen-terapi - en typ av massage men den går betydligt djupare och har längre verkan än vanlig massage :idea: . Funkade super o nu kan jag jobba med mina axlar igen, måste bara vara noga med att "sköta om dom" varje gång jag rider, både före o efter :p :D

Intressant!
Kommer precis från läkaren, och han sa att det var oerhört viktigt för oss ryttare att inte bara tänka på hur våra hästar mår, och att stretching borde vara en naturlig del av utbildningen på ridskolorna.
Han poängterade vikten av att stretcha baksida lår, för att också komma åt alla småmusklerna runt bäckenet etc.
Efter min ridning i morse gick jag hem, men efter ett par timmar satte de korta baklårsmusklerna in en attack, så jag blev tvungen stretcha dem (och ljumskarna). Får annars ont i vader, fotleder och ryggslut...
Ska iväg och rida igen nu, ska prova att värma o stretcha innan passet också...

Senast ändrad:

Tack för ditt svar! ;)

Så det finns inga genvägar alltså.. :p Stretchar du alltid innan och efter ridning? Är det att tänja bröstmuskulaturen du gör?

Vad disciplinerad du är! :)

Nej, tyvärr finns det nog inga genvägar :p
Jag stretchar alltid efter ridning (men ibland glömmer jag bort det, inte helt bra alltid..). Är försiktig med att stretcha före ridningen, särskilt om man är kall i musklerna, försöker istället mjuka upp med att rulla axlarna uppåt och bakåt, och att mjuka resten av kroppen genom att böja sig lite hit o dit (ej sträcka ut musklerna så långt det går, risk för sträckning då).
Ja det blir framför allt bröstmuskulaturen som behövs sträckas för att ta bak axlarna, men även nackmusklerna är viktiga :idea: eftersom axlarna hänger i dom oxå ;) .

Känns så mkt bättre när man är väl genomstretchad sen förra ridpasset :D

Liknande trådar

Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 909
Senast: Derivata
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 294
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand