Arabiska Fullblod?

S

sandraR

Hej! Hur är arabiska fullblod att rida på ett ungefär? I "rasvinkel" menar jag. Tror ni jag skulle passa bra ihop med en? Jag har ridit i 5 år på ridskola där jag lärt mig grunderna plus annat och sedan självständigt ca 4 ggr i veckan där jag lärt mig allt i stort sätt. Även tagit privatlektioner, gått kurser, och gått på ridläger. Jag älskar hästar med stor framåtbjudning men som är känsliga i munnen och inte sticker. Jag vill gärna satsa på dressyr och hoppning, tävla i de lättare klasserna. Även fälttävlan. Jag själv är en ryttare med mycket tåladmod och stressar inte upp mig i första hand. Men jag är 1,75 lång och väger 63kg ungefär, är jag för lång? :confused:
Har alltid drömt om en arab.

Jag vet förstås att det mesta är olika från häst till häst men det jag menar är rent rasmässigt. (Vissa raser är ju kända för att vara extra "det och det" och "det och det" och "det och det" Ja ni vet nog vad jag menar.

MVH Sandra:laugh:

Sv: Arabiska Fullblod?

Du skulle nog kunna passa bra med en arab, det finns ju i lite större storlekar också.
Tänk bara påå att hitta en bra individ framförallt! Jag har ridit lata araber och araber där nerverna ligger utanpå :p
Fastna iinte för mkt på rasen, min halvblodsvalack stämmer in bra på allt du skrivit så det är inte säkert att du får vad du vill ha bara för att du skaffar en arab, och enligt min mening så tror jag att du pga din längd skulle ha roligare om du satsade på en stor häst isället.

Tror att du är inne på rätt spår när du letar efter en arab! Är förstås part i målet, men araben är just den häst du letar efter; framåtbjudning men sticker inte, lättriden, känslig men förnuftig. Araben är den mest intelligenta av hästraserna enligt en undersökning jag läste om för några år sedan. Att rida en arab jämfört med att rida ett halvblod är som att jämföra en volvo med en ferrari!

Det finns araber som är runt 160 cm, ganska vanligt numera. Leta efter en som har storlek, framåtanda och ändå ett lugn när det uppstår "situationer". Det finns araber som hetsar och stressar, men de flesta är otrolig coola när det gäller. Av de hästar jag har i stallet just nu är araberna de mest förnuftiga och lugna när det händer något. Halvblodet är "tittig" och sticker när det passar, araberna är pigga på att jobba men sticker aldrig och hanterar "faror" på ett förnuftigt sätt. Till och med coolare än shettisarna i stallet!

Åh vad roligt att höra! Tack så mycket för ditt svar!:laugh:

Min erfarenhet av araber är att de är lite speciella men oerhörda personligheter. Vår är pigg och vaken på allt runt omkring. Detta uppfattar många som stirrighet, men han är den som är absolut lättast att hantera av våra hästar. (övriga halvblod) Han skulle aldrig komma på tanken att vara dum, men kan bli stessad när han inte förstår vad vi vill. Då gäller det att ha tålamod och vara lugn. Men hittar du en trevlig individ och ger er lite tid att lära känna varandra så får du en underbar kompis som gör allt för dig.

olika till varje individid men min medryttarpålle, han är hingst kan vara lat men har framåtbjudning,känslig i mun och för skänkel men UNDERBAR :love: jätteduktig i dressyr och hoppning världens snällaste och intelligent. Min kompis arab har framåtbjudning,inte lat älskar att arbeta,känslig för skänkel och i mun. Hoppar fint och jättefin i dressyren även ute i terrängen men har såklart lite nerver också men det har dem alla oftast. UNDERBAR :love: dem är personliga som attan ;)

Har ett arabsto som jag ägt i ungefär 5 år och hon är helt underbar:laugh:
Pigg? JA men skulle aldrig sticka utan mera att hon laddar och vill arbeta mycket och framåt. Hon är världens snällaste och coolaste vad gäller all hantering, väldigt nyfiken men mycket försiktig (ingen bufflig ponny). Hon är en klok liten ponny :D

Okej! Låter alltså som en ras som passar mig då :D

Jag tycker inte alls att du låter för stor för en arab. De är alla personligheter, och mina två är väldigt olika varandra till sättet. det de har gemensamt är att de är väldigt sociala, vill vara till lags och lyssnar alltid på minsta vink från människan. Den ena jag har en mycket lugnare och totalt orädd, medan de andra har lågt självförtroende och behöver en lugn ryttare som kan stötta honom ibland (när det kommer troll). Att du har tålamod och inte stressar upp dig tycker ajg låter superbra- det tror jag är mycket bra egenskaper när man har araber. Man behöver inte stressa eller gapa- de hör när man viskar.

Klart du ska ha en arab!!
Jag är 1,76 och min arab är i D-ponnystorlek så jag tycker såklart inte att du är för lång ;) Det är olika hur araber bär upp en ryttare dock, min lilla dam har gott om djup över bålen så jag känner mig inte stor på henne. Innan jag köpte henne provred jag en annan arab som var 1,53 men honom kände jag mig stor på, trots att han var högre, för att han var mycket smalare över bålen.

Min förra häst var också arab så jag är nu på min andra. Båda två har varit otroligt pigga, vakna, arbetsvilliga, framåt men inte alls den sort som sticker. På uteritt kan min lilla dam visa med hela kroppen "låt mig trava/springa" men hon byter inte fart eller gångart innan hon får signalen och hon stannar om hon hör ett ptrooo.

Lite tittighet får man dock räkna med :grin: Det är som någon skrev, det är för att araber tycker att dom måste ha en sån himla koll på allting vilket ibland är till nackdel. Jag läste i en bok om arabens historia att bediunerna VILLE ha känsliga hästar - det var krigshästar dessa, och det var en fördel om de reagerade på oväntade ljud/syner. Den egenskapen kan komma fram i modern tid vid oväntade potentiellt farliga vedhögar/brevlådor/osv. :crazy:

Sen är det som arabfolk brukar säga, man måste göra sig förtjänt av en arabhästs kärlek men har man en gång fått deras hjärta så har man fått det för alltid. :love:

Men det där med tittighet är ytterst individuellt! Jag har fyra ston här, två av dem är fullständigt "otittiga", medan trean och fyran gärna ser spöken. Däremot funkar tittigheten olika på araber och andra hästar; ett halvblod som får se något äckligt gör ett sidohopp, vänder och försöker kanske springa därifrån. Eller vägrar att gå förbi farligheten. En arab gör ett sidohopp, stelnar till lite och fnyser, och sen är det bra med det. De sticker aldrig, tappar inte besinningen utan lyssnar alltid på ryttaren. Så har det i alla fall varit med alla de araber jag har varit i kontakt med.
Men man måste anstränga sig att förstå sin arab, de är väldigt intelligenta och har stor integritet. Får man en arab som riktig vän så går den genom eld och vatten för en!

Visst är det individuellt - jag förstod när jag skrev det att "nu kommer någon att påpeka att det är individuellt".......:laugh:

Min förra arab stelnade, fnös och gick förbi läskigheter, min nya dam vägrar gå förbi, men det kan vara för att jag inte haft henne sålänge och hon inte riktigt litar på mig än när jag lovar att det inte är någon fara.

Det är iaf hästar med mycket innanför pannbenet!

Det finns säkert arabiska fullblod som passar med dig, det är ju väldigt olika för varje individ. Jag har själv en arab, och har förutom den ridit en annan arab förrut. De är så olika varandra två hästar kan bli, min är pigg och glad, gör allt man ber henne om, är super känslig både i munnen och för hjälper och ÄLSKAR att hoppa. Arabhingsten som jag red var lat, hård i munnen och hade typ världens sämsta hoppteknik, gick dock väldigt fint i dressyr ifall man bara orkade driva fram honom tillräckligt.

Kan ju också tillägga då att hingsten är 8 år och min är 19 år, så egentligen borde det väl vara tvärt om ? hihi.

Men det som araben i regel är känd för är väl att vara lite stissig och nervig, men detta stämmer på långt ifrån alla araber.

Men det som araben i regel är känd för är väl att vara lite stissig och nervig, men detta stämmer på långt ifrån alla araber.

Ja, och jag tror att de flesta "stissiga" och "nerviga" araber har haft otur och hamnat hos människor som saknar lyhördhet för sin häst. Man kan inte köra över en arab utan den kräver samförstånd och samarbete. Och om man ger sin arabhäst detta har man den bästa vännen i livet. :love:

Ja, och jag tror att de flesta "stissiga" och "nerviga" araber har haft otur och hamnat hos människor som saknar lyhördhet för sin häst. Man kan inte köra över en arab utan den kräver samförstånd och samarbete. Och om man ger sin arabhäst detta har man den bästa vännen i livet.

Både och.. Finns många hästar med aldelles för mycket nerver på utsidan.. :devil:

De jag träffat och lärt känna de senaste åren.
M - valack, lugn men busig med glimten i ögat. Bockade gärna gärna men var inte väldigt besvärlig. Allert som bara den, full koll, men ruskigt trevlig häst som verkligen bekräftade uttrycket att en häst som verkligen verkligen litar på en människa springer tills den stupar för ryttarens skull; han sprang tills man höll in honom. Testade nya människor (måste ju se om folk vet vad de gör :D ) men sen.. :love: Tävlade distans. R.I.P.
Z - sto, skolad både engelskt och western men går numera endast western. Bockar gärna ibland och piper iväg ett par steg på prov. Mycket energi! Bestämd dam, kräver en stadig hand som säger ifrån trots hennes "hjärta smärta!"-reaktioner vid tillsägelser.. Mysig tjej. Vill oftast vara till lags. Dock aningen korta steg för mig.
C - hingst. Tyckte inte om att vara ensam men lugnade sig efter en tid. vacker som få, trots att han inte reds (= omusklad och smal..) :love: . Den första och hittills enda hingst jag velat köpa själv.. Stora flytande steg.

:love: Individer :love:
Tyvärr är jag en torrboll som helst vill ha 165-175+ cm i mankhöjd + stort steg. Men det kanske finns nån arab som kan passa mig ändå nånstanns :laugh:

Jag är själv 1,72 cm lång och tycker araber känns himla små att rida på, men du är nog inte för stor egentligen, iallafalll inte för de lite större araberna :) !! Det har nog mer att göra med vad man trivs med för storlek på hästen själv :)
De flesta är dessutom jättetrevliga att rida precis som flera andra här har påpekat! enligt min erfarenhet verkar det vara så att de blir mest stissiga när de inte förstår vad man vill faktiskt, men som sagt, har aldrig suttit på en arab som försökt sticka än :D
Men som sagt en jätte trevlig ras (och så himla vacker också!!)!

Att rida en arab jämfört med att rida ett halvblod är som att jämföra en volvo med en ferrari!!

Detta har man ju hört förr, och jag måste bara säga att jag är så satans IRRITERAD på det här jämförandet av halvblod/medelmåttig bil och araber/ferraris. Löjligt tycker jag. Och man undrar ju vad för slags halvblod folk har suttit på -_-'

Nog för att araber är jättefina hästar över lag men de absolut bästa hästarna jag ridit är just halvblod.

Alla araber är indivivider som alla andra hästar. Men de som jag har träffat har alla varit känsliga och lyhörda men oftast på ett bra sett. Min arab är pigg och glad och kan bralla runt men han skulle aldrig göra så att han tappar matte...
Har man en gång fått deras förtroende gör de allt för en, men man kan aldrig tvinga en arab till nånting.

En gång arab alltid arab:D

Varför inte åka och provrida ett par arabhästar? Jag har ridit araber i hela mitt liv och jag kan säga dig att den ena är inte den andra lik, vare sig till temperamentet eller till ridbarheten.

En arab är otroligt lättlärd, klok och tillgiven. De är vakna och lyhörda, kräver oftast en känslig och lugn ryttare. Det finns givetvis araber som är lugnare än den lugnaste ardennerhästen som vilken stirrig ryttare som helst kan försöka skrämma men så är det ju inom alla hästraser. Det går inte att dra alla över en kant.

Jag tycker ändå att det allra bästa för dig är att åka och provrida ett par arabhästar och ett annat tips är att ta en häst på foder innan du bestämmer dig för att köpa en häst. Då får du chansen att verkligen testa på det där med att ha egen häst och även testa på rasen du är intresserad av.

Jag har ridit araber upp till LA-nivå i dressyr och 1,20 m hoppning. De har kapacitet och de är oerhört arbetsvilliga, i alla fall de jag ridit. Jag vet araber som tävlar i svår dressyr också men visst är det svårt för dom att få de där höga poängen som halvblodshästarna får men det är kanske inte så konstigt. Halvblodhästarna är ju avlade just för dressyr/hoppning eller fälttävlan och de har ju de där långa vackra benen och den där kraften i sina rörelser. De har även den rätta exteriören för att kunna utföra rörelserna rörelserna så lätt som möjligt. En arab är oftast omkring 150 cm hög, ibland 155 men oftast inte högre än så. En halvblodshäst i den storleken hade heller inte haft en chans mot en högre halvblodshäst.

Om du inte har för avsikt att vinna varenda tävling på den höga nivån som jag tidigare nämnt så kan du ändå har hemskt roligt med din arabhäst för en klokare vän kan du nog inte hitta i någon annan ras. De är en fröjd att rida.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Arabiska fullblod, jag vill veta allt. Ni som har, haft en eller ridit en arab, i vilka områden använde ni eran arab till? Distans...
Svar
4
· Visningar
1 457
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 629
Senast: sorbifolia
·
Dressyr Med "de lättaste klasserna" här menat LC:1-LB:3, för storhäst. Tycker mig ha observerat en utveckling i den riktningen, bara under den...
2
Svar
21
· Visningar
4 025
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar