Årets grovfoderskörd

Sv: Årets grovfoderskörd

är det bara vi som fått ganska bra skörd? Vi pressade och plastade igår kväll och vi fick 63 balar på knappt 3 ha. balarna väger nog ca 300 kg.

Just här verkar vara rätt ok skördar faktiskt. Vi fick ju regn för knappt två veckor sen och det gjorde susen.

Vi fick in 132 plastade balar på dryga 8 ha.
Det får vi vara nöjda med då det inte kommit en droppe regn.
BAra förbereda för andra skörd. :D

AM

Någon viskade i mitt öra att det blir regn på tisdag. :bump: Fsat man hoppas väl för mycket. Jag undrar ibland om någon har flyttat mig till Sahara medan jag sov.

Fast på SMHI står det regn på tisdag fm. och på torsdag, samt kallare temp.

Idag fick vi då in 30 ton hö i småbalar och ca 35 rundbalar.
Vi snurrade ihop det sista i alla hast då det mörknade rejält däruppe i himlen.
Första skörden avklarad.
Förutom rundbalarna (som är kvar ute och luftas) så är allt inne.

Skönt faktist då prognosen säger regn nu till veckan.
Mängdmässigt så har vi ett bra år hittils.
För 35 rundbalar hö på 3 ha är inte alls fel i dagsläget.

Men fortsätter torkan så blir nog inte andra skörden lika bra,

Nu är det bara att avvakta på analysen.

AM

*kl*

Stallets vall stod på rot så sent som igår kväll. Då allt är lite tidigare än året innan börjar jag bli lite orolig för näringsinnehållet. Men å andra sidan tyckte jag det slogs lite sent förra året också och den analysen var kalasbra (så även kvaliteten på hösilage och hö! :bow: )! Stallägaren vet mkt bättre än jag i det här avseendet hur saker ska skötas. :D

Men visst är det spännande med en ny skörd och en ny analys, iaf så länge den visar finfina siffror!

//Alice

är det bara vi som fått ganska bra skörd? Vi pressade och plastade igår kväll och vi fick 63 balar på knappt 3 ha. balarna väger nog ca 300 kg.

Just här verkar vara rätt ok skördar faktiskt. Vi fick ju regn för knappt två veckor sen och det gjorde susen.

Vad är detta för fusk, vi bor i samma kommun men inte en droppe regn har vi fått här på evigheter.
Vi räddade in vår första skörd innan den brände sönder i helgen fick ganska exakt halv skörd mot normalt, väldigt fint hö blev det i hösilagebalarna :angel: (och då fick vi dem ändå att komma och plasta det kvällen före det var inbokat). Vi får se vad analysen säger om värdena.

Nu dansar vi regndansen här så att vi får lite bete till hästarna och en rejäl andra skörd vilket behövs om vi inte skall behöva köpa in en massa i år.

Vad är detta för fusk, vi bor i samma kommun men inte en droppe regn har vi fått här på evigheter.
Vi räddade in vår första skörd innan den brände sönder i helgen fick ganska exakt halv skörd mot normalt, väldigt fint hö blev det i hösilagebalarna :angel: (och då fick vi dem ändå att komma och plasta det kvällen före det var inbokat). Vi får se vad analysen säger om värdena.

Nu dansar vi regndansen här så att vi får lite bete till hästarna och en rejäl andra skörd vilket behövs om vi inte skall behöva köpa in en massa i år.

Ni måste bo österut och haft otur med regnet då. Det kom ju 20 mm i Lund och minst lika mycket i Malmö. Även Hörby fick regn men inte lika mycket. Det är två veckor sen nu.

Ni måste bo österut och haft otur med regnet då. Det kom ju 20 mm i Lund och minst lika mycket i Malmö. Även Hörby fick regn men inte lika mycket. Det är två veckor sen nu.

Ja vi bor ute i spetsen som kommungränsen gör ute i Häckeberga så närmsta grannen bor i skurups kommun och grannarna strax söder om oss bor i svedala kommun

Glömde ju berätta.
Regndansen funkade DET REGNAR :eek: hästarna ser djupt chockade ut där ute. (Dock tycker jag faktiskt lite synd om de som jag körde förbi i morse som en liten bit härifrån hade höet liggande slaget på fältet, dock kan jag nog tycka att de ju faktiskt har lovat ostadigare väder och varför har man då inte plockat in det innan utan ger sig på att slå mitt i en period som länge har sett osäker ut på väderkartorna :confused:)

*KL*
Fick analysen idag och den är bättre än vad den varit på flera år. Så det lilla vi fått håller hög kvalitet och det kommer inte heller att krävas så mycket.

Vi tappade ca 10% i mängd men det har vi med råge fått igen på kvaliten. 440 balar in mot normala 500.

Fråga till alla som är duktiga på hö :) Om det regnar ordentligt nu så blir det väl fina värden även på nästa skörd? Om man anser att man redan tagit in för hela året så finns det väl ändå ingen anledning att inte slå igen, eller?

Frågar för att de stallet köper hö ifrån redan har slagit och tagit till hö och hösilage men är osäkra på om höet kommer att räcka och därför vill att vi vaccinerar mot botulism ifall man måste fodra med hösilage framåt nästa vår men jag vill bara fodra med hö... Förlåt för knapplån ;)

Fråga till alla som är duktiga på hö :) Om det regnar ordentligt nu så blir det väl fina värden även på nästa skörd? Om man anser att man redan tagit in för hela året så finns det väl ändå ingen anledning att inte slå igen, eller?

Frågar för att de stallet köper hö ifrån redan har slagit och tagit till hö och hösilage men är osäkra på om höet kommer att räcka och därför vill att vi vaccinerar mot botulism ifall man måste fodra med hösilage framåt nästa vår men jag vill bara fodra med hö... Förlåt för knapplån ;)

Är nog rätt sällan man tar en andra skörd som hö, de jag känner till tar den som hösilage och brukar även bli en blötare sådan, dock beror det ju helt på vädret hur snabbt en andra skörd är möjlig och också vilket torkväder som råder då, ofta blir det ju inte förrän framåt hösten och iom de kyligare/fuktiga nätterna så brukar det vara svårt att få upp tillräcklig torrhet. Men vist kan det gå om vädret är gynnsamt.

Själv sitter vi och håller tummarna för en bra återväxt då vi bara fick in ungefär hälften mot normalt i första skörden och därför behöver en rejäl andra skörd om vi skall ha så det räcker i år, dock tar vi hösilage.

*knapplån*

vi slog igår och ska plasta in i eftermiddag.. måste gå ner till gärdet och ta lite gräs för analysen.. MEN hur mkt? hur gör jag? skickar ni till Analycen för analys eller vad gör ni? Kan jag skicka iväg det idag? Eller ska jag vänta till måndag och lägga det i frysen under tiden? Vad ska man kryssa för på följesedeln? HJÄLP!!! :crazy:

får se hur många rundbalar vi får, har endast 1,5 hektar som jag ta rundbalar på - brukar få runt 20 stycken..

Lånar knapp.

Vi slog i tisdags.Vi hadde velat ta tidigare men det har inte gått då tillväxten varit på tok för dålig.Men nu har jag världens ågren eftersom det kommer regn på lördag .Vi har hunnit vända det en gång och ska vända det en gång till i dag..Solen skiner och det är 30 grader varmt och det blåser och så har varit sen vi slog ner det.Frågan är om man hinner få det torrt innan lördag.Är det någon som lyckats med den bedriften? torkat så det går att bunta till småbal på så få dagar alltså?
*gnyyyl*
Jag har ingen hötork heller..nån som har goda råd?
Jag tänkte ta och försöka kolla TS halten i det i dag. Måste det vara en ts på 84% innan man buntar till småbal eller går det att eftertorka på skullen utan tork.Skulle tippa på att ts halten nu ligger kring 75% det torkar bra med andra ord.

Lånar knapp.

Vi slog i tisdags.Vi hadde velat ta tidigare men det har inte gått då tillväxten varit på tok för dålig.Men nu har jag världens ågren eftersom det kommer regn på lördag .Vi har hunnit vända det en gång och ska vända det en gång till i dag..Solen skiner och det är 30 grader varmt och det blåser och så har varit sen vi slog ner det.Frågan är om man hinner få det torrt innan lördag.Är det någon som lyckats med den bedriften? torkat så det går att bunta till småbal på så få dagar alltså?
*gnyyyl*
Jag har ingen hötork heller..nån som har goda råd?
Jag tänkte ta och försöka kolla TS halten i det i dag. Måste det vara en ts på 84% innan man buntar till småbal eller går det att eftertorka på skullen utan tork.Skulle tippa på att ts halten nu ligger kring 75% det torkar bra med andra ord.

Jag tog lite grann hö i år. Jag pressade drygt 60 småbalar att ha till hösten. resten fick bli ensilage. Vi slog på torsdagen och pressade på söndagen och det var faktiskt ganska torrt. . jag vände bara en gång och sedan strängade jag det. Så jag kunde fått bättre torkeffekt. jag staplade så det eftertorkade lite på skullen men det kunde jag göra just bara för att jag hade så få balar

Om du staplar bale på bale så tror jag inte du skall räkna med någon eftertrokning alls på skullen.

Med bra torkväder och med flera vändningar så bör du få det torrt. Särskilt som du säger att det är tunnt med gräs.

Ok.Nu väntar vi på buntning.
Vi har vänt 3-4 ggr.och på ena åkern är det så torrt att vi nu strängat ihop det och vi ska stränga de andra åkrarna i dag.Blir ju vänt en gång till då.

Skattar mig lycklig över vädret 30 grader varm och det blåser rätt mycket..Än är det några torktimmar innan vi buntar och allt är så gott som snustort :banana:
Och det här vädret har vi haft sen vi började.

Lundsbo.
Precis så tänkte jag oxå. Ok det blir ganska mycket bladförlust när vi vänder så mycket.men ändå tycker jag det verkar som om det klarat sig ganska bra.och precis som du säger hellre torrt då och kanske lite mindre skörd och lägre värden.

Nu ska jag ge mig ut på åkern igen.
tack för alla tips och råd.

Lånar knappen...

Nu är höet inne! :banana:

Det ser otroligt fint ut och doftar supergott. Nu väntar vi bara på analysen, det kanske är rena halmen... :D

Vi har nu oxå fått in vårat.Blev inte så mycket som vi trodde från början.Men det kommer nog räcka.
Det ser förvånasvärt fint ut .vi hadde lite otur och fick en skur på det.men det luktar gudomligt och är grönt och fint.
Sänder iväg analys i morgon.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 133
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 487
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025
  • lagom smakligt men bra torrfoder