Ärftliga sjukdomar ???

Glamoroza ox

Trådstartare
När jag var yngre hade mina föräldrar en blandrastik (schabrador)
som dom tog en valpkull på..
Av en "slump" träffade vi på en av familjerna som hade köpt en av tikvalparna & det var ju jätteroligt att få se & höra hur det var med henne (hunden) & nu hade dom funderat på att ta valpar på henne vilket vi avrådde dom från eftersom en av de andra valparna hade fått epilepsi.. (min farmor & farfars hund)

Så, gjorde vi rätt ?
Är epilepsi ärfligt ???:confused:

Det blev naturligtvis inte några fler valpar efter våran hund heller!

Senast ändrad:
Sv: Ärftliga sjukdomar ???

Glamoroza ox skrev:
När jag var yngre hade mina föräldrar en blandrastik (schabrador)
som dom tog en valpkull på..
Av en "slump" träffade vi på en av familjerna som hade köpt en av tikvalparna & det var ju jätteroligt att få se & höra hur det var med henne (hunden) & nu hade dom funderat på att ta valpar på henne vilket vi avrådde dom från eftersom en av de andra valparna hade fått epilepsi.. (min farmor & farfars hund)

Så, gjorde vi rätt ?
Är epilepsi ärfligt ???:confused:

Ja det är ärftligt.

Glamoroza ox skrev:
Är epilepsi ärfligt ???

Nej det är inte alltid ärftligt..

Följande svar gav jag i en tidigare epilepsi:
Gnist skrev:
Ett anfall kännetecknas i regel på att hunden blir frånvarande, okontaktbar, krampar, kissar "på sig".
Det beror lite på hur kraftiga anfall hunden har och vad som orsakar Ep´n.
Efter ett anfall brukar hunden vara medtagen och lite förvirrad.
Om hunden har lätta anfall med långt mellan gångerna, kan dom leva länge och normalt, men om hunden har kraftiga och täta anfall (flera ggr/vecka) tycker jag det är snällast mot hunden att avliva den..

Det finns två typer av epilepsi.

Äkta = primär epilepsi
Ärftlig ep.
Ingen påvisbar orsak dvs inga tecken på organisk sjukdom i nervsystemet / andra organ
Debuterar vid 1- 3 år.

Sekundär epilepsi
Förvärvad ep
Bakomliggande sjukdom eller organförändringar finns
Drabbar alla åldrar

Vid primär ep, behandlas med krampdämpande medicin.
Om anfaller stammar från sekundär ep, så behandlas orsaken( skadan/sjukdomen)

Sjukdomar som ger sekundär epilepsi:
1. Förlossningsskador t.ex syrebrist till hjärnan
2. Hydrocephalus eller annan missbildning
3. Hjärtsjukdom
4. Lungsjukdom
5. Leversjukdom
6. Njursjukdom
7. Skalltrauma
8. Lågt blodsocker
9. Låg blodcalciumhalt
10. Hög blodkaliumhalt
11. Intoxikation
11. Tetenus

Är orsaken till Ep:n fastställd?

Oavsett, så är det bra att det inte blev några valpar, då det finns nog av blandraser redan.

Senast ändrad:

Vet inte om EP är ärftligt. Men min mamma och hennes man köpte en Schäfervalp från en uppfödare för flera år sedan, mammas hund hade grav EP...Mor och far till hunden hade det inte. Men dom forskade lite och det framkom att tiken hade nånstans i sina led, ganska långt tillbaka. Nu är mammas hund avlivad, dels pga av sin EP och dels pga okänd hudåkomma. Hon blev 6 år.

Nu är det några år sedan detta var aktuellt (våra valpar var födda -92)
Hunden med EP hade inte "symtom" från början utan fick det efter ett par år har jag för mig... (jag var då ca 14år)
Vet inte om farmor & farfar undersökte så långt, utan dom avlivade honom för att han led så.. Men dom gick allt till vet. flertal ggr...
Han var deras bebis & det var han som gjorde att farmor som "aldrig i livet skulle ha en hund" blev helt frälst ;)

Gnist skrev:
Nej det är inte alltid ärftligt..

Följande svar gav jag i en tidigare epilepsi:

Det beror på rasen...Hos vissa raser är det ärftligt och hos andra har man inte fastställt det ännu om det är ärftligt eller ej.

Gnist skrev:
Det finns ju som tidigare sagt primär och sekundär epilepsi...
Men vilket är vanligast?? Det borde ju vara Primär epilepri som är det eller har jag fel??

Finns inte så mycket forskning på det när det gäller hund, men det är nog rätt så jämnt skulle jag tro enligt egna erfarenheter..

Gnist skrev:
Finns inte så mycket forskning på det när det gäller hund, men det är nog rätt så jämnt skulle jag tro enligt egna erfarenheter..

Aha ok..Har du haft hund med epilepsi alltså??

Japp, han hade sekundär ep och blev avlivad vid 8 års ålder p.g av den, men jag har ju under årens lopp stött på x antal hundar med ep och det verkar som sagt vara rätt så jämnt fördelat mellan primär och sekundär ep..

Gnist skrev:
Japp, han hade sekundär ep och blev avlivad vid 8 års ålder p.g av den, men jag har ju under årens lopp stött på x antal hundar med ep och det verkar som sagt vara rätt så jämnt fördelat mellan primär och sekundär ep..
Usch då va tråkigt...Hade han nån tumör eller så i hjärnan då eller skador på lever /njurar ..hjärta osv? Vad var det för ras på den hunden?

Knapplån.
Primär epilepsi är det när ingen bakomliggande orsak finns.
Sekundär det finns en annan orsak tex hjärntumör.
Det fordras en väldigt ingående utredning för att någorlunda säkert utesluta bakomliggande orsaker o så länge man inte hittar någon sådan blir diagnosen primär ep vilken därför blir vanligast.
PL

men ep beror väl alltid på en hjärnskada?? eller menar du att skadan uppkommit före/efter födseln?

Vad jag har lärt mig, är att om en hund inte uppvisar ep före 4 års ålder, så bör det vara en sekundär ep hellre än en primär ep. Sedan är det väl så att det kanske inte är helt vanligt att orsaken till ep utreds "till botten"?

händer det att man gör skiktröntgen/eeg av/på ep-hundars hjärnor? jag tycker det låter konstigt det där att ep'n i sig skulle vara ärftlig, det borde ju vara någon typ av missbildning som i så fall är ärftlig. en normal hjärna får ju inte frispel av sig själv.

vet du föressten om det händer någon på medicinfronten? hade denna diskussionen för nåt/ett par år sedan och då var det i princip bara fenemal som användes.

En primär ep beror inte på ngn skada som kan ses på rtg. Om en skada kan ses som orsak så är epn inte primär.
Nej en normal hjärna får inte frispel utan här föreligger en primär funktionsstörning som inte beror på ngn iakttagbar skada.
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 845
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Såhär är det: min bästa kompis ska skaffa hund vilket jag tycker är jätteroligt. Hon har varit och besökt en kennel och bland annat fått...
Svar
12
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·
Gravid - 1år Vi väntar första barnet i augusti, så halva tiden är precis avklarad! Vi är spända och förväntansfulla både jag och sambon, samtidigt...
2
Svar
26
· Visningar
4 468
Senast: Comfort
·
Övr. Hund Jag går nu i valpköpartankar då jag kommer att studera på distans och alltså vara hemma i 3 år framöver, känner att inget tillfälle är...
2
Svar
34
· Visningar
3 986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka