Arabhingstar

S

svart arabhingst

Alla ni med arabhingstar. Skulle vara kul att höra hur de är mentalt och hur de har förändrats under utvecklingstiden. Är de typiskt hingstiga eller rentav lite mesiga :smirk:

Har ni dem i avel..är det många som är intresserade att avla på just er häst.
Berätta lite!!

Sv: Arabhingstar

Har ingen idag men har haft.
Min var väldigt trevlig, inga dumheter, inget "hingsteri". Visst kunde han trippa lite, knorra på stona när han gick med/förbi dom vid arbete/till-från stall.
Men inga som helst dumheter.
Väldigt - för att vara fördomsfull - valack-aktig i sitt beteende.

Han är såld och vad jag hörde sist så är han idag godkänd avelshingst, men har inte kollat upp det så jag vet med säkerhet.

qenzo skrev:
Har ingen idag men har haft.
Min var väldigt trevlig, inga dumheter, inget "hingsteri". Visst kunde han trippa lite, knorra på stona när han gick med/förbi dom vid arbete/till-från stall.
Men inga som helst dumheter.
Väldigt - för att vara fördomsfull - valack-aktig i sitt beteende.

Han är såld och vad jag hörde sist så är han idag godkänd avelshingst, men har inte kollat upp det så jag vet med säkerhet.

Åh jasså :) Vad heter han då?

Min har inte hunnit bli riktigt hingst ännu. Han blir ett år nu i april. Men jag märker på honom att han går genom olika faser hela tiden. det är himla skoj att se hur han hela tiden ändras och man blir lika förvånad hela tiden. Just nu testar han mig hela tiden genom att inte vilja gå in i hagen. Inte vilja gå ur boxen.

Jag skrattar åt honom och efter en stund så tycker han att det är tråkigt så då kommer han :D.

linafina skrev:
Min har inte hunnit bli riktigt hingst ännu. Han blir ett år nu i april. Men jag märker på honom att han går genom olika faser hela tiden. det är himla skoj att se hur han hela tiden ändras och man blir lika förvånad hela tiden. Just nu testar han mig hela tiden genom att inte vilja gå in i hagen. Inte vilja gå ur boxen.

Jag skrattar åt honom och efter en stund så tycker han att det är tråkigt så då kommer han :D.

han är riktigt söt din lilla hingst :) Har du haft honom länge?? Bilder?

svart arabhingst skrev:
Åh jasså :) Vad heter han då?

Han heter Wolin....men har kollat nu på släktforskningscentralen, men hittar honom inte där. vet inte om ngn annan sida där hingstarna finns.

Hittade honom där men tyvärr inte ngn mer information.
Han är iaf efter Ortalion, undan Wadida.
Han är född 1989. Brun. FA 434/89

Kanske någon som kan få fram mer information?
Hemsida till Uppfödaren stuteri Cavallo?

Jag hade en arabhingst på foder för några år sedan men han springer numera på de evigt gröna ängarna. Han hade verkat i avel i hela sitt liv och var MYCKET hingstig. Jättesnäll att rida och hantera men en riktig mardröm med andra hästar i närheten. Han hatade hundar, får, andra hästar, ja allt annat utom sig själv!! När vi var ute och red fick man ha honom först i ledet med en LÅÅÅNG bit till alla andra medryttare. Skulle man rida förbi en hage där man visste att det fanns hästar så var man tvungen att hålla god fart förbi annars blev det spanska ridskolan av det hela. En sådan hingst kommer jag aldrig mer att skaffa mig! Inget nöje alls! Han hette Chalif och var godkänd för arab, svensk ridponny och svenskt halvblod. Född 1977 tror jag. Snygg men elak :devil:

svart arabhingst skrev:
han är riktigt söt din lilla hingst :) Har du haft honom länge?? Bilder?

Tack :). Jag köpte honom från stuteriet den första december 04. Fick hem honom den 7 december 04.

Här är några bilder:

På stuteriet några månader gammal:
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload3/Etan6a.jpg

Etan har kommit ner till Skåne åtta månader gammal:
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/etanigangen1.JPG

Etan nu i mars elva månader gammal nästan:
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload9/uploadetan.JPG
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload9/uploadetis.JPG

Senast ändrad:

linafina skrev:
Tack :). Jag köpte honom från stuteriet den första december 04. Fick hem honom den 7 december 04.

Här är några bilder:

På stuteriet några månader gammal:
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload3/Etan6a.jpg

Etan har kommit ner till Skåne åtta månader gammal:
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/etanigangen1.JPG

Etan nu i mars elva månader gammal nästan:
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload9/uploadetan.JPG
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload9/uploadetis.JPG

hihi va söt :)

Ja söt är han men just nu fäller han och har kommit på hur kul det är att rulla runt i skiten. Han ser inte klok ut när jag hämtar in honom :D. Ska bli kul sen att se när han fällt av sig all vinterpäls.

linafina skrev:
Ja söt är han men just nu fäller han och har kommit på hur kul det är att rulla runt i skiten. Han ser inte klok ut när jag hämtar in honom :D. Ska bli kul sen att se när han fällt av sig all vinterpäls.

Ja samma med vår hingst också. Ska bli så himla skoj att se honom utan vinterpäls. Har ju bara sett foton än så länge. Han har också börjat fälla..men har hittat en jättebra sten på Hööks som hjälper till att ta bort vinterpälsen och så..den är kanon bra

Har två arabhingstar. Den ena är bara världens bästa. Kanonhuvud och så otroligt lugn. Ett barn kan hantera honom. Den andra är också snäll men lite mer hingstig efter stona...Vet inte hur jag lägger in bilder...

Har bara vart i kontakt med 2 arabhingstar (ej egna)

Brask - som jag ridit några ggr - mkt bra mentalt. Även bland ston.
Bofors - har stått på samma stall. Verkade mkt trevlig.

Båda godkända.

Min arabhingst är jättesnäll!
Visst är han hingstig ibland. Främst när han träffar på okända hästar och brunstiga ston såklart. Men på hemmaplan är han som vilken häst som helst bara mycket mera lyhörd och vänligt sinnad än de flesta andra jag träffat på (oavsett kön)
Han har alltid varit snäll, vi köpte honom som 6 månaders fölis. Visst har han haft sina perioder då hormonerna har spökat, men han har aldrig varit svår på något vis.
Någon mes är han verkligen inte. Han är tuff mot andra hästar, men han är mycket vettig och går med sällskap i hagen. Har aldrig varit några större problem att släppa ihop honom med andra hästar faktiskt. De fajtas en liten stund lite halvhjärtat och sedan är det han som bestämer. Lätt som en plätt.
Nu är han förvisso bara fyra år ännu, men jag hoppas att det ska fortsätta att vara såhär.
Han har två barn :D Med egna ston. Han ska betäcka egna ston i år oxå. Han är avelsvärderad i år. Men jag tar inte ut honom i almän avel förrän jag är nöjd med resultatet från avelsvärderingen.
Nu blev han tyvärr bara klass 2 med 37 p. 1 poäng ifrån klass 1!!! Mycket retfullt. :(
Han var lite för outvecklad och hade lite för lite hingstkaraktär ännu...
Men han ska få en chans till när han mognat lite mer.
Själv vet jag att han är BRA!! och han fick iallafall 9 på skritten :D

// Anna

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
242
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 988
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 736
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar