Arg,arg, arg!!! *långt*

simba_112

Trådstartare
F*n ta grannar som har en ärta till hjärna (om ens det)! I första veckan jag hade min valp kom en av hennes flattar utrusandes mot oss och skrämde slag på lillskruttan. Visserligen väldigt snäll hund, men det hör inte hit. Jag vill ha kontrollerade hundmöten, speciellt under min hunds första tid i livet (ja jag förstår att det kanske inte alltid är möjligt om man möter lös hund). Efter den här incidenten skickade jag sms till ägaren att hon får banne mig hålla sina hundar kopplade eller under sådan uppsikt att de inte springer ut när vi går förbi (måste gå förbi där varje gång vi ska ut på prom.) för att jag ej vill ha en hundrädd valp. Hon svarar och ber om ursäkt. För några veckor sedan kommer samma flat ner till oss när mina hundar är ute (de bor i huset ovanför) och skrämmer än en gång slag på valpen. Jag var ute med båda mina men såg inte den hunden då det var mörkt och helt plötsligt var den bara där. Valpen sprang iväg skrikandes med flatten efter sig. Jag vrålade i så flatten vände och sprang hem. Valpen kom tillbaka på en gång. Ägaren ropar från hörnet på huset; Oj hur gick det? Svarar att det gick bra, men att hon ska ha koll på sina hundar.
Så idag hade jag dörren öppen så mina kunde vara ute medan jag skar en sallad. Mina hundar vet var gränserna går och går aldrig runt till "fel" sida huset. Valpen kom in till mig och jag tyckte det började bli kallt och gick för att ta in min andra hund och stänga dörren. Hinner ut lagomt för att se samma förbannade flat komma farandes! Valpen rusar ut och skäller som besatt innan jag hinner rusa ut i strumpfötterna och tar in båda mina och vrålar åt flatten att försvinna. Ropar sedan högt; KOPPLA DINA HUNDAR.
Jag blir så arg!!! Vad är det människan inte förstår? Jag vill inte ha något med henne och hennes hundar att göra!!
Vet att andra börjar bli irriterade på att hundarna bara rusar på också. En som har haft lite problem med sin hund vid hundmöten och precis börjat få ordning på sin hund råkade ut för en av flattarna för inte så läng sedan vilket resulterade i att hans hund (som var kopplad) attackerade flatten som kom, han säger åt henne att koppla hunden och hon bara skrattar och säger att han kan behöva lite stryk... hur tänker man då?? Allt jobb som HAN lagt ner på sin hund då? Tillbaka på ruta ett igen.
Vad GÖR man????

Sv: Arg,arg, arg!!! *långt*

Du inser väl att du med det där beteendet, skrikandet och springandet, troligen förvärrar hela situationen för valpen?

Vill du din valps bästa kan du väl låta hundarna få träffas (någon annanstans än på gården) så att valpen få lära känna flatten, då blir den iaf inte rädd när den kommer farandes till dig.
SEN tar du snacket med flattens matte!

Jag vet själv av erfarenhet att har man en hund som är olydig men snäll är det svårt att sätta sig in i exakt hur jobbigt det är att ha en hund som har problem med hundmöten och liknande. Jag säger inte att det är en ursäkt, men när du skriker och svär på det där viset så tycker hon förmodligen att du är överpänd och slutar lyssna. Ska du få fram ditt budskap måste du lugna ner dig.

Håller helt med skogstrollet.
Om den andra hunden är snäll så varför inte låta dom leka så din valp uppfattar den som en kompis.
En bra lösning när inte ägaren vill lyssna på dig.

Alltså, jag förstår din situation och varför du är irriterad, men du och ditt eget beteende är en bidragande faktor till om valpen nu skulle bli rädd för främmande hundar eftersom du så tydligt visar valpen att något är fel och farligt med den där svarta lufsen som kommer farandes. Hela ditt kroppspråk och tonfall skriker FARA! FARA! och tro mig, det lär knappast förbättra läget :crazy:.

Träffa hunden under ett lugnt möte och låt dom bekanta sig. Sen får du prata ordentligt med ägaren, verkligen inte kul med hundar som springer lösa sådär!

Svarar till er alla.
Nu när jag läser igenom vad jag skrivit låter jag helt hysterisk:crazy:
Den gången flatten kom farandes i mörkret vet jag att jag reagerade ja, hystersikt kan man nog säga. Fick panik när hon blev jagad.
Nu senast var åtminstonde något bättre. Visst sprang jag ut i strumpfötterna, men jag tog in mina, stängde dörren och jagade sedan iväg flatten, och ropade sedan. Kanske inte heller världens bästa beteende men men.
Jag har försökt prata med denna människa men hon lyssnar inte. Och då har jag ändå varit trevlig. Så, vad gör man?
Visst, kan vara en bra idé att låta dem lära känna varandra (hundarna alltså), men jag är tveksam då hennes hundar inte bryr sig om mina säger ifrån. De ignorerar lugnande signaler, rusar rakt på (och då menar jag verkligen rakt på) och säger min ifrån blir de bara mer upphetsade. Nu vet jag visserligen inte hur de reagerar på valpen. Kanske skulle fungera ifall man arrangerar ett möte dem emellan och att hon helt enkelt gå in och avbryter och tar undan sin hund när den blir för exalterad (helst innan). Men då kommer vi till ett annat problem istället. Hon anser att hennes hundar SKA vara väldigt på, framåt och burdusa. Jag beundrade en av hennes unghundar här i somras då jag sa till henne att han verkade vara en väldigt trevlig hund med tydligt språk och väldigt artig i sitt sätt. Men då fick jag minsann höra att han var så harig och mesig och det var alla fel på hunden. Men vad vet jag, en flat kanske ska vara som hennes? De jag träffat innan har dock inte varit så.
Nej jag vet inte, just nu känner jag mig mest kluven.

Jag tycker inte att detta ska behöva lösas genom att släppa ihop hundarna.

1. Grannen ska tamejtusan kunna hålla koll på sin hund.
2. TS kanske inte alls har någon önskan att släppa ihop sin valp med kreti och pleti, och h*n ska heller inte behöva göra det.

TS - Sätt upp ett rejält staket runt din tomt så håller du flatten på säkert avstånd och din hund i tryggt förvar på tomten!

Tycker inte heller att de ska träffas.

Till TS:
Om en liknande situation skulle uppstå igen så skulle jag lugnt stänga in mina egna (om flatten kommer in på tomten vill säga).
Sen skulle jag nog inte jaga bort den utan locka den till mig och ge den en sådan obehaglig upplevelse att den funderar en gång till innan den smiter in på grannens tomt.

Sen skulle jag nog förklara detta för grannen, att du kommer att ta till de medel som behövs för att se till att hunden inte vill komma över och hälsa på fler gånger.

Flattar är ju dessutom ganska nerviga, så det kan räcka med en rejäl vattendusch, en tomburk som du fyllt med småsten, som du kastar på den eller liknande.

Jag har väl aldrig påstått att problemet skulle lösas av att släppa ihop hundarna...? Då får du läsa mitt inlägg igen.

"Kreti och pleti"... Jag läste grannhunden och tänkte att det kanske kunde göra gott för grannsämjan, om inte annat, att lösa det här på annat sätt än att skrika, kasta vatten på hunden, smälla upp jättestaket m.m... Som jag tolkade första inlägget (och baserade mitt svar på) var det en överglad retriever som kom på besök ibland? Såg ingen anledning att överreagera. Först därefter framkom det mer info om att hunden jagade valpen som blev rädd m.m.

Att hota med att ta till våld mot en sådan hund skulle jag inte heller göra.

Flatten jagade valpen ja, MEN det är en snäll hund trodde antagligen valpen lekte vad vet jag.
Sätta upp staket fungerar ej då jag bor i hyresrätt, på landet med stor tomt utanför som de som bor i min "länga" har tillgång till, dock endast jag och hundarna som utnyttjar. Hon bor i huset ovanför med stor tomt utanför sig.
Efter en hel del funderande har jag nog kommit fram till att om det sker en gång till helt enkelt vända mig till hyresvärden. Så får de ta tag i det. Vet att andra som bor här också klagar då hon sätter ut hundarna i lina tidigt på morgonen och där sitter de sen och skäller.

Flattar är ju dessutom ganska nerviga, så det kan räcka med en rejäl vattendusch, en tomburk som du fyllt med småsten, som du kastar på den eller liknande.

Flattar har mycket energi men nerviga ska de absolut inte vara!!!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: Annique
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 244
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 356
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 483
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka