Arabhingstar i avel?

Sv: Arabhingstar i avel?

roxanne skrev:
Okej, tack båda för svaren, nu är jag då lite klokare! :D Färger och linjer är så intressant!

Visst är det?!

Vad är det nu för sto Du har?! Med tanke på Crabbet....
Mycket Mesaoud i släkten kanske? Har i.o.f.s. de flesta Crabbet :D
Men han var sabinotecknad....
mvh
Carina

Får väl säga att det är tur att han ska skimla av så det inte kommer att synas, smusten ;)

:D
Roxanne
e: Bayard
ee: Red Baron
eu: Elfrida
eee: Fancy Shadow (Bright Shadow x Yavroum)
eeu: Kathini (Indian Flame II x Blue Sophonisba)
eue: Harwood Asif (Zeus II x Fafika)
euu: Blue Sophonisba (Blue Domino x The Lady Euridice)

u: Ragazza
ue: Nimran
uu: Rosjanka
uee: Grey Owl (Raseem x Naxina)
ueu: Nurmahal (Manak x Nuhra)
uue: Rushti (Rosh x Rufeiya)
uuu: Rexeena (Irex x Rafeena)

Och ja, Mesaoud finns iaf fem ggr i sjunde ledet på mammas sida..! :D

Jag har tankar på att betäcka henne med Premier, vad tror du om den stamkombinationen? (Nu när vi ändå pratar stam ;) )

roxanne skrev:
Roxanne

Jag har tankar på att betäcka henne med Premier, vad tror du om den stamkombinationen? (Nu när vi ändå pratar stam ;) )

Rikitgt gammalt engelskt och massor av Crabbet m.a.o.
Tar Du Premier så får Du in en mix av polskt och ryskt....samt lite egyptiskt....
Visst ... Premier är en snygg hingst med bra stam... ;)
Men med tanke på Ditt sto's stam, så vore det ju lite synd, varför inte ta ngt. helengelskt?! Det finns så få helgengelsk-stammade hästar i Sverige så bara för den sakens skull vore det värt med bevarande avel ur den synpunkten....
Därav att jag tycker det vore synd att mixa in den kombination Premier har.....OM man nu strikt ska titta stammässigt.....

men det är min åsikt, jag som är lite "fanatisk" när det gäller Preservation Breeding inom blodslinjerna..... :D

mvh
Carina

roxanne skrev:
Roxanne

Jag håller med Carina på CA. Jag skulle inte heller ta Premier på henne. Jag betäcker själv två ston med Premier i år och har en Premier-bäbis som föds inom kort. Men mina ston är helpolska... ;)

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Lite info från färgboken om blodyshoulder;

Man tror att blody shoulder har sin ärftlighet genom att två individer med genen för just blody shoulder kombineras.

Eftersom blody shoulder dyker upp även vid andra kombinationer av färger där den ena föräldern ej har synlig blody shoulder anses detta kunna ligga recessivt.(ungefär som att jämföra fuxanlaget hos vanliga hästar...man kan ha två bruna hästar med fuxanlag=poppar upp fuxföl.)

Blody shoulder är alltså på så sätt inte bundet till skimmelanlaget.Bloody shoulder dyker enbart upp så att det är synligt på flugskimlar.

Anlaget anses ha funnits ifrån början av hästens historia då det finns väldigt gamla målningar från Kina som visar hästar med dessa tecken.

Lite kortfattat översatt för den som är intresserad.... :D

Hm förresten vad finns det för engelska hingstar idag??...blev lite nyfiken. ;)

Jag skulle använda engelskt, helt klart.
*Avundsjuk*
Hur gammal är hon?
Har hon haft föl innan?
* Nyfiken bara..*

Linda

crazy skrev:
Lite info från färgboken om blodyshoulder;

Man tror att blody shoulder har sin ärftlighet genom att två individer med genen för just blody shoulder kombineras.

Eftersom blody shoulder dyker upp även vid andra kombinationer av färger där den ena föräldern ej har synlig blody shoulder anses detta kunna ligga recessivt.(ungefär som att jämföra fuxanlaget hos vanliga hästar...man kan ha två bruna hästar med fuxanlag=poppar upp fuxföl.)

Blody shoulder är alltså på så sätt inte bundet till skimmelanlaget.Bloody shoulder dyker enbart upp så att det är synligt på flugskimlar.

Anlaget anses ha funnits ifrån början av hästens historia då det finns väldigt gamla målningar från Kina som visar hästar med dessa tecken.

Lite kortfattat översatt för den som är intresserad.... :D

Hm förresten vad finns det för engelska hingstar idag??...blev lite nyfiken. ;)

Attan vad bra info om bloody shoulder!! TACK rara Crazy!!! Vilken bok är det Du kikar i??? Verkar vara en jag vill ha!

Jodå, det finns ett FÅTAL engelska hingstar i Sverige....
Gimmick, som är 96%+ Crabbet resten Old English
Garizim (gammal dock)
Bayard
Amaaly (stod visst dock inte till förfogande för främmande ston av ngn. anledning)

Hm, de var de jag kommer på i all hast...Skall leta mer...
Trött efter natt-jobbet.....
mvh
Carina på Cesam Arabians

Jo, I know, borde vara engelskt, men som sagt så finns inte så många engelska hingstar att välja på...

Den här Amaaly förresten, har någon en bild på honom och info, jag har letat mycket efter engelska hingstar, men honom hittade jag först nu iår, men bara stammen.

Så är det ju en del sidor (i utseendet) på mitt sto som skulle kunna vara bättre, och då vill jag ju ha en hingst som skulle kunna bättra på det, och inte göra det ännu sämre. :crazy:

carinaso: Skulle du inte ta Premier endast för att det "ska va helengelskt" eller tycker du att det skulle vara en dålig stamkombination öht? Jag är lite förvirrad :confused:

Förresten, det finns ju inget som säger att hon inte kommer få fler föl, och då kanske med engelskt ;)

roxanne skrev:
Jo, I know, borde vara engelskt, men som sagt så finns inte så många engelska hingstar att välja på...

Den här Amaaly förresten, har någon en bild på honom och info, jag har letat mycket efter engelska hingstar, men honom hittade jag först nu iår, men bara stammen.

Så är det ju en del sidor (i utseendet) på mitt sto som skulle kunna vara bättre, och då vill jag ju ha en hingst som skulle kunna bättra på det, och inte göra det ännu sämre. :crazy:

carinaso: Skulle du inte ta Premier endast för att det "ska va helengelskt" eller tycker du att det skulle vara en dålig stamkombination öht? Jag är lite förvirrad :confused:

Förresten, det finns ju inget som säger att hon inte kommer få fler föl, och då kanske med engelskt ;)

Visst kommer hon få fler föl ;) .....men en engelsk hingst kan ju även komplettera hennes svagheter :confused: Visst de ÄR få de som finns i Sverige,men precis som jag skrev i en annan tråd på frågan om engelska hingstar, så är de FÅ som finns bra OCH Du kan ju importera sperma från England...Finns säkerligen nån Crabbet/Old English med AI.
Och är Du rädd för selektiv linjeavel, så borde Du inte vara det....Men det är ju min personliga åsikt med preservation breeding inom blodslinjerna.... :d

Vi kan bara råda och rekommendera, till syvende och sist är det DIN intuition som råder!
Lycka till
mvh
Carina på Cesam Arabians

Det finns en gammal tråd ( ngn månad) som jag själv startade, & efterlyste engelska hingstar.
Där har en användare med namnet Poloplayer svarat, & jag tror det är Amaalys ägare, verkade så på inläggen ivf.
Leta upp den.
Annars ska jag ha namn & telefon nr liggandes ngn stans.
Amaaly ska ivf vara fux med bläs & strumpor. ca 155 cm. Har ingen bild.
Har ridit en avkomma efter honom. Stor härlig herre.

roxanne skrev:

Sorry om jag skrev ett förvirrande svar. Jag menade mest att "det ska vara engelskt" eftersom om man blandar för mycket vet man aldrig vad man får till slut. Men å andra sidan så är det som du säger svårt att hitta bra hingstar, så om du ändå vill gå på något annat än engelskt så skulle jag leta efter en så komplett hingst som möjligt med så få egna svagheter som möjligt och då är Premier inget dåligt val.

carinaso skrev:
Sorry om jag skrev ett förvirrande svar. Jag menade mest att "det ska vara engelskt" eftersom om man blandar för mycket vet man aldrig vad man får till slut. Men å andra sidan så är det som du säger svårt att hitta bra hingstar, så om du ändå vill gå på något annat än engelskt så skulle jag leta efter en så komplett hingst som möjligt med så få egna svagheter som möjligt och då är Premier inget dåligt val.

Ett tillägg till mitt eget svar. Jag skulle inte rekommendera att importera semin till ett sto utan föl vid sidan, speciellt inte om det dessutom är ett förstagångssto. Det är stor risk att det inte blir något och att importera semin är dyrt.

Visst är det bra info om bloody shoulder! :) ;)

Boken heter;

Horse Color Explained, A Breeder´s Perspektive och är skriven av Jeanette Gower (helt på engelska men lätt överskådlig)

Jag har dock funnit några felaktigheter i den...men över lag så är det mkt bra information.(Påstås i boken att det inte finns renrasiga fullblod med gulgenen, men det gör det!Dessa har dock tidigare förmodligen reggats fel).

Guud vad jag snokar information på nätet... :o :D

jag står i samma stall som emilio, om ni går in på sahf och söker på emilio på gallerierna så ser ni honom. tycker att han hade ungefär samma färg som hästen på den övre bilden.

carinaso skrev:
Ett tillägg till mitt eget svar. Jag skulle inte rekommendera att importera semin till ett sto utan föl vid sidan, speciellt inte om det dessutom är ett förstagångssto. Det är stor risk att det inte blir något och att importera semin är dyrt.

Jag fick lära mig på denna sidan (med buller och bång!!! av CK tror jag det var.... :confused: ) att man visst kan seminera maidenston! Tydligen så är ju semin det enda allenagörande på travare...och där seminerar man maidenston och alla andra sorters ston.....

Så med en duktig veterinär och seminatör, så.....

mvh
Carina på Cesam Arabians

confetti skrev:
jag står i samma stall som emilio, om ni går in på sahf och söker på emilio på gallerierna så ser ni honom. tycker att han hade ungefär samma färg som hästen på den övre bilden.

Jo, jag vet vem Emilio är ;)
Han är fux med ljus man och svans.
Har han "bara" den vita strumpan bak och vita kronan/kotan fram? Bläs? En sabino bör ha TRE vita ben och helst bör de gå över knäet för att räknas som sabino. Samt en stor bläs.
Gärna och bellyspots och andra spots.
Så - tyvärr - jag klassar honom som det jag skrev ovan.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Cesam skrev:
Jag fick lära mig på denna sidan (med buller och bång!!! av CK tror jag det var.... :confused: ) att man visst kan seminera maidenston! Tydligen så är ju semin det enda allenagörande på travare...och där seminerar man maidenston och alla andra sorters ston.....

Så med en duktig veterinär och seminatör, så.....

mvh
Carina på Cesam Arabians

Jovisst kan man seminera maidenston, men risken att det inte tar är större än med ett äldre sto med föl vid sidan. På travsidan är det semin som råder, men oftast färsk eller kyld. Fryst semin (som är vanligast vid import) ger sämre chans till dräktighet. Jag tycker att man bör veta vad man riskerar om man ska lägga ut så mycket pengar som det faktiskt handlar om.

Carina på Silver Arabians, med en av Sveriges bästa seminstationer 1,5 mil bort (Västerbo Stuteri).

;)
Tack igen för era svar!
Ja, semin från eng har funnits i mina tankar, men det får bli en senare historia, efter en riktig betäckning.. Kostar ju som sagt mycket också, och anledningar som carinaso säger.

Jag har uppfattat de eng hingstar som jag har sett (på bild) att de har ung samma svagheter som mitt sto utseendemässigt, och vill jag då bättra på typen, utseendet, så väljer jag väl inte en sån hingst? Utan en som har bra exteriör, typ och kan nedärva det också. :)

Dessutom så finns det ju faktiskt liite engelskt blod i Premier; Naseem, Rixalina, Rissalma tex :)
Sen att han är son till en av mina favorithingstar och dessutom lik honom, det är ju en annan historia! :D :love:

Liknande trådar

J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 515
Senast: jjennnyy
·
Avel Nej, jag har inte tänkt börja avla ridponnyer ;) Men, jag kom att tänka på en sak häromdagen och kan verkligen inte släppa den, utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 880
Senast: peråke
·
Avel I flera trådar har frågan att använda klass II-III-individer i avel (oavsett hingstar eller ston) kommit upp. På ridhästsidan finns ett...
Svar
14
· Visningar
1 286
T
Avel Nu undrar jag lite. Om man betäcker ett halvblodsto med arabhingst, är den "accepterad" över huvud taget som sv.halvblod? Eller är den...
Svar
8
· Visningar
1 152
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka