Ärftliga sjukdomar ???

Sv: Ärftliga sjukdomar ???

Hur kan det då komma sig att primär ep "ska" debutera innan 4 års ålder?
Nog för att det nu är ett antal år sedan jag gick min hundvårdsutbildning, så kunskaperna om ep kanske har uppdaterats till att det "alltid" är primär ep oavsett ålder det debuterar.

För som sagt jag tvivlar på att de flesta ep-hundar utreds till grunden. Det är i alla fall min erfarenhet att de inte gör det..

Senast ändrad:

Vet inget om epelepsi på hundar. Men vet däremot att en människa kan drabbas av ett epeleptiskt anfall när som helst under livet. Precis som Gnist säger så finns det även där en rad utlösande faktorer..

Vem har sagt att det ska debutera före fyra år?
Däremot är det vanligast att den debuterar tidigt.
Samma med människor där det förekommer att ep debuterar i vuxen ålder även om det inte är det vanligaste.
Du har helt rätt i att de flesta hundar med epileptiforma anfall inte utreds hela vägen.
PL

Står i ett kompendium som jag fick nere på strömsholm, när jag var där på diverse föreläsningar under min utbildningstid.

Gnist skrev:
Äkta = primär epilepsi
Ärftlig ep.
Ingen påvisbar orsak dvs inga tecken på organisk sjukdom i nervsystemet / andra organ
Debuterar vid 1- 3 år.

Sekundär epilepsi
Förvärvad ep
Bakomliggande sjukdom eller organförändringar finns
Drabbar alla åldrar

Ska rota i gömmorna och se om jag hittar vem som höll just det föredraget. Men som sagt det är ju snart 10 år sedan nu, så det kanske kommit nya rön om detta..

Har dock (nu efter en snabbkoll i anomalex)snappat upp att den övre "åldersgränsen" för primär ep har höjts till 5 år.

Jag tror inte att man överhuvudtaget bör tala om en övre gräns utan bara om vanligaste åldrar.
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 845
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Såhär är det: min bästa kompis ska skaffa hund vilket jag tycker är jätteroligt. Hon har varit och besökt en kennel och bland annat fått...
Svar
12
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·
Gravid - 1år Vi väntar första barnet i augusti, så halva tiden är precis avklarad! Vi är spända och förväntansfulla både jag och sambon, samtidigt...
2
Svar
26
· Visningar
4 468
Senast: Comfort
·
Övr. Hund Jag går nu i valpköpartankar då jag kommer att studera på distans och alltså vara hemma i 3 år framöver, känner att inget tillfälle är...
2
Svar
34
· Visningar
3 986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka