"Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

Genom att röra händerna fram och tillbaka utan syfte kallar jag för att såga. Men att röra på händerna för att få den "loss" och komma till eftergift kallar jag inte såga. Lovar att tom lussan tar i lite ibland;P Hästar är starka djur och med tex unghästar måste man vara tydlig med vad man vill. men som sagt, skillnad på att röra händerna för att få hästen ner med huvudet och utan mening och för att få hästen "inramad" och "loss".
Man kan ju inte sitta och säga att något är fel heller eftersom alla hästar är lite olika. Vissa hästar kan man knappt röra i munnen medan andra bara drar iväg om man inte gör det. Visst är det obehagligt att bli dragen i munnen. men om man får hästen att förstå vad man vill kan man bli mjukare och mjukare. det är det som blir resultatet. Först tydlig, ev lite hård ibland, sen mjukna och bara rid!
Kommentera gärna.

Senast ändrad:

Men orka vara seriös om ett insändare i Min Häst. Det är säkert en liten tjej som känner sig träffad eller nått. Men det stämmer ganska bra det där med ridskolor och så. Jag tycker att det ibland kan vara lite för stora grupper och så. Och då tänker jag "hur kan ridläraren hålla koll på alla?", men det är bara min uppfattning. Dock har jag själv haft tur och haft många privatlektioner och en massa annat. Aja.. Hade inte så mkt att säga kanske men var bara tvungen att säga nått =)

att "anonym" tydligen höll på med isisar gjorde mej ännu mer misstänksam faktiskt, det var enbart därför jag undrade om det verkligen fanns nåt som hette så inom islandshäst. de jag känner som har isisar har nämligen mkt välridna och mjuka hästar som är mkt mjuka i mun och lyhörda. därför tyckte jag det lät konstigt när hon skrev att "man måste rida hästen i munnen innan man startar i keppni".

ang de här med ridskolor... jag tycker att folk i allmänhet lägger för mkt vikt vid var hästen har huvet och om den böjer på nacken... när hästen går lugnt, balanserat och aktiverar rygg och bakben, då tycker jag att det är en bra form. sen beror det väl på typ av häst var huvet hamnar när de går så.

knapp
nu när jag red på ridskola fick vi lära oss att det minsann var så man gjorde, såga, lirka, håll emot tills hästen böjer på nacken osvosvosv... :grin: (jag har aldrig hört detta från en instruktör förut) behöver jag säga att det kändes fel att ens tänka tanken :grin:

men tänk på att "anonym" säkert är 11-12 år och i den åldern vet man ju aaaallt, oftast är det även då man börjar se dem sitta o såga i hästens mun, tyvärr.
men det ser man ju ändå överallt, ridskolor, tävlingar, privatryttare t.ex. en "kompis" skulle "lära" mig hur man fick ner hästen "på tygeln" (usch, jag gillar inte det uttrycket, det låter verkligen som böj-på-nacken för mig) genom att lägga händerna på låren o hålla kvar dem tills hästen kröker nacken :grin: o hon är väl typ...24 men "lärd så" :mad:

(uj så många grinisar det blev...)

Svara gärna om du håller med

Älskade den meningen, underförstått: Håller du inte med så skit i att svara.

Har ingen erfarenhet ang ridning av islänningar. Men sågning i munnen på ridskolor- JA.
Verkar vara ett måste där jag höll till iaf.

Det finns ett uttryck, handryttare som jag tycker säger så mycket.
När man fokuserar på handen så har man inte kommit så långt i sin ridning och tror fortfarande att det är handen som är det viktigaste.

Alla andra hjälper är på någotvis inte så viktiga för de här personerna. De är lyckliga när hästen böjer på nacken och gör allt för att hästen ska hålla/hålla kvar huvudet där, ju längre ner och ju böjdare desto bättre.

Om man nu jämför en person som rider med alla hjälper och en som fokuserar på handen så ser de flesta skillnaden, men de som rider med handen "ser" något annat än andra, de ser hur handen rör sig i skritt, den följer hästens rörelse, men de ser inte att handen bara följer med utan tror att varje svängning som är naturlig för hästen i skritt är ett tygeltag.

En halvhalt, en lätt tryckning med lillfingret blir i deras ögon en ok orsak till att såga hästen i munnen, för de gör som de tror att de de ser och beundrar gör.
Då får man sågandet, man får inte en mjukhet och följsamhet utan den som rider så tror på fullaste allvar att de gör som idolerna gör.

Då är det inte så konstigt att det blir handryttare av dem, de ser ju inte alla andra hjälper för handen på hjärtat, hjälperna ska inte synas.

De ser inte sitsens inverkan, inte vikthjälper och inte skänklar, skänklar är något man använder för att få hästen framåt i bästa fall, annars kan man ju ta till pisken:crazy: inte något som får hästen att gå i en korrekt form. Att man sitter snett eller lutar framåt eller bakåt är inte heller något de ser utan de ser bara handen för det är enklast att se.

Jag läste häromdagen en artikel från en av de stora ridmagasinen om tömkörning där de rekomenderade att använda ringar långt ner på sidorna om hästen gärna tog upp huvudet, det är ju samma elände som att säga att man ska lägga händerna på låret och har inget med samling att göra.
Det är inte konstigt att så många hästar har problem med rid/körrelaterade skador:(

Om alla fick lära sig rida utan tyglar och enbart lära sig rida med vikthjälper och får se hästens rörelser utan inverkan så skulle även dessa kunna lära sig samspela med hästen mycket fortare och mycket lättare.

Ibland ser/hör/läser man om folk som på fullaste allvar inte tror att det går att rida en häst i form utan superkorta tyglar och fast, stilla hand (läs hård), de tror att samlingen kommer från tyglarna och resultatet blir en spänd häst med bakbenen kvar i stallet.

Hur många är det inte som sitter och blåhåller hästen medans de använder spö för att få hästen att gå fram? Det är vad man ser man lär sig, om samspelet och tydliga hjälper syntes så skulle alla hästar vara tacksamma och ryttarna betydligt duktigare.

"Att arbeta hästen i munnen" (vad knepigt det låter) innebär för mej i min värld att jag ger ett lagom stöd när min häst behöver det, att jag kramar med lillfingret för att kordinera med mina vikthjälper, att ställa och leda. Det är ju ingen skillnad på det "arbetet" mot den lätta skänkelförflyttningen för att hon ska flytta sig sidvärtes, eller att jag flyttar vikten.

Förstår inte varför man ska hålla på och röra på fingrarna, visst att man kramar på tygeln om man ska ställa,bromsa, men annars tycker jag man ska handen still, även om man såklart inte blir stum...
För mej så resulterar "pill med tyglarna" ofta med att hästen till slut böjer på nacken, och ryttaren tycker då det är bra.

Vet inte om det är så du gör men...

Håller med dig..
Resulterar också i att hästen gungar med huvudet till höger och vänster..
Tycker också man håller handen still och kramar te x vid halvhalt eller halt.

tömkörning där de rekomenderade att använda ringar långt ner på sidorna om hästen gärna tog upp huvudet, det är ju samma elände som att säga att man ska lägga händerna på låret och har inget med samling att göra.
Det är inte konstigt att så många hästar har problem med rid/körrelaterade skador))

Precis, så mycket spända och stela hästar det finns..
Alla borde börja rida utan bett...till att börja med..

Jag tror att man kan påverka hästens gång mycket med sits, händerna ska användas så lite som möjligt. Vi vill ju att hästen ska vara så lyhörd som möjligt, "såga" mindre, eller inget alls.

När man fokuserar på handen så har man inte kommit så långt i sin ridning och tror fortfarande att det är handen som är det viktigaste.

Alla andra hjälper är på någotvis inte så viktiga för de här personerna. De är lyckliga när hästen böjer på nacken och gör allt för att hästen ska hålla/hålla kvar huvudet där, ju längre ner och ju böjdare desto bättre.

Om man nu jämför en person som rider med alla hjälper och en som fokuserar på handen så ser de flesta skillnaden, men de som rider med handen "ser" något annat än andra, de ser hur handen rör sig i skritt, den följer hästens rörelse, men de ser inte att handen bara följer med utan tror att varje svängning som är naturlig för hästen i skritt är ett tygeltag.

En halvhalt, en lätt tryckning med lillfingret blir i deras ögon en ok orsak till att såga hästen i munnen, för de gör som de tror att de de ser och beundrar gör.
Då får man sågandet, man får inte en mjukhet och följsamhet utan den som rider så tror på fullaste allvar att de gör som idolerna gör.

Då är det inte så konstigt att det blir handryttare av dem, de ser ju inte alla andra hjälper för handen på hjärtat, hjälperna ska inte synas.

De ser inte sitsens inverkan, inte vikthjälper och inte skänklar, skänklar är något man använder för att få hästen framåt i bästa fall, annars kan man ju ta till pisken:crazy: inte något som får hästen att gå i en korrekt form. Att man sitter snett eller lutar framåt eller bakåt är inte heller något de ser utan de ser bara handen för det är enklast att se.

Jag läste häromdagen en artikel från en av de stora ridmagasinen om tömkörning där de rekomenderade att använda ringar långt ner på sidorna om hästen gärna tog upp huvudet, det är ju samma elände som att säga att man ska lägga händerna på låret och har inget med samling att göra.
Det är inte konstigt att så många hästar har problem med rid/körrelaterade skador:(

Om alla fick lära sig rida utan tyglar och enbart lära sig rida med vikthjälper och får se hästens rörelser utan inverkan så skulle även dessa kunna lära sig samspela med hästen mycket fortare och mycket lättare.

Ibland ser/hör/läser man om folk som på fullaste allvar inte tror att det går att rida en häst i form utan superkorta tyglar och fast, stilla hand (läs hård), de tror att samlingen kommer från tyglarna och resultatet blir en spänd häst med bakbenen kvar i stallet.

Hur många är det inte som sitter och blåhåller hästen medans de använder spö för att få hästen att gå fram? Det är vad man ser man lär sig, om samspelet och tydliga hjälper syntes så skulle alla hästar vara tacksamma och ryttarna betydligt duktigare.

"Att arbeta hästen i munnen" (vad knepigt det låter) innebär för mej i min värld att jag ger ett lagom stöd när min häst behöver det, att jag kramar med lillfingret för att kordinera med mina vikthjälper, att ställa och leda. Det är ju ingen skillnad på det "arbetet" mot den lätta skänkelförflyttningen för att hon ska flytta sig sidvärtes, eller att jag flyttar vikten.

måste bara säga mycket bra skrivet !! :bow::bow:

Nej usch, jag tyckte det var hemskt att se :mad: tror inte jag fick med den värsta biten heller :crazy:
Men tyckte det var väldigt bra att tränaren sa åt henne! :D
Har för mej att filmen är efter att han sa åt henne...

haha ja det hoppas jag! tvinga ner hästen är ju också ett sätt att få det hela att se "fint" ut! fusk på henne!

:P

Ja verkligen och har för mej hon hoppade runt 120 på d-ponny, är inte så bra på de olika höjderna i hoppning men det är väl L:A nivå ? Tkr väl även att om man är hoppryttare så ska man väl kunna rida hästen i en bra form...

jo precis, ser liksom ut som att de typ "vaggas" ner med huvudet... :crazy:

Kan lägga ut en film på sågning
http://www.youtube.com/watch?v=NOpbfuK7i0M&feature=channel_page

Det värsta är att en här ryttaren var med på en clinic :confused: visst var för hoppning men ändå. Men tränaren sa faktiskt åt henne att sluta såga :bump:

Men du, så där gör ju även elitryttarna man ser på hopptävlingar i tv. Vaggar huvudet fram och tillbaka i skritt, men även i galoppen/trav.

Senast ändrad av en moderator:

Låter som en ung tjej utan kunskaper och som grädde på moset har dåliga förebilder i sin närhet. Finns inte mkt att tillägga....

Ang tömkörning och ringarna så handlar det helt om hur hästen svarar. Att spänna in hästen lågt ner utan möjlighet att höja huvudet är en sak, att använda låg tömsättning på en oerfaren häst för att visa vägen behöver inte på nåt sätt vara till skada, tvärt om. Det handlar som vanligt om vilka händer som håller i tömmarna...

Liknande trådar

Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 929
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama