Arbeta för utländskt företag

Cattis_E

Trådstartare
Hej!
Jag ska i veckan bli uppringd av ett engelskt företag. Verkar som det är konsultfirma.
Nu undrar jag, omderas erbjudande är intressant. Är det något "krångel" med att få in mina sociala avgifter så att jag fortfarande får pension etc för den inkomst jag då tjänar?

Har ni någon aning vad som är att tänka på, eller avråder ni helt från att arbeta så?
Lär ju få läsa eventuellt kontrakt väldigt noga.
Vad kan det finnas för fallgropar?

Jag frilansar för ett utländskt företag, EU dock (vet inte hur det funkar med England nu när de inte ska vara med dock). Arbetsgivaren betalar in sociala avgifter i det andra landet som jag kan dra av på deklarationen hemma (jag har inkomst hemma också). Så jag antar att jag kan plocka ut lite pension i det andra landet också... nu är detta en mindre del av min inkomst så jag har inte riktigt satt mig in i det, men jag är försäkrad via deras socialförsäkringssystem i alla fall. Dock får jag en del kontant som jag skattar för i Sverige enbart och den delen hamnar under ej pensionsgrundande inkomst. Hör med Skatteverket vad som exakt gäller. De var väldigt hjälpsamma när jag deklarerade med vad som gäller för vilka inkomster.

Jag frilansar för ett utländskt företag, EU dock (vet inte hur det funkar med England nu när de inte ska vara med dock). Arbetsgivaren betalar in sociala avgifter i det andra landet som jag kan dra av på deklarationen hemma (jag har inkomst hemma också). Så jag antar att jag kan plocka ut lite pension i det andra landet också... nu är detta en mindre del av min inkomst så jag har inte riktigt satt mig in i det, men jag är försäkrad via deras socialförsäkringssystem i alla fall. Dock får jag en del kontant som jag skattar för i Sverige enbart och den delen hamnar under ej pensionsgrundande inkomst. Hör med Skatteverket vad som exakt gäller. De var väldigt hjälpsamma när jag deklarerade med vad som gäller för vilka inkomster.

Det låter konstigt. Vad jag vet: Om du har arbetsinkomst i både hemlandet och ett annat EU-land så ska sociala avgifter betalas in till hemlandet bara. Inte till det andra arbetslandet. Och du ska tillhöra socialförsäkringen här om du både jobbar och bor här.

Hej!
Jag ska i veckan bli uppringd av ett engelskt företag. Verkar som det är konsultfirma.
Nu undrar jag, omderas erbjudande är intressant. Är det något "krångel" med att få in mina sociala avgifter så att jag fortfarande får pension etc för den inkomst jag då tjänar?

Har ni någon aning vad som är att tänka på, eller avråder ni helt från att arbeta så?
Har du googlat avsändarmailen. Det brukar visa sig om det är ett ok företag då.

Det låter konstigt. Vad jag vet: Om du har arbetsinkomst i både hemlandet och ett annat EU-land så ska sociala avgifter betalas in till hemlandet bara. Inte till det andra arbetslandet. Och du ska tillhöra socialförsäkringen här om du både jobbar och bor här.
Det vet jag inget om, så som jag skrev så har Skatteverket sagt att jag ska göra när jag ringt och frågat samt i samband med min deklaration. Och jag får papper från det andra landets socialförsäkring så på något sätt är jag reggad där oxå.

Hej!

Jag har inte koll på hur din anställningsform skulle se ut osv men en kompis som är tillsvidareanställd på ett utländskt företag (men jobbar i Sverige) har bara 2 semesterveckor tex.

Har du googlat avsändarmailen. Det brukar visa sig om det är ett ok företag då.
Ja, det är klart att jag har kollat upp det, det verkar vara ett seriöst företag.
Och jag är inte heller förvånad då det finns många internationella aktörer i vår bransch.
Vi har till exempel hyrt in en hel del personal från England tidigare.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 380
Senast: fejko
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text... 2
Svar
28
· Visningar
5 114
Skola & Jobb Jag har en hemsida som jag tjänar pengar på och fram till nu har jag varit egenanställd, d.v.s. ett mellanting mellan anställning och...
Svar
3
· Visningar
1 103
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31
  • Tuggbensfavoriter