Ärftlighet på osteochondros

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare boccia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 5 233

boccia

Trådstartare
Vet att hingstar måste friröntgas för att få ett avelsgodkännande, men hur är det egentligen med nedärvningen?? Någon som har koll??
(mest nyfiken hur långt forskningen kommit)

Sv: Ärftlighet på osteochondros

Man vet inte än hur ärftlighetsgången är. Det är i alla fall inte så enkelt att det bara är en gen som är inblandad utan sannolikt flera stycken - enligt Sofia Mikko på Husdjursgenetiska institutionen på SLU, i den föreläsning hon hade på Hippocampusdagarna i höstas....

Är det nån som kan förklara logiken att inga ston kollas??
Det är nog ganska många av uppfödarna som kollar sina egna ston i eget intresse.
Sen är det ju också så att ett sto kan i bästa fall lämna 15-20 avkommor under sin livstid, vissa halvblodshingstar har mer än 100 avkommor per säsong... SÅ gissa vem som sprider de eventuella generna mest...

...Det finns väl ston som kollas!?!
Är ju mkt intressant att veta om man nu ska sätta in sina ston i avels boxen.
Sen kan ju avkommorna visserligen få div defekter ändå.
//Tina

Man vet att osteochondros har en arvbarhet på runt 0,2. Sen är det som ameo skriver att man inte vet exakt vilka gener som styr, förmodligen är det flera. Dessutom tror man att det finns en viss miljöinblandning i om en häst får OCD eller inte. Man tror att OCD grundläggs redan under fosterstadiet. Storväxta individer drabbas oftare än mindre individer. Även hur fölen föds upp kan påverka förekomsten.

Googla på :
Effect of age, exercise and growth rate on bone mineral density (BMD) in third carpal bone and distal radius of Dutch Warmblood foals with osteochondrosis.
Artiklen publicerades 1999 i Equine Vetrinary Journal 31

så kommer en hel del forskning upp, tex
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=10999664&dopt=Citation

På den sidan finns även länkar till andra försök som gjordes på samma hästmaterial, tex senor och broskuteckling.
Försöken gjordes på föl med föräldrar som hade anlag för OCD och som fram till 5 månaden antingen gick i hage, stod på box m 2h daglig motion el enbart box. Därefter fick de gå i gruppbox med tillgång till hage ngn h/dag. De avlivades vid 5 el 11 månaders ålder.

Man kunde bla se att frånvaro av motion gjorde bentätheten sämre vilket ökade risken för OCD.

Är det nån som kan förklara logiken att inga ston kollas??

Vi kollade vårt sto efter att hennes första avkomma opererats för OCD. Hon var fri och hennes nästa avkomma är också fri.
Har även hört att "ärftlig" OCD uppkommer före 1,5 års ålder, och skulle det dyka upp senare så beror det på annat än arvsanlag. (Så då borde ju rimligtvis hingstarna testas innan 2-årsbedömningen enligt mig, men så är det ju inte alltid...)

Är inte så jätteinsatt, men det är spännande med hur saker nedärvs/förvärvas, eller hur??:)

Man vet att osteochondros har en arvbarhet på runt 0,2. Sen är det som ameo skriver att man inte vet exakt vilka gener som styr, förmodligen är det flera. Dessutom tror man att det finns en viss miljöinblandning i om en häst får OCD eller inte. Man tror att OCD grundläggs redan under fosterstadiet. Storväxta individer drabbas oftare än mindre individer. Även hur fölen föds upp kan påverka förekomsten.
Helt korrekt med att ärftligheten är 20% på ston med OCD, men även ston utan OCD har en 10% att få föl med denna åkomma.

Har läst en forskning gjord på travare som visade ungefär samma siffror som ovan.

Avkommor e hingst med OCD hade ca 20% OCD. Avkomma e hingst utan OCD 10%.

Har länk till den rapporten hemma.

/C

I senaste Ridsport stod det förresten att det var bevisat samband mellan hur jämt de växer och OCD.

Med andra ord bättre att få sena föl som växer jämt än att få tidiga föl som får stå inne mycket och sen lägger i väg och växer sent när de får komma ut på bete.

/C

Skrev i en annan tråd om forskning i Holland, nu har jag inte papperen här och kommer inte ihåg siffrorna.
Men resultatet av det hela var störst förekomst av OCD hos de unghästar som rört sig mycket och fått lite mat, och de som fått mycket mat och rört sig lite. (kontrollerad rörelse på rullband)
Om jag inte minns helt fel:confused:

Men då undrar man ju om det egentligen är ärftlighet, eller bara omständigheter som gör att vissa utvecklar OCD :confused:, finns det någon som har forskat i detta?

Jag har sett en siffra från en forskning av en av veterinärerna på Solvalla som säger att ca 30 % av alla travare har OCD, men inom travet röntgar de ju som regel alla unghästar och plockar ut ev benbitar innan de börjar jobbas.

Det är nog både ärftlighet och omständigheter som spelar roll, som sagt verkar ju uppfödningen och föl tidigt födda på året ha betydelse. Kan vara nog så viktigt att ha i åtanke hur viktigt det är för föl att ha tillgång till andra föl så de leker och rör sig tillräckligt mycket? :idea:

Senast ändrad:

Man har forskat såtillvida att man vet att det är ärftligt (och har en arvbarhet på runt 0,2). Sen vet man också att det tillkommer en rätt stor miljöbit också. Man kallar det för en multifaktoriell sjukdom.

Inte så förvånande kanske. Vid rörelse försöker kroppen stärka skelettet för att kompensera ökad belastning. Om då kroppen försöker bygga skelett utan bra byggstenar kommer skelettet bli dåligt.

Man har forskat såtillvida att man vet att det är ärftligt (och har en arvbarhet på runt 0,2). Sen vet man också att det tillkommer en rätt stor miljöbit också. Man kallar det för en multifaktoriell sjukdom.
Blir bara litet konfunderad, om man forskat fram att ärftligheten är 20% för hästar med OCD - är då ärftligheten på hästar som inte har några benbitar 10%??

Eftersom det är flera gener inblandade så kan kombinationen av föräldrar tillsammans ge ocd.

För att ta ett alldeles påhittat exempel (eftersom jag inte har någon aning om hur det ser ut i verkligheten)
OCD kräver generna som heter "A", "B", "C", "D" och "E".
Stoet har generna "A", "C" och "D", hingsten har "B", "C" och "E". Båda är alltså symptomfria, men när man parar dem kan slumpen göra att man får den kompletta uppsättningen av A B C D E-generna som ger OCD.

Vet att hingstar måste friröntgas för att få ett avelsgodkännande, men hur är det egentligen med nedärvningen?? Någon som har koll??
(mest nyfiken hur långt forskningen kommit)

Från STC's hemsida
I en stor svensk undersökning som nyligen presenterades vid lantbruksuniversitetet (SLU) av Erika Brendov har 793 svenska travhästar undersökts vad avser förekomst av osteochondros, lösa benbitar, i has och kota. Vanligast förekommande var lösa benfragment i kota där hela 22% av hästarna påträffades med en viss typ av lös benbit. Detta stämmer enligt Brendovs undersökning väl överens med tidigare studier där man för lös benbit i hasen funnit dessa hos mellan 10 - 26% av hästmaterialet

Osteochondros påträffas tidigt hos hästen. I en studie genomförd 1978 fann man att vissa föl hade lösa benbitar så tidigt som tre dagar efter födseln. Alla hästar har dock inte kvar dessa fragment vid 1 års ålder. I Brendovs studie har dels undersökts om de avelshingstar, som själva har lösa benbitar, nedärver denna defekt till sina avkommot och dels om förekomst av lös benbit har någon betydelse för hästens tävlingskarriär.

Arvbarhet
Mann fann att vissa typer av lösa benbitar visade en hög grad av arvbarhet - dvs vissa hingstar lämnade fler avkommor med lösa benbitar - sambandet gällde dock inte alla benbitar eller alla hingstar. Någon säker medtod för att före en hingsts avelsdebut kunna avgöra hur han kommer att nedärva lösa benbitar har man inte kunnat fastställa, utan ytterligare forskning på området krävs.

Påverkan på tävlingskarriären
Vad avser prestation kunde man inte finna att de hästar där man påträffade enstaka lösa benbitar vid röntgenundersökning fick någon påverkan på sin tävlingsprestation. Dessa hästar hade heller inga kliniska symptom som galla, värme, hälta eller svullnad.

Om hästen däremot diagnosticerats med en lös benbit i hasen i kombination med någon typ av kliniska symptom (hälta, svullnad, galla, värme) visade undersökningen att detta hade en negativ effekt på hästens tävlingskarriär.

Brendov konkluderar sin undersökning med att för att kunna avgöra en lös benbits betydelse för hästens framtida tävlingskarriär, måste man även ta i beaktande eventuella symptom samt hur många defekter som leden har - t ex antal lösa benbitar. Hon påpekar vidare vikten av att fortsätta forskningen inom området, dels för att kunna avgöra vilka hingstar som kommer att nedärva defekten samt även vikten av att studera problemet inom flera raser.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 163
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 090
Senast: lilsan
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 176
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka