Ardenner på ridskola?

Pazuzu

Trådstartare
En ridskola i mina hemtrakter har skaffat en ardenner som ska gå med på ridlektioner, men är det särskilt lämpligt?

I och med att det är en så tung ras och inte avlad för ridning låter det minst sagt upplagt för benproblem. Håller en ardenner för att gå med på alla slags lektioner? Någon med erfarenheter?

Sv: Ardenner på ridskola?

Varför inte? Den håller nog lika bra som andra hästar om den rids på rätt sätt och går lagom många lektioner.

Vi har en ardennerliknande sak nu, och har haft en ännu grövre häst innan och det har gått jättebra.
Fast det har visserligen inte varit några längre perioder vi har haft någon av dem (Tror vi hade förra 2-3 år).

Men det är ju många klubbar som har grova ponnyer och det brukar ju gå bra :)

På min ridskola har vi en en ardenner. Han funkar bara fint i dressyren och gör allt annat som de andra hästarna kan. Han är riktigt rolig att hoppa också, på senaste hoppkursen hoppade han en tävlingsbana + omhoppning på 110 (inte med mej, red en annan häst). :banana:

Han är också en av dom som har stått längst på ridskolan och han har aldrig haft några problem med ben eller så.

Varför inte? Den håller nog lika bra som andra hästar om den rids på rätt sätt och går lagom många lektioner.

Vi har en ardennerliknande sak nu, och har haft en ännu grövre häst innan och det har gått jättebra.
Fast det har visserligen inte varit några längre perioder vi har haft någon av dem (Tror vi hade förra 2-3 år).

Men det är ju många klubbar som har grova ponnyer och det brukar ju gå bra :)

Håller med :bump: På min ridskola finns det dock inte många grövre hästar, men.

Jag måste dock erkänna att jag fortfarande är lite tveksam, men det är intressant att läsa att det finns positiva erfarenheter.

Varför är du tveksam?
Har ni enbart lätta/nätta ponnyer och hästar på din ridskola/i ditt stall?

Jag är tveksam av de anledningar jag skrev i mitt första inlägg. Att det är en väldigt tung ras i kombination med att de är avlade för körning och inte ridning. De har ju knappast exteriören med sig för att naturligt kunna ridas i korrekt form. Dessutom är jag tveksam till att det är särskilt nyttigt för dem med så mycket hoppning som förekommer på en ridskola.

Jag har faktiskt lite svårt att föreställa mig varför man väljer just en ardenner till en ridskoleverksamhet (annat än till ren knatte-ridning). Är man ute efter en kraftigare mer viktbärande häst borde väl ex. en lättare modell av nordsvensk eller korsning vara ett bättre val? Jag har alltså inget emot grövre hästar på ridskolor, men just ardennern tycker jag verkar vara alltför grov för att funka lika bra som andra hästar.

Observera att detta är mina hypoteser, jag har ingen praktisk erfarenhet av ardenner i ridskoleverksamhet. Det är därför jag frågar här efter era erfarenheter.;)

Jag är tveksam av de anledningar jag skrev i mitt första inlägg. Att det är en väldigt tung ras i kombination med att de är avlade för körning och inte ridning. De har ju knappast exteriören med sig för att naturligt kunna ridas i korrekt form. Dessutom är jag tveksam till att det är särskilt nyttigt för dem med så mycket hoppning som förekommer på en ridskola.
Bara för att poängtera en sak så kan ardennrar visst ridas i korrekt form (Sen kan jag ju inte påstå att många ridskolehästar går i korrekt form med nybörjarna.. :angel: ).
Det jag har upplevt är snarare att ardennrar har lätt för att bära upp sin kroppsvikt.

Jag har faktiskt lite svårt att föreställa mig varför man väljer just en ardenner till en ridskoleverksamhet (annat än till ren knatte-ridning). Är man ute efter en kraftigare mer viktbärande häst borde väl ex. en lättare modell av nordsvensk eller korsning vara ett bättre val? Jag har alltså inget emot grövre hästar på ridskolor, men just ardennern tycker jag verkar vara alltför grov för att funka lika bra som andra hästar.
Ställer min fråga igen; Har ni inga grövre ponnyer i er verksamhet?
Tänk dig lite grövre shettisar ex, de har verkligen inte lätt för form osv, men de brukar hålla rätt bra. ;)

Och vill man ha en viktbärande häst så ska man nog inte välja en lättare modell av en ras.. ;)

Jag tycker att du ska lita på den som köper in hästarna till ridskolan. Den vet säkert vilken typ av häst som ridskolan behöver och är ute efter. Ge adennern en chans, funkar det inte så funkar det inte :D

Ställer min fråga igen; Har ni inga grövre ponnyer i er verksamhet?

Jag har ingen verksamhet.;) Men givetvis har det funnits grövre ponnyer/hästar på de ridskolor jag ridit på och dessa har fungerat bra, men skillnaden är ju ganska stor mellan dem och en ardenner, måste jag ändå påstå.

Och vill man ha en viktbärande häst så ska man nog inte välja en lättare modell av en ras.. ;)

Mina formuleringar är väl kanske inte så lysande.:angel::D Det jag tänkte på var att man kanske inte väljer det grövsta exemplaret man kan hitta av ex. en nordsvensk.

Eftersom jag fortfarande är en aningen skeptisk får jag väl följa ardennerns "karriär" på den aktuella ridskolan, för att se hur det går för den.;)

Jag tycker att du ska lita på den som köper in hästarna till ridskolan. Den vet säkert vilken typ av häst som ridskolan behöver och är ute efter. Ge adennern en chans, funkar det inte så funkar det inte :D

Inte för att jag är så mycket för skvaller, men just den ridskolan är inte något vidare känd för att göra så lyckade inköp... Men som sagt, det ska bli intressant att följa hästen. Givetvis önskar jag att den håller för sitt arbete, och jag måste medge att jag är lite sugen att provrida den trots att jag inte rider där längre.;)

Vi har en nordsvensk på ridskolan som jag brukar rida dressyr med.
Det går finemang ska du veta.
Han hoppar fint också.

Vi har en nordsvensk på ridskolan som jag brukar rida dressyr med.
Det går finemang ska du veta.
Han hoppar fint också.

Jag har väl inte haft några generella invändningar mot nordsvenskar?:confused: Det var ju ardenner jag var tveksam till.

Jag har ingen verksamhet.;) Men givetvis har det funnits grövre ponnyer/hästar på de ridskolor jag ridit på och dessa har fungerat bra, men skillnaden är ju ganska stor mellan dem och en ardenner, måste jag ändå påstå.

Jag menade verksamheten där du håller till :D
Var är skillnaden? Grova hästar och grova ponnyer är likadana, bara att de grova hästarna är större ;)

Mina formuleringar är väl kanske inte så lysande.:angel::D Det jag tänkte på var att man kanske inte väljer det grövsta exemplaret man kan hitta av ex. en nordsvensk.

Eftersom jag fortfarande är en aningen skeptisk får jag väl följa ardennerns "karriär" på den aktuella ridskolan, för att se hur det går för den.;)

Vi får hoppas att det är en häst med bra kvalité då, så du får se att det fungerar :D

Jag håller med dej, och känner mej också lite skeptisk!
Dom är ju så otroligt tunga! Men det finn väl säkert olika modeller av ardenner kanske, men vi har en i vårt stall. Och hon är ju skiiiit stor, med världens största huvud och hals. Vilket gör att hon blir väldigt framtung. Gungar med huvudet fram och tillbaks när hon vaggar fram genom hagen likt en elefant :D

Men dom borde ju va väldigt hållbara om man tänker på det arbete dom är födda till att göra, dom är ju grymt starka, och säkert kan dom bära på dom tyngre ryttarna.. Sen kan man ju fråga sej vilken behållning man har av att lunka omkring på en sån skogssmurf.

Som sagt så finns det säkert lättare modeller som är mer lämpade för ridning än våran jätteardenner på 1 ton.

Var är skillnaden? Grova hästar och grova ponnyer är likadana, bara att de grova hästarna är större ;)

Nu är jag besvärlig igen för jag håller inte riktigt med dig.;) Möjligen kan man väl säga att en nordsvensk eller ett kallblod i samma kaliber är rätt lika grövre ponnyer, men en ardenner tycker jag befinner sig ett steg till uppåt på grovhetsskalan, även om man tar hänsyn till mankhöjd. Men något säger mig att vi inte kommer att komma överrens i frågan.:angel:

Det är en skillnad- en grov ponny får mer plats i ett 20x40 ridhus än en ardenner. Det är också vad som gör mig skeptisk till att hästen skulle orka hålla i längden- ardennrar är byggda för att dra och inte göra små volter och definitivt inte hoppa, jag har blivit avrådd att hoppa med de grövre typerna av hästar som ex. nordsvenskar eftersom de är inte byggda för det. Men men detta är mina tankar, dessutom tycker jag inte att en ardenner borde vara lönsam för ridskolan i.o.m. att bara de längre och större människorna kan rida den. För all del en lätt nordsvensk men en ardenner på ridskola? Kul för er som det funkar hos men jag förblir nog en skeptiker ;)

Jag skulle tro att en kraftig häst har större chans att klara sig frisk och hel på en ridskola än en tunn omusklad. (tyvärr är ju många ridskolehästar det sistnämnda)

KL

Idag var jag till Segersjö och tittade på fälttävlan. Det gick både 3stjärnig och 1stjärnig.
I den 1stjärniga gick det en häst vars mamma var ardenner. Stor sensation hos speakern som berättade det flera gånger . Hästen gick fint, jag såg inte dressyrprovet för det gick igår men terrängprovet gick, såvitt jag vet, felfritt. Den här hästen hade då inte någon nackdel av att vara 50% ardenner. Imorron går banhoppningen, jag önskar lycka till. Synd att jag inte la namnet på minnet.
Om en ardennerkorsning kan tävla på den nivån så kanske det inte är alldeles omöjligt att en renrasig ardenner kunde fungera i en ridskoleverksamhet.

Senast ändrad:

Vi hade en väldigt tung haflinger korsning. Tyvärr hade han inte haft det så bra i livet och var lite knepig så han såldes innan han började gå lektioner. Han var jättefin att rida (såg det ut som). Lätt steg för att vara så tung. Han hade nog inte hoppat så mycket, de första gångerna brakade han rakt in så att bommarna knäcktes och flög till skogs. Men det gick väl lite bättre efter några gånger..

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
579
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Sasse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 456
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar