Ardenner med problem med ena frambenet

A

Aramica

Känner en kvinna som har en ardenner, ardennern har haft en del olika ryttare genom åren, ryttarna har varit ungdomar mest som bara skogsridit henne,
många av dem har sagt att hon är svår att galloppera i ena varvet,
på längre rundor så kunde hon bli halt i ena frambenet,
gissar på att det är för att hon belastar sig så konstigt, gallopperar lite som en banan, men ingen verkar bry sig, och ägaren som bara skogsmulle rider henne känner inget, värre blir problemen med snedheten med sadeln på, så den har nu inte använts på ca ett halvår av medryttaren som är den enda som rider henne just nu.
Hon har rätt dåliga hovar flisar sig lätt och spricker lätt också, men det har vart bättre nu med det ett par månader iaf.
Hon var skodd under en period, men tappade skona mycket och ibland såg det ut som hon hade tappat halva hoven med skorna, såg hemskt ut.
I ridningen så snubblar hon väldigt ofta, hon har också fotskabb (tror jag) lite sår som spricker och raspliknande på benen, som alldrig verkar försvinna.
Kanske ska säga också att hon är inte halt så ofta längre, sista gången var i sommras.
Har prövat att rida henne ett par ggr, mest i paddock, för hon är jobbig att rida ut på, lyssnar dåligt på tygeltag, och är väldigt het och ligger på hela tiden.
Iaf hon går fint att rida i vänster varv men höger är nästan omöjligt, el det är väl omöjligt känns det som, det är som att försöka dra en vägg el nått, stel & hemsk, har fått för mig att det är nått med det där frambenet :/ för det är på höger hon blir halt vid långritter.
Ägaren vill inte låta undersöka henne för att hon haltar ju inte, & verkar inte ha ont o.s.v.
Men är nyfiken på vad det kan vara ändå, nån som vart med om liknande?
kanske har fel sadel på henne med.
Är det vanligt att tunga hästar får lite problem i frambenen?
Kanske låter lite luddigt mailet nu, är extremt trött, sovit 4 timmar :/
En sak till vad för bett brukar ni som rider ardenner hästar ha, hon rids nu på ett 3 delat men hon lyssnar väldigt dåligt på det, själv skulle jag inte vilja rida en häst som knappt stannar ute.
Nä nu blire hopp i säng..

Sv: Ardenner med problem med ena frambenet

Haltar hästen tydligt har den ont. En häst som har ont börjar protestera och det kan ge sig i uttryck på olika sätt. Att vara ovillig, het och stark är inget ovanligt.
Det kan vara tänder, rygg, ben, vad som helst egentligen.
Tvivlar på att hästen mår bra av att bli riden innan vet. har konstaterat att det faktiskt är en frisk häst som står i stallgången.

I övrigt, ja en dåligt sittande sadel kan göra hästen ovillig och stel, och i värsta fall skada hästen. Liksom ett felanpassat bett kan göra skada. Men jag skulle inte välja att använda skarpare bett bara för att hästen rusar runt i skogen.
Många tunga hästar upplevs ofta som just tunga och mycket att ha i handen, men det innebär inte att man behöver skarpa bett, snarare tvärtom, det är skänklar, mage och rygg på ryttaren som behöver arbeta för att hästen ska trampa under sig och söka sig framåt med ett lätt stöd på bettet.
Att hästen är stel i ena varvet kan vara smärtrelaterat, det kan också ha att göra med att hästen är dåligt musklad och helt enkelt inte orkar bära sig.

Så här över internet så låter det som att hästen har ont, kanske på flera ställen, och att ägaren borde se sitt ansvar i det hela och undersöka hästen samt se över sin utrustning.

Haltar hästen tydligt har den ont. En häst som har ont börjar protestera och det kan ge sig i uttryck på olika sätt. Att vara ovillig, het och stark är inget ovanligt.
Det kan vara tänder, rygg, ben, vad som helst egentligen.
Tvivlar på att hästen mår bra av att bli riden innan vet. har konstaterat att det faktiskt är en frisk häst som står i stallgången.

I övrigt, ja en dåligt sittande sadel kan göra hästen ovillig och stel, och i värsta fall skada hästen. Liksom ett felanpassat bett kan göra skada. Men jag skulle inte välja att använda skarpare bett bara för att hästen rusar runt i skogen.
Många tunga hästar upplevs ofta som just tunga och mycket att ha i handen, men det innebär inte att man behöver skarpa bett, snarare tvärtom, det är skänklar, mage och rygg på ryttaren som behöver arbeta för att hästen ska trampa under sig och söka sig framåt med ett lätt stöd på bettet.
Att hästen är stel i ena varvet kan vara smärtrelaterat, det kan också ha att göra med att hästen är dåligt musklad och helt enkelt inte orkar bära sig.

Så här över internet så låter det som att hästen har ont, kanske på flera ställen, och att ägaren borde se sitt ansvar i det hela och undersöka hästen samt se över sin utrustning.

Jo det känner jag till att hästar kan försöka rusa ifrån problemen, hon haltar inte nu, har inte gjort det sen i sommras då hon var sist på en långtur.
Tänderna är kollade, vet tog en titt på den när min behövde fixa till sina.
Hon rids på ett 3 delat & ibland rids hon på ett liverpool för medryttaren har svårt att hålla henne när hon rids med andra.
Ja jag önskar en vet hade kunnat kolla henne med :/ man undrar ju vad det kan vara.
Jag tror inte de som rider henne kommer att sluta rida henne, eftersom ingen verkar förstå el se att det kan vara något fel på henne :/

Känner en kvinna som har en ardenner, ardennern har haft en del olika ryttare genom åren, ryttarna har varit ungdomar mest som bara skogsridit henne,
många av dem har sagt att hon är svår att galloppera i ena varvet,
på längre rundor så kunde hon bli halt i ena frambenet,
gissar på att det är för att hon belastar sig så konstigt, gallopperar lite som en banan, men ingen verkar bry sig, och ägaren som bara skogsmulle rider henne känner inget, värre blir problemen med snedheten med sadeln på, så den har nu inte använts på ca ett halvår av medryttaren som är den enda som rider henne just nu.
Hon har rätt dåliga hovar flisar sig lätt och spricker lätt också, men det har vart bättre nu med det ett par månader iaf.
Hon var skodd under en period, men tappade skona mycket och ibland såg det ut som hon hade tappat halva hoven med skorna, såg hemskt ut. Delar av några stammar har dåliga fötter och bör gå skodda då på BRA underlag, inget geggigt skit
I ridningen så snubblar hon väldigt ofta, hon har också fotskabb (tror jag) lite sår som spricker och raspliknande på benen, som alldrig verkar försvinna. Också mycket vanligt på ardenner, skitsvårt att behandla och det finns inget som verkligen funkar om man inte rakar benen på dom..
Kanske ska säga också att hon är inte halt så ofta längre, sista gången var i sommras. Hältor är också ganska vanligt på ardenner just för tyngden..
Har prövat att rida henne ett par ggr, mest i paddock, för hon är jobbig att rida ut på, lyssnar dåligt på tygeltag, och är väldigt het och ligger på hela tiden. Varför rida en tung häst på bana?? Den lär INTE bli mindre halt om den går där..
Iaf hon går fint att rida i vänster varv men höger är nästan omöjligt, el det är väl omöjligt känns det som, det är som att försöka dra en vägg el nått, stel & hemsk, har fått för mig att det är nått med det där frambenet :/ för det är på höger hon blir halt vid långritter. Alla hästar är mer eller mindre stela i ett varv och är det då en häst som inte är så välriden och den typen så är hon säkerligen stel.
Ägaren vill inte låta undersöka henne för att hon haltar ju inte, & verkar inte ha ont o.s.v. En halt häst ska undersökas för på en sån tung häst kan det vara förödande
Men är nyfiken på vad det kan vara ändå, nån som vart med om liknande?
kanske har fel sadel på henne med. Troligtvis fel sadel också, eftersom dom är nästan en meter över ryggen..
Är det vanligt att tunga hästar får lite problem i frambenen? Tyvärr så är det vanligt allra helst vid ridning och allra helst på bana av ovana ryttare.
Kanske låter lite luddigt mailet nu, är extremt trött, sovit 4 timmar :/
En sak till vad för bett brukar ni som rider ardenner hästar ha, hon rids nu på ett 3 delat men hon lyssnar väldigt dåligt på det, själv skulle jag inte vilja rida en häst som knappt stannar ute. Jag har allt från 2 och 3delat till postkandar med tre öglor på mina..
Nä nu blire hopp i säng..

Jag har skrivit i det som jag kan kommentera och har du några frågor så kriv gärna, jag har några ardenner och är relativt van vid rasen, har haft den några år nu.

Tack för svar :) reds på bana ett tag av mig men endast i skritt, men då var hon inte halt, nu rids hon av en annan tjej som rider ibland på bana och ibland ut på ängar och skogsrundor, men nu av en annan tjej som är medryttare på henne.
Hon är inte halt, inte varit det sen i sommras.
Hm undrar om hon är just en sån stam som får lite dåliga fötter :/
Vi har det rätt geggigt vid ingången nu, men det är mest sand, fasst det kanske inte spelar någon roll, gegga som gegga.
Hon rakas på benen, men verkar inte hjälpa så mycket.
har tittat nu på lite bomlösa sadlar, och gett förslag, ägaren verkade positiv till det, men om det blir nått köp med det detta året vet jag inte.
Pratade med en sjukgymnast för häst, tror jag det hette hon berättade vad hon trodde, och det är att hon är felriden, och det kan ta upp till 5 år innan det går bort, det har jag lite svårt att förstå, men kanske sant.
Förresten nyfiken på en sak, kan man avla på henne? el vad tror du? mest nyfiken, hon har avkommor iaf.
Nu kanske jag låter dum, men är frågar man inte så får man inte veta.

Jag har skrivit i det som jag kan kommentera och har du några frågor så kriv gärna, jag har några ardenner och är relativt van vid rasen, har haft den några år nu.

Tack för svar :) reds på bana ett tag av mig men endast i skritt, men då var hon inte halt, nu rids hon av en annan tjej som rider ibland på bana och ibland ut på ängar och skogsrundor, men nu av en annan tjej som är medryttare på henne.
Hon är inte halt, inte varit det sen i sommras.
Hm undrar om hon är just en sån stam som får lite dåliga fötter :/ Rent generellt så är det ju mera vitt på benen ju sämre fötter, men endel stammar har sämre hovkvalitet än andra och av erfarenhet så vet jag att dom brukar bli bättre med biotin.
Vi har det rätt geggigt vid ingången nu, men det är mest sand, fasst det kanske inte spelar någon roll, gegga som gegga. Det är likadant här.. Gegga och åter gegga..
Hon rakas på benen, men verkar inte hjälpa så mycket. Just rakning har jag inte provat, men behandling med frontline, Dermocan, silverlotion osv. Det som funkat bäst är Sebacil, men jag har inte fått tag på det, silverlotionen funkade hyffsat. Rakat mina har jag inte gjort ännu, utan det får bli sista utväg.
har tittat nu på lite bomlösa sadlar, och gett förslag, ägaren verkade positiv till det, men om det blir nått köp med det detta året vet jag inte.Jag är inte så glad åt de bomlösa efter att enkompis red i en sån på sitt kallblod under en halvtimme och sadeln hade gnuggat bort pälsen på ryggen på hästen. Är hästen fet så använd barbackagjord, är den lite tunnare så använder jag äldre Lewa sadlar med xvida bommar, dom passar hyffsat på mina fram till dom blir väl feta.
Pratade med en sjukgymnast för häst, tror jag det hette hon berättade vad hon trodde, och det är att hon är felriden, och det kan ta upp till 5 år innan det går bort, det har jag lite svårt att förstå, men kanske sant. Just det har jag aldrig hört. Men jag vet om att äldre ardenner gärna får bekymmer med bogarna och frambenen just för att dom är tunga.
Förresten nyfiken på en sak, kan man avla på henne? el vad tror du? mest nyfiken, hon har avkommor iaf. Det kan du säkert. Har hon fått föl så kan hon nog få det igen. Jag avlar på mina. Det hänger på ålder och hur friska dom är. Har din bekymmer med frambenen så skulle jag vara försiktig, för att dom blir vansinnigt tunga sista tiden av dräktigheten. Hon kommer att väga troligtvis över ett ton.
Nu kanske jag låter dum, men är frågar man inte så får man inte veta.

Precis, inga frågor är dumma..;)

har tittat nu på lite bomlösa sadlar, och gett förslag, ägaren verkade positiv till det, men om det blir nått köp med det detta året vet jag inte.

Det finns många bomlösa sadlar att välja på. Hade själv en Barefoot London till min häst ett tag, men jag sålde den mycket pga att man satt alldeles för brett i den för att det skulle bli bekvämt. Lewa, som mul föreslår, kan jag aldrig tänka mig blir brett nog till en ardenner. Dessutom är det, vad jag förstår, fruktansvärt svårt att hitta en vidare sådan. De flesta är "normal" eller "smal" bomvidd. Däremot finns ju Wintec Wide och breda Griffin-modeller som man kanske kan tänka sig i stället?

Hm undrar om hon är just en sån stam som får lite dåliga fötter :/

Förresten nyfiken på en sak, kan man avla på henne? el vad tror du? mest nyfiken, hon har avkommor iaf.

Varför skulle man vilja avla på den?

Varför skulle man vilja avla på den?

För att det inte finns så många ardenner i Sverige? Och att just detta sto kanske har en udda stam som är värt att bevara för den genetiska mångfalden? För att hon är bra exteriört? Bra kör-ridhäst? Det finns många anledningar. Jag vet inte vilket av dessa som just detta sto faller undan. Men en sak är säker.. Ska vi importera ardennerhästar så får vi med mycket mera skit än ett par dåliga fötter!!:eek:

Jag hade problem med min nordistravare förut att han endast ville galoppera i höger galopp, och det kändes som att han var som en banan i kroppen när han galopperade.

Det visade sig att det var en snedhet i ryggen som gjorde detta. Efter att kiropraktorn rättat till allt så började även han få lättare att fatta höger galopp, men det tog ett tag att "bygga om" honom så han blev jämn och orkade med att galoppera i höger varv.

Hovbroskförbening har varit kasseringsak på hingstar förr, men är borttaget nu (idioti).

Att det tagits bort kan bero på att man under ca 70 års tid målmedvetet försökt avla bort hovbroskförbening på svenska ardenner men trots att det under denna tid varit en orsak till kassering på hingstarna så har ca 90% av de svenska ardennerna idag hovbroskförbening.
Man har alltså inte uppnått ett önskvärt resultat av detta avelsarbete.

Att det tagits bort kan bero på att man under ca 70 års tid målmedvetet försökt avla bort hovbroskförbening på svenska ardenner men trots att det under denna tid varit en orsak till kassering på hingstarna så har ca 90% av de svenska ardennerna idag hovbroskförbening.

Nej, men om man fortsätter med målet att ingen hobroskförbening ska finnas så reduceras det iaf, så slipper det bli som på importarna..

Kul att du hoppade in i tråden och nämnde just hovbroskförbening.

För inte mer än drygt 2 veckor sedan så försegick ett seminarium på en av landets utbildningsplatser.. Många mkt kända forskare precenterade sin forskning. En av dessa hade under lång tid forskat på just hovbroskförbening och forskningsresultatet va entydligt!!!! Det finns ingen forskningsgrundad påvisning att hovbroskförbening leder till hälta eller minskad minskad användbarhet. Efter avslutad redovisning så fann övrig expertis att det fanns stöd för detta forskningsresultat..

Faktiskt ganska intresant!!!

Kul att du hoppade in i tråden och nämnde just hovbroskförbening.

För inte mer än drygt 2 veckor sedan så försegick ett seminarium på en av landets utbildningsplatser.. Många mkt kända forskare precenterade sin forskning. En av dessa hade under lång tid forskat på just hovbroskförbening och forskningsresultatet va entydligt!!!! Det finns ingen forskningsgrundad påvisning att hovbroskförbening leder till hälta eller minskad minskad användbarhet. Efter avslutad redovisning så fann övrig expertis att det fanns stöd för detta forskningsresultat..

Faktiskt ganska intresant!!!

Jag hoppas verkligen att det är så.. Men jag vet ett par hästar som fått tagits bort pga hovbroskförbening. Det finns tydligen två typer av hovbroskförbening, en ärftlig och en förärvad. Den ena rundad och den andra taggig. Och vad jag förstod när jag friröntgade -04:an så var det ärftliga och taggiga den som gjorde ont sen. Men jag hoppas verkligen att det är fel.. Jag vill absolut inte avla fram föl som får ont av detta..

Tack, precis så blir dom :/ tråkigt när det blir så..

Troligtvis så är det såna som gärna går i bitar, växer dåligt, bladar ut sig och blir stora och platta och ofta med små sprickor. (ardennerfötter)

Uppdaterar lite..Huh är trött så jag har ont i ögonen.. tänkte säga att en kiropraktor ska kolla igenom henne snart så fort hon kan.. undrar vad hon säger :/ hon är iaf lite bättre nu.. ser det ut som iaf, ej prövat att rida henne själv..
Coari intressant :) alldrig blir man fullärd.. nu ska jag läsa lite ardenner historia blev lite nyfiken..sova får bli lite senare :S

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 458
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 858
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 957
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 425
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka