Arg katt!?!

A

Anelly

Jag har en katt på 1 år!
När vi hämtade hem henne var hon så liten,och go.. Sov på kudden mellan mig o min sambo varje natt..
Idag kan hon ha sina stunder,vara jättemysig och vill kela! Kan komma på natten,eller tidigt på morgonen och trycka sin lilla nos mot ansiktet och vill gosa...
Sen får hon sina "tics","hugger" en i handen typ... Helt plötsligt bara!
Vad beror det på? Vad kan vi göra? Vi vill ju ha vår gosiga katt alltid....
Hjälp mig!!!

Sv: Arg katt!?!

Är hon kastrerad?

Och som Sholeh redan frågat, biter hon hårt? Vissa katter ger "kärleksbett" på sina ägare när de tycker det är extra mysigt.

Många katter säger ifrån när de inte vill längre, de brukar dock varna först med viftande svans.
Får hon tillräckligt med stimulans?

Nu vet jag inte om detta här stämmer in för dig och din katt, men jag kan berätta ett exempel hemifrån om arg katts förvandling:

En kompis till mig hade en hittekatt boende hos sig, innekatt pga lägenhet mitt i stan. Så länge hon bodde där var hon arg, "vaktig", kunde hugga eller vispa till med klorna när man minst anade det - och det var definitivt inga love-bites. Hon var då inte steriliserad, min kompis blev inte färdig att få fixat det.

För ett halvår sedan skadade min kompis sig i en arbetsplatsolycka och hamnade på sjukhus under lång tid, är förlamad, rullstolsbunden. Därför flyttade katten hem till mig och mina två katter. Mina är också innekatter pga lägenhet mitt i stan, (finns balkong (in-nätad) som de kan gå ut på). Något av det första jag gjorde var att få iväg henne till veterinären och få henne steriliserad. Det tog såklart några dagar innan katterna accepterade varandra, men det ordnade sig och nu är de allra bästa kompisar, men inte nog med det - min "bonuskatt" är supergo, social och jättemysig. Love-bites utdelar hon gärna, men det är inte någon tvekan om att de är just det. Och hennes ilskna humör är som bortblåst.

:angel: ....sorry, borde väl ha fortsatt med att förtydliga mig....

Vad jag menar är alltså att OM din katt är en ensam innekatt, och kanske dessutom inte steriliserad/kastrerad så kan det vara en lösning att åtgärda det ena eller andra, eller båda.

Och som Sholeh redan frågat, biter hon hårt? Vissa katter ger "kärleksbett" på sina ägare när de tycker det är extra mysigt.
Ja, jag borde kanske ha broderat ut mitt svar något. ;) Men det var just kärleksbetten jag syftade på.

Fortsätter: Annars kan det vara just att hon säger ifrån. Känner en katt som är jättekelig, men som helt plötsligt kan hugga, för då har han blivit kelad tillräckligt och vill vara ifred.

Ville bara upplysa om att det heter kastrerad på både honor och hanar. Sterilisering är ett helt annat ingrepp, man knipsar äggledarna/sädesledarna ist för att ta bort livmoder + äggstockar/testiklar.
Tyvärr använder veterinärer fortfarande ordet sterilisering när de menar kastrering på honkatter. Antagligen bara för att de ska veta säkert att det är en hona.
Ingreppet på en hona är ju mycket större än på en hane så kommer det en hona som ska kastreras och de har väntat sig en hane kan det bli problem med tidspress.

det heter kastrerad på både honor och hanar. Sterilisering är ett helt annat ingrepp

:bow: Ja, visst är det så! Jag var också alldeles säker på det, ända tills jag kom med bonusmissen till veterinären och sa att jag ville få henne kastrerad. Då sa han: nej, henne steriliserar vi! "Basta", liksom, och jag kände mig lite dum och tillrättavisad. Nu vet jag att jag inte hade fel i alla fall!:idea:

Jag hoppas att hon inte blev steriliserad, då fortsätter de nämligen löpa. Vilket ju är en av orsakerna till att man kastrerar, man vill slippa löpskriken.

Så där betedde sig min huskatt tills hon fick en kompis. Människor i all ära, men vissa katter behöver likasinnade för att få av sig den värsta överskottsenergin. Speciellt innekatter.

Är hon kastrerad?

Nej hon är inte kastrerad,får p-piller!
Biter inte så det går hål!

:angel: ....sorry, borde väl ha fortsatt med att förtydliga mig....

Vad jag menar är alltså att OM din katt är en ensam innekatt, och kanske dessutom inte steriliserad/kastrerad så kan det vara en lösning att åtgärda det ena eller andra, eller båda.

Hon har kattkompisar här hemma,vi har 2 andra katter!
Oxå har vi hund oxå,och de är goda vänner.. Brukar busa!

Då skulle jag råda att kastrera henne ist, hon blir säkerligen mycket lugnare. Hur länge har hon gått på p-piller och varför p-piller?

Då skulle jag råda att kastrera henne ist, hon blir säkerligen mycket lugnare. Hur länge har hon gått på p-piller och varför p-piller?

Japp,vår tanke är att alla 3 ska kastreras!
Anledningen till att hon får p-piller nu var att vi ville ta en kull på henne innan vi kastrerar henne,hon är så fin. Har alla färger,röd,svart,vit,gul..
Men vi får se......

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, Göte 10 år och Igor 9 år. Göte har behövt flera turer till veterinär sista tiden då han skadats och därefter fått...
Svar
5
· Visningar
1 129
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 956
Senast: fixi
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 591
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama