arbete från marken

blizz

Trådstartare
jag skulle behöva lite tips på övningar man kan göra från marken med hästen, då jag inte kan rida på ett tag framöver... helst inte tömkörningsövningar då.. jag är helt ovan vid att jobba min häst från marken- så jag är tacksam över tips på vad man ska tänka på och vilka övningar som är bra, och varför! :bump:

Sv: arbete från marken

Jag brukar jobba min häst från marken ganska mycket.

Delvis jobbar jag som om jag rider fast jag går bredvid istället^^

Sen tömkör jag även. Är väl inte jättebra på det än, men tycker att det är ett bra sätt att få hästen uppmärksam och koncentrerad!

*inte den bästa bilden*

Sen jobbar jag även från marken enligt NH, alltså jag leker med min häst. Det gör jag för att vi ska bli mer samspelta och hon ska känna sig trygg och vilja vara med mig. Sen kan man ju även utveckla hästens gångarter, rörelser och utstrålning på så vis genom att man "samlar" sig själv, och då härmar hästen än och samlar sig också^^ Fast vi har inte kommit så långt än...

Fri lek (tafatt)

Hoppa

Också en del av tafatt. Här vänder jag och Ella hänger på.

Följa John

Här är ett bra exempel på hur man kan utveckla hästens rörelser genom detta. Mamma fick testa att leka med henne, och just i detta ögonblicket vänder hon och Ella hänger på och vänder hon med.

Kanske inte detta du var ute efter, men det är otroligt kul iaf :D

måste bara börja med att säga att det ser jättefint ut! :) ni ser ut att ha himla trevligt ut i varandras sällskap!
Tänkte bara höra, använder du aldrig gjord när du tömkör?

Jag jobbar mitt sto väldigt mycket i från marken i form av tömkörning. Det är svårt men jag tror absolut att du skulle kunna försöka dig på det. Bara du har en hyfsat säker häst. Det är väldigt krångligt precis i början att hålla reda på tömmar och allting men ta ett par så korta tömmar som möjligt.

Öppna och sluta och sådana övningar är jätte nyttigt att träna ifrån marken. I början kan man nog behöva hjälp av staketet för att hästen inte ska vingla omkring för mycket men sedan kan man göra det på volt och allting som man gör vid ridning.

film

måste bara börja med att säga att det ser jättefint ut! :) ni ser ut att ha himla trevligt ut i varandras sällskap!
Tänkte bara höra, använder du aldrig gjord när du tömkör?

Tack! :love: Nä, har aldrig gjort det än så länge iaf. Har ingen^^ Men jag går liksom snett bakom hästen och jobbar kanske mer som Long Rein (stavning?). Vet inte ens varför man använder gjord? :angel: Kanske borde göra det, eller? Haha, har noll koll.

näärå, jag är bara så van att se folk tömköra med gjord, men jag är bara glad att det verkar gå finemang utan, slipper jag köpa det...:D det enda jag kan tänka mig är väl att det är enklare om man vill jobbe hästen på en större volt- om man har gjord att trä tömmarna igenom, men jag är ju inte så jätteinsatt i det här med tömkörning...

Ja, det kan det säkert bli fast jag jobbar såhär på volt också. Det är inte svårt bara man lär hästen att den ska tänka fram till bettet. Men du kan ju börja att göra med bara vanliga tyglar och gå bredvid, så hästen förstår vad du vill att den ska göra^^ Sen kan du bara flytta längre bak och då får du ju också lättare att påverka hästens bakdel. Vill du gå in på en volt stannar stilla och ställer hästen in på en cirkel runt sig (ungefär som du longerar fast du har kontakt med hästens mun som när du rider :idea: )

Haha, är inte jätteduktig på det här. Men så har jag gjort iaf.

*kl*
Tips om man vill arbeta på lång tygel/tömkörning är att en gramantygel är precis lagom lång till det arbetet! Man har så pass mycket att man på en ~150 cm häst har lite över när man går i höfthöjd med slak töm= inget trassel och fladder som det lätt blir med långa tömmar!

Jag trodde aldrig att jag skulle gå in och köpa mig en lädergraman, men se... och den har underlättat tömarbetet med d-ponnyn avsevärt!

Under min första (och änsålänge enda) AR-kurs fick jag lära mig att börja med att få hästen avslappnad från marken. Få den att sänka huvudet, ställa den och sen ge den signal att gå och då ska den ta under sig med inner bak. Det ska vara första benet den använder.

Detta för att få hästen att ta under sig, slappna av och gymnastisera. Dessutom gör detta en uppmärksam och man märker lätt om den är stel eller spänd i en eller annan sida/ben/hals. Denna övning är lätt att utveckla till öppna och det allra roligaste är just när man börjar "hitta öppnan" så att man sen kan gå och ut ur öppnan hur enkelt som helst. Det känns som att man dansar. Det är lika lätt att styra sin häst som det är att styra sin egen kropp och den känslan är enorm trots att det bara hanslar om en enkel öppna. Bara det att man helt/nästan helt utan hjälp av linor och snören kan kontrollera "små" och detaljerade ändringar rörelsen. Man lever på det länge.

Sen blir man kanske då som jag - jätteivrig - man känner sig så enormt fri att man tror att man klarar allt. Och så försöker man sig på ngt som är aldeles för svårt för en själv och måste börja om. :D

Men det är roligt ändå.

Tömkörning är fö. JÄTTEROLIGT när man lärt sig hur det fungerar. Tog hjälp av en tränare för länge sen för att hästen behövde arbetas från marken och fick en hel del fix o trix som underlättar. Jag är en ryttare som rider eg. ingenting med handen så för mig var det hemskt svårt och fel i början. Jag ville inte "rida med handen" ens när jag inte satt på hästen. :D Men när det väl lossnade (efter en lektion) var det jätteroligt och jag tvingade ridläraren på ridskolan där jag red då att låta oss tömköra på ridlektionerna.

Det är ffa fantastiskt roligt att se sig häst "ridas av en själv". Alltså att kunna stå brevid medan man själv "rider den". Lärorikt, när man väl är så duktig att man klarar av att observera hästen under arbetet utan att ramla omkull :rofl:, och intressant. Och vilken snygg häst man har som man aldrig sett förut! :D

ni får jättegärna berätta vilken utrustning ni använder när ni tömkör/ arbetar från marken! :bump:

Ridkapson med fast nosjärn, lädergraman, häst, mig och en massa klickergodis...

Jobba från marken, bredvid hästen: Bara ett vanligt träns och spö.

Tömkör: Träns med två ihopsatta tyglar till en lång eller någon anna lite längre lina, men knäppen i båda ändar.

Lek i hagen: Spö som förlängd arm och som säkerhetsgrej, om något skulle hända... Mamma har numera även tvingat på mig ridhjälm varje gång jag leker, även det av säkerhetssjäl. Har dock aldrig kommit till användning som tur är^^

Någon som har fler tips på hur man kan jobba hästen från marken?? Gärna specifika övningar.

Ska du jobba med arbete från marken ur akademisk synvinkel, så handlar det främst om longering och "arbete vid hand" - alltså genom att man går bredvis hästen samtidigt som man använder samma hjälper som i ridningen. Böjd rakt fram, öppna, sluta- diagonalsluta, förvänd sluta, piruett, travigångsättningar mm.-- det finns massor av saker man kan göra från marken, och man ser på hästens kropp vad den gör fel/rätt på ett annat sätt än när man rider! Målet är att träna upp hästens "olika" bakben; få dem att bära mer och sträckas fram mot tyngdpunkten. Görs arbetet rätt är arbetet för hand väldigt stärkande. :)
Men det som är viktigaste i början är att hitta böjningen, och kunna koppla samman den med förhållningar, skänkel( dvs handen) och eftergift-

Longering är väldigt bra att börja med, man får en bra överblick på hur hästen använder sin kropp. det första man tränar är att länga överlinjen, få en bra böjning, och be hästen att träda in med sitt inre bakben till tyngdpunkten- samt att korsa sina frambenen. utifrån det kan man- när böjningen och överlinjen är bra- ta ut hästen på en lite större volt och lära in travigångsättning, trav, galoppfattningar.

Att tömköra akademiskt-på lång töm är (enligt min åsikt) en väldigt avancerad form av arbete, eftersom hästen måste vara väldigt långt kommen i utbildningen ; lydig och stadig i form och böjning för att inte fuska och för att man ska få rätt resultat. .

men snackar vi om vanlig tömkörning är det en annan sak. jag vet inte om man kan få det specifika resultat man strävar efter inom den akademiska ridningen genoma att tömköra klassiskt, men, men.
det beror ju på hur man själv vill arbeta!

Jag jobbar mitt sto väldigt mycket i från marken i form av tömkörning. Det är svårt men jag tror absolut att du skulle kunna försöka dig på det. Bara du har en hyfsat säker häst. Det är väldigt krångligt precis i början att hålla reda på tömmar och allting men ta ett par så korta tömmar som möjligt.

Öppna och sluta och sådana övningar är jätte nyttigt att träna ifrån marken. I början kan man nog behöva hjälp av staketet för att hästen inte ska vingla omkring för mycket men sedan kan man göra det på volt och allting som man gör vid ridning.

film

ooooooh vilket sött litet troll!!:love::D å hon verkar va så himla koncentrerad. shettisar som gör öppna och sluta i alla dess former är bara för mysigt!:d

Att tömköra akademiskt-på lång töm är (enligt min åsikt) en väldigt avancerad form av arbete, eftersom hästen måste vara väldigt långt kommen i utbildningen ; lydig och stadig i form och böjning för att inte fuska och för att man ska få rätt resultat. .

men snackar vi om vanlig tömkörning är det en annan sak. jag vet inte om man kan få det specifika resultat man strävar efter inom den akademiska ridningen genoma att tömköra klassiskt, men, men.
det beror ju på hur man själv vill arbeta!

Hm. Jag slår lite bakut här - tycker inte att arbete på lång tygel (long raining) är något som är förbehållet den "akademiska" stilen. SRS är ju i allra högsta grad en klassisk institution.

Med vanlig tömkörning antar jag att du menar arbete med längre tömmar och gjord?

;)

Hm. Jag slår lite bakut här - tycker inte att arbete på lång tygel (long raining) är något som är förbehållet den "akademiska" stilen. SRS är ju i allra högsta grad en klassisk institution.

Med vanlig tömkörning antar jag att du menar arbete med längre tömmar och gjord?

;)

det jag försöker säga är att - om vi ska diskutera arbete på lång töm utifrån den akademiska utbildningstrappan- så är den ingen lämplig övning att börja med- då är det arbete vid hand som gäller.
sen finns det väl hur många andra varianter av sådant arbete som inte har med AR att göra- det säger jag inget om. man får kalla det vad man vill!;)

tömkörning i ordets bemärkelse har med den engelska ridningen att göra medan arbete på lång töm- utifrån AR, har väldigt få likheter med den traditionella tömkörningen.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 074
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 068
Senast: Tilly_85
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
831
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama