Arg p.g.a. täcken

D

Don_93

Arg p.g.a av täcken

Kanske skriver på fel forum nu men då får ni säga till :d

I vårat stall har vi en tjej som släpper ut hästarna varje morgon. Hon har problem med armarna och tycker därför att det är lite jobbigt att byta täcken på alla hästar så hon lägger bara på eller tar av ett täcke.
Nu har ca: 5 personer i stallet gått ihop och byter täcken på morgonen. Detta började dom med förra året och då tyckte jag att det var bra MEN nu är det så att dom bara byter på varandras hästar. Vi är 2 personer som inte har möjlighet att komma på morgonen och byta täcken och därför får vi inte våra hästars täcken byt. Den ena tjejen spelar det ingen roll för, för hon har en islandshäst som inte har täcken. Men min häst får gå med sitt innetäcke ute och utetäcket över.
Innetäcket ligger inte stilla på ryggen riktigt då han alltid rullar sig i hagen så när jag komemr på eftermiddagarna händer innetäcket på ena sidan och är lerigt och äckligt. Dessutom har hans regntäcke gått sönder p.g.a detta :cry:

Vi har pratar med dom andra i stallet men dom verkar inte bry sig. Två st av dessa 5 har sagt att det är klart som byter på min häst, men dom andra då? Det är ju lixom bara en häst extra och jag har sagt att jag kan ta fler insläpp under helgerna (täckebyten gäller endast vardagar förutom på min häst som dom verkar tro att han ALLTID ska ha sitt innetäcke på under fast jag sagt att han inte ska ha det)

Nu har jag satt upp en lapp i stallet och frågat om dom inte kan vara snälla och byta på min häst oxå. Vi står ju i ett kollektivt stall där man hjälper varandra. Jag vet att ALLA har sett den men tror ni dom har bytt? Nej.
Tycker det är så himla dåligt av dom. Dom är ju ändå vuxna och borde fatta att dom inte byter för min skull utan för hästens.
Har även hört (ironi eller inte) att det är synd om min häst som får ha sitt innetäcke på ute eftersom det inte ligger still. Men vad fan ska jag göra? :cry: Jag blir så himmla lessen och besviken.

Vet inte om det är rätt eller ej men jag har sagt att jag inte byter täcken på deras hästar varisig vid in eller utsläpp. Vf ska jag ta mig tid och byta på deras när dom inte byter på min?

Har ni samma problem, eller hur gör ni i erat stall?

Sv: Arg p.g.a. täcken

Köp ett bra stalltäcke så det går att ha ett regntäcke över då? Inte svårare än så. Täckesbyten är överskattade.

Sv: Arg p.g.a av täcken

Jag hade min i kollektiv stall för några år sedan. Där ingick ett täcke på, inget täcke av. Det fungerade hur bra som helst. Behövde aldrig mer än ett täcke på. Gjorde precis som du innetäcke + utetäcke eller så stod hon med utetäcket hela tiden. (Kallstall)

Varför köper du inte ett innetäcke som ligger bra? Så dyra är ju inte täcken.

Jag tycker det är jätte viktigt att då håller alla regler som är överenskomna, annars förstår jag att det finns de som motarbetar dig.

Varför inte ta ett stallmöte och försöka göra en komremis? Går de inte med på att byta täcke på din om du tar fler morgonar eller liknande som du skriver?

Breccia_ skrev:
Köp ett bra stalltäcke så det går att ha ett regntäcke över då? Inte svårare än så. Täckesbyten är överskattade.

Har köpt flera bra stalltäcken men det är inte det som är problemet eller jo det är ju problmet men det som gör mig så sur är att dom inte byter på BARA min. Alla andra får ju sina täcken byta och dom kan inte hjälpa mig när jag inte har ngn möjlighet att åka ditt på morgonen :confused:

säger som du, så gör vi i mitt stall, man har ett bra utetäcke på på natten, som andas ordentligt.. Problemet löst

Don_93

Men jag kan hålla med om att det känns taskigt att de skiter i din häst, verkar som de gör det avsiktligt. Det låter som om de inte vill ta på sig extra jobb, vilket jag iofs kan förstå..

Kan du inte försöka prata med dem alla? Erbjuda dig att göra något för dem istället?

Våra hästar har alltid stalltäcket på sig under utetäcket och det har fungerat utan problem. Har haft häst i 3 olika stall där de som tar ut in endast lägger på eller tar av ett täcke, detta har fungerat utmärkt i alla stall. Vet många stall som har detta som regel...

Jag har erbjudit mig att ta fler insläpp men det har vart fler saker med täcket på min häst och jag fattar inte vf dom skiter i min häst lixom. Han är hur mysig som helst att pyssla med, det säger alla och ibland ser jag att dom står o gossar och pratar med honom så att han är jobbig i boxen är inte ursäkt för det vet jag och dom att han inte är.
Klart ja skulle kunna ha ute täcket på inne, har för mig att jag hade det på min ponny men jag är så trött på att jag ska få ge mig. Har vart så tillräkligt länge så nu ska jag göra ngt så jag verkligen vinner.

Jag vill också att min häst ska ha få ha sina mysiga innetäcken på sig när alla andra hästar får ha det. Inte för att hästen kanske bryr sig men att BARA min häst ska ha sitt innetäcke ute för att dom andra inte är hjälpsamma och byter när jag inte ha ngn möjlighet.
Som jag skrev förut. Vi står i ett kollektivt stall där man hjälper vardandra men det verkar inte dom trögskallarna i stallet fatta :mad:

Jag har med stått i ett sånt stall där vi hade den regeln men i detta stalelt har vi inte den regeln och då fattar jag inte vf det bara är ja som ska få ha det så.

Det som mest stör mig är inte att han har sitt utettäcke på ute eller a det e ju tråkigt när det blir smutsigt och förstörd utan att jag bett om det flera ggr, erbjudit mig att göra olika saker och ändå byter dom inte :confused:

Senast ändrad av en moderator:

det har med tjänster och gentjänster att göra, kan du göra något för dom som dom inte har möjlighet att fixa när du är där?
sen kan jag hålla med om att det är en trisst attityd, men så blir det ofta i stall tyvärr.
ankans förslag var väl bra, samma täcke ute som inne? ett bra utetäcke är oftast bättre än ett termo/stall-täcke och du slipper köpa stalltäcken = billigare.
horseware har ju massor med olika täcken i olika tjocklekar och prisklasser, amigo har ett jättefint som inte är så fasligt dyrt.

Har redan köpte flera täcken och erbjudit massa genkänster.
Men som jag skrev att jag e mest sur att dom inte gör det fast jag bett och sagt saker ja kan göra istället. Klart ja kan ha samma täcke ute som inne MEN jag kan itne förstå vf dom inte kan byta på min häst när han är den enda som inte fått sina täcken bytt.

antagligen för att du inte kan erbjuda något som "byte", men som sagt jag förstår din irritation. hästen ska inte bli lidande p.g.a. att det inte går som smort mellan hästägarna i ett stall.

Rumpnissen skrev:
Jag hade min i kollektiv stall för några år sedan. Där ingick ett täcke på, inget täcke av. Det fungerade hur bra som helst. Behövde aldrig mer än ett täcke på. Gjorde precis som du innetäcke + utetäcke eller så stod hon med utetäcket hela tiden. (Kallstall)

Varför köper du inte ett innetäcke som ligger bra? Så dyra är ju inte täcken.

Jag tycker det är jätte viktigt att då håller alla regler som är överenskomna, annars förstår jag att det finns de som motarbetar dig.

Varför inte ta ett stallmöte och försöka göra en komremis? Går de inte med på att byta täcke på din om du tar fler morgonar eller liknande som du skriver?

Har redan köpt flera täcken och har ingen lust och köpa ny p.g.a att folk inte kan vara snälla och byta när vi står i ett kollektivt stall.

Problemet är just inte att han har sitt innetäcke på ute. eller a jo det e ju tråkigt när det går sönder och blir smutsigt utan det är att vf dom inte kan byta på just. Vf ska BARA min häst inte fått sitt täcke bytt.
När dom började prata om detta frågade jag om dom inte kunde bytt på min då. Då sa dom "Nej absolut inte om du inte kan komma på morgonen" med ett mycket tyket tonfall. Då blev jag verkligen lessen. Var la 13-14 då och hon som sa det var runt 30. Senare bad hon om ursäkt men tror ni dom började bytta på honom ändå? Nej.

Togs även upp på stallmöte men dom byter ändå inte. Men jag tänker INTE ge mig. Om dom inte kan vara lite shysta snart och byta när jag ber snällt och erbjuder mig att ta fler insläpp/utsläpp så kommer jag snart släppa ut deras hästar med innetäcken på. Så jävla förbannad är ja :mad: Ursäkta språket :o

MEn jag KAN ju erbjuda ngt i byte. Har jag ju sagt hela tiden. Har erbjudet mer in/utsläpp på helgerna.

Don_93 skrev:
Har redan köpt flera täcken och har ingen lust och köpa ny p.g.a att folk inte kan vara snälla och byta när vi står i ett kollektivt stall.

Problemet är just inte att han har sitt innetäcke på ute. eller a jo det e ju tråkigt när det går sönder och blir smutsigt utan det är att vf dom inte kan byta på just. Vf ska BARA min häst inte fått sitt täcke bytt.
När dom började prata om detta frågade jag om dom inte kunde bytt på min då. Då sa dom "Nej absolut inte om du inte kan komma på morgonen" med ett mycket tyket tonfall. Då blev jag verkligen lessen. Var la 13-14 då och hon som sa det var runt 30. Senare bad hon om ursäkt men tror ni dom började bytta på honom ändå? Nej.

Togs även upp på stallmöte men dom byter ändå inte. Men jag tänker INTE ge mig. Om dom inte kan vara lite shysta snart och byta när jag ber snällt och erbjuder mig att ta fler insläpp/utsläpp så kommer jag snart släppa ut deras hästar med innetäcken på. Så jävla förbannad är ja :mad: Ursäkta språket :o

Jag kan ju bara tala för mig själv men om jag hade varit du så hade jag köpt ett innetäcke som låg bra så hästen inte behöver bli lidande för att jag inte kommer överns med de andra.

Om jag hade varit någon annan i ditt stall och min häst hade blivit utsläppt med innetäcke, alltså brutit mot reglerna hade jag blivit fly förbannad och definitivt inte samarbetat mera.

I stallet där jag har mina hästar har vi ett utsläpp var i veckan (vi är 7st) Och den som har utsläppet tar av innetäcket och sätter på utetäcket eller det som står på en lapp från ägaren.... Tycker inte att det skulle vara så besvärligt, ma slipper ju de andra sex dagarna liksom... Och du har ju dessutom sagt att du tar fler insläpp så jag tycker ju att de är rent taskiga mot dig!! :mad:

Kan han inte ha utetäcket inne då? Så de inte behöver byta?

Så har vi det i vårt stall. Ingen som kan byta på morgonen eftersom ägaren jobbar inom vården och släpper ut hästarna innan jobbet och därför måste tillbringa så lite tid som möjligt i stallet pga allergirisken.

AA vi hade oxå så förut eller a där man fick skriva upp sig på en dag. Vi e typ 10-12 personer i vårat stall så alla fick ju inte en dag i veckan. Men sen erbjöd sig en tjej i stallet eller a tant eller va man ska säga :p att släppa ut på morgonen då hon inte jobbar, men som sagt har hon ont i armarna och byter därför inte.
Nu har vi så att alla har en helg där dom både släpper ut lördag och söndag och vi har erbjudit oss att ta fler helger både in och utsläpp. Nu har vi minst ett insläpp/helg och det är redan mer än vad många andra har.

jamen dom måste ju vilja det, även om du kan kanske det inte passar, gud läser du inte som folk? jag håller ju med dig hela tiden, jag skriver bara som jag tror dom uppfattar det.

Vi har inga speciela regler för just täcken byten. Men det ä ju dessa 5 personer av 6 som har täcken på sina hästar som komemr och byter på morgonen. Jag är alltså den 6:e och kan inte komma på morgonen. Föresten så sammarbetar dom ju tydligen inte med mig ändå oavsett vad deras hästar har för täcken ute.

Jo det skulle han kunna har men saken är den att det stör mig så fruktansvärt mkt att dom tydligen SKITER i min häst.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 954
Senast: super
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 011
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar