Arbeta heltid plus hund?

hindalhunned

Trådstartare
Ni som arbetar heltid och har hund hur får ni det att fungera? Lämnar ni hunden ensamen i mer än 8 timmar? Har ni med den? Har ni hundgård eller hundvakt osv? Jag och min sambo är sugna på att ha hund men vi arbetar båda heltid, vi ser att i princip alla där vi bor har hund men i alla fall några av dem måste ju arbeta heltid.

Sv: Arbeta heltid plus hund?

Det är ju bra att ni funderar på hur andra löser det....
det finns ju dagmattar/daghussar, hunddagis etc där man lämnar hunden. Andra kanske jobbar i skift.

Jobbar ni båda samma tider så kanske någon kan byta arbetstid? En hund ska inte vara ensam någon längre stund. Hur man ska lösa detta ska ju vara fixat INNAN man skaffar sig en hund -annars blir ju bara hunden lidande.

Är det ändå så att hunden skulle få vara mycket själv så skaffa då ingen hund:bow:

Jag har löst det genom en kombination av att nån dag rusa hem på lunch, och nån dag på hunddagis. Funkar naturligtvis inte med en valp.

Jag anser att man inte har möjlighet att ha hund om man måste lämna denensam och sysslolös flera timmar/dag, 5 ggr/v. Då är man inte lämplad att ha hund. Tyvärr så tror man att efter som att det är så vanligt att man håller hund så som många gör idag, med lång väntan på dagarna ensam hemma, så är det ok och ngt som hunden klarar av. Men det är inget hundliv värt att leva. Så får man bara inte göra. :(

Lämna till ngn på dagtid är ett alternativ om man har en person som alltid har hunden, och som ägnar all sin tid åt den. Alltså inte hunddagis så som hunddagis är i regel enl min erfarenhet.

Vi jobbar båda heltid och hunden är med sambon på arbetet dagtid - kör grävmaskin på olika byggen.

Jag gissar att majoriteten av alla hundar i sverige lever i oacceptabla förhållanden för att man inte ställer krav på hundägare och hur man håller hundar idag.

Vad skönt med någon som tänker efter före!!!

Jag har turen att kunna ha med mig hunden på jobbet varje dag och dessutom kan hon vara mycket lös då jag jobbar i ett stall och är själv där på morgonen så hon stör ingen=) Jag lägger även all min fritid på hästarna så hon är med mig dygnet runt skulle man nog kunna säga. Får anstränga mig så att hon får lite ensamhetsträning ibland:)

Hade jag inte haft möjligheten att ha hunden med mig så hade jag aldrig skaffat någon! Om min situation ändras när hon är äldre så kan jag tänka mig att lämna henne till dagmatte eller hunddagis men inte nu när hon är valp.

Hoppas att ni kan lösa det så det blir en hund för er också:bump:

Vi jobbar båda heltid och hunden är med sambon på arbetet dagtid - kör grävmaskin på olika byggen.

Jag gissar att majoriteten av alla hundar i sverige lever i oacceptabla förhållanden för att man inte ställer krav på hundägare och hur man håller hundar idag.

Alltså funderingar.
VEM avgör vad som är acceptabelt?
Är det ok att sitta i en bil en hel dag med små pauser?
Är det ok att vara med på ett kontor en hel dag med små pauser?
En hund som sover bort sin tid på ett kontor där den inte får röra sej utan är platsad i en korg, mår den bättre än hunden som är själv hemma?
Är den mänskliga kontakten symboliken med god hundhållningen?
Om man har 2 hundar kan de ha sällskap av varandra eller är människan att föredra?

Alltså funderingar.
En hund som sover bort sin tid på ett kontor där den inte får röra sej utan är platsad i en korg, mår den bättre än hunden som är själv hemma?
Om man har 2 hundar kan de ha sällskap av varandra eller är människan att föredra?

bra skrivet ;)

• VEM avgör vad som är acceptabelt?
    Hunden
  • Är det ok att sitta i en bil en hel dag med små pauser?
    Det beror på, men rent spontant så tycker jag inte att det är en BRA lösning.
  • Är det ok att vara med på ett kontor en hel dag med små pauser?
    Ja det är ok eftersom hunden har sällskap av sin flock, men det betyder inte att den inte behöver sin motion efter kontorstidens slut.
  • En hund som sover bort sin tid på ett kontor där den inte får röra sej utan är platsad i en korg, mår den bättre än hunden som är själv hemma?
    Jag har då aldrig sett en hund på ett kontor som har varit tvingad att ligga i sin korg hela tiden och inte ens fått röra sig inne på kontoret? Men en hund som sover på ett kontor har sällskap vs en hund som ligger ensam hemma hela dagen i övrigt hänvisar jag till förgående svar
  • Är den mänskliga kontakten symboliken med god hundhållningen?
    Vi får se om jag förstått rätt, men eftersom vi är hundens flock så måste ju den mänskliga kontakten också symbolisera bra hundhållning
  • Om man har 2 hundar kan de ha sällskap av varandra eller är människan att föredra?
    Jag tror att hundar som har sällskap av varandra är att föredra mot en ensam hund ( om man nu måste lämna hunden ensam länge ) men det mänskliga sällskapet står ju för motionen och borde då vara att föredra .

Alltså funderingar.
Tänk efter. Vad är ett liv värt egentligen? Hur lever hundar från början, hur fungerar de, hur tror du att en dag inte bör se ut för en hund? Hur många timmar har ett dygn, hur många av dessa timmar är det ok att ensam ligga vänta när man lever i nuet som djur gör? Säkert individuellt, men ganska genomgående. Ingen hund vill bli lämnad länge av sin flock varje dag i resten av sitt liv. Men vi ska tillåta undantag. Men skaffa ingen hund om
du bara har möjlighet att behandla den som en av dessa undantag. Chansen att din hund är en av dem är otroligt liten och risken är att du får en hund med en dålig livssituation.

Nr 1 är ALLTID sällskap. Alltid, alltid alltid. Om du kan välja på sällskap på kontor eller ensam hemma så är kontoret alltid nr 1. Stimulans i övrigt får du jobba med på fritid i den mån som krävs om du inte har möjlighet på kontoret och hunden trivs med den livssituationen. Den behöver inte underhållas hela tiden men den behöver dig, och din närvaro. Ensam i en bil - nej, inte i flera timmar 5 dgr i veckan hela livet. Vid tillfällen om hunden inte verkar bli stressad/må dåligt etc - ja.

Platsad i en korg? Det låter otroligt tråkigt för den. Nej då skulle jag råda den ägaren att ge hunden till ngn som kan ge den en bättre vardag.

Nej, det är kontakten med flocken. Har du en flock hundar som inte lever med människan ensam innebär ju att de är med sin flock, med sin ledare. Där har människan ingen roll alls. Men i våra vanliga hem lever hunden i regel med familjen, lägst i rang. Ni är hans flock.

Som jag skrev ovan. Har du två hundar som inte lever "under" människan så är någon av dem ledande individ och därav har de ingen nytta av människans konstanta närvaro. Om hundarna lever i en familj och följer människan som sina ledare - att alltså hundarna själva är ranglåga, så innebär det att när ledaren lämnar den så väntar de i regel bara på att denna kommer tillbaka, och har inte så stor nytta av varandra. Därav är denna ide som folk tar till att skaffa en till hund till sin nuvarande, ganska onödig och leder bara till att det istället är TVÅ hundar som ligger hemma och väntar.

Det skiljer ju också mellan raser hur lätt de har att acceptera människan. En varghybrid är svårare att övertyga om människans viktighet, och två sådana hittar nog lättare sin plats i en flock utan människor. Men med de många domectiserade raser som vi har idag, som är avlade att följa människan och inte hunden, så är de ofta väldigt mentalt beroende av oss. Också pga hur vi håller dem. De lever ju i "vår flock". Och när en hund blir lämnad så ropar den, väntar eller söker väg att hitta till sin flock/ledare. Ofta äter hunden dåligt när den är själv och liknande. Beteende som finns kvar i dem från då de var naturliga varelser.

Jag byttade jobb till natt och min sambo jobbar dag som vanligt.
Hundarna väker mig när det är dags och gå ut och kissa + att dom aldrig behöver vara själva.

Intressant med alla svar men jag skulle gärna ha fler svar...

Jag och min sambo arbetar tyvärr under samma tider. Jag har nu fått höra av en kollega att en annan kollega som nu är sjukskriven har med sin hund på arbetet. Det kanske kan vara en lösning om jag blir kvar på samma arbete ett längre tag...

Jag undrar verkligen hur folk fixar det majoriteten av de som bor i vårt bostads område har hund och arbetar heltid. Jag har dock inte frågat alla hur de löser det, däremot vet jag att två av dem har både dagvakt och sin hund i bilen vid jobbet hela dagen. Det sista skulle jag inte klara av!

Jag tar med mig hundarna till jobbet, vissa veckor är jag på min utbildning men där till och med ska jag ha hundarna med mig. De dagar jag känner att de skulle få tråkigt på jobbet och jag vet att det skulle bli svårt för mig att vara en underhållande matte så svänger jag förbi min mor som jobbar hemifrån och lämnar dem där. Just nu har jag precis fått hem en valp så den kommer jag inte lämna ifrån mig alls ibörjan. De hundar jag haft har inte haft några problem att vara ensamma en stund och mest verkat sova när man är borta, men jag skulle aldrig känna att det var ok att som regel lämna dem många timmar varje dag. Jag har turen att ha bra jobb och intresserad sambo och mamma så det löser sig alltid på det sättet. Men om det inte var så då hade jag nog haft en pålitlig dagmatte om jag ändå ville ha hund.

om man inte skulle borja tillata folk att fa bli hundagare (da dom flesta tyvarr erbjuder oacceptabla forhallanden for sina hundar) vart ska da alla hundra tusentals hundar ta vagen som fods varje dag? ska hunduppfodare sluta avla, hundar avlivas istallet, hamna pa gatan?

titta pa mina hundar. miss skotta och under narda hamnade dom pa gatan. ingen ville ha dom. en kvinna plockade upp dom, hon kunde inte heller ha kvar dom. satte ut annons i tidningen, ingen ringde forutom mig. jag blev tvungen att ta bagge hundarna till och med for att den andre inte hade ett hem som vantade....
Och mina hundar lever da i vad du kallar oacceptabla forhallanden.
Jag har ett heltidsjobb mandag-fredag 8 timmar. jag antar att det hade varit mer lampligt for dom att do pa gatan an att leva i mina oacceptabla forhallanden?? dom har det anda ganska bra trots allt, kanske inte ett PERFEKT liv, men hur manga hund agare i hela varlden kan erbjuda sina hundar det?
alla har inte tillgang till dagmatte, hund dagis, skiftjobb, korta arbetsdagar, hund pa jobbet etc.....

det viktigaste tycker jag e att se till att man kan gora det basta av situationen. tex. stora ytor for hunden att rora sig pa, sallskap i form av andra hundar/djur, leksaker, att man kommer hem pa rasten, att man gar ut med den lange pa morgonen sa den sover mestadels nar man sjalv e borta... det finns massor av olika nodlosningar.

om alla borjar resonera att man inte kan skaffa hund bara for att man har ett heltids jobb kommer det finnas for mkt hundar som soker hem och for lite agare som soker hund.... hade inte funkat sa mkt battre masta jag saga....

Jobbar natt, så det är inga problem här. Dock har de varit ensamma långa stunder tidigare då jag jobbat dag/kväll. Försökte då lägga mina pass så att jag jobbade ett, max två dagpass/vecka och resten kväll eller helg så att min man var hemma. (Jag gillar dessutom att jobba kväll och helg, för då kan jag pyssla i stallet ostört på dagtid).

Så fort jag fick chansen gick jag dock över till natt. Förvisso vet jag inte om det är så mycket roligare för hundarna dock. De får morgonpromenad och fix i stallet med maken vid 6.30, jag kissar dem vid 8.30 sedan sover jag till 15, och de är inte i sovrummet pga makens allergi.

Jag kan inte se att de "lider", men måste tillägga att problemet med att ha sina hundar ensamma hemma har minst av allt att göra med om de behöver kissa som någon annan skrev (Hundarna väker mig när det är dags och gå ut och kissa ). Hålla sig kan de ju göra nattetid, det är väl det sociala som är problemet isf.

Jag och min sambo jobbar båda heltid, och hunden är med mig på jobbet. Jobbar 50% som kyrkvaktmästare, då hunden kan vara med mycket ute och greja, och 50% som kanslist, då är han med mig på mitt lilla kontor. Han har blivit pastorsexpeditionens lilla maskot! :D

Jag har haft en himla tur med mitt jobb, härligt folk och skön inställning. Det är ingen självklarhet att man får ta med hunden till jobbet, så för mig är det värt väldigt mycket!

Jag kan bara se till min hund...

Jag är hemma på heltid, jobbar hemifrån, men min hund föredrar att tillbringa dagarna ute i hundgården ( ca 500 kvm inhägnad trädgård med uppvärmd koja ) framför att vara tillsammans med mig inomhus.
Jag bryter ju hans hagvistelse med promenader och liknande, men i övrigt föredrar han sin hage. Tar jag in honom för att det är dåligt väder springer han mest runt och piper och vill ut - så vem är jag att neka honom det?
Vi har haft en daghund som hållit honom sällskap och det älskade han, men tyvärr flyttade familjen. Jag har annonserat, men inte många här behöver en dagmatte...

Så, jag tror inte att åtminstone min hund skulle lida av att jag åkte iväg och jobbade, men det förutsätter ju att man kan komma hem och gå ut med honom ett par gånger under dagen. Promenader behövs ju fortfarande och det ger vår vovve det sociala samspel han behöver under dagen.

just nu så jobbar min sambo heltid och jag e mamma ledig,men när jag ska börja jobba så ska vi ha byggt en hundgård till dom.ibland så kan min mamma passa dom för hon jobbar natt,och ibland min sambos mamma. det löser sej alltid,våra hundar trivs i hundgård.

innan så kunde min sambo ta me hundarna t jobbet ,men han har bytt jobb nu,så den möjligheten finns inte

Jag har hund och arbetar 80-100% Men dom första 5 åren i hundens liv jobbade jag hemma och när sedan min arbetssituation ändrades var jag först inne på att skaffa dagmatte men min hund verkar klara dagarna bra hemma.
En granne skulle gå ut med henne mitt på dagen men hunden vägrade följa med henne utan som hellre sov vidare på soffan. :cool: (korkad jycke)

Jag jobbar som längst 8 timmar och har 5 minuters färdväg till och från jobbet.

Tanken var att jag skulle skaffa en hund till men med en unghund (eller en annan hund oavsett ålder) skulle jag skaffa dagmatte eller liknande, så det får vänta.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 060
Senast: _Taggis_
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 118
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 267
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 341
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Mata småfåglarna