Arbeta på volt

Sv: Arbeta på volt

Jag kan lägga till, att nu rider jag mkt sällan på volt;)
 
Sv: Arbeta på volt

Hej.
Jag rider Klassiskt och arbetar nästan alltid på en volt.. :D
 
Sv: Arbeta på volt

Å jobbe på samme volte "runde etter runde" synes jeg bare er slitsomt, og det ender som oftest opp med at man "mister" hesten ett eller annet sted på vegen.. :confused:

Men jeg liker veldig godt bøyde spor av diverse typer, fordi jeg føler at det er lettere å få min lille (eh, ivrige) kallblod till å tenke "jobb" og ikke "transport" da. Dvs en og annen volte i hjørnepasseringer, serpentiner og åttetall som flere nevner her.
I tillegg jobber jeg ofte med å øke sirkelens størrelse og minske sirkelens størrelse for å finne alternative metoder for å komme åt de forskjellige bakbenen. (Introdukjon til øppna og sluta, egentlig).

Jeg liker også å gjøre øppna og sluta på bøyde spor, og da finns det nesten ingen grenser for hvor mange overganger mellom bøyning, rettstilling og ny bøyning man kan lage. For meg er gjentatte overganger viktig for å få flyt i ting, og hesten slapper av når den begynner å kjenne igjen signalene.

Til slutt kan øvelsen carrè egentlig nevnes som et fint alternativ til å jobbe på volter.
 
Sv: Arbeta på volt

He, vårt val av ridväg har blivit enkelt.. Ingen ridplan och snö och is överallt. Enda platsen för lite dressyrarbete är mitt på åkern, och jag är mindre bra på att följa imaginära staket. Så vi hamnar alltid på ett voltliknande spår. men byter varv konstant genom att vända igenom efter varje försök till övning.
Snart har vi stampat till snön så det är lätt för stackars hästen att gå där och då vill jag inte ge mig ut på något rakt djupt spår och besvära honom mera.

Gillar inte att bli fast i det bekväma bedrägliga rullandet runt runt på volten. Huga, på ridskoletiden åkte vi runt som i en centrifug på rad i evigheter. Fick man inte igenom övningen på volten var det bara att åka med och se glad ut för innan och efter kom ett ekipage till som höll tempot konstant..

jag rider inte i någon annan gångart är skritt på vår volt så länge hästen inte är balanserad, vill inte känna behov av doserat spår för att spara på lederna.

Men jag tycker att det vi är begränsade till nu i den otäcka isvintern på volten där ute är ganska dynamiskt.
Jag måste skärpa sinnena och fantasin för att aktivera hela den styva travarens kropp och själ. Varje steg och andetag är koncentrerat och vi lämnar arbetet för ett nytt då det gett svar genom kroppen. Meditation!
 
Sv: Arbeta på volt

Red mkt på volt förrut då det var det enda jag kunde rymma på min "ridbana" Insåg dock vilken enorm påfrestning detta måste vara för leder etc spec. på dom stora tunga kallblodsraserna som oftast går under denna utbildning.

NU mera rider jag nästan aldrig på volt då jag och hästen funnit det mer harmoniskt att fara ut i skogen och jobba än att sitta och nöta runt runt runt runt....Har dessutom fått en gladare häst när ha slipper springa runt där som en annan karusell :D
 
Sv: Arbeta på volt

Jag tränar väldigt mycket på volt. Särskilt stundvis om det inte finns några bra ställen att träna på så ytan där man håller till bara tillåter en volt.
Det kan säkert påverka lederna negativt. Det "avhjälper" jag helst genom att variera arbetet (uteritter t ex) och träna korta pass.
Men det man kan fråga sig är om det verkligen är värt att träna hästen på ett rakt spår om hästen inte går rakt? Och det är så gått som omöjligt att få den att inte bli s-böjd i ryggen på ett rakt spår?
För som sagt, förutom i specialfall är ju "konstanta volter" bara en fas i träningen, precis som att man håller hästen i låg, bogtung form för att få den slappna av i överlinjen (den blir ju garanterat bogtung i den positionen innan den lärt sig slappna av).

Det jag undrar just nu är- som skadligt för lederna, räknas böjd rakt fram och skolor också dit? Och blir inte lederna mer avlastade ju mer samlad och "schwungig" i ryggen hästen är?
 
Sv: Arbeta på volt

Kom att tänka på en sak - min förra häst hade väldigt dåliga leder redan när jag fick honom, särskilt i ett bakknä. När han tränades mycket (och då även mycket på böjt spår) var han fräsch och "ledproblemen" verkade inte störa honom. Vilade han några dagar eller längre däremot började han bli stel, eller om man red med för låga krav på samling.

Hur lätt är det egentligen att skada lederna med träningen? Kan det bli så att det inte märks när man tränar hästen, men när den fått vila eller när den bara går i hagen? Eller är det tvärtom isåfall, att ridningen håller lederna igång så symptomen lindras?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
512
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 253
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 587
Senast: MiniLi
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp