Argument till vän som promp ska köpa BC

Qosack

Trådstartare
Behöver ventilera med andra då jag håller på att bli galen.
Har en vän som går i hundköpartankar och hon har väldigt starka åsikter (i alla ämnen:meh:)

Hon har inga som helst hunderfarenheter men sambon har haft en schäfer som han tydligen hade 'ordning' på (det var innan dom träffades så hon har aldrig träffat denna hund).

Dom tittar varje vecka på CM och han är deras husgud :arghh:

Rasen dom vill ha är en Bc....Jag har verkligen försökt tala om olämpligheten i att dom skaffar just en Bc som första hund men det går inte in. Hon menar att alla Bc vallar ju inte så det fungerar ändå. Jag vet vilken Bc hon syftar på och jag säger till henne att ser du inte hur stressad den hunden är. För mig är det så tydligt men hon ser det inte för hennes erfarenhet och kunskapsnivå är inte tillräcklig för att se sånt helt enkelt. "Han är ju så lydig och fin den hunden" :banghead:

När jag frågar vad dom tänkt göra med sin hund i träningsväg för att väga upp förlusten av att få valla så jodå hon tror att hon kommer gilla det där med att 'träna hund'. Och sambon är ju bra på detta dessutom.

Dom gillar ju även att promenera, går ofta långpromenader på helgerna vid fint väder men förstår ju att man måste promenera mycket med en hund.

När jag frågar vad för aktiviteter dom tänkt sig mer än promenader då en bc måste ha mycket mer hjärngympa så får jag inget riktigt svar. Jag räknar upp spår, sök, rapport men neeeej gud sånt tror hon inte att dom vill hålla på med. Hon vill ha en lydig hund så lite lydnad så klart....och så skogspromenader....När jag ställer frågor om lydnadsträning mer specifikt så det jag kan utläsa av svaren så är det fråga om helt vanlig grundlydnad helt enkelt som varje hund bör behärska.

Jag berättar om alla spännande kurser som finns i vår stad (vi har verkligen stort utbud av allt möjligt för den icke bruks eller tävlingsintresserade också) men fick ett garv upp i ansiktet, KURS!!!??? Nej någon sån tänker hon inte gå . Jag berättar vidare att som förstagångsägare så kan ju åtminstone en valpkurs vara lämpligt men får känslan av att hon tycker sånt är töntigt.

Jag berättar vikten av social och miljöträning tidigt men jag når inte fram för hon förstår inte vad jag menar då kunskapsnivån är så låg i ämnet.

När jag till slut berättar att det kan nog vara svårt för dom att hitta en Bc då dom seriösa uppfödarna kräver väldigt mycket mer än vad dom erbjuder så tror hon mig inte och jag känner mig som en besserwisser.

Vad jag är rädd för är att dom kommer hitta en mindre noggrann uppfödare med oreggade hundar som säljer en till dom. Och en del av mig nu börjar känna, fine skaffa dig en då så får vi se hur det går! Men en del av mig lider :(

Behövde egentligen bara skriva av mig då jag är så sjukt irriterad just nu :(

Sv: Argument till vän som promp ska köpa BC

Hon verkar ju skita fullständigt i vad du säger och det finns nog tyvärr inte så mycket mera du kan göra åt hennes val.
Det du kan prova med är att om du vet vart hon kollar på hund så ring dit och säg att personen ej är lämplig hundägare till en BC och förklara varför. Då har du verkligen gjort allt du kan.

Man får ändå hoppas att om dom skaffar en BC att dom inser vad för hund dom fått och ser till att göra det så bra som möjligt och engagera sig för hundens skull.

Senast ändrad:

En mindre nogräknad uppfödare är nog det enda hon lär kunna köpa en BC av.
Gör lite reklam för Buke Hund.....på ett positivs sätt, locka henne att börja läsa här....jag menar...här hänger ju massor av hundkunnigt folk med gratistips ;)

Här finns också en hel tråd om bara BC och CM och en hel del om understimulerade hundar mm :sneaky:

Har egentligen inga goda råd, du har ju gjort vad du kunnat. Man kan ju inte ändra andra, tyvärr :meh:

Det jag blir så förvånad över är att det verkar vara ganska vanligt för oinsatta hundmänniskor att skaffa BC av någon anledning. Detta är ju inte första tråden här på Buke där någon har en bekant som ska skaffa hund och valet fallit på BC. Kan det vara så att folk gör diverse hundtester på nätet (typ den som Pedigree har), klickar i att de vill ha en lydig hund och så kommer BCn upp. De läser lite om den och då står det ofta att det är en smart och lättlärd hund. Den behöver promenad morgon och kväll, och gärna regelbundna promenader i övrigt, för att vara frisk och glad och du måste träna den att förstå att det inte är tillåtet att valla. Låter ju inte som svårare än någon annan ras när man läser där t.ex. Eller varför verkar det som att många okunniga ska ha just BC som ju är en ras dragen till sin spets istället för något mer lagom?

Haha, hittade detta också:
Perfekta ägare
Eftersom border collien växer fort och är extremt aktivt är den normalt alldeles för energisk för unga barn och äldre människor. Deras vallinstinkt kan också vara besvärlig för unga barn.

Senast ändrad:

Ja ett hårt slag i huvudet har jag varit sugen på att ge....:rage:

Vid ett tillfälle så sa hon att hon kunde tänka sig en kurs i vallning för hundens skull men när jag frågade: Sen då? Hur har ni tänkt att underhålla det???
Man kan ju inte gå en kurs på några tillfällen för att sen tro att hunden har fått sitt behov tillfredsställt för resten av deras liv och några vänner med får eller annan boskap har dom ju inte heller tillgång till för att ev få fortsätta det arbetet. Men jag fick inget svar riktigt....

Tiden lär väl visa hur detta slutar :crazy:

Jag känner jag har gjort mitt och går jag hårdare åt så brister vår vänskap är jag rädd. Och vem ska då kunna vägleda och hjälpa dom O_o

Eller så har man sett "färdigtränade" BC som ex vis gått agility. Det är ju imponerande, men hur många inser vilket enormt arbete som ligger bakom? Plus att BC ofta har ett väldigt charmigt utseende...

Och vem ska då kunna vägleda och hjälpa dom O_o

Inte du!

När en bekant till mig skulle köpa hund var jag stenhård, antingen har jag att säga till om vid valet/köpet av hund. Eller så fick de sköta sig själva och då ville jag inte höra talas om djuret.

Det bidde en BC-korsning som sedan omplacerades pga den berömda allergin.

Det var ju smart sagt :)

Jag har föreslagit en hel drös andra mer lämpade raser för jag känner henne utan och innan och vet ganska säkert vad hon kommer mäkta med men jag pratar för döva öron.

Kanske ska våga vara så rak och säga att dom kan glömma min hjälp om dom nu lyckas få tag på en bc.

Jo hon har sett Turbo på tv :meh: och jag försöker förklara vilket jäkla jobb det ligger bakom men neeej bc är den smartaste rasen tydligen så....:meh:

Jag har även berättat om en bekant som köpte en bc (skulle användas på gårdens får och hundkunnandet var stort så hon visste exakt vad hon gav sig in på). Gick superbra men efter några år var gården tvungen att säljas pga sjukdom och vallandet blev vid färre och färre tillfällen. Denna vän insåg då att hon måste hitta på annat med hunden och jäklar vad hon får jobba säger hon. Hon har nog nu prövat på dom flesta bruksgrenar på väldigt höga nivåer och hon lever för sin hund. Men hon bekräftar att fastän hunden nu är 10 år så måste den aktiveras ordentligt flera dagar i veckan (ordentligt menar hon spår, sök och dyl). Springa lös i skogen en timme ger nada. Den blir lätt oerhört rastlös och jobbig enligt henne. Och då ska tilläggas att även om den köptes för just vallning så var den inte jättebäst på det. Den fungerade men det hade funnits mer att önska tydligen.

Men det är klart att bara se denna hund med sin förare är imponerande, vilket samarbete! Vilken hund! Sen inte se vad som ligger bakom utan bara tänka, åhh en sån hund vill jag ha, vad lättlärd och smart den verkar vara är kanske förståeligt om man inte är så kunnig.

När jag berättar denna anekdot för för min vän så förstår hon ändå inte vad jag vill ha sagt :banghead:

Åh vad trött jag blir på sånt här:( Jag vet ärligt talat inte hur man ska nå den här kategorin hundköpare, de verkar vara väldigt många och ha rejäla skygglappar på sig vad gäller fakta.

En smart hund innebär inte att den är lätt att träna och lätt att lära bra saker. Det betyder att hunden lär sig av allt, hela tiden, och att den snabbt drar slutsatser och befäster även de mest oönskade beteenden. Det innebär att man som hundägare måste tänka på vad man gör hela tiden.
Att en hund är arbetsnarkoman betyder inte att den behöver promenera, det betyder att den behöver en uppgift i sin vardag som ger den möjlighet att ta eget ansvar. Border collien är framavlad för att klara av att jobba självständigt med enorma djurbesättningar, på stora avstånd och under långa dagar. Den mängd energi som behövs för att klara detta finns i hunden. Tänk själv hur mycket den orkar förstöra i hemmet om den inte är nöjd med sin vardag!

Att en hund har stark vallinstinkt betyder att den triggas av föremål i rörelse. Det betyder att den har en stark, nedärvd drift att styra och kontrollera föremål i rörelse. En drift som inte är att leka med, och som man ALDRIG blir av med. Om man inte aktivt låter hunden få utlopp för detta genom att valla djur (ankor, får, kor eller liknande) och lär den i vilka lägen driften får ta över, så kommer den att triggas av barn, cyklar, bilar, bollar, skor, löv, vatten... Det tar inte alls lång tid att förvandla hunden till en helt manisk och knappt kontaktbar idiot som bara eyar sin omgivning.
Att valla är inte gjort i en handvändning. Det räcker inte med att gå en kurs, man måste träna ofta och i korta pass. Gärna varje dag de första åren. Vallning är dessutom helt skilt från andra hundgrenar, eftersom man i första hand faktiskt jobbar med sin egen förmåga att läsa får, inte träna sin hund.

Border collien är en av få raser som fortfarande används aktivt inom ursprungsområdet. De avlas än idag enbart på de egenskaper som behövs för att fungera som arbetande vallhundar, och det är dessa egenskaper som gör den till en populär och framgångsrik sporthund. Vallningen ger signalkänsligheten, intelligensen och slutledningsförmågan. Så fort man börjar avla på annat så tappar man snabbt alla de drag som gör BC till BC. För att inte tala om att hundar som används till oreggad avel sällan är hälsotestade, man har ingen koll på släktens hälsa och egenskaper och ingen aning om det ens är en BC. Du kan få en hund med massa reaktivitet, enorma mängder energi men ingen förighet alls. Eller en hund med extrem fixering på rörelse, men som saknar de andra egenskaperna som behövs för att kunna träna den till vallning. Vad ska du göra med den då?

Det finns en anledning till att de mest framgångsrika hundsportsförarna köper hundar från bra vallningskennlar. Det finns en anledning till att många oreggade BCs dyker upp på blocket.

Det finns 399 andra raser inom SKK, varför ska man då söka sig till den rasen som egentligen inte alls passar, och så hoppas att man hittar en som inte är rastypisk?

Bra skrivet!

Just det sista också att man hoppas hitta en hund som inte är rastypisk alltså inte vill valla :crazy: Finns ju så många ickevallhundar då att välja bland....

Som att köpa sig en formel 1 bil men man hoppas ändå kunna använda den till att plöja sin åker med vid behov. Traktorer är ju så tråkiga och fula och en sån vill man då rakt inte ha :p

Det var ju smart sagt :)
Kanske ska våga vara så rak och säga att dom kan glömma min hjälp om dom nu lyckas få tag på en bc.

Rakhet är alltid bäst, vänd mot dig själv. Så man inte säger, du är så dum du får inte min hjälp. Utan, jag har inte kunskapen/resurserna (va f*n som helst) att hjälpa dig om du köper en BC.

Sen gäller det att vara diciplinerad när de frågar dig vad de ska göra med sin vovve som vallar bilar,då måste ju svaret bli: "Ingeeeeen aaaaning!"

Vet inte vad man ska göra i ett sånt läge. Tipsa om Buke, bra böcker och hundbloggar och håll tummarna för din bekants hundintresse och insikt växer. Annars kanske vara hård och säga att om de inte lyssnar på dig nu innan hundköpet så kommer de inte att få nån hjälp efteråt heller...

KL

Det värsta är att det som verkar vara helt idiotiska och ogenomtänkta hundköp faktiskt ibland funkar. Hundars anpassningsförmåga och förmåga att acceptera sin vardag är enorm, och har man sett en apatisk BC eller annan arbetande hund som klarar ett miserabelt liv är det nog lätt att tänka att de inte kräver så mkt när det snarare handlar om inlärd hjälplöshet.

Bekanta till mig har haft en schäfer och tyckte att hon var så fantastisk då hon nöjt låg på gräsmattan på dagarna och gick nån promenad ibland. De vill såklart skaffa en till för de är så lydiga och snälla...

Jag tycker du ska uppmuntra henne att åka iväg till en SERIÖS bc-uppfödare och prata hund. Då kanske hon inser hur fel ute hon är. Leta fram nån kennel som ligger i närheten av er och säg till henne att kontakta dem och "tinga valp".

Kan du inte fösa samman dina vänner (hon som har bc och hon som vill ha), så får hon ju verkligen se vilket jobb det innebär med en aktiv och krävande hund?

Jag tror att det är svårt att få en inte så hundintresserad person att förstå hur jobbigt det faktiskt kan bli om man väljer en ras som inte passar ens livsstil. Kunskapen här på Buke är verkligen enorm, men jag tror inte att den speglar hur de flesta hundägare är i Sverige - tyvärr.

Fick själv upp intresset för hundar i vuxen ålder, och innan dess trodde jag i min enfald att det enda som skilde raserna åt var utseendet (i princip).

Jag har inga direkta tips på hur du ska få din vän på rätt spår. Det troliga är väl att personen ifråga tänker "hur jobbigt kan det vara" och får svaret på den frågan den tokiga vägen. (Synd bara att detta även ska behöva drabba hunden.)

Hoppas som flera ovanstående att ingen seriös uppfödare av BC släpper ifrån sig en valp till din vän.

Jag tror det beror på att det är fina hundar och att de har rykte om sig att vara lättlärda, smarta och lydiga.

Min tik blir ofta misstagen för en bc och jag har fått många kommentarer om att"det är en sån där som blir så lydig".
Lägga ner arbete på uppfostran? Att hunden har några egna behov? Det verkar folk tänka alldeles för lite på.

Jag tänkte på det här häromdagen. Nu har jag inte bc, utan aussie. En ettårig tik som är hysteriskt rolig att träna med, men på många sätt skitjobbig i vardagen. Om man inte är ute efter det driv en arbetsnarkoman har för att utnyttja det, förstår jag faktiskt inte varför man utsätter sig själv för det, oavsett om man ska väga in hundens bästa eller inte.

Min hunds stora driv som gör att hon kan jobba länge och kämpar för att förstå vad jag menar, är samma egenskaper som gör att hon kämpar för att sno mat, för att dra i kopplet, att flänga runt som en dårr utomhus, att hoppa, att tugga sönder saker osv. Det blir ännu värre om hon är understimulerad.
Visst, det jag rabblar upp är träningssaker, men innan de lärt sig så får man kämpa. Och om belöningen är tillräcklig (tex snodd mat) är det inte säkert att mattes ord väger tyngst ;)

Låna en riktigt aktiv och krävande BC, gärna unghane mitt i tonåren :devil: och be henne passa den en dag eller två.... :angel:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 996
Senast: Cattis_E
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 427
Senast: Motacilla
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 209
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA