Arbetsintervju personlig assistent

Andromedae

Trådstartare
Jag har blivit kallad på intervju! :o
Men vad ska jag tänka på? Vad ska jag ha på mig? Hur ska jag låta bli att gå under av nervositet innan intervjun?

Jag har aldrig tidigare fått jobb via intervju och har överhuvudtaget inte stor arbetslivserfarenhet. Bara att jag gått vidare från telefonintervjun känns stort för min del :o Så hjälp mig, buke!
 
Jag har inte så bra koll på just personlig assistent, men jag kan tänka mig att det beror lite på brukaren hur du ska klä dig.
Självklart ska du klä dig vettigt och anständigt oavsett, men jag tänker att man kanske bör klä sig olika om det är en 10-årig kille, en 30-årig kvinna eller en 80-årig man, till exempel. Lite åldersanpassat och så för att visa att du förstår vad som passar och vad som "förväntas" av dig.
Men det ska såklart inte gå till överdrift. Mörka jeans, enkel topp och eventuellt en kavaj är väl säkra kort på intervju nästan oavsett jobb.

Vad du ska tänka på: Andas, slappna av, var dig själv. Om du får en fråga, tänk att det är bättre att du verkligen tar dig tid att lyssna in frågan, tänka efter, och sen svara, än att så snabbt som möjligt kasta ur dig ett svar för att verka "förberedd".

Och just det, hälsa ordentligt! Alltså sök ögonkontakt, ta i hand, och presentera dig. Första intrycket är superviktigt.

Det kommer gå bra! :)
 
Jag har varit på en intervju som personlig assistent. Jag skulle nog vilja säga att man ska klä sig tämligen neutralt. Inte översexigt liksom, men inte heller superpropert. Som tidigare person sa så handlar det ju lite om vad det är för typ av brukare. Men ofta så tror jag att brukaren är ute efter en ganska marknära person och som visar att man kan sätta brukaren i fokus (dvs, inte för stort fokus på dig själv).

Tänk bara på att framhäva dig själv. Jag tror att du kommer lösa det där galant. Visa dig intresserad av brukaren och dennes liv. Ställ frågor. Sen är det ju det "vanliga" man kan göra för att förbereda sig, dvs kolla in lite vanliga frågor till arbetsintervju och fundera på vad du skulle kunna säga.

När jag var på arbetsintervju var det brukaren och brukarens mamma som var med. Det var alltså inte någon rekryterade sådär utan det blev mer som ett vanligt samtal. Gruppintervju (jag +1) i mitt fall.

Stoooort lycka till :banana:
 
Jag har blivit kallad på intervju! :o
Men vad ska jag tänka på? Vad ska jag ha på mig? Hur ska jag låta bli att gå under av nervositet innan intervjun?

Jag har aldrig tidigare fått jobb via intervju och har överhuvudtaget inte stor arbetslivserfarenhet. Bara att jag gått vidare från telefonintervjun känns stort för min del :o Så hjälp mig, buke!

Mitt tips är att se brukaren, intressera sig för denne och behandla brukaren som person. Och brukaren kommer att vara lika nervös som dig, om inte mer, så slappna av och inge ett lugn så kommer det att gå bra.
 
Mitt jobb innebär en hel del rekrytering utav personliga assistenter. Intervjuerna kan ju se lite olika ut, det beror ofta på om brukaren är ett barn/vuxen/har förmågan att ta beslut själv. I vissa fall utför föräldrar intervjun, i andra fall brukaren själv eller möjligtvis arbetsledare/personalansvarig på företaget eller kommunen. Eftersom att det ser så olika ut så kan ju också intervjuerna se väldigt olika ut.

I mitt fall handlar det inte om att hitta den mest välklädda personen. Kom till intervjun hel och ren men bekväm. Se till att ta till dig den eventuella infon du har fått om brukaren innan och läs på så att du kan ställa relevanta frågor. Exempelvis om vilket hjälpbehov brukaren har och vilka specifika arbetsuppgifter just detta arbetet innebär. Detta kan ju vara väldigt olika, vissa behöver endast den fysiska hjälpen, andra behöver hjälp att styra upp vardagen/planera, några behöver hjälp med precis allt, vissa brukare kräver någon som kan hjälpa dem att kommunicera osv.

Om arbetet kräver erfarenhet utav vissa hjälpmedel, ta reda på vilka dessa är och om du har sett/använt det förut. Om inte, säg till om detta är något du behöver lära dig.

Tänk på hur du uttrycker dig angående brukaren, alla rekryterare är olika och har olika band till brukaren men gemensamt är att man oftast försöker hålla det ganska objektivt i början innan man sållat ut vilka PA man är mest intresserad av. Fråga t.ex. inte vad det är för "FEL" på brukaren, utan fråga efter vilket hjälpbehov brukaren har.

Lyssna på frågorna och kom med svar som faktiskt har med frågan att göra. Visa respekt och var dig själv är väl egentligen mina bästa tips.
Hoppas det hjälpte lite, säg till om jag kan bidra med något mer!
 
Okej:
Jeans och en icke-avslöjande topp. Leggings med tunika/klänning.

Själv har jag alltid gått till PA-intervjuer i munkjacka - och fått jobbet. Kavaj är lite overkill, har själv rekryterat assistenter och kavaj hade jag känt varit lite too much på något sätt.
 
De intervjuer jag har varit på har sett väldigt olika ut.

Ibland har jag träffat en arbetsledare på assistansföretaget, ibland har föräldrar varit med, ibland en gruppledare från assistentgruppen.

På en intervju fick jag sitta på ett kontor och fylla i papper och skatta mina olika förmågor och egenskaper på en skala.
På en intervju satt vi och fikade och pratade väldigt avslappnat.
På en intervju fick jag rollspela och leka katt.

Det kan se väldigt olika ut helt enkelt. Jag skulle inte gå till intervju uppklädd, utan jag hade valt praktiska vardagskläder. Det beror ju såklart på vem man jobbar med, men om man jobbar fysiskt vårdande är det inte så praktiskt med kavaj.

Jag skulle inte heller välja för sexiga kläder, särskilt inte om du ska jobba hos en ung kille. Många jag har jobbat med har haft lite svårt med sexualitet och sociala gränser, så man behöver ju inte utmana dem ännu mer.


En annan sak som är viktig, tänk på ordval. Oftast så berättar de om brukaren innan du får ställa frågor. Passa då på att lägga märke till vilka ord de använder. Brukare/kund, funktionshinder/funktionsnedsättning/handikapp/rörelsehinder etc. Finns ju många termer och en del kan ogilla vissa termer så tänk på vad de använder och använd samma.
 
När jag var på intervju för en timanställning som personlig assistent så fick jag frågan "om jag trodde jag skulle klara av det" -och på det svarade jag att jo det gör jag säkert, men det beror ju helt på vad brukaren har för behov. Jag fick nämligen ingen som helst information om mina kommande brukare då företaget som anställde mig "inte ser hindren, utan individen". Bah! Jag behöver ju veta vad det är jag ska jobba med, det kan ju vara en himla skillnad på vad som krävs av assistenten utifrån vad det är för person du ska jobba med.
Hursomhelst fick jag jobbet och hade 4 olika brukare med väldigt skilda behov och det gick fint.

På intervju till gruppboende fick jag ett scenario -tänk att det här, det här och det här händer... vad gör du?

Till intervjuerna har jag haft neutrala kläder, jeans och en stickad tröja. Bara enkelt, rent och snyggt.
 
Tack för svar, allihop! Beroende på väder blir det antingen grå jeans och en vanlig t-shirt + kofta eller klänning och leggings + kofta.

Än så länge vet jag ju inte mer om brukaren än vad som stod i annonsen, så det är ju egentligen det som jag själv är mest intresserad av. Det som känns lite konstigt är ju att jag verkligen vill ha det här jobbet - och ändå inte, för om jag inte skulle vara rätt person för just den här brukaren så vore det ju fruktansvärt dumt om jag fick det!
 
Det är omöjligt att veta innan om du och brukaren passar ihop! Jag gick bredvid en dag hos en brukare och kände efter den dagen att det inte skulle fungera. Hos brukaren jag har nu gick jag också bredvid och kände direkt att det skulle funka fint - och det gör det!
Alla är vi barn i början och det är absolut inget konstigt att vara nervös! Jag hade aldrig jobbat som PA (förutom den dagen jag gick bredvid första gången) och det funkar ändå jättebra med min nuvarande brukare.

Jag tror du gör ett bra val av kläder som du beskriver ovan :) avslappnade vardagskläder som du kan ha när du jobbar, och trivas i. Jag tror det gör mycket för självkänslan att ha kläder man är bekväm i på en intervju.
Och att vara hel och ren.
 
De arbetade med Son Rice-metoden, rollspelet var för att se om man kunde vara kreativ och lekfull för att kunna skapa kontakt med barnet.

Detta var dock bara en liten del av intervjun. Resten var ganska standard, även om hela anställningsprocessen var ganska innovativ. De var väldigt duktiga på personalfrågor överlag, allt från rekrytering till utbildning och handledning.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
849
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Jag var på en arbetsintervju i december och allt verkade gå bra, vi kom överens om att jag skulle få börja på en praktik som skulle leda...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 350
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 901
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
402
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp