Limelight

Trådstartare
Är det någon som vet hur mycket hö en 3-årig ardenner ska äta om dagen ungefär?.
Ska tillägga att han är stor för att vara en ardenner. Han är inte inriden eller inkörd utan jag tömkör han och har börjat inridningen lite försiktigt.
Väldigt tacksam för svar! :)

Sv: Ardenner

Så mycket som möjligt vill jag påstå. Minst 1,5 kg TS per 100 kg kroppsvikt.

Antar att även fast det är en ardenner ska den väl ändå inte äta "så mycket som möjligt" ?? :confused:. Även en ardenner blir överviktig och det är svårt o få ner dem i vikt mig vetligt.
Hur mycket kg TS per 100kg äter en "normal" stor häst?.
Jag kan inte sådant där. Har 2 varmblod utöver ardennern och dem ger jag mellan 8-10kg hö/ dag beroende på träning.

Hästen ska ha minst 1,5 kg TS/dag per 100kgs kroppsvikt.
Ibland kan det krävas mer för att hästen ska få tuggtiden tillgodosedd ordentligt.

Om du ger HÖ och inte hösilage blir minimigiva för att den ska må bra ungefär såhär:

Vi säger att den väger 800 kilo, behöver den ca 8*1,5 =12 kg TS (TS betyder torrsubstans)
Och hö innehåller ca 84% TS per kilo (dvs 16% av höet är vatten) så 12/0,84 = 14 kilo hö per dygn.

Det är hur mkt den ska äta för att matsmältningen mår bra, sedan kan man behöva lägga till kraftfoder eller lite mer hö eller lucern om hästen behöver mer energi eller protein. Det beror på vad du fått för näringsvarden i det höet du köpt, det varierar mycket.

Du kan räkna på samma sätt för dina varmblod, byt bara ut åttan i den första delen av beräkningen mot kroppsvikten/100

jag tycker inte det är några problem o ge mycket hö har haft en adrenner som gick på fri tillgång o inte blev han tjock. visst nu hade vi normalvärden på det hösilaget o har nu en kallblodstravare som också går på fri tillgång + ett varmblod o inga av dem är tjocka o även ifall vi nu detta året fick tag på bra hösilage. men som heidi maria sa så visst ett minimum på en ardenner ligger nog på en ca 14 kg hö.
innan jag tog ardennern på fri tillgång fick han ca 20 kg hö per dag. man skall inte snåla på grovfodergivan det mår inte magen bra av tänk på att hästar mår bäst av att äta så länge det bara går för att hålla magen i trim.

Jag tackar för de svar jag fått! :bow:.
Mitt internet har inte fungerat tack vare smart huvudena på telia så har därför inte kunnat svarat förrens nu.
Jag ger min ardenner ca 16-17kg hö om dagen och dessutom får han fräsch halm. Och som jag fattat så är det bra giva och det känns skönt att höra. Har bara haft varmblod innan honom så blir lite omställning i foderräkningar med en dubbelt så stor häst :D.

Fast det beror ju helt på vad höet innehåller och om du ger ngn annan mat. Uppskattar att din ännu inte färdigvuxna ardenner behöver 550 – 600 gram smältbart råprotein. Har du ett proteinsvagt hö kanske det inte räcker. HH

Glöm för all del inte heller att hästen är tre år och av en långsamt växande ras och lär behöva lite mer protein än en färdigväxt.

(Möjligt att det är självklart för dig, men man vet aldrig med folk. :))

Edit: Såg just att Helena skrivit ungefär precis samma sak...

Jag har tyvärr ingen analys på det höet jag har så har ingen som helst aning om det är bra med protein eller inte. Han får även kraftfoder, betfor, morötter och mineraler/vitaminer.
Kan man ge extra protein för att vara "säker" att han får i sig eller ska man helst analysera höet?

Man kan ge tex lusern som extra, det är grovfoder och inte farligt att ge även om det inte "behövs." Men en höanalys kostar några hundra, låt oss säga att du ger 2 kilo lusern om dagen, blir 60 kg i månaden ungefär. En säck kostar dryga 200 kr så du får nog räkna med åtminstone 400 spänn i utgifter utan att veta att det behövs varje månad, och du vet inte om du borde ge det dubbla eller om du ger det helt i onödan. Man kan tjäna på att skicka in analys, så slipper man ge en massa mat i onödan om det skulle visa sig att det inte behövs. :)

Ger du kraftfoder som är väldigt proteinrikt kan hästen till och med bli dålig om du ger för mkt utan att veta om det. Klart du kommer märka om hästen tappar en massa muskler och i så fall lägga till mer protein i maten, men då har ju hästen redan tappat en massa. Tycker det är najs att skicka analys om man ger samma hö en längre tid, man vet precis vad man behöver köpa hem och man slipper råka köpa skräphö. :)

Har man viss kunskap om grässorter, kvalitet, stråmängd m.m så brukar man kunna avgöra huruvida det är gott om eller dåligt med protein i ett grovfoder.
Det ger ju inga säkra riktlinjer att gå efter, det bästa är ju att ha det analyserat, men visst fungerar det.

Men jag tycker ändå man hör kunniga fodermänniskor bli chockade över analysresultaten hela tiden. Specellt proteinet kan ju växla hejvilt ibland beroende på om det är skördat före eller efter regn och allt vad man hör.:o Så jag tycker det är tryggast att kolla. Bönderna brukar ändå köra analys så jag ber att få med den när vi köper. Det gör iaf våra bönder:)

Ja, självklart är det säkrast.
Vi ÄR bönder här hemma och har nog aldrig tagit analys på grovfodret. Men dock har jag inte haft så mycket att säga till om tidigare, vilket jag har numer. Därför ska vi ta analys nästa år.
Jag är mer fodernörd än min mor. ;)

Jag har oturen att inte kunna få tag i en stor hömängd från samma ställe så blir från flera. Så analys är nog svårt att fastställa eller hur man ska säga. Låter kanske helt stört i era öron, men kan man inte gå lite på hur de är i humöret ( glada ), pigga o glansiga ögon, hull och glanshet i pälsen mm för att "veta" att de mår bra?.
Känns lite "onödigt dyrt" att köpa typ lusern bara för att vara "säker" eftersom det va så pass dyrt..

Visst syns det på hästens allmäntillstånd om den får ok foder. Men risken finns ju att ett proteinunderskott nu visar sig som skador längre fram i tiden, tyvärr.
Men å andra sidan så är det väldigt få hästägare som har analyserat allt foder och räknat ut foderstater efter hästens specifika behov, och merparten av Sveriges hästar mår bra. Precis som merparten av befolkningen mår bra, men vem har koll på det exakta näringsintaget?

Frågan är om man vill ha sin hästhållning optimal eller fullt godkänd. Inget av alternativen är fel i mina ögon.

Det är ju så svårt med detta foder. Jag har haft 2 varmblod innan ardennern och dem har jag alltid fodrat efter "ögat" eller hur man ska säga. Och de mår bra. Får ofta beröm för deras hull fast de är så gamla nu. Men man blir lite orolig när man skaffar en så stor häst som en ardenner att man fodrar för lite. hmm..

tycker nog att du tänker rätt... många stirrar sig blinda på alla siffror och glömmer att faktiskt titta på individen... för även hästar är ju just individer, och precis som människor så finns det ju dom som kan äta hur mycket som helst och ändå hålla sig trimmade, medans andra sväller upp som en ballong bara dom tittar på grönt gräs tex..
analyser i all ära, men glöm inte bort att faktiskt titta på hästen också!!
och som sagt.. tänk på att ardenner växer läääänge..

Det är ju så svårt med detta foder. Jag har haft 2 varmblod innan ardennern och dem har jag alltid fodrat efter "ögat" eller hur man ska säga. Och de mår bra. Får ofta beröm för deras hull fast de är så gamla nu. Men man blir lite orolig när man skaffar en så stor häst som en ardenner att man fodrar för lite. hmm..

Om dina nuvarande hästar mår bra och är i gott hull trots hög ålder så låter det ju som att du har ett ganska gott öga till det ändå. Och som någon annan sa så ska man självklart se till individen framför siffrorna.
Och så länge ditt hö inte är alldeles för fint och klöverrikt så är det nog ingen större fara att du fodrar för mycket. Grovfoder ska dom äta mycket av.
Vissa foderrådgivare vill ju ge så mycket som 2 kg ts per 100 kg häst.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
740
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka