*ARG* tråden!

sita

Trådstartare
Nu är jag irriterad :mad:

Nu har Sydslätten ställt in 9 -10 maj!! Ska det bli likadant denna tävlingssäsongen som i fjol? Inställda tävlingar så att hela tävlingsplaneringen går åt pipsvängen.

ARG!!!

Först gnäller vi för att arrangörerna inte anordnar fler tävlingar och sen anmäler sig inte ryttarna. Gaahhh!

Ja ha, någon som har tips på tävling 9 - 10 maj?

Sv: *ARG* tråden!

Jag är också arg, fast inte av samma anledning som du. Jag kollade proppar igår och såg att Enköping har bytt datum (???) på en tävling som jag hade "preliminärbokat" under sensommaren, som nu inte kommer på det datumet alls så det sprack. Sen blir jag arg på att det finns en förenklad endast-terrängritt-tävling i Leksand, tror jag det var, väldigt snart men tills dess hinner jag inte kvala 1.00-hoppning för vi är inte klara för det än. Till sensommaren/hösten möjligen, men inte nu på stört.

Så jag är också arg, på ett hopplöst uppgivet vis. Men det kommer väl fler tävlingar... *håller tumme*

Den 10. maj er der landsstævne i Danmark - Søborggård. 90, 100 og 1*.
Det er ca. 40 min. i bil fra Helsingør. Tag båden fra Helsingborg. Anmeldelsesfrist er udløbet, men jeg tror efteranmeldinger modtages. Se evt.: www.soeborggaard.com

Waxholms Fältrittklubb har även tävlingar då. Både 90, 100 och CNC* :D

Den 10. maj er der landsstævne i Danmark - Søborggård. 90, 100 og 1*.
Det er ca. 40 min. i bil fra Helsingør. Tag båden fra Helsingborg. Anmeldelsesfrist er udløbet, men jeg tror efteranmeldinger modtages. Se evt.: www.soeborggaard.com

Söborggård vid Helsingör. De ställer INTE in ... kör även om det vara är en start per klass :p

Intressant, meeen efteranmälningsavgiften är tredubbel startavg plus den danska kronans värde, låt se, det blir 1235,90 SEK (inkl div gebyr enl proppen), plus resa och färja!

GLÖM DET!

Nu är jag ännu argare, GRRRRRR:mad:

Är det samma regler för att tävla i Danmark? och är det något speciellt man ska tänka på?

Är det samma regler för att tävla i Danmark? och är det något speciellt man ska tänka på?

Det är totalt andra regler i Danmark (läs nästan inga regler alls:angel:) om man nu jämför med Sverige.

Ponny och häst om vartannat, de har klasser med 1!!!! startande i och det krävs inga hoppkval. Standarden på tävlingar är lite annorlunda och det brukar i allmänhet vara helt okej att lägga en del av en terrängbana på en harvad åker (allt fungerar).

Det jobbigaste för en 08:a i Danmark är språket... men det brukar lösa sig, lycka till

:bump::bump:

Nu är jag irriterad :mad:

Nu har Sydslätten ställt in 9 -10 maj!! Ska det bli likadant denna tävlingssäsongen som i fjol? Inställda tävlingar så att hela tävlingsplaneringen går åt pipsvängen.

ARG!!!

Först gnäller vi för att arrangörerna inte anordnar fler tävlingar och sen anmäler sig inte ryttarna. Gaahhh!

Ja ha, någon som har tips på tävling 9 - 10 maj?

Fast allvarligt talat, det är väl inte ryttarnas fel att Sydslätten ligger som nr 7 på tävlingar på raken :grin:

Vad sjutton tror arrangörerna egentligen :confused:

Fast allvarligt talat, det är väl inte ryttarnas fel att Sydslätten ligger som nr 7 på tävlingar på raken :grin:

Vad sjutton tror arrangörerna egentligen :confused:

Nu förstår jag inte vad du menar med 7 tävlingen på raken. Det är ju bara 4 helger sen premiären på Gärds. Vi bor allra längst ner i sydöstra hörnan av skåne så att åka till halland är inte ett alternativ för oss ännu. Dottern ska debutera 100 klass nu.

Gärds 11-12/4 Dottern red 0.90
Tågarp 19/4 Skolresa
tom 25-26/4 hopptävling
tom 2-3/5
ledig
Sydslätten 9-10/5 Inställd Det blir hopptävling i stället
Dagstorp 30/5 1.00
14/6 Vinslöv (om dom kör iår:confused:)

Det såg hyggligt bra ut när vi planerade vår/sommar säsongen men nu vet jag inte.

Tävling nr 5 då på raken.... sak samma ! Men ryttarna åker ju ändå från Västra Götaland ner till skåne men innan sydslätten fanns:

Gärds, sämsholm/tågarp, plönninge, tranemo och som nr 5 då sydslätten och vad man kan utläsa i startlistorna så är det skåningar/hallänningar och uppåt på varje tävling.

Det finns inte ryttare och hästar till alla dessa tävlingar varenda helg och det är ju korkat att arrangörerna väljer att konkurrera ut varanda :confused:

Dom flesta tävlingar med undantaget från Gärds och plönninge har kört med halvfulla startfält i stort sett.

Hur kan det gynna sporten? Så jag tycker inte man kan lasta ryttarna för att tävlingarna får ställa in.

Håller med! Det är ju faktiskt bara 2 veckor sen Gärds och redan 5 tävlingar gjorda. Sydslätten hade ju faktiskt blivit nr 8 i raden. :eek:

Men så här brukar det vara på vårkanten tyvärr :crazy:
Sen är det ingenting och sen kommer en klump igen :)

Planering är jätteviktig! så missförstå mig inte

Men det är kanske dax för arrangörer söderöver att gilla läget och köra tävlingar även med lite mindre startfält annars har snart sporten försvunnit söderöver.

Och jag kan lova att allt tugg om att "vi tar bron till Danmark" inte får effekten att svenska arrangörer skärper sig, snarare att man med gott samvete struntar i att ordna tävlingar. :(

Att ordna en sketen lokal fälttävlan är lika mycke jobb som en stor nationell hopptävling och jag lovar att det är inte fälttävlan som är kassa-kon :angel:

Tävling nr 5 då på raken.... sak samma ! Men ryttarna åker ju ändå från Västra Götaland ner till skåne men innan sydslätten fanns:

Gärds, sämsholm/tågarp, plönninge, tranemo och som nr 5 då sydslätten och vad man kan utläsa i startlistorna så är det skåningar/hallänningar och uppåt på varje tävling.

Det finns inte ryttare och hästar till alla dessa tävlingar varenda helg och det är ju korkat att arrangörerna väljer att konkurrera ut varanda :confused:

Dom flesta tävlingar med undantaget från Gärds och plönninge har kört med halvfulla startfält i stort sett.

Hur kan det gynna sporten? Så jag tycker inte man kan lasta ryttarna för att tävlingarna får ställa in.

Icke att förglömma Mantorp som hade tävling samma helg som Sämsholm och Tågarp! Det blir 6 tävlingar på raken varav 3 samma helg...

Noll koll planering av arrangörer faktiskt. Fälttävlan kan ju inte jämföras med hopp o dressyr som gödslar med sina tävlingar men ändå får starter. Nej, som arrangör av FT måste man tänka att folk åker land o rike runt för att starta. Jag kan likagärna åka till Hofors (36 mil enkel resa) som till Tågarp (40 mil enkel resa) eftersom tävlingsplatserna runt mitt bestämt sig för att prioritera 90-klass o *-igt. Vill jag tävla 100-klass så får jag åka.

Jag förordar dessutom tävlingar med häst ena dagen o ponny andra dagen. Då slipper vi som enbart rider lägre klass kanske upp till *-igt att sova över mer än 1 natt eller kanske inte alls. Det kostar otroliga pengar att rida en lättklass fälttävlan så det är ju inte konstigt om man går över till dressyr/hopp istället.

Nu vill jag inte ha en massa försvarstal från alla arrangörer! Utan istället ta det som konstruktiv kritik o sätt er på häcken o fundera över vad ni kan göra för att förbättra tävlingsterminen o era egna tävlingar!

/Nova som lessnat

Håller med dig också:)
Befinner ju mig på båda sidor tävl/arr

Hade nog tyckt det var skönt med en större spridning på tävlingarna. Framför allt att det inte är en eller flera fälttävlan samma helg som det kan bli.
Även om den ena är långt nere i skåne eller den andra i ex Mantorp.
Vi åker ju gärna och hälsar på och tävlar uppåt landet också, men om man måste välja så tar man väl för det mesta den som ligger närmast om det passar.

Man behöver inga speciella papper eller liknande, tex FEI pass, för att starta i dk? Jag har nämligen bara de vanliga som krävs i sverige...
Så nu när Sydslätten blev inställd är det bara att åka över och tävla precis som om det vore i sverige? om man nu känner för att betala tredubbla anmälningen...

MammaBerg skulle kolla om det verkligen stämde med 3*anmavg. Hon skriver säkert här när hon fått info. ;)

Vi har valt Södra Sallerup 1.15 hoppning istället. Det blir väldigt dyrt med den danska kronans höga värde just nu att efteranmäla till Söborggård.

Intressant, meeen efteranmälningsavgiften är tredubbel startavg plus den danska kronans värde, låt se, det blir 1235,90 SEK (inkl div gebyr enl proppen), plus resa och färja!

maila och fråga :) Jag har aldrig sett så dyr efteranmälan faktisk..

Ingen vetavg i 90 och 100.

Bron kostar 125 på helgen..

Samåk!

:)

Liknande trådar

Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 659
Övr. Hund Har sett många gnäll och "skriva av sig" trådar så jag provar väl med det jag också.. Kanske kan hjälpa:p Var på "min" klubb och...
Svar
2
· Visningar
828
Senast: Zantha
·
Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 418
Senast: Krillan
·
D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 497
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar