Sv: Arabhingstar
Min arabhingst är jättesnäll!
Visst är han hingstig ibland. Främst när han träffar på okända hästar och brunstiga ston såklart. Men på hemmaplan är han som vilken häst som helst bara mycket mera lyhörd och vänligt sinnad än de flesta andra jag träffat på (oavsett kön)
Han har alltid varit snäll, vi köpte honom som 6 månaders fölis. Visst har han haft sina perioder då hormonerna har spökat, men han har aldrig varit svår på något vis.
Någon mes är han verkligen inte. Han är tuff mot andra hästar, men han är mycket vettig och går med sällskap i hagen. Har aldrig varit några större problem att släppa ihop honom med andra hästar faktiskt. De fajtas en liten stund lite halvhjärtat och sedan är det han som bestämer. Lätt som en plätt.
Nu är han förvisso bara fyra år ännu, men jag hoppas att det ska fortsätta att vara såhär.
Han har två barn
Med egna ston. Han ska betäcka egna ston i år oxå. Han är avelsvärderad i år. Men jag tar inte ut honom i almän avel förrän jag är nöjd med resultatet från avelsvärderingen.
Nu blev han tyvärr bara klass 2 med 37 p. 1 poäng ifrån klass 1!!! Mycket retfullt.
Han var lite för outvecklad och hade lite för lite hingstkaraktär ännu...
Men han ska få en chans till när han mognat lite mer.
Själv vet jag att han är BRA!! och han fick iallafall 9 på skritten
// Anna