Årets korn

Gretha

Trådstartare
Hur länge behöver det korn som skördades i sommar lagras innan man kan ge det som hästfoder? Vet att havre behöver ligga några månader och undrar om det är detsamma med korn?

Sv: Årets korn

Jag har hört att det viktigaste är ju att kornet är torrt ungefär samma som havre.. Dock som du säkert redan vet får man ju absolut aldrig ge hästar hel korn då deras tänder kan gå sönder eftersom kornet är för hårt så de ej kan krossa det så om tänderna inte ryker gör det ingen nytta utan kommer bara ut igen...

Till kor behövs t.ex. ingen lagringstid, dom fixar det ändå. Men till hästar och t.ex. grisar bör det lagras ett par tre månader.

Kicki :)

Jag har hört att det viktigaste är ju att kornet är torrt ungefär samma som havre.. Dock som du säkert redan vet får man ju absolut aldrig ge hästar hel korn då deras tänder kan gå sönder eftersom kornet är för hårt så de ej kan krossa det så om tänderna inte ryker gör det ingen nytta utan kommer bara ut igen...

Nej, tänderna kan inte gå sönder! Däremot tar dom upp näringen bättre om det är krossat eller klippt.

Kicki :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 156
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
538
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka