Arabiska Fullblod?

Sv: Arabiska Fullblod?

De araber jag ridit har varit helt olika! Först red jag ett litet d-ponnysto, som hade ett väldigt humör och kunde vara hur dryg som helst! Hon var superhet, men ändå känslig och försiktig. Hon var lite tittig och blev rädd för saker hit och dit, en liten primadonna med andra ord. Och sen arabvalacken jag rider nu är högt utbildad, pigg men alltid lydig. Han är lite otålig, men lugn och snäll att hantera. Men uppfattningen jag fått av araber är att de verkligen har personlighet och temperament, och kan komma långt i de flesta grenar; passar till det mesta. Jag skulle satsat på en arab om jag var du, de verkar passa dig genom vad jag läst. :laugh:

Sv: Arabiska Fullblod?

Jag säger som många andra: Stirra dig inte blind på rasen. Åk och provrid många hästar, både araber och andra raser. Det finns dessutom endel trevliga arabkorsningar, man måste inte ha en renrasig. Idag är tex många hbl till viss del arabblod eftersom man använder det i aveln.

Jag har ridit många olika hästar, ganska många araber av varierad typ samt korsningar med arab.
Att araber skulle vara stissigare och nervösare än andra är jag ganska less på att få höra. Så fort medryttarhästen blir rädd får jag höra att det är en arab, men då de andra hästarna (ponnyer, eng fullblod och hbl) blir rädda då är det aldrig någon som snackar om rasen...
Ja, jag har träffat stissiga araber men inte oftare än andra raser. Tilläggas bör att de stissiga araberna jag träffat är felbehandlade hästar. Araberna är mkt känsliga individer med stor integritet och intellekt - som någon annan sa så kör man inte över dem utan måste ha dem med sig. En känslig individ oavsett ras, har en lägre tröskel för nervositet och stress än en med flegmatisk individ. Jag tror att det är därifrån detta rykte kommer.
Många har sett nerviga araber på ridskolor och tror att de alltid är så, men i min mening är det så att dessa varit mer käsliga för omild behandling än andra individer. Jag hade en arabvalack en sommar som var ett nervvrak. Inte konstigt då hans ordinarie ryttare tillbringade dagarna med att gapa, skrika, piska och banka på honom. Behandlade man honom med vett som man ska göra med alla, så blev han som vilken häst som helst efter bara 3 veckor (men då skulle han hem igen...)

Så detta skitsnack om att araber är stissigare än andra kan vi lägga på hyllan. Däremot är det ingen hemlighet att känsliga individer har lägre tröskel för tråkigheter som oaktsamma människor, och därav blir de stissiga för mindre än vad "den avtrubbade ridskoleponnyn Ruben" blir...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Arabiska fullblod, jag vill veta allt. Ni som har, haft en eller ridit en arab, i vilka områden använde ni eran arab till? Distans...
Svar
4
· Visningar
1 457
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 629
Senast: sorbifolia
·
Dressyr Med "de lättaste klasserna" här menat LC:1-LB:3, för storhäst. Tycker mig ha observerat en utveckling i den riktningen, bara under den...
2
Svar
21
· Visningar
4 025
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar