arabiska fullblod & spatt

C

cerrox

jag har hört att arabiska fullblod tydligen får spatt oftare än andra hästraser! vad anser ni om det? är det sant eller falskt? om det nu är så att det är sant... hur kan det komma sej att araberna är mer utsatta än andra hästraser? är det ärftligt? beror det på hur dom är exteriör mässigt? eller vad?

någon som kanske har en arab eller annan ras för den del som har spatt & skulle vilja dela med sej om hur det var/är i erat 'fall'? om hur det visade sej på hästen? hur & när hästen fick diagnosen? hur ni gick till väga efter det? osv....

jag tackar på förhand & hoppas på många svar! :bow:

Sv: arabiska fullblod & spatt

Islandshästar är väl den ras som man t o m bör spattrönga när man köper en. Annars har jag inte hört att araber får det mer än andra raser.
Jag har en spatt häst som i och för sig är arabkorsning (pappan arab)
Han har nog haft det ca 7 år nu. Nu var det i och för sig ett tag sedan jag var inne och röntage sist, och då hade den inte läkt ihop ännu. Men hästen fungrerar bra. Han är väldigt sällan halt, Sist var nog ett par år sedan och även den gången så var han inte halt mer än några dagar. han tävlar lätta klasser i hoppning L:D och L:C och har inga problem alls där, får ofta vinster och placeringar och han tycker det är kul.

Jo jag har oxå hört detta.
Vore intressant att höra mer om det är sant att just araber(näst efter islänningar ) är mer spattbenägna och om det är extriört betingat.

/T och arabhästägare

Hejsan!

Har en arabpojke på fem år som precis blivit diagnostiserad med spatt i mellersta glidleden på båda bak :cry:
Kan ju berätta lite kring mitt fall!

Började eg i våras, när vi upptäckte att pållen växt ur sadeln. Han reagerade genom att visa ömhet i rygg och en ovilja att arbeta. Så vi ställde av honom, promenerade och longerade endast i väntan på att hitta en ny sadel. Fick efter mycket om och men tag på en sadel som passade, å så började vi om att muskla upp och rida honom! Allt var frid och fröjd, han gick jättefint och byggde på sig väldigt trevliga muskler.

En dag på ridbanan, när en annan tjej red lite på honom, så tyckte jag att han rörde sig orytmiskt i bakdelen. Såg lite ut som om han gick på styltor, och skritten flöt inte som den ska. Provade själv att sitta upp, men det kändes ingenting! Eftersom det var dags för omskoning, så tänkte jag att vi väntar tills han har blivit omskodd. Pållen var inge värmeökad eller märkbart påverkad i något av benen.

Sagt och gjort, han skoddes om, hovis tyckte att han verkade lite spänd i bakdelen, men såg ingen hälta, och upptäckte inge konstigt med benen/hovarna på honom.
Började fundera kring om det var gamla spänningar från den förra sadeln, så jag bad en tjej i stallet, som är utbildad hästmassör att känna på ryggen på honom.
Det stod klart på direkten att han hade spänningar i ryggmuskulaturen på båda sidorna. Vi pratade med vet. som visst tyckte att vi kunde börja massera ryggen på honom, om han inte blev bättre skulle vi höra av oss igen.

Tjejen masserade honom under några veckor, å det blev en helt annan häst. Vilket lyft i ffa galoppen. Han höjde sin ryggbåge och arbetade jättefint! Vid sista massagetillfället masserade massören igenom hela kroppen på honom, å tyckte då att han var väldigt spänd i svansmuskulaturen. Drog på direkten öronen åt mig, eftersom enstaka spänningar i rygg är ingen fara att massera, men om spänningarna förflyttar sig ffa mot bakkärran så ska man vara uppmärksam, eftersom dessa spänningar ofta kommer från felställningar eller smärtor i ben/bäcken.

Kontaktade vet. som kom ut. Hästen hade då initialt 1 grads hälta på båda fram, samt 2 grads hälta vä bak efter böjprov. Han rörde sig orytmiskt och var spänd i svansmuskulaturen. Blev ord. metcam och skritt/promenadmotion i 4 veckor. Vet trodde att det kunde bero på att han var inne i en tillväxtfas, och breddade sig.
Allt gick jättebra. Hästen kändes fräschare och var pigg och framåt.

Å-besök efter 4 veckor. Hästen mycket fräshare, ingen hälta vare sig intialt eller efter böjprov, fortfarande lite spänd i svansmuskulatur, och lite orytmisk i bakdelen.
För att vara på den säkra delen, beställde hon en rtg av haslederna båda bak om 3 veckor. Fram tills dess skulle vi rida igång hästen, så att vi lättare såg ifall det var något när vi ändå åkte och röntgade.

Återigen gick det superbra med ridningen. Hästen jättefräsch, ffa glad över att få röra mer på sig. Ej värmeökad eller gallig i benen.

Var till ATG och rtg den 30/11 och det visade på spattförändringar i mellersta glidleden på båda benen. Känns väldigt tungt med tanke på att han bara är fem år. Har diskuterat med vet. vad vi ska göra. Denne tycker att vi ska ge det en chans, förändringarna är små, men väl synliga. Så planen för oss är kortison injektioner, den första på torsdag. Så får vi se hur det går!

Ang. araber och spatt kan jag bara säga vad jag tror, och vad jag har hört. Det som tydligen ska göra att araber har lättare att få spatt är deras ofta raka benställning. Den benställningen som är önskvärd på utställnings och showhästar. Araberna har en rak benvinkel i bak, många av naturen. Men i vissa fall ger detta spatt. Även kohasighet är en varningssignal för spatt. Min pålle är både rakbent och kohasig, vilket vetrinären påpekade redan första gången hon såg honom! Så nedärvningen ligger för det mesta i exteriören, dvs avlar man på ett sto eller en hingst med rak benställning och kohasighet, ökar risken för spatt!

Ojj, vad långt det här blev! Hoppas du orkar läsa, kom gärna med frågar, ifall du har några. Om du är intresserade kan jag ju berätta allt eftersom hur det går för mig och pållen.
Kan även nämna att jag hört på flera håll att man undersökt vilken arab som verkar bära på spatten. Har en tjej som berättade att hon kikat på detta, och funnit sex araber med spatt, där alla hade Bomarc i stamtavlan?! Det har min häst också! Men men, man vet aldrig!

//Malin

Fan. Det här var inte kul o läsa!!
Jag har en arab som är och alltid varit mkt stel i bakpartiet! Och han har väldigt rak benställning bak, och är från början utställningsarab OCH efter Bofors- Bomarc! =(
Hur märker man då om en häst har spatt? Visst har han varit halt fram, men inte bak. Haft honom i fyra år och inte ridit mer än som promenad. Nu har jag en tjej som vill börja rida distans med honom, skulle han hålla för det? Hur märker man om det är spatt han har? Han har alltid gått stelt och tagit korta steg med bakbenen. Annars är han mjuk o fin över ryggen. Just nu skrittar vi bara efter en senskada (bak såklart). Hans gamla arab kompis har spatt- inte visste jag att det var så vanligt bland araber.

Red en häst ett tag som var efter Bofors (e Bomarc). Knepigt steg, klev inte bara på framåt i skritten utan ryggen åkte väldigt upp och ner, som om han travade nästan. Han blev ju halt till och från, det var ganska många turer till veterinär och lång viloperiod, men de fick avliva honom till slut. Vet inte om de kom fram till vad det egentligen var, mer än kanske dålig exteriör. Tråkigt var det, tror inte han hann bli tio ens.

/Ida

Håller med om att detta inte var något kul att läsa alls :(. Hade ingen aning om att araber var benägna att få spatt.

Jag har själv haft en häst på travet som hade spatt, han blev det inte mycket av tyvärr. Men det är nog annorlunda med ridhästar.

Då kanske det är värt att röntga endå om man köper sig en arab eller som i mitt fall har en arab på snart två år??

Just stelheten och oförmågan att länga ut stegen var det som gjorde att jag tog kontakt med vet. Eftersom pållen inte var så mkt riden innan, så märktes det kanske mer nu när han sattes igång ordentligt. Det du kan märka på är att dom kan bli väldigt galliga i haserna, just denna stelhet samt att det kommer och går. Endera dagen märks det inte alls, andra dagar kan dom vara synligt stelare.

Enklaste sättet att diagnostisera är att rtg haslederna på klinik. Gick snabbt och lätt, samt att man får ett ordentligt svar. Det syns på direkten ifall det är spatt hästen har!

Hälta fram kan komma av att dom avlastar bak. När pållen åt sin metacam kur vart han varm på frambenen samt tedde sig lite stappligare. Det trodde vet berodde på att han belastade annorlunda när han fick smärtis och därför fick en annan belastning är han var van vid!

Har ni tänkt rida distans med hästen är det ju bra om ni rtg innan ni sätter igång, annars kanske ni får en obehaglig upptäckt efter halva resan!

Tycker oxå det är lite obehagligt med Bomarc....han är ju en ganska välanvänd hingst och har många avkommer! Man vet ju dock inte säkert, mest ett observandum!

//Malin

Jo, så känner jag nu! Skulle jag köpa en ny arabis idag så kommer jag att forska igenom stamtavlan ifall det finns kända spatthästar, samt att jag kommer att begära spatt rtg! Jag kommer nog inte heller att välja en pålle med så rak benställning, eftersom utställningen inte är det primära för mig!

MALINox skrev:
Jo, så känner jag nu! Skulle jag köpa en ny arabis idag så kommer jag att forska igenom stamtavlan ifall det finns kända spatthästar, samt att jag kommer att begära spatt rtg! Jag kommer nog inte heller att välja en pålle med så rak benställning, eftersom utställningen inte är det primära för mig!

Det kommer jag också göra om jag ska köpa fler i framtiden.

Kan man se om hästen har tendens eller mer lätt för att få det exteriört?

Har en travhäst som jag precis hade fått sådär helt perfekt... galoppen klockren o fin börjat tävla på lokala, hoppade 130 hemma... allt var verkligen helt perfekt!
Så var han lite stel i bakkärran, men det gick över så fort man värmt upp, så vi trodde ju bara att han var lite stel, men vi åkte till vet. o gjorde en röntgen och det var spatt..... han får aldrig mer ridas i form eller nått sånt, inte gå på en volt ens, endast promenadridning rakt fram... kul.... :cry: :cry: :cry: :cry:

Det du kan titta på är benvinkeln bak. Är hästen väldigt rak i sina bakben, samt kohasig, dvs att haserna vinklar inåt, och hovarna bak vinklar något utåt så är risken större! Beror tydligen på en viss belastning/slitning som blir på glidlederna.

Många araber är väldigt raka i sin bakben, detta är nämligen önskvärt vid uppvisning/show! Visar sig ofta som att hästen inte kan trampa under sig ordentligt, utan får ett kortare steg....jämfört med dressyrhästar där man vill ha betydligt mer tramp under sig, och en förmåga att sätta bakbenen långt under. Vid uppvisning dvs när hästen ska posera ser det "vackrare" ut om hästen kan sätta bakbenen sträckta utåt/bakåt! Kika gärna på lite bilder på araber som är uppställda för visning och jämför deras benvinkel med en "annan" häst som står uppställd!

Aldrig mera i form och bara rakt fram i skogen? Det måste väl gälla medans spatten är aktiv, inte resten av hästens liv, dvs om den förbenar då???

Och angående raser så har jag hört(och märkt) att gångartshästar är mera utsatta för spatt än andra. Eller dvs hästar vars rörelsemönster och benställningar pressas och avlas för yttersta ändamål, dvs islänningar, travare, araber och pre-hästar (många spanska hästar lider av spatt).

Lintu skrev:
Aldrig mera i form och bara rakt fram i skogen? Det måste väl gälla medans spatten är aktiv, inte resten av hästens liv, dvs om den förbenar då???
Vet. sa att det aldrig kommer bli bättre, det är den ridningen som blir dvs rakt fram o inte iform el volt.....:cry:

Jag och Neywaz startade Bomarc tråden. Det var inte meningen att svartlista Bomarchästar på något sätt. Eftersom vi är mkt avelsintresserade så tycker vi dock att det är FÖR många hästar som vi har hittat med spatt alt andra ledproblem för att det inte skulle vara ett otroligt sammanträffande.

NI som har ridit dessa hästar kan ni PMa mig eller Neywaz med namn och stam på dessa så vore vi jättetacksamma.

Jag tror tyvärr att endel uppfödare blundar för detta och avlar vidare på ston som inte är använda. Gemensamt för de vi hittat är att de har använts till ridning. Avelsfaktor eller extriör, hästarna har problem.

Vet inte om spatt är vanligare på araber, tyvärr är forskningen och dokumentationen för dålig för att man ska kunna sammanställa resultat.

Det var jag som pm'ade dig ;)

Allmänt till er andra: Jag har själv fem araber, varav en är ett hingstföl och fyra övriga tränas bland annat i distans (en är på elitnivå) De är friska och skadefria, den äldsta är 17 år och tränas fortfarande relativt mycket. Jag tror inte att araben är överrepresenterad när det gäller spatt, men dagens avel inriktar ju sig på hästens utseende, många showhästar kommer aldrig någon annanstans än till utställningsringen eller avelsboxen - och när de inte gör det så märks inte heller problemen.

Som Malin_ox säger, man ska titta noga på hästen innan man köper den - Men det gäller oavsett ras. Andra andra raser som avlas hårt på utseende dras med många andra problem.

Titta gärna på härstamningen när ni köper häst. Att välja en häst med skadefria föräldrar som har egna erkänt goda tävlingsresultat i många år borde öka chanserna att få en frisk och sund häst?

Camilla

Har aldrig hört på maken... dvs en häst som blir ridbar kan oftast ridas som vilken häst som helst. Men omtanke då. Har aldrig hört att en spatthäst skulle vara vidare känslig för annan ridning annat än i igångridning efter konvalecens. Är du hundra på att veterinären uttryckte sig korrekt? För är hästen så illa däran har den hög smärtbild, utan hopp om förbening (vilket låter lätt konstigt om den inte varit aktivt drabbat av spatten tidigare) och bör då avlivas. Men veterinärer uttrycker sig olika och har olika syn på spatt helt tydligt...

Ahh, där var du! :) Kunde inte hitta pm:et i min inbox!

Lintu skrev:
Har aldrig hört på maken... dvs en häst som blir ridbar kan oftast ridas som vilken häst som helst. Men omtanke då. Har aldrig hört att en spatthäst skulle vara vidare känslig för annan ridning annat än i igångridning efter konvalecens. Är du hundra på att veterinären uttryckte sig korrekt? För är hästen så illa däran har den hög smärtbild, utan hopp om förbening (vilket låter lätt konstigt om den inte varit aktivt drabbat av spatten tidigare) och bör då avlivas. Men veterinärer uttrycker sig olika och har olika syn på spatt helt tydligt...
Tydligen så har han haft detta väldigt länge. Ja, jag är säker på vad vet. sa. Vi har även bestämmt oss att vi ska ta bort honnom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Arabiska fullblod, jag vill veta allt. Ni som har, haft en eller ridit en arab, i vilka områden använde ni eran arab till? Distans...
Svar
4
· Visningar
1 457
Senast: MJLee
·
J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 514
Senast: jjennnyy
·
Avel Det har nämnts som hastigast i andra trådar om arab/hbl inom avel. Då har det framförallt handlat om att lägga på hbl hingst på arabsto...
7 8 9
Svar
168
· Visningar
10 372
Senast: kicket
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 330
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter