Sv: arabiska fullblod & spatt
Hejsan!
Har en arabpojke på fem år som precis blivit diagnostiserad med spatt i mellersta glidleden på båda bak
Kan ju berätta lite kring mitt fall!
Började eg i våras, när vi upptäckte att pållen växt ur sadeln. Han reagerade genom att visa ömhet i rygg och en ovilja att arbeta. Så vi ställde av honom, promenerade och longerade endast i väntan på att hitta en ny sadel. Fick efter mycket om och men tag på en sadel som passade, å så började vi om att muskla upp och rida honom! Allt var frid och fröjd, han gick jättefint och byggde på sig väldigt trevliga muskler.
En dag på ridbanan, när en annan tjej red lite på honom, så tyckte jag att han rörde sig orytmiskt i bakdelen. Såg lite ut som om han gick på styltor, och skritten flöt inte som den ska. Provade själv att sitta upp, men det kändes ingenting! Eftersom det var dags för omskoning, så tänkte jag att vi väntar tills han har blivit omskodd. Pållen var inge värmeökad eller märkbart påverkad i något av benen.
Sagt och gjort, han skoddes om, hovis tyckte att han verkade lite spänd i bakdelen, men såg ingen hälta, och upptäckte inge konstigt med benen/hovarna på honom.
Började fundera kring om det var gamla spänningar från den förra sadeln, så jag bad en tjej i stallet, som är utbildad hästmassör att känna på ryggen på honom.
Det stod klart på direkten att han hade spänningar i ryggmuskulaturen på båda sidorna. Vi pratade med vet. som visst tyckte att vi kunde börja massera ryggen på honom, om han inte blev bättre skulle vi höra av oss igen.
Tjejen masserade honom under några veckor, å det blev en helt annan häst. Vilket lyft i ffa galoppen. Han höjde sin ryggbåge och arbetade jättefint! Vid sista massagetillfället masserade massören igenom hela kroppen på honom, å tyckte då att han var väldigt spänd i svansmuskulaturen. Drog på direkten öronen åt mig, eftersom enstaka spänningar i rygg är ingen fara att massera, men om spänningarna förflyttar sig ffa mot bakkärran så ska man vara uppmärksam, eftersom dessa spänningar ofta kommer från felställningar eller smärtor i ben/bäcken.
Kontaktade vet. som kom ut. Hästen hade då initialt 1 grads hälta på båda fram, samt 2 grads hälta vä bak efter böjprov. Han rörde sig orytmiskt och var spänd i svansmuskulaturen. Blev ord. metcam och skritt/promenadmotion i 4 veckor. Vet trodde att det kunde bero på att han var inne i en tillväxtfas, och breddade sig.
Allt gick jättebra. Hästen kändes fräschare och var pigg och framåt.
Å-besök efter 4 veckor. Hästen mycket fräshare, ingen hälta vare sig intialt eller efter böjprov, fortfarande lite spänd i svansmuskulatur, och lite orytmisk i bakdelen.
För att vara på den säkra delen, beställde hon en rtg av haslederna båda bak om 3 veckor. Fram tills dess skulle vi rida igång hästen, så att vi lättare såg ifall det var något när vi ändå åkte och röntgade.
Återigen gick det superbra med ridningen. Hästen jättefräsch, ffa glad över att få röra mer på sig. Ej värmeökad eller gallig i benen.
Var till ATG och rtg den 30/11 och det visade på spattförändringar i mellersta glidleden på båda benen. Känns väldigt tungt med tanke på att han bara är fem år. Har diskuterat med vet. vad vi ska göra. Denne tycker att vi ska ge det en chans, förändringarna är små, men väl synliga. Så planen för oss är kortison injektioner, den första på torsdag. Så får vi se hur det går!
Ang. araber och spatt kan jag bara säga vad jag tror, och vad jag har hört. Det som tydligen ska göra att araber har lättare att få spatt är deras ofta raka benställning. Den benställningen som är önskvärd på utställnings och showhästar. Araberna har en rak benvinkel i bak, många av naturen. Men i vissa fall ger detta spatt. Även kohasighet är en varningssignal för spatt. Min pålle är både rakbent och kohasig, vilket vetrinären påpekade redan första gången hon såg honom! Så nedärvningen ligger för det mesta i exteriören, dvs avlar man på ett sto eller en hingst med rak benställning och kohasighet, ökar risken för spatt!
Ojj, vad långt det här blev! Hoppas du orkar läsa, kom gärna med frågar, ifall du har några. Om du är intresserade kan jag ju berätta allt eftersom hur det går för mig och pållen.
Kan även nämna att jag hört på flera håll att man undersökt vilken arab som verkar bära på spatten. Har en tjej som berättade att hon kikat på detta, och funnit sex araber med spatt, där alla hade Bomarc i stamtavlan?! Det har min häst också! Men men, man vet aldrig!
//Malin