Arg! Varför inte allt på kroppen lika mycket värt?

Jag tycker att det är snett!
Har du ont i kroppen får du all hjälp du behöver! Och det oavsett om du har haft otur eller om du har orsakat din kropp skada själv. Men om du har otur med tänderna kan du gå i personlig konkurs!
En anhörig ramlade av en häst för tjugo år sen och slog ut tänder. Dom blev ditsatta men har ny börjat lossa och det kommer troligtvis kosta 50 tusen att ordna. Det är sjukt! Jag blir arg och ledsen! Inte bara för dennes skull utan även folk som får gå med ont i munnen för att pengar inte finns!
Varför ska man behöva ha ont i munnen men inte i ett knä, mage eller arm???

Olycksfallsförsäkring?

Jo det kostar ju mer än några kronor i alla fall. När jag var student hade jag en kompis som var tvungen att ge pengar av sitt studielån till sina föräldrar. Det var mycket pengar för honom att dra ut en tand då och då, men han hade ju inte råd att laga dem så jo det kanske är billigare. Lär dock inte vara det i längden.

Dessutom kan man ha inflammerat tandkött i hela munnen och då hjälper det ju inte att dra ut alla tänderna, eller lär inte bli väldigt billigt i alla fall med löständer. Det är sådana inflammationer som kan gå ut i kroppen och orsaka hjärtinfarkt (det var ganska hög andel hjärtinfarktpatienter som hade tandköttsinflammatiner -blödande tandkött) och det kostar för landstinget om inte annat.

Och då kan man ju iofs tänka att personen borde gått till tandhygienist tidigare, men om man inte har läst på så kanske man inte vet att tandinflammation är farligt eller att det är bra att gå till tandhygienist ibland för 800 kr per gång. De flesta vet ju bara att man kan få hål i tänderna.

Men jo iofs du har ju rätt, för landstinget och kostnaderna är det ju en bättre lösning att bara dra ut en tand.

Jag tycker också att basal tandvård för att undvika sjukdomar borde ingå. Däremot finns det många tandvårdsingrepp som har karaktären av kosmetiska ingrepp, och då bör de inte ingå.

Det är ganska lätt att komma fram till att allt ska ingå från det offentliga, samtidigt som det i andra diskussioner oroas för deklarationer och att man inte hittat alla avdrag och betalar hovslagaren svart och billigt för skoningen i stallet och rörmokaren svart för kranreparationen.

Allt ska betalas.

Folk tror att det gäller behandlingen men inte själva "tanden". Vet inte hur stor del som är konstnaden för den.?
Om behandlingen ingår i det som ingår i tandvårdsförsäkringen så betalar du 100 % själv sen går f-kassan in med 50 % , detta gäller upp till 15 000 kr sen går de in med 85%, men detta gäller utifrån deras referenspriser, sen kan tdl ha högre eller lägre pris på åtgärderna. Detta är ju på både behandling och tand beroende på om de godkänner detta

Om behandlingen ingår i det som ingår i tandvårdsförsäkringen så betalar du 100 % själv sen går f-kassan in med 50 % , detta gäller upp till 15 000 kr sen går de in med 85%, men detta gäller utifrån deras referenspriser, sen kan tdl ha högre eller lägre pris på åtgärderna. Detta är ju på både behandling och tand beroende på om de godkänner detta
Jaha så antingen allt eller inget?

Jaha så antingen allt eller inget?
Nej då men om f-kassan godkänner alla åtgärder ( de kostnader/behandlingar) som tandläkaren väljer så ersätter de till viss del, vissa åtgärder vill de inte ersätta tyvärr! Missade upp till 3000 betalar du helt själv sen mellan 3000-15 000 kr så är de 50 % ersättning som jag skrev ovan

Jag tycker att det är snett!
Har du ont i kroppen får du all hjälp du behöver! Och det oavsett om du har haft otur eller om du har orsakat din kropp skada själv. Men om du har otur med tänderna kan du gå i personlig konkurs!
En anhörig ramlade av en häst för tjugo år sen och slog ut tänder. Dom blev ditsatta men har ny börjat lossa och det kommer troligtvis kosta 50 tusen att ordna. Det är sjukt! Jag blir arg och ledsen! Inte bara för dennes skull utan även folk som får gå med ont i munnen för att pengar inte finns!
Varför ska man behöva ha ont i munnen men inte i ett knä, mage eller arm???
Jag håller med. Det ska inte behöva vara en klassfråga att ha bra tänder.
Jag tycker även att det är fullständigt förskräckligt att det är så svårt att få hjälp med psykiska besvär. Så länge du inte är en fara för dig själv eller andra (suicidal eller våldsam) kan du glömma att få hjälp. Det är i alla fall min erfarenhet. Även om man mår så dåligt att livskvalitén är typ 0, så får man klara sig på egen hand, eller kanske får en ask antidepressivt på sin höjd..

Värsta kan jag tycka är tandproblem ofta möts med ett "skyll dig själv" och "varför ska jag betala för att andra slarvar med munhygien" osv. Vet inte om det kanske bara är jag som hört sånt?

Brukar fundera på om samma personer resonerar likadant med människor med levnadsrelaterade sjukdomar? Skulle aldrig falla i mig att säga "skyll själv" till en lungcancersjuk rökare, aldrig...

Jag sitter själv just nu med en tand som har inflammerade tandrötter, hur jag har fått det kunde inte tandläkaren svara på. Fanns inga hål eller problem, men tanden håller alltså på att dö. Jag har räknat med att rotfyllningen kommer kosta kring 4 500 kr efter avdrag från FK, och fungerar inte det kommer jag få dra ut tanden efteråt och lägga en brygga/implantat. Kostnad kring 15 000 kr :( Samtidigt passade tandläkaren på att påpeka att mina visdomständer som växer mot närliggande tänder inte ser bra ut. Kostnad att kirurgiskt ta bort dessa blir ca 4000 kr per tand...

Nej då men om f-kassan godkänner alla åtgärder ( de kostnader/behandlingar) som tandläkaren väljer så ersätter de till viss del, vissa åtgärder vill de inte ersätta tyvärr! Missade upp till 3000 betalar du helt själv sen mellan 3000-15 000 kr så är de 50 % ersättning som jag skrev ovan

Det handlar inte om "vilja" som om de som jobbar på FK är illvilliga sadister. De har tydliga riktlinjer, bestämda av våra folkvalda, att rätta sig efter. Annars blir det tjänstefel och sparken.

Och de folkvalda måste ta Sveriges ekonomi på allvar och se till att den går ihop sig.

Jag tycker att det är sunt att många tandbehandlingar ligger utanför. Jag tycker att det finns en del bebehandlingar inom vanlig vård som också borde hamna på finansiera självlistan.

För att kunna upprätthålla en bättre livsviktig basal vård för alla.

Samtidigt passade tandläkaren på att påpeka att mina visdomständer som växer mot närliggande tänder inte ser bra ut. Kostnad att kirurgiskt ta bort dessa blir ca 4000 kr per tand...
Det kan man få remiss till sjukvårdens käkkirurgi för att göra.
Kostnad som alla annan vård.

Det kan man få remiss till sjukvårdens käkkirurgi för att göra.
Kostnad som alla annan vård.

Allvarligt?! Vet du om det måste föreligga några speciella omständigheter för att få det? Mina är ju helt inbakade i tandköttet och ligger nästan horisontellt mot övriga tänder, dvs inte bara att bedöva och ta fram tången...

Vore ju helt fantastiskt att få göra det på sjukhus, inte bara pga av kostnaden.

Allvarligt?! Vet du om det måste föreligga några speciella omständigheter för att få det? Mina är ju helt inbakade i tandköttet och ligger nästan horisontellt mot övriga tänder, dvs inte bara att bedöva och ta fram tången...

Vore ju helt fantastiskt att få göra det på sjukhus, inte bara pga av kostnaden.

Man gör det oftast på sjukhus. Men betalar ändå tandvårdstaxa.

http://www.vgregion.se/Regionkansli...gsenhet/Medicinska-prioriteringar/Kakkirurgi/

Jag opererade bort två visdomständer för ca 5 år sedan. Jag remitterades till kärlkirurgen på sjukhuset då min tandläkare tyckte att det var lite för komplicerat att göra på vanliga tandläkarmottagningen. Fick dock betala tandvårdstaxa för det. De rekommenderade att ta en i taget men det blev väldigt mycket billigare att ta dem samtidigt och för mig som var student då var det väldigt mycket pengar, så jag tog båda på en gång.

Det handlar inte om "vilja" som om de som jobbar på FK är illvilliga sadister. De har tydliga riktlinjer, bestämda av våra folkvalda, att rätta sig efter. Annars blir det tjänstefel och sparken.

Och de folkvalda måste ta Sveriges ekonomi på allvar och se till att den går ihop sig.

Jag tycker att det är sunt att många tandbehandlingar ligger utanför. Jag tycker att det finns en del bebehandlingar inom vanlig vård som också borde hamna på finansiera självlistan.

För att kunna upprätthålla en bättre livsviktig basal vård för alla.
Ja du behöver inte märka ord!! Jag jobbar inom tandvården så jag vet redan det tack!!! Men det finns även de inom f-kassan som bedömer olika ska du veta fast de har tydliga riktlinjer och är väldigt ifrågasättande mot tandläkarna ibland och bedömer olika , ibland så får de också inse att de bedömt fel

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 341
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
·
Övr. Hund På söndag för exakt fem år sedan bilade jag och familjen ner för att hämta hem min alldeles första egna vovve, en liten bulleherre vid...
Svar
3
· Visningar
1 268
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama