Årets trädgårdssäsong 2008!

Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Har du bara extra belysning går det att börja när som helst :-)
Jag har två lysrörsarmaturer som jag köpt på Claes O. och satt ihop med ett par plank. Krokar i och upphängda i en vädringsställning. Vissa blommor t ex violer/panséer om de sås nu hinned de blomma denna ssommar (annars blommar de år 2). Jag kommer att sätta några växthusgurkor i stora krukor nu (feminina) de brukar ge en hel del gurkor i mars/april - de går utmärkt att ha i en hink (12-25l) vid ett fönster när det blir ljusare ute.

Jag har också köpt armaturer på CO, men inte satt upp dem ännu. Tänkte ta sticklingar på mina pelargoner inom kort och dra upp. Och i år ska jag för första gången dra upp fröer nere i källaren, under armaturerna! :)

kolla med experterna på odla.se men jag tror att det är dumt att beskära träd och buskar så här års, risken är att de öppna snitten fryser om det blir kallt och att de får köldskador.

Det har du ju rätt i. Jag får nog vänta till mars i så fall. Fast vi har några träd som ska bort och det gör ju inget ifall man sågar ner redan nu i alla fall. Och man kan ju alltid börja rensa ogräs. :idea:

Knapplån

I Skåne har inte solen synts på evighet men mina vintergäck har börjat blomma och jag tramade ihjäl årets första mördarsnigel för några dagar sen, så det ser ju lovande ut. Eller...

För mig är den bästa trädgårdstiden innan det börjar växa för med värmen växer ockås snigelhelvetena och de är många. Kan lätt plocka 500 på gräsmattan varje kväll och det får en att sticka huvet i sanden och låta bli att gå ut istället.

Men visst, jag längtar ändå.

Ja, det slog mig idag att det väl snart är dags att börja plocka fästingar på hundarna igen :crazy:!

Nyss hemkommen från Stockholm kan jag bara rapportera om ett framgångsrikt (läs: dyrt...) besök på Weibulls trädgårdsbutik på Sveavägen där det är lekande lätt att kollra bort såna som mej!
Här har shoppats roliga tomatfrön, skojiga små morötter (varför skära långa morötter i bitar när man kan odla kulformade!!! :idea:) och nån påse engelska blomfrön där jag först i kassakön noterade att det stod 65 kr på påsen... :eek:.

I trädgården väntar åtta nyinköpta pallkragar, markduken är lokaliserad sedan boulebanebygget i höstas och själv går jag otåligt och väntar på att få köra igång. Och detta samtidigt som jag inte ens fått tummarna ur (ni vet vad) och ens plockat bort elljusstakarna ur fönstren... :)

PS. I helgen var det folk som hittade gula kantareller i skogen nära oss...! Om det inte är ett vårtecken får man väl kalla det hösttecken. Konstigt är det i alla fall!

Kan du inte lägga sten istället?
Borde asfaltera hela tomten, >3000 kvm, och måla den grön egentligen, hägna med viltstängsel så de sabla ohyrorna håller sig hemma och sätta elstängsel runt rabatter och trädgårdsland. :mad: :idea:

Låter kul med runda morötter. Då blir de väl inte krokiga heller? :D

Jag upptäckte häromdagen att de solrosfröställningar (blomplattorna med frö i, fast utan blombladen, ifall någon förstår vad jag menar haha) jag sparat inne i uterummet för att så till våren var uppätna! Attans möss******! :eek: :mad:

Borde asfaltera hela tomten, >3000 kvm, och måla den grön egentligen, hägna med viltstängsel så de sabla ohyrorna håller sig hemma och sätta elstängsel runt rabatter och trädgårdsland. :mad: :idea:

Det låter ju...eh...fint. :rofl:

Åh vad fint det låter!

Jag har ju "övertagit" sambons trädgård och han är ingen trädgårdsmänniska. Han hade bott i huset i alla fall 8 år innan jag flyttade in för drygt 2,5 år sedan och har i stort sett bara klippt gräsmattan och tuktat lite på häckarna. Så här är massor att göra, en himla massa grundarbete och det kommer att ta ett tag att få bukt med de övervuxna, fina gamla äppleträden och viss vildvuxna häckar. Gräsmattan hade inte fått någon näring på hela tiden och förra året fick sambon springa kors och tvärs med Kombi-gödning som tog bort nästan alla maskrosorna i alla fall. :)

Vad kul med en tidig trädgårdstråd!

Lite frågor till er mer kunniga:

1.Vad kan man odla i pallkragar som står i mestadels skugga? Har jordgubbar nu, de växte som 17! Men vill variera med ngt mer. Morötterna och gräslölen kom inte upp alls. Pga solen eller annat fel? Ville gärna ha minimorötter....

2.Om jag vill så egna krukväxter av frön, tex pelargon. När ska jag så dom? Har inga extra lampor och sådant. Vill så växter som jag kan plantera ute i blomlådorna sen. Ngt att tänka på?

Tack! :banana:

Sådanna runda karottmorötter rekommenderades förr om det var lerigt. Men nu gjör alla som de vill oavsett rekommendationer :devil: Jag brukar sätt några frön (typ 5 st) i en mjölktetera inne, det brukar gå utmärkt, och så får man primörer tidigt :bow: (morotsfakta: http://sv.wikipedia.org/wiki/Morot ) För ett par år sedan ordlade jag en sorts lila morötter, men det året var det lite torrt (och ingen vattning), de blev sega som tuggummi :cry:

Ang, pallkragar. Om du vill kan du starta tidigt och fylla botten (2-3 karagar) med obrunnen hästgödsel och strö (helst halm) och göra en varmbänk: http://www.holon.se/garden/howto/hotbed_sv.shtml
( http://www.odla.nu/artiklar/varmbank.shtml )

När jag gjorde det hade jag nio pallkragar (tre på höjden) brevid varandra, som en lång rabatt. och lät gödseln svämma ut lite på bå sidorna utanför lådorna, detta toj jag bort sedan när värmeproduktionen kommit igång och det var dax att ta hand om land runtomkring. Det är viktigt att hitta lagom blandning av bajs och halm, (typ den som blir efter en natts rännande runt), inte för lite och inte för mycket. Men bajs kan läggas i botten. Jag ställde mina ute på landet som var snötäckt då utan någon förberedelse hösten innan (vilket säkert hade varit smart). Jag gjorde ett palstlock av en träram och häftade fast plasten, sedan när det var dax att så.

Jag har faktiskt funderat på att testa göra en varmbänk! Tack för tips och länk!!! :)

Jag har ett par lediga akvarier med belysning som jag ska ha att driva upp frö och sticklingar i nu under våren. Tidur på belysningen och så har man helt lagom med ljustimmar!

Förresten har jag undrat länge varför vi inte kan få ett trädgårdsforum här på buke? Det finns ju för minst sagt allt annat!

/KT

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka