Årets höpriser i mitt område?

Ä

Ängslig

Ni andra som bor runt GBG Alingsås, vad blir priset för er i år?

Jag blev chockad när det av våran leverantör ska bli det dubbla!Dålig skörd pga torka i början av sommaren, de fick hälften så många balar som förra säsongen på samma mark.
Gödning, plastning och diesel är ju bla dyrare, men SÅ dyrt?
Jag ska ju köpa av min pojkvän i år, som samarbetar med leverantören, och får ju ha hästarna gratis på deras mark i lösdrift i år, så det enda som ska betalas är hö, så det får ju kosta lite extra.

Men det ska tydligen ligga på 3,25 inkl moms=975 kronor för en 300kg bal!! :eek: Förra året låg de på 400 för en sådan bal.
Det är ju sjukt!

Jag vet inte vad jag ska göra, vill ju inte neka min pojkvän heller.
Han kan säkert ge mig lite rabatt men jag vill inte att han ska gå back för mycket av att sälja till mig heller.
Och jag hittar då ingen annan i närheten som säljer hö. :(

Vad blir priset för er i år?

Sv: Årets höpriser i mitt område?

- Liten förstaskörd
- Konkurrens om marken (stigande spannmålspriser)
- Dyrare diesel (nästan dubblat sedan 2003)
- Dyra redskap (ett typiskt ekipage med traktor och inlinepress kostar närmare miljonen)
- Dyrare mark

Många hästägare är oförberedda på "normala" priser på foder. Priser på foder och spannmål är mycket beroende på tillgång och efterfrågan.

Sant.

Jag VET ju att detta är bra hö, så jag klagar inte.
Bara ovan vid priset.
Men betalar ju inget för uppstallning osv, så tjänar ju fortf på detta jämfört med om jag haft hästarna på stall osv.

Bor 5mil norr om göteborg, jag har bytt höleverantör i år, dock får jag köra med hösilage de kalla månaderna. Jag får ivarje fall betala 1,70kr/kg för hö och 250kr/rundbal som uppskattningsvis väger runt 300kg. Dessvärre har jag hört skiftande om kvaliten. Några är supernöjda med kvaliten och några inte. Så lite oroad är jag men vi får se och jag hoppas att kvaliten är bra.

Min fördel är ju iaf att jag VET att det är bra hösilage jag får..
Men fortf dyrt :angel:

Bor 5mil norr om göteborg, jag har bytt höleverantör i år, dock får jag köra med hösilage de kalla månaderna. Jag får ivarje fall betala 1,70kr/kg för hö och 250kr/rundbal som uppskattningsvis väger runt 300kg. Dessvärre har jag hört skiftande om kvaliten. Några är supernöjda med kvaliten och några inte. Så lite oroad är jag men vi får se och jag hoppas att kvaliten är bra.

vart bor du? får jag fråga vart du beställer ifrån? bor oxå 5 mil om gbg, i stenungsund!

Menar inte att vara oförskämd men jag undrar hur man kan veta att man fått bra kvalité när det gäller hösilage, det ser man ju inte förrän balen är öppnad. Höet har jag inte hört något dåligt om från den nya leverantören men med hösilaget har en varit lite missnöjd med och några nöjda med. I och med att leverantören är ny för mig och jag inte har sett höet så kan jag inte yttra mig om det än. Men jag hoppas att det håller den kvalitén som de som är nöjda säger.

Du skriver att du tycker att det är dyrt och att du inte vill neka din pojkvän att köpa utav honom, hur stora mängder handlar det om som du ska köpa? Varför tar han ut fullpris för dig? Bor ni ihop? Ni har inte gemensam ekonomi misstänker jag.

Jag bor i Lilla Edet och jag har beställt från en farbror här i Lilla Edets kommun

Gödningen har gått upp med 90% på några år- mest i år.

jag har tingat förra årets silage- för att det silaget är det som mina gillar bäst. får betala samma- 400 för en ca 220 kg.

Om hästarna äter i snitt 30kg/dag blir det 3 balar i månaden :crazy:
Det är en glupsk nordsvensk (som jag funderar på att ha betesreducerare på) och en 1 1/2 år arab/kbl trav korsning.
Det blir ju mer de kallaste månaderna och mindre nu i början och slutet så kanske sammanlagt 27 balar ungefär.

27X975=26325:- i vinter bara för hö :crazy:

Han kommer sänka priset för mig, det tror jag inte är några problem.
Men vill inte att han går back heller.

Vi bor inte ihop, har bara vart tillsammans någon månad.

Hörde att våran bonde skulle höja priset med 50 öre kilot. Lär bli hyreshöjning i stallet i höst.....

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 365
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 226
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Finns det något "ska"? Jag har öppnat ca 10 balar av årets skörd, 2-3 har varit riktigt dåliga redan vid öppnandet, Den ena slet jag...
Svar
17
· Visningar
9 865
Senast: lahsd
·
Foder & Strö Sitter och letar ensilage/hö eftersom det vi har inte kommer att räcka, men jag blir så himla förvånad över priserna! Jag är väl...
2
Svar
28
· Visningar
2 839
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka