Sv: Ardenner

Det är ju så svårt med detta foder. Jag har haft 2 varmblod innan ardennern och dem har jag alltid fodrat efter "ögat" eller hur man ska säga. Och de mår bra. Får ofta beröm för deras hull fast de är så gamla nu. Men man blir lite orolig när man skaffar en så stor häst som en ardenner att man fodrar för lite. hmm..

Ja ta det lugnt. jag tycker bara siffrorna är bra hjälp så man kan öka foder osv innan det syns på hästen att man måste det. Men ser du att hästen musklar på sig ordentligt är det ju ingen fara. :) Lägg till mer sen om du ser att det behövs.

Tackar supermycket för alla fina och bra svar!! :bow: .
Jag kör nog på som jag gjort förrut, med ögat. Och inför nästa år ska jag försöka lära mig det där med analyser, fodergivor mm mm. Och hoppas på att jag får tag i foder från samma bonde, blir en aning lättare då. :)

Räkna med ca 20 kg till han.

Även fast jag ger honom kraftfoder, morötter mm ??.
Alla jag har pratat med tycker han ska ligga på minst 16kg. Ger honom i dags läget 17-18kg. Senare när det blir kallare blir det fri tillgång på ensilage/ hösilage ute i hagen. Beroende på vilket jag får tag i.

Jag har ardennrar gående här.. Din är unghäst fortfarande, så ge så mycket grovfoder som den kan äta. Mina som går på lösdrift förbrukar mellan 20-30kg hö/dag och häst. Det beror lite på individen och hur dom växer. Ge hellre för mycket grovfoder än för lite.Man vill INTE ha en kraschad mage på en så stor häst.

Tarmvred går INTE att operera på ardenner. Bukhinnan är för tunn så såret går upp om dom klarar att ligga nersövda på rygg.

Sen har mina fått ca 4kg kraftfoder/dag med. Det beror lite på höet, individen och hull och vad dom gör osv..

Dom ska ha så att dom klarar hullet, sätta muskler och växa och det går åt mycket mat isf.

Klart man inte ska ge för lite grovfoder, det fattar jag med. Men vill inte heller ha en "fet" ardenner hemma på gården. han står installad om nätterna. Han är varken inriden elle inkörd. Har börjat lite smått att tömköra honom och även suttit på han. Men det är liksom ingen träning.
Jag räknade ut att han ligger mellan 17-19kg om dagen i hömängd och får inte alls mkt kraftfoder. Får ca 5dl, lite betfor och morötter.
Så fort det blir kallare ska jag ge han fri tillgång på ensilage, men är för varmt här fortfarande tycker jag..

Du bor ju inte mer än några mil från mig ;). Hästar blir inte feta av grovfoder, det är kraftfodret som dom blir feta av. Förra året hade jag två treåringar och dom förbrukade ca 300kg hö/vecka. Jag har inte riktigt fri tillgång, men dom får så pass mycket att dom precis äter upp det. Jag vet att den ena äter mer än den andra. Men snittet ligger på nästan 22kg/häst och dag. Det skiljer lite på temperaturen ute osv. Mina har inte jobbat alls i vinter.

Ännu i år så är den ena utlånad och kommer hem i vinter, den andra är smällfet efter betet, dom jag har hemma har fri tillgång på hö, det gräs som finns ute är mest energi i och det är mycket protein som ardenner behöver. Dom får även 5dl betfor, 1liter havre, mineraler, vitaminer och selen. Det är inte mycket till mat i en ardennermage,men hellre något mer hull än att dom faller ur, det är inte lätt att fodra upp X antal kilo på vintern/senvintern.

Vad skoj. vart bor du någonstans? =). Är inte många folk som har ardenner hästar nu för tiden har man märkt, så vore väldans skoj o komma i kontakt med folk som har dem =).
Har du haft ardennrar länge?
Okej, asså han äter inte heller upp sin mat fast han "bara" får mellan 17-19kg hö om dagen. Visserligen är det inte mkt han lämnar, och ibland ingenting. Så ska kanske öka fodret inne o se vad han säger om det. Just nu tycker jag han är jättefin i hull för att bara gå. Han får pellets ( k**ft). Ca 5dl. Tycker du jag borde öka det också?. Betfor får han ca 3-4dl skulle jag tro att det blir.

Kör med det han har nu, jag antar att han står på halm och kan roa sig med det med. Sen när det blir kallare så ökar du krafften succesivt. Jag är dålig på kraffts foder, men det står nog på paketet vad som behövs, jag gissar på 2-3kg iaf.

Jag har haft ardenner i 4år nu:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
740
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka