Arga ston efter fölning!

C

Caramias

Nu har äntligen vårt föl kommit, tyvärr så får vi inte komma nära fölet för mamman är mycket vaktande. Hon hugger och sparkar mot oss när vi kommer nära. Nu vill vi ju gärna få ut dem i hagen men får problem när vi inte kan få på en grimma på stoet. Några tips?
 
Sv: Arga ston efter fölning!

Mitt tips är att lägga denna tråden under "hästhantering"
Hej från Hambo
 
Sv: Arga ston efter fölning!

Hade ett likadant sto,vi lockade henne till boxkanten med bröd och sedan la grimman på , först la vi ett grimskaft om halsen och höll henne i pannluggen samtidigt.

Vi fick göra så här i 2 veckors tid innan hon lugnade sig.När vi hanterade fölet och vande fölet vid grimma osv så band vi stoet i boxen.
 
Sv: Arga ston efter fölning!

För mig verkar det som att det brister i relationerna när stoet bär sig åt som beskrivet. Relationerna mellan häst och människa.
Dags att analysera?

LIA
 
Sv: Arga ston efter fölning!

Mitt sto var så mot andra när hon hade fått sitt andra föl. Hon sparkade hej vilt på allt som rörde sig och dom sabeltandade tigrarna (läs katterna) som skulle äta upp hennes föl fick inte passera i hagen. Jag fick vara och pilla på både henne och fölis. Fölet bajsade inte i början så vi fick ge honom microlax. Trodde hon skulle bli upphetsad, men hon var helcool. Stod och pratade med henne samtidigt som jag stod över fölis (shettis föl så det var bara att ställa sig över honom och hålla fast).

Hur länge har ni haft hästen? Hur länge har hon haft fölet?
 
Sv: Arga ston efter fölning!

Caramias skrev:
Nu har äntligen vårt föl kommit, tyvärr så får vi inte komma nära fölet för mamman är mycket vaktande. Hon hugger och sparkar mot oss när vi kommer nära. Nu vill vi ju gärna få ut dem i hagen men får problem när vi inte kan få på en grimma på stoet. Några tips?
Det är ganska vanligt att ston vaktar sina fölungar så som du beskriver det. Hos de ston som jag har haft som har detta beteendet brukar det gå över efter 1-2 veckor. Det är bara att försöka fånga in stoet och vara försiktig samtidigt som man respekterar stoets instinkt.
 
Sv: Arga ston efter fölning!

LIA skrev:
För mig verkar det som att det brister i relationerna när stoet bär sig åt som beskrivet. Relationerna mellan häst och människa.
Dags att analysera?

LIA

Det tror jag inte alls att det behöver göra. Vissa ston är mer vaktiga än andra.

Till trådskaparen: Ha tålamod och var försiktig så du inte blir skadad.
Eva
 
Sv: Arga ston efter fölning!

Att ston är olika vaktiga är en sak, hur dom uppför sig gentemot sin människa (eller människor) är en annan.
Om man inte kan sätta grimma på stoet eller komma nära fölet utan att bli sparkad och huggen av stoet, är helt oacceptabelt.

Har man ett bra förhållande till sin häst i vardagslag ska sådant inte behöva förekomma.

Det är därför jag menar att man ska analysera situationen och förhållandet man har till sin häst.

LIA
 
Sv: Arga ston efter fölning!

Förmodligen är det inte moralpredikningar Du är ute efter, lite i senaste laget att analysera ert förhållande kanske. Lite handfasta tips söker Du kanske.

Är fölet nyfött? Verkar så.

Låt då tiden arbeta för Dig. Första 2-3 dygnen är jag väldigt diskret. Jag fodrar stoet och mockar medans hon äter, bryr mig inte om ungen. Efter dessa dagar brukar stoet bli mer och mer intresserad av sin mat och mindre avvaktande, börjar tigga sina äpplen och jag kan bli mer framfusig i boxen. Hon börjar också längta ut och vet oftast att då är det "grimma på" som gäller. Vid det här laget är fölungen ganska sprallig och vill röra på sig, stoet kanske kommer fram till boxdörren och Du kan med hjälp av lite godis lägga på grimman, stå utanför i gången så hon måste sträcka fram huvudet.

Det går säkert bra för Dig om Du har lite tålamod med henne.

Ett normalt och vänligt sto kan bli en tigrinna med nyfött föl - helt normalt enligt min åsikt som veterinär, det pågår en hormonstorm i hennes inre.

Man bör vara försiktig och inte riskera livet för att till varje pris göra som det står i böckerna.

Förr eller senare mattas intresset för ungen och allt kommer att gå bra. Vi kastar oss aldrig över ungen för att få grimma på, den kommer på så småningom, har alltid gjort.

Alla som fött barn vet att man är känslig första tiden och gärna vill vara ifred.
 
Sv: Arga ston efter fölning!

Vi hade med ett sådant sto.:devil: Men det släppte efter 4-5 dagar. Vi lockade fram henne med kraftfoder till krubban och satte på henne grimman där.
 
Sv: Arga ston efter fölning!

Tack EVA för Ditt svar!

Du Lia.....det absolut sämsta man kan göra är att gå i försvar så det tänker jag inte göra. Beträffande relationerna häst människa så är fallet oerhört bra i vanliga fall...instinkterna hos djur är större än man tror. För övrigt är det inte längre några problem utan hon är numera glad och positiv till den fölpassning hon kan få från oss! Det var rätt i vårt fall gick det ilskan över på 4 dagar"!
 
Sv: Arga ston efter fölning!

För vår del var det ganska så självklart att stoet gjorde som hon gjorde.Dels för att hon var förstföderska och blivit illa behandlad av förra ägaren,dels för att hon inte hade varit hos oss så länge och oerhörd försvars instinkt gentemot fölet.Vi såg aldrig det som något problem.Stoet blev med tiden (kort tid) väldigt följsam och relationen oss emellan blev bättre för var dag som gick.Så länge hon märkte att vare sig föl eller hon kom tillskada så lugnade hon sig väldigt snabbt efter att vi närmat oss.Så jag ser det inte som ett ofog från hennes sida.Men man får ta det lugnt och vara rädd om sig då går det mesta.
 
Sv: Arga ston efter fölning!

Analyserat och klart där då. ;)
Med din förklaring av bakgrunden är jag säker på en sak. Vid nästa föling kommer hon att acceptera er närvaro fullt ut. Utan några konstlade medel. Lycka till!

Caramias,
jag ser ingen anledning till försvar. MItt konstaterande att relationen inte fungerar är inget angrepp (och ingen moralpredikan heller!), mer min syn att något bör göras innan nästa fölning. Jag tror inte på att relationerna "är så oerhört bra i vanliga fall" för då skulle situationen inte varit som den var. Jag menar inte att ni har en dålig relation, bara att den inte är "komplett" t ex. Det går inte att hänvisa till instinkt om stoet anfaller sin människa.

LIA
 
Sv: Arga ston efter fölning!

Hur många års erfarenhet av avel har du LIA? Hur mycket erfarenhet av avelston har du? Jag bara undrar då ditt resonemang är helt åt skogen.
 
Sv: Arga ston efter fölning!

LIA skrev:
Att ston är olika vaktiga är en sak, hur dom uppför sig gentemot sin människa (eller människor) är en annan.
Om man inte kan sätta grimma på stoet eller komma nära fölet utan att bli sparkad och huggen av stoet, är helt oacceptabelt.

Har man ett bra förhållande till sin häst i vardagslag ska sådant inte behöva förekomma.

Det är därför jag menar att man ska analysera situationen och förhållandet man har till sin häst.

LIA

Intressant, och hur gör du med dina ston??
 
Sv: Arga ston efter fölning!

Så du kan över "nätet" säga att trådskaparen har en otillräcklig relation med sin häst...:cool:

Av de lilla h*n skrev så vet du det.

Hur mycket erfarenhet har du av avelsston?
 
Sv: Arga ston efter fölning!

åke skrev:
Hur många års erfarenhet av avel har du LIA? Hur mycket erfarenhet av avelston har du? Jag bara undrar då ditt resonemang är helt åt skogen.


Som uppvuxen på ett (rätt så stort)stuteri och med många års praktisk erfarenhet från det stuteriets egna fölmärrar, så måste jag faktiskt hålla med LIA här, då INGEN av dessa ston någonsin visade minsta lilla tendens till fölvaktande mot oss i familjen.
Främmande människor däremot, vaktade de fölen mot under de första 2 veckorna..
 
Sv: Arga ston efter fölning!

Vänj dem båda succesivt att ni finns där, och att ni inte kommer göra dem illa. Det är ingen ide att förhasta sig, då kan det bara bli värre. Locka med godis, och annat som stoet inte kan låta bli, och prata med lugn röst hela tiden.. så ska det nog gå an! :)
 
Sv: Arga ston efter fölning!

Jag säger som någon annan nämnde - jag vet bara hur JAG var när jag nyligen "fölat" och jag är annars vänlig av mej mot familjen...;)
 
Sv: Arga ston efter fölning!

Norrlänning skrev:
jag vet bara hur JAG var när jag nyligen "fölat"

:D Jag har varit precis som vanligt efter mina tre knattar blivit födda och inte "boat in mig" med bebisen ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
525
Senast: Görel
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 425
Senast: Teilani
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
988
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp