Årets halm

Thera

Trådstartare
Ni som fått hem, hur är kvaliteén på halmen i södra Sverige i år, sådär väldigt generellt?

Förra året var ju helt kass så nu har vi kört på torv, men min önskan är ju att gå över till halm igen i höst. Om det går att få tag i vill säga...

Ser det bättre ut i år?

Sv: Årets halm

Min halm är jättefin i år, tur det, nu slipper man lägga halva lönen på spån i vinter och hästarna kan mumsa och pilla i halm så mycket som de vill om nätterna. :)

Min är också av högsta klass. Har till och med fått jaga ut mitt förrymda matvrak ur halmladan, trots att det finns gott om gräs utanför.
Men jag vet att det kan vara problem med vetehalm. Det är inte all som blivit bra i år. En del har svartnat ute på fältet redan innan tröskningen.

Tack för era svar! Bra att det ser bättre ut än förra året, nu gäller det bara hitta rätt också..

Vi har oxå fått in kanonfin halm:banana::banana:Efter ett par år med tråkig smulig halm:mad: så är det ljuvligt att ströa igen:bump:Finns väl inget härligare än en nyskottad box full med gyllengul långstråad halm:banana:

Luktar ljuvligt om vår halm i år :D Behöver nästan inte ge hö, hästen kommer äta halmen istället. :rofl:

Just nu står min lilla flicka fortarande utte, men på onsdag skall hon få komma in i det ny renoverade stallet :D. Ända negativa är att man måste börja mocka igen :smirk:.

Mvh
Emma

Jag kanske är lite väl långt norrut. Men vi har också fått toppenhelm i år och för första gången har vi vågat ställa fuxdamen (som normalt är dammkänslig) på halmen! Det verkar dessutom fungera väldigt bra :)

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
605
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 037
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 959
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V