Arbeta på volt

Ajabaja

Trådstartare
Jag vill bara ställa en enkel fråga.

Hur många av er som rider AR rider/red större delen av arbetspasset på volt?

Rider själv AR och red i princip hela lektionen på volt tills hästen hittat formen och avslappningen. Nu är det mest raka spår (med öppnor & slutor m.m.) och ibland volt där det behövs.

Hur gör ni?
 
Sv: Arbeta på volt

När jag började med AR på min halvblodsvalack red jag bara på volten. Nu har mer vatten flutit under broarna och jag har gått ifrån det. Har blivit med kallblodssto som jag nu när hon ska bli ridhäst rider böjd rakt fram och ibland lägger en volt för att befästa en trängande hjälp (INTE för att få hästen att "lossna" för innertygeln).

Som jag har förstått det kräver en korrekt riden volt egentligen ganska mycket av rakriktning och stabilitet i hästens kropp så numera tar jag mer hjälp av staket och väggar för att lära hästen en hjälp i taget istället för att vingla runt på en volt. :smirk:
 
Sv: Arbeta på volt

Jag vill bara ställa en enkel fråga.

Hur många av er som rider AR rider/red större delen av arbetspasset på volt?

Rider själv AR och red i princip hela lektionen på volt tills hästen hittat formen och avslappningen. Nu är det mest raka spår (med öppnor & slutor m.m.) och ibland volt där det behövs.

Hur gör ni?

Jag gör likadant.

Men så vill jag också flika in, att redan för så där 15 år sen, när jag red privat på sköthäst för traditionell Strömsholmsutbildad ridinstruktör, så red jag enbart på volt i... jag tror ett och ett halvt år, en gång i veckan, innan instruktören tyckte att vi var mogna för att gå ut på raka spår även i trav och galopp.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Arbeta på volt

Volter ska man aldrig underskatta...men inte heller överanvända.

Den gamla fick gå på volten i nästan ett halvår i skritt 10minuter om dagen...hon hade helt stängt av och ville inte vara med. Så det var bara att göra något som inte var ansträngande (försöka hitta ställning och framåt-nedåt) för att få henne att vilja vara närvarande igen...och det fungerade.

Min unghäst arbetas först på volt och gör det fortfarande: först på longen för att lära in kommandon, böjning/ställning, framåt-nedåt, länga överlinjen, bära på innerhöft m.m.

Sedan satt jag upp och då började arbetet med att lära henne samsidiga hjälper för att flytta henne utåt och inåt även det på en volt. Även halten lärdes in på volt för att hon var van att gå där.

Så där hade jag nycklarna för att svänga, stoppa och starta.
Efter det kom rakt fram lite försiktigt.



Men jag tänker som du. Jag börjar gärna på volten och chekar av allt, sedan rider jag raka spår, diagonaler m.m. Känner jag att jag tappar delar så går jag oftast in på volten igen och hittar dem...beror på vad som saknas.
 
Frågvis

Tack för era svar!
Jag har börjat utbilda mig till hästmassör och med mer kunskap om hästens kropp har jag allt mer insett HUR fel det kan bli av allt volt arbete.
För två år sedan tog jag bort en häst pga av hältor och ont i kroppen. Allt efter det har jag försökt hitta vad jag kan ha gjort fel. Alltså jag gjorde så gott jag kunde med den kunskapen jag hade då, men nu med mer kunskap ser jag att det finns så mycket mer jag kunde gjort/inte gjort.

Med hjälp av min AR tränare tränade jag denna häst och det var väldigt mycket voltarbete. När jag återigen för ett år sedan tog upp själva ridningen seriöst frågade jag just om dessa volter. Min ponny tränar jag mest på rakt spår och ibland voltarbete, men jag tränar rätt sällan med honom då jag helst kör och han tränas sällan uppsuttet pga dålig rygg, så jag har inte sett den frågan aktuell med honom. Svaret jag fick om volterna var att de användes så kort tid i utbildningen för att få hästen avslappnad så de gjorde ingen skada. Men jag tycker att voltarbete ca 3 gånger i veckan i 2 månader (ofta blir det uppåt ett år) borde skada hästens leder alldeles för mycket för att vara värt det. Dock ser jag hur de utvecklas och kan inte hitta något annat sätt att uppnå samma underbara resultat. För det kan vara som att utföra trolleri med vissa hästar!

Hur ser ni på det hela? Måste man slita så mycket på hästens leder bara för att få den avslappnad, hitta rätt sits, bära/stärka rätt ben m.m.? Det måste ju finnas andra sätt att uppnå det hela?
Ställde även den frågan till en som kunde mer om hästens kropp (denna en westernryttare). Nu fick jag svaret att man skulle vara väldigt försiktig med volter och att man kunde uppnå samling genom halter, igånsättningar och övergångar. Något som jag vet kan funka på vissa individer väldigt bra. Provade även detta på en ponny som istället bara blev mer stressad. Vad gör man med en sådan ponny då? Utan att plocka in denna omusklade obalanserade häst på små volter för att få avlappningen?

Spinn gärna vidare med mig och jag hoppas att vi kan komma till lite mer insikt med hjälp av varandra! Känner mig totalförvirrad!:confused:
 
Sv: Frågvis

När hästen väl är skolad och mellan hjälperna och spårar och bär upp sig utan att hänga sig på något framben så är inte längre volten skadlig.

Däremot innan man har kommit dit håller jag med dig om att det kan vara mycket nedbrytande för vissa hästar. Då gör jag hellre en övning där man hela tiden byter voltspår, för att ryttaren inte ska fastna i ett snett mönster och för att hästen ska få lite omväxling i arbetet. Antingen serpentiner eller en åttvolts-liknande sak, där man kan lägga in lite raka sträckor.

Man behöver både raka och böjda spår för att kunna skola hästen "rätt"/stark, fastnar man i det ena eller andra så kan det bli mycket fel... fast för en del hästar kan en hörnpassering vara tillräckligt svår, då är det förödande att sätta den hästen på en volt.
 
Sv: Frågvis

Jag håller helt med psychgrrl!

Som jag också skrev ovan så åker unghästen ut på rakt spår så fort hon fattat vissa hjälper, vilket inte tog lång tid.

Och som psychogrrl säger en häst som för sig korrekt sliter inte på frambenen trots volt.
 
Sv: Arbeta på volt

Min häst är på det stadiet att hon orkar bära sig bra på volt och endast kortare bitar på rakt spår. Längre sträckor orkar hon inte än. Jag växlar mycket mellan volt och att rida volten fyrkantig. Växlar då mellan öppna och sluta på de raka spåren. 8-volter och serpentiner, ökning och minskning av volten är också med i varje pass.
Risk för slitage är det om hästen rids på samma voltspår i samma temop varv efter varv. Hästen tappar engagemang och "går runt runt". Med ett varierat arbete som engagerar hästen och får den arbeta i balans,slits den inte, enligt min åsikt.
 
Sv: Arbeta på volt

Jag har alltid helst ridit på volt och alltid har tränaren bannat mej för detta :o

Så nu är jag faktiskt riktigt duktig på att hålla mej från volterna och utnyttja FYRKANTEN istället. Volterna är en check, och ibland en plats att hitta avspänning men i det stora hela så håller vi oss till fyrkanten. Öppnorna och slutorna kommer före volterna i skolningen.

Förutom när jag hamnar i situationer då jag blir osäker - till exempel i galopparbete eller liknande - då går vi tillbaka till volten igen bara för att det är min "preferens" - inte för att det egentligen är så mycket lättare att "hitta arbete" där (snarare tvärtom lurar voltarbetet mej).

Fyrkanten är mycket nyttigare - här kommer både raka linjer och böjda linjer in och man får jobba med sin egen position på ett mer dynamiskt sätt. Volterna är en bra check tycker jag, men inte en "skolningsplats". :)

Men jag jobbar en hel del med halvcirklar!
 
Sv: Arbeta på volt

*funderar lite allmänt kring det du säger*
Handlar det i grund och botten om ryttarens balans och känsla?
Precis som du säger, på fyrkant är det lättare att hitta sin balans, så att man stör hästen så lite som möjligt. Då bör hästen har lättare att hitta sina egen balans. I jämförelse med volten.

Jag undrar, hur mycket av ryttarens balans försvårar voltarbetet för hästen?
Om man ser på voltarbete med och utan ryttare så blir det ganska stora skillnader. Begreppet balans blir något helt annat.
Hur många tränar då sina hästar på volt från marken före ni sitter upp och rider hästen på volt?

Kan ett noga utfört grundarbete minska slitaget på hästen?
För att vara mer specifik. Vad tränar hästen när den går och kompenserar ryttarens bristande balans?
Tränar den sina egna kropp stark, rak och smidig, eller sker det något annat som även det är träning, i allra högsta grad, men en helt annan typ av träning.

Jag undrar hur en ryttare i balans faktiskt kan beskriva i text hur den hjälper hästen att hitta sin balans och ekipagets balans på volten.

Jag undrar hur utvecklad balans man bör ha för att kunna utföra det sistmämnda och vara säker på att hästen inte enbart kompenserar för människans närvaro.

Om det tar 3 år att lära sig sitta på en sten, så kan man undra hur lång tid det tar att lära sig att sitta i balans på en häst (i balans), som går på en volt...:D

Oj, vad jag undrar.;)

Det är jätte intressant med fyrkant. Mera fyrkant och beskrivelse utifrån balansperspektivet i fyrkantarbetet! :bow:
 
Sv: Arbeta på volt

Har sett ganska många som rekommenderar att man delar upp volten i "raka" och "böjda" sektioner, och om man tittar hur det jobbas i picadero, så har jag hört att en del menar på att hästen jobbar bättre i fyrkant.
Jag tränar ofta på marken innan jag sitter upp. Tror hästen lättare finner sin balans utan mig. Men tex om man löslongerar så går ju inte hästen i en sådan form som vi tycker är önskvärd i volten, huvudet åker ut etc.
Sedan kan jag tänka att kompensationen för centrifugalkraften måste göra att ekipaget (med ryttare) lutar inåt, och hur lätt är det då för hästen att använda lika mycket kraft i varje steg? Jfr 200-meterslopp inomhus, det är skitsvårt om man får innerbana, det går liksom inte att använda benen "liksidigt", det yttre har ju längre sträcka att tillryggalägga.
Rikkan; i fyrkant är det väl fyra hörnpasseringar och lika många rakor? Skulle det kunna vara lättare att finna balansen därför att det är omställningar, eller hinner man inte märka obalansen på de korta sträckorna?
Evis; varför halvcirklar, och hur?
 
Sv: Frågvis

Måste man slita så mycket på hästens leder bara för att få den avslappnad, hitta rätt sits, bära/stärka rätt ben m.m.?
Det lättaste sättet, tycker jag, är att träna häst och ryttare separat. Att människan tar ansvar för sin kropp, utvidgar begreppet balans och ökar medvetandet om sin egen kropp parallellt med att hästen erbjuds liknande alternativ. Sedan kommer det magiska. Ögonblicken när harmoni sträker samarbetet och sann glädje skapas oavsett vad man gör.

Vad gör man med en sådan ponny då? Utan att plocka in denna omusklade obalanserade häst på små volter för att få avlappningen?
Är du riktigt säker på att det är avslappning du får i den övning du beskriver, riktig avslappning?

Jag kan inte se att arbete på små volter kan vara sunt eller avspappnande för en häst som är obalanserad och omusklad.

Var ligger avslappningen när man tvingar en sida att dra i hop och den andra att sträcka ut, i en kropp som inte är speciellt smidig eller stark och saknar balans? Det är för mig inte avslappning utan ett desperat försökt på att töja ut och dra ihop muskler.

Avslappning kommer av att man kan vara harmonisk och andas i takt med rörelserna. Om man jämför det med Yoga för människor så finns det ingen som börjar med de mest krävande övningarna, för att alla vet att en kropp som inte är van eller fått förutsättningar omöjligt kan utföra det man önskar. Och att andningen styr kvaliteten på övningen.

En häst, som är som du beskriver, kanske mår bäst av att bara få andas i lugn och ro och till en början röra olika delar av kroppen på ett harmoniskt sätt så att den känner att den klarar att bibehålla harmoni?

Det viktigaste är att lyssna på hästen. Förutsättningen för detta är att lyssna på sig själv och ta ansvar för det man gör. Det är lätt att ta till råd och knep från andra, och lika lätt att glömma bort att alla är olika och att varje sekund vi lever är ny och unik.
:bow:
 
Sv: Arbeta på volt

Jag rider största delen av ridpassen på böjda spår, därmed inte sagt att jag jobbar på en volt. Jag brukar rida endel 8-volter men oftast så rider jag runt på planen och rider åt det håll som är lämpligt just då, brukar inte rida bestämda ridvägar.
Har nog alldrig ridit rakt fram med rak häst i mer än 10m åt gången under de 3 månader jag haft hästen hoss mig (med undantag uteritterna)
 
Sv: Arbeta på volt

Rikkan; i fyrkant är det väl fyra hörnpasseringar och lika många rakor? Skulle det kunna vara lättare att finna balansen därför att det är omställningar, eller hinner man inte märka obalansen på de korta sträckorna?
Att hitta balansen är inte alltid lätt i rörelse.
Jag inbillar mig ;) (gillar ordet inbilla, och använder mig av det istället för tro/ vet/ menar) :D
att jag lättare märker/känner var min balans är på en fyrkant eftersom det blir variation i rörelsen. Omställningen mellan sväng och raka bör få mig att reflektera. Det blir två balans positioneratt förhålla sig till. Balansen på raksträcka och balansen i sväng.
Men grundförutsättningen bör vara att känna av varje steg, oavsett om det är sväng eller raktfram.

Samma känsla bör finnas även när jag jobbar från marken, för även där handlar det om min balans och hur jag ska utveckla den. :idea:
 
Sv: Arbeta på volt

Såg i en bok en westernryttare som rekommenderade att lägga ut två 60-metersrep som ett spår rakt fram, och så prova att rida rakt mellan dessa, kanske vore ngt att testa i galopp?
 
Sv: Arbeta på volt

Som en hel del andra här älskar jag fyrkanter!!:bump:
Det går alltid att hitta på bra övningar när man rider på en fyrkant - t.ex. öppnor, slutor, ökningar eller samlingar på den raka delen....speciellt galopp på fyrkant har funkat jättebra på ponnyn som jag rider för tillfället:)
 
Sv: Arbeta på volt

Jag rider ytterst sällan på volt, förutom när jag jobbar med galoppfattningar (nytt för oss). Gillar fyrkantsspår, diagonaler, 3/4-linjer och annat kul.
En rolig övning är den som min tränare kallar Slottet. Jag rider sluta på en fyrkant, ca 15x15 meter. I varje hörn gör jag en volt "utåt", vilket innebär att jag rider förvänd sluta i den volten. Jättekul!

Immer
 
Sv: Arbeta på volt

Nu rider inte jag AR, utan klassisk ridning. Men jag red till stora delar av ridpasset på volt innan jag började med klassisk ridning:( , nog är volter bra, men för mkt ridning på volter (speciellt små) tenderar att hästen lägger sin vikt på framdelen, om inte hästen är nog musklad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
512
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 253
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 587
Senast: MiniLi
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp