Jag har en ridskoleponny på halvfoder som är arg i boxen. Jag vet att många tänker direkt att han inte trivs, men jag är osäker på om så är fallet. Han har stått i spilta största delen av tiden, minns inte riktigt om han var sur från början, men rätt snart började han sparka när man skulle gå in till honom. Efter ett tag började han även försöka bita en och han blev sur när man skulle vända eller flytta på honom. Allt detta gick i vågor. I vintras tog jag hem hnm, i början var han glad och skötte sig fint men i slutet så började han vända rumpan till och hota en i boxen. Sedan fick han stå i box på ridskolan och då var det likadant: i början var han hur snäll som helst och jättelätt att hantera, men efter ett tag började han med sina ovanor igen. På ridskolan går de ute från 8-13 i en stor hage, alla ridskolehästar tillsammans. Han är isabell och väääldigt ranglåg! Förutom detta är han världens snällaste häst, man kan gå ut och gå med honom utan att han får för sig någonting och är helt trafiksäker. När man ställer upp honom i gången blir han också glad och är enkel att hantera. Det är bara när man ska flytta på honom som han kan lägga på öronen och sådär.
Vi har haft olika funderingar över varför han beter sig såhär. Mestadels har vi trott att det beror på något i hantering och inlärning sedan tidigare, men det har även varit funderingar på om det beror på att han är så ranglåg.
Är jättetacksam över lite tips på hur jag kan göra då han blir sur och hur jag får honom att lita på mig. Ska se om det finns möjlighet att ta lite lektioner i horsemanship men tills dess vill jag gärna kunna arbeta med honom lite.
Vi har haft olika funderingar över varför han beter sig såhär. Mestadels har vi trott att det beror på något i hantering och inlärning sedan tidigare, men det har även varit funderingar på om det beror på att han är så ranglåg.
Är jättetacksam över lite tips på hur jag kan göra då han blir sur och hur jag får honom att lita på mig. Ska se om det finns möjlighet att ta lite lektioner i horsemanship men tills dess vill jag gärna kunna arbeta med honom lite.