Ärftlighet på osteochondros

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare boccia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 5 233
Sv: Ärftlighet på osteochondros

*nyfiken i en strut"

Hur ser diagnosen ut för hästens tävlingskarriär om man opererar bort benbiten (för att hästen har symptom av den) vid ett tidigt stadium? Så fort hästen har symptom och får diagnos...?

/Kristin

Sv: Ärftlighet på osteochondros

Om hästen däremot diagnosticerats med en lös benbit i hasen i kombination med någon typ av kliniska symptom (hälta, svullnad, galla, värme) visade undersökningen att detta hade en negativ effekt på hästens tävlingskarriär.

Gäller detta om de opererats eller inte??

Vår uppfödning (som jag nämnt tidigare i tråden) opererades som 4-åring i båda haserna efter galla/värme/hälta. Han har efter detta tävlats i msv dressyr OCH hoppning, och aldrig visat besvär. Tror inte att detta hade varit möjligt om han inte opererats såpass tidigt (han var mkt sent tagen pga sin storlek, hade precis blivit ryttarvan)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 163
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 095
Senast: lilsan
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 176
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka