Året-runt-ute-bur med endast kaninernas egen kroppsvärme?

Annie_92

Trådstartare
Går det att ha kaniner utomhus året runt om buren är isolerad? Utan nån värmelampa eller annat? För har man inte nåt som ger värme förutom kaninernas egen kroppsvärme så tycker jag dom skulle kunna frysa ihäl när det blir riktigt kallt.:( Är det detsutom en stor bur blir det ju mycket svårare att hålla värmen och vattnet fryser!:o
Och gallerdelen, hur gör man med den på vintern så att det inte snöar in? Ska den delen täckas med nåt då? Hur gör ni och vad tycker ni om att hålla kaninen utomhus året runt?

Sv: Året-runt-ute-bur med endast kaninernas egen kroppsvärme?

ja, kaniner klarar sig utan värmelampa och så. man kan tänka på att lägga in ganska mycket halm/hö som den kan gosa ner sig i bara ;)

jag vet inte hur du ska göra med snön, mina kaniner bor i ett ouppvärmt stall bara, så det snöar inte in :D

Jag r mina inne, en massor av folk har ju sina kaniner ute året runt. Buren måste väl ha ben, så att de kommer upp från fukt och tjälen i marken, tror jag.. Och så ska de vara skyddade från drag och nederbörd, givetvis. ;)

Mina kaniner bor alla utomhus i oisolerade burar. Nackdelen med isolering är att om det görs fel, så stänger det inne kylan på vintern och värmen på sommaren. Vilket givetvis inte är direkt bra alls.
Det jag gör när det blir riktigt kallt är att lägga in extra halm/hö i deras hus, så de kan vara där och värma sig. Men de väljer tydligen hellre att sitta utanför och spana, även om det är jättekallt. Men så länge de har möjlighet kan man ju inte tvinga dem. :d

Hur menar du med gallerdel? Enda gallret jag har på mina burar är på dörrarna. Förutom på 1 bur, där halva buren är i galler, och andra halvan är som ett stort hus.
Jag brukar inte täcka för det alls, och det blåser inte in någon direkt snö heller. Kaninburarna står såpass i lä att det inte brukar blåsa särskilt mkt där de står. :)

tack för svaren! :) Jag har inga egna kaniner nu, men funderar på att snart skaffa! ^^
Jo, med "gallerdel" mena jag på sådana burar på fyra ben med två dörrar, en utan galler(oftast till vänstrer på buren) och andra dörren lite större, till höger på buren, med ett galler. Det gallret borde det väl kunna snöa in genom om det blåser ordentligt?
ialla fall så ska jag kanske starta bygget på en sådan riktigt stor bur snart, men vet inte hur jag ska bygga som? det där med isolering är jag tveksam till om det ska användas eller ej fortfarande? aja, tack för svaren hittills!^^

har ni föresten någon ritning på "åretrunt-burar" så är det Mycket välkommet!^^

jag har ingen isolerad bur, och mina kaniner verkar inte frysa iaf.. haha.. dom får ju tjockare päls och så också så ;)

Isolerade burar är som sagt oftare nackdel än fördel... Man sätter ju inte ut kaninen mitt i vintern och då hinner den få vinterpäls innan som den håller sig varm med.
En bur bör aldrig stå så att det blåser in i den kraftigt. Vet de som hängt mattor eller nåt för som skydd när det är som kallast.

Min lilla Kenny bor utomhus året runt.
Gammla bilder.
Utsidan på buren
kennybur2.jpg

Vid regn och snö och blåst, hänger jag för en tjock vatten tät gummiduk för den öppna kortändan, för att förhindra att buren blir pisseblöt och helt full med snö. Iår har jag inget vindskydd inne i buren (det blåa) utan lägger endast in rejält med halm vid dåligt väder.

Innedel
kennybur.jpg

Använder endast halm i innedelen iår, pga sår på haserna.
Inndelen är isolerad längst med väggarna, med tjock frigolit. När det är under 5 - hänger jag för ett täcke nattetid. och fyller på med massor av halm!
Vattnet serveras i skål, fryser ofta på vintern. Men så länge man ger dom färskt vatten dagligen så klarar dom sig, blir dom törstiga slickar dom på isen.

När vädret tillåter är han i sommarburen dagtid.
Den bor han även i från maj - september.;)
http://i40.photobucket.com/albums/e239/golden_tinka/Haffisarna/Djuren/kennysbur.jpg

Väldigt fina burar!:o :) Måste bara påpeka att temperaturerna kanske skiljer sig där jag bor från där ni bor, för mellan 10 och 15 minus är t.ex. en vanlig temperatur och vi har haft 32 grader för bara några veckor sedan här med. men finns det någon maxtemperatur åt både + och - hållet för kaniner som jag kan gå efter?

här har vi haft 28 minus, och mina dog inte av det iaf...
dom tål kyla mer än vad dom tål värme.

jag vet inte exakta temperaturer, men man ska inte ha kaninen direkt i solen iallafall, dom måste kunna komma undan i skuggan...

Min kanin bor ute året runt eftersom jag är allergisk mot kaniner.
På sommaren bor han i en stor bur på gräsmattan som min man har snickrat ihop. I den buren har han ett litet hus som han kan krypa in i om han vill skugga sig eller gömma sig.
På vintern bor han i en stor bur på altanen (snö och vindskyddat). Den buren är delad i 2 så han har en sovdel där jag lägger in massor av hö, och en ät och "behovsdel" där även gallerdörren är. Han får vatten två gånger per dag när det är minusgrader ute. Trots att vi hade -30 i nästan en vecka så lever han och frodas utan problem.

Har alltid haft kaniner ute. Har haft en isolerad (behövernog inte vara isolerad) inne del och en ute del med tak på vintern. på sommarn har de varit i gräsbur

Mina kaniner har inga problem alls med snö eller kyla, snarare tvärtom.
Det är jag som har bekymmer med deras frusna vattenskålar. Bilden visar Hoppe i snön.

Var i ångermanland bor du då måntro :confused:

Jag bor ca 7 mil nordväst om Örnsköldsvik.=)
Det var nog i början på februari som det var så kallt här, men senaste veckan har vi haft uppåt 10+ istället!:o

Någonstanns har jag läst för länge sedan att kaniner klarar ner till -40, de klarar säkert mera. Andra djur gör ju det. Det är vad jag läst i allafall för flera år sedan.

Tjenare ångermanlänning! Här har du en till sådan! Bor nära Kramfors.

Jag har haft kanin i 10 år nu och de har alltid bott ute dygnet runt, året om, utan några som helst problem.

På vintern får de små oisolerade plywoodlådor och lite halm som de får boa med, hö och ökad fodergiva. Har aldrig haft en kanin som varit frusen

den här vintern har de tre jag har kvar gått utan halm i temperaturer emot -25 utan några som helst problem, bara de har skydd emot snålblåsten så klarar de sig alldeles utmärkt

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 565
Senast: Stinaelin
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 221
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama