Årets grönsaksland 2015

BobberiBoo

Trådstartare
Har letat lite men hittar ingen passande tråd så tänkte jag får starta en egen där vi berättar om våra planer för årets grönsaksland.
Vad är era planer? Vad ska planteras, några nya idéer eller kör ni samma program som föregående år?

Här är det tanken att jag ska plantera lite av allt, har två hemmabyggda kragar som jag brukar fylla med olika sorters kökskryddor och sallad, dessa är placerade precis utanför dörren för att vara nära till hands. Funderar på att plantera lite tomat också, även om jag tycker rå tomat är något av det räligaste som finns så används det rätt flitigt i maten.

Sen är tanken att jag ska plantera resten i pallkragar i år då min fina odlingsruta blev total kvaddad av en viss sambo som lekte med en grävare :meh:, och trädgården ska ritas om lite så den skulle ändå behöva flyttas igen, då känns det enklare med pallkragar som bara kan tömmas och flyttas när det är dags.

Tanke är att jag ska plantera:
* sockerärtor
* haricotverts
*vaxbönor
* lök / purjo / även en tanke på att så ner vitlök till hösten
* morötter
* potatis
* tänkte försöka mig på broccoli
* sen kanske squash eller gurka, men vet inte riktigt hur varmt gurkan måste ha det ( om man kanske skulle övertala gubben att bygga ett litet miniväxthus av dem gamla fönstrena :rofl::up:)'

Sen har jag lovat att min treåriga dotter skulle få en krage för sig själv så hon får plantera "sitt egna", hennes önskemål till sådd va hästar, kossor och morötter :rofl::love:

Har säkert glömt något men det kommer väll.

Så skriv ut era bästa tips och trix till en lyckad skörd av alla dess slag! :bump:

Jag kommer nog att ha det jag alltid har. efter 40 års odlande har det utkristalliserat sig vad jag vill ha

Bönor - både stör och vax, och mina absoluta favoriter Dragons tongue - av Nelsons kallad 'Merveille de Piemonte'
Persilja slät och krusig
Mangold
Spenat
Sockerärtor - bara för att äta direkt från landet
Vitbetor
Gulbetor
Rödbetor
Polkabetor
Morötter i flera färger
Squash - Defender är den gröna som visat sig bäst hos mig
Spaghettipumpa
Vintersquash
gul lök
luftlök

Vitlök finns sedan förut. Behöver bara gräva upp och dela så de inte blir till "kulpåsar" med smålökar.

Gurkört finns lite överallt så den hoppas jag att den dyker upp i år också. Gott i vattenkaraffen, och blommorna är fina som garnering i salladen.

Vad gäller gurka så är det bästa att odla frilandsgurka. Det är inte speciellt trixigt bara man förodlar plantorna så de är i rejält tillväxt när man sätter ut dem. Lika goda som slanggurka och behändigare i formatet :)
Men man får kolla noga som man inte missar dem så de blir förväxta. De drar iväg om man inte hittar gurkorna och blir stora och fulla med kärnor.

Haha ja här kommer det bli en hel massa sockerärtor, för det finns ju inget godare än att plocka dem direkt från landet och tugga på.. Nu kommer minnena från barndomen hos min mormor :d

Får skriva upp frilandsgurka på listan för fröinköp.. Har plockat fram ett par gamla ägg kartonger nu och tänkte börja plantera i dem, så får jag bara plantera om i större krukor när jag ser vilka som tagit sig.

Sätter du dem direkt i jord eller sätter du dem i torvkrukor som du planterar med ner?

Mitt grönsaksland, kommer att bli i mitt växthus (det kommer inte fören v. 19 så plantering på friland börjar inte fören då). I år ska jag odla

Chili (Cyklon, Gusto Purple ev. ngn mer sort)
Spenat
Mangold (Rainbow)
Morötter (Harlequin, vita, gula, oreanga och lila)
Majrova (Snowball)
Plasternacka (Gladiator)
lök (purjo, vit och salladslök)
Tomat (Stupice)
Gurka (växthus gurka)
Melon (sugar baby)
Rödbetor
ev Rädisor
ev. någon slags Sallad
Squash om det får plats och om jag orkar.

Gurkväxterna samt tomaterna kommer ju att odlas på höjden så jag hoppas att de inte tar för mkt plats i växthuset.

Kryddväxterna får bo kvar i planteringslådorna ute (utom basilikan som vill bo i växthuset). Jag har säkert glömt en massa jag vill odla och inser att jag ändå kommer att bli tvungen att gallra ut en hel del som inte kommer att få plats ändå.

Sockerärtor kanske skulle vara något och bönor skulle jag vilja pröva..... , ja ni ser ju, jag har ju fullt upp hela sommaren:crazy:

Senast ändrad:
Jag satte min basilika i frilufts låda och den höll sig faktiskt relativt bra, började se lite sliten ut framåt slutet av augusti dock.. kankse borde försöka sätta i "växthuset" och se om det blir bättre:up::idea:

Haha ja här kommer det bli en hel massa sockerärtor, för det finns ju inget godare än att plocka dem direkt från landet och tugga på.. Nu kommer minnena från barndomen hos min mormor :d

Får skriva upp frilandsgurka på listan för fröinköp.. Har plockat fram ett par gamla ägg kartonger nu och tänkte börja plantera i dem, så får jag bara plantera om i större krukor när jag ser vilka som tagit sig.

Sätter du dem direkt i jord eller sätter du dem i torvkrukor som du planterar med ner?
Jag sår i plastkrukor eller såbrätten. Torvkrukor använde jag förr men har slutat eftersom jag tyckte att de bara ställde till problem och blev till torra bitar i landet. Dessutom är de dyra. varför betala för problem liksom.

Jag gör ibland krukor av tidningspapper, men bara om det är något som växer snabbt och snabbt ska ut i landet. de håller inte så bra.

squash sår jag i blomkrukor för de behöver mycket plats o ch jord.

Just ja, sallad - det har jag alltid en drös olika sorter!

Min första omgång med sallad var nog mer tur än skiklighet.. Slängde ut lite frön från olika sorter i en krage och hade hur mycket sallad som hellst fram tills första frosten det året.. Gav tom påsar med sallad till mina grannar och min mamma då jag inte visste vad jags kulle göra av allt :D

Jag satte min basilika i frilufts låda och den höll sig faktiskt relativt bra, började se lite sliten ut framåt slutet av augusti dock.. kankse borde försöka sätta i "växthuset" och se om det blir bättre:up::idea:

Har satt basilika i odlingslådorna ute innan, men den är ju lite kinkig mot blåst och kyla så jag koppas på större skörd om den får flytta in i växthuset (jag älskar basilika och vill ha mycket av den).

Jag har/ska så:
Biff- och busktomat plus en som bara kallades "tomat" på fröpåsen.
Gurka
Zucchini
Gul lök
Schalottenlök
Kryddväxter
Paprika
Potatis
Sallad 2-3 sorter
Förmodligen morot

Har prövat broccoli och blomkål men de blir bara uppätna trots skydd, så de ska jag nog skippa i år. Kålrot och palsternacka var lättare att odla.

I år tänkte jag pröva på square foot gardening i mina pallkragar, får se om det kan maximera uttnytjandet av ytan. :)

För min del blir det i princip bara odling i pallkragar och krukor i år (förutom bär och rabarber som redan är i trädgårdslandet). Orkar inte bråka med nässlor i hela trädgårdslandet i år. Så tänker låtsas att jag medvetet odlar nässlor på mer än halva ytan bara för gödningsvattnets skull. :)
Kommer även försöka odla så mycket som möjligt på friland och undvika växthuset i den mån det går.

Här blir det följande:
Slanggurka
Sallad
Potatis
Morötter
Melon
Chili
Paprika
Sockerärtor
Majs
Tomat
Vaxbönor

Tror att jag kommit ihåg det mesta nu.
Av de flesta är det bara ett par olika sorter förutom av tomaterna där jag spårat ur fullständigt denna säsongen.
Vet inte hur det kunde hända men står nu med 16 olika sorter och minst två plantor av varje sort. Hade många fröer över av "mina sorter" från förra året och har därför gett bort lite hit och lite dit och plötsligt så har det kommit tillbaka andra sorter från både här och där. Och när jag har fröer kan jag inte låta bli att så. Lätt att bli överambitiös nu på våren. :) Får vara stenhård i gallringen av vilka plantor som är fina nog att behålla.

Så tänker låtsas att jag medvetet odlar nässlor på mer än halva ytan bara för gödningsvattnets skull. :)

Hahaha jo men det va ju med på äntligen hemma härom dagen så nässlor är ju skit bra att ha :laugh:

I år tänkte jag pröva på square foot gardening i mina pallkragar, får se om det kan maximera uttnytjandet av ytan. :)

Och vad innebär squarefoot gardening??:confused:

• Gilla
Reactions: Flo
[/QUOTE]Och vad innebär squarefoot gardening??:confused:[/QUOTE]

Man odlar i rutor om ca 30* 30 cm, ex lök (vad jag har googlat mig fram till) får det plats ca 9-16 plantor inom en ruta medan en zucchiniplanta tar upp en helt egen ruta. Man skippar sättet att så/sätta i rader :) Ska bli intressant och pröva då jag bara odlar i pallkragar :)

Och vad innebär squarefoot gardening??:confused:[/QUOTE]

Man odlar i rutor om ca 30* 30 cm, ex lök (vad jag har googlat mig fram till) får det plats ca 9-16 plantor inom en ruta medan en zucchiniplanta tar upp en helt egen ruta. Man skippar sättet att så/sätta i rader :) Ska bli intressant och pröva då jag bara odlar i pallkragar :)[/QUOTE]

Jaha, kanske man ska titta på då jag också ska odla i pallkragar!

Här ska det göras ett försök i pallkragar! Vi har sedan tidigare ett litet potatisland, som vi förmodligen ska utöka. Sedan tänker jag förmodligen odla i pallkragar, orkar inte det ständiga rensandet på friland.

Jag är en sån som gärna går bananas bland fröpåsarna, men ska försöka hålla mig till det vi faktiskt använder i hushållet till vardags + kanske något extra som t ex mangold.

Det blir tomat, olika sallader, möjligtvis gurka (testade det förra året men plantorna blev inte bra), lök, lite olika potatis, sockerärtor, kanske lite morötter.

Jag är ju ganska grön (höhö) när det gäller sånt här, och ska försöka låta bli att bli totalt överambitiös. Hur bör man tänka för att inte få för mycket av varje sort på en och samma gång? Så och sätta ut på olika tidpunkter? Vill inte vara översållad ena veckan och utan den andra.

Här ska det göras ett försök i pallkragar! Vi har sedan tidigare ett litet potatisland, som vi förmodligen ska utöka. Sedan tänker jag förmodligen odla i pallkragar, orkar inte det ständiga rensandet på friland.

Jag är en sån som gärna går bananas bland fröpåsarna, men ska försöka hålla mig till det vi faktiskt använder i hushållet till vardags + kanske något extra som t ex mangold.

Det blir tomat, olika sallader, möjligtvis gurka (testade det förra året men plantorna blev inte bra), lök, lite olika potatis, sockerärtor, kanske lite morötter.

Jag är ju ganska grön (höhö) när det gäller sånt här, och ska försöka låta bli att bli totalt överambitiös. Hur bör man tänka för att inte få för mycket av varje sort på en och samma gång? Så och sätta ut på olika tidpunkter? Vill inte vara översållad ena veckan och utan den andra.

Jag har samma problem, svårt att bestämma mig vad som ska sås och inte, och sen så mycket av allt.. Fördel med att så i pallkragar, man har ju inte mer plats än så :) Försöker lära mig hur allt blir bäst så länge jag bor där jag bor, vi vill köpa gård inom en snar framtid och då ska jag utöka mitt odlande markant, så just nu är det träning inför "examen" i stor landet som gäller..

Du har ju svaret för hand, du odlar i pallkragar så följ avståndsmåtten på fröpåsarna så blir det ju automatiskt bara lagom/lite av allt.

På dem flesta påsarna så står det att man ska så i omgångar för att få konstant skörd så följ det. Sen vad gäller stora "frukter" som morot och potatis så får du ju så så pass att du klarar dig genom året/får plats med i lådorna.. Har du inte en hel koloni med pallkragar så får du ju prioritera mellan vad ni använder mest resp minst ;)

Jag har samma problem, svårt att bestämma mig vad som ska sås och inte, och sen så mycket av allt.. Fördel med att så i pallkragar, man har ju inte mer plats än så :) Försöker lära mig hur allt blir bäst så länge jag bor där jag bor, vi vill köpa gård inom en snar framtid och då ska jag utöka mitt odlande markant, så just nu är det träning inför "examen" i stor landet som gäller..

Du har ju svaret för hand, du odlar i pallkragar så följ avståndsmåtten på fröpåsarna så blir det ju automatiskt bara lagom/lite av allt.

På dem flesta påsarna så står det att man ska så i omgångar för att få konstant skörd så följ det. Sen vad gäller stora "frukter" som morot och potatis så får du ju så så pass att du klarar dig genom året/får plats med i lådorna.. Har du inte en hel koloni med pallkragar så får du ju prioritera mellan vad ni använder mest resp minst ;)

Tack för tipset! Ja det var precis det där med konstant skörd jag funderade över, får ta mig en titt på påsarna och se om det står något nyttigt bakom. Det blir inte överdrivet mycket pallkragar, tre djupare och tre grundare, förmodligen helkragar allihop så det begränsar som sagt.

Någon som vet hur mycket värme tomater tål? Har en förvaringsbox för dynor som jag tänkte göra om till odlingslåda på altanen och där kan det bli rejält varmt på sommaren. Passar tomater där eller borde jag satsa på något annat som tål rejäl värme?

Någon som vet hur mycket värme tomater tål? Har en förvaringsbox för dynor som jag tänkte göra om till odlingslåda på altanen och där kan det bli rejält varmt på sommaren. Passar tomater där eller borde jag satsa på något annat som tål rejäl värme?

Det beror ju lite på hur du funderar på att bygga om den, då där måste komma in ljus och lite luft så det inte blir helt instängt. Jag har ju precis smugit in idéen att min sambo ska bygga mig ett växthus (:bump::banana::banana::banana::banana::banana::banana::bump:) där jag ska plantera mina tomater, så han är i full planering hur han ska bygga "hans" växthus :love::rofl:

Tittade in på en hemsida där man kan beställa fröer.. GÖR INTE DET!! Herregud man kan ju inte sluta! Fick hem en del annat än planerat, så får nog skaffa fler lådor än tänkt från början :o:o:D

Liknande trådar

Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 072
Senast: Martenix
·
Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 333
Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 794
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar