Arabhingstar i avel?

Sv: Arabhingstar i avel?

Genen för färgen på svansen är det som kallas flaxen.

Av någon anledning har jag sett att det ganska ofta sker saker med färgen på svansen när det är kombinationer tex med skäck...att man får en enfärgad häst med tvåfärgad svans och inget mer.

Samma sak förekommer nästan lika ofta på isabeller som kan få svansen 50% fux.Hm jag tycker det sker ofta men det kanske inte är såå ofta som jag tycker...det är ju bara att de dyker upp i min närvaro så att säga.

Var inne på din hemsida!

Säger bara LOUYOUNE..... :love: :love: vilken goding! :D

crazy skrev:
Genen för färgen på svansen är det som kallas flaxen.

Av någon anledning har jag sett att det ganska ofta sker saker med färgen på svansen när det är kombinationer tex med skäck...att man får en enfärgad häst med tvåfärgad svans och inget mer.

Samma sak förekommer nästan lika ofta på isabeller som kan få svansen 50% fux.Hm jag tycker det sker ofta men det kanske inte är såå ofta som jag tycker...det är ju bara att de dyker upp i min närvaro så att säga.
Jag betäckte ett fuxfärgat arabsto med svartvita painthingsten Equinox och ut kom ett brunt hingstföl, med stjärn, vita kotor bak, och silverfärgad (flaxen) man och svans! Hur kan man och svans bli silverfärgade? har det med nån skäckgen att göra? Jag förstår inget.

Min häst har inga skäckar i familjen så det är inte det. Har sett fler araber med svart/vita svansar. Jag hade en konstig teori att hans vita insprängningar beror på att han har så grymt mycket skimlar i stamtavlan. Mamma, pappa, mormor, morfar och farfar är skimlar och säkert många andra före dom. Min häst har förutom vitt i svansen en ganska konstig strumpa på bakbenet, den är oregelbunden och han är "skimmel" en liten bit ovanför den. Sedan har han mycket vita stickelhår i pälsen och några i manen också...

Någon som vet vad det beror på?

Jag har en arab, fux, eller, "guldfux" så att säga.. med crabbetlinjer. Hon har bläs och två strumpor, ljusare man och svans, och med åren har hon fått mer vita stickelhår.. Ja, det jag undrar är om hon då har denna sabino-gen? Vad är skillnad på sabino-gen och flaxen-gen?
Pappa, farfar, farmor, farmorsfar, farmorsmor och farfarsfar var fuxar, farfarsmor brun.
Mamma var fux, mormor, mormorsfar, morfarsfar bruna, mormorsmor, morfar och morfarsfar skimlar.

Och så har jag hört att om man tar fux plus fux så kan det bli svart!? Hur? Om någon kan förklara? :confused:

Jag ska ev betäcka henne med en fuxhingst, vars far är fux, farfar brun, mor, morfar och mormorsfar skimlar.
Jag har ju hört annars att fux och fux alltid blir fux, men någon sa att det kunde bli svart... så nu är jag lite nyfiken.. :smirk:

Som du beskriver henne låter det som en sabino...och eftersom det är crabbet-linjer bakom så är gissningen ganska stor att hon är det.När man pratar om "flaxen" så är detta något som påverkar färgen på manen och svansen som det gjort i detta fall...din häst är ljus.

Fux plus fux blir alltid fux.Fux är en recessiv färg vilket betyder att genen kan följa med oavsett om din häst tex är brun...tar man då ett brunt sto och en brun hingst och bägge bär anlaget så vips kan där bli ett fuxföl.Likadant om man tar en skimmel(född brun) till ett brunt sto om bägge bär fuxgenen.

Däremot svettfux ligger nära svart och kombinerar man svart och svettfux är oddsen goda för en svart avkomma.

Har funderat på sådant också...undrar om det är någon typ av mutation när det blir så?

Silverkedjan är mer hemma på sånt här än vad jag är....

Hur gammalt är fölet nu?...behöll han den gråa färgen på manen senare också?

Annars är det vanligt att vanliga bruna föl får just grått i man och svans...även att de är beige-grå på benen...detta blir svart senare.

Han är 9 år nu, såg honom senast för ett år sedan, och då hade han tydligt silverfärgad man, svansen hade kanske blivit något mörkare, men fortfarande tydliga inslag av silverfärgade hår.

Jag har sett något liknande fast på en rostfärgad fux som hade grå man och svans...när jag återsåg den senare så hade den blivit väldigt mörk svettfux (näst intill svart i utseendet) och manen och svansen hade ljusnat.

Denna hästen var alltså rostfärgad med grå man och svans när jag såg den och då var den 4 år gammal...när jag återsåg den var det 3 år senare...så tydligen kan färgerna ändå ändras drastiskt även senare i livet och inte direkt alltid som föl/unghäst.

Det förekommer ju att araber kan vara fuxar med grå man och svans-min hingst hade det tex.Bruna hästar med grå man och svans är nog ännu mer ovanligt.Du har inget foto?Har den svart i manen och svansen också?....hur mkt utav det är isåfall grått?Har sett bruna hästar som haft upp till 50/50 grått/svart.

Jag undrar om Silverkedjan har någon fundering...skulle vara intressant att få veta.

crazy skrev:
Det är inte Carinas häst...den bilden är ifrån länken.Carinas häst är stoet som finns på BILDEN UNDER!

Tack! :bow: Nej den ÖVRE bruna hästen är INTE min.... :cry: tack o lov med tanke på hovarna.....
Men den undre är :love: .....Hon väntas föla när som helst..gått 1 vecka över nu..... :crazy:

mvh
Carina

crazy skrev:
Var inne på din hemsida!

Säger bara LOUYOUNE..... :love: :love: vilken goding! :D

Hon är inte min...Hade hennes mamma utleasad till en annan tjej, som skulle ta föl på henne....Så fölet, numera 4 år gammal, tillföll leasee enligt avtal.
Visst blev hon bra, hennes pappa är helegyptisk, så en Diamond Cross blev hon med det gammelpolska på mödernet....

mvh
Carina

Liquid Diamond skrev:
Min häst har inga skäckar i familjen så det är inte det. Har sett fler araber med svart/vita svansar. Jag hade en konstig teori att hans vita insprängningar beror på att han har så grymt mycket skimlar i stamtavlan. Mamma, pappa, mormor, morfar och farfar är skimlar och säkert många andra före dom. Min häst har förutom vitt i svansen en ganska konstig strumpa på bakbenet, den är oregelbunden och han är "skimmel" en liten bit ovanför den. Sedan har han mycket vita stickelhår i pälsen och några i manen också...

Någon som vet vad det beror på?

Det här med flaxen mane & tail kan så igenom precis när som helst - har som sagt var sett det på åtskilliga bruna araber....Har själv en här hemma, som tenderar att få det...(hon är 1 år)....
Roan och stickelhår på kroppen, mer eller mindre, är inte heller ovanligt.....Har 2 ston som är rejält stickelhåriga.....

mvh
Carina

roxanne skrev:
Jag har en arab, fux, eller, "guldfux" så att säga.. med crabbetlinjer. Hon har bläs och två strumpor, ljusare man och svans, och med åren har hon fått mer vita stickelhår.. Ja, det jag undrar är om hon då har denna sabino-gen? Vad är skillnad på sabino-gen och flaxen-gen?
Pappa, farfar, farmor, farmorsfar, farmorsmor och farfarsfar var fuxar, farfarsmor brun.
Mamma var fux, mormor, mormorsfar, morfarsfar bruna, mormorsmor, morfar och morfarsfar skimlar.

Och så har jag hört att om man tar fux plus fux så kan det bli svart!? Hur? Om någon kan förklara? :confused:

Jag ska ev betäcka henne med en fuxhingst, vars far är fux, farfar brun, mor, morfar och mormorsfar skimlar.
Jag har ju hört annars att fux och fux alltid blir fux, men någon sa att det kunde bli svart... så nu är jag lite nyfiken.. :smirk:

Precis som Crazy skriver är Din med all sannolikhet en sabinotecknad arab. Flaxen är begränsat till man och svans enbart.
Och sannolikheten för sabino är ju där med tanke på blodslinjerna :D

Håller även med i resten som Crazy skriver, bl.a. att fux + fux blir aldrig svart....

mvh
Carina

crazy skrev:
Jag har sett något liknande fast på en rostfärgad fux som hade grå man och svans...när jag återsåg den senare så hade den blivit väldigt mörk svettfux (näst intill svart i utseendet) och manen och svansen hade ljusnat.

Denna hästen var alltså rostfärgad med grå man och svans när jag såg den och då var den 4 år gammal...när jag återsåg den var det 3 år senare...så tydligen kan färgerna ändå ändras drastiskt även senare i livet och inte direkt alltid som föl/unghäst.

Det förekommer ju att araber kan vara fuxar med grå man och svans-min hingst hade det tex.Bruna hästar med grå man och svans är nog ännu mer ovanligt.Du har inget foto?Har den svart i manen och svansen också?....hur mkt utav det är isåfall grått?Har sett bruna hästar som haft upp till 50/50 grått/svart.

Jag undrar om Silverkedjan har någon fundering...skulle vara intressant att få veta.

Tycker det är ganska vanligt rent genrellt med grått inslag i man och svans på araber ö.h.t. Har sett åtskilliga!
Så jag undrar också varför det uppkommer.....
mvh
Carina

Inte behöver du tacka!Lite synd om de tror att det är din häst när det inte är det och dessutom med SÅDANA fossingar! ;)

Ja hon var väldigt fin LOUYOUNE...såg himla trevlig ut.Gillade hennes uppsyn.Kanske har du en ny likadan goding på G-vem vet!?! :D :d

Jag undrar hur "min"(fd) arabhingst ser ut idag Jabah Dabah som han heter...han var ju fux med helt grå man och svansen grå också.Pappan fux och mamman skimmel,men knappast att han skulle blekas av-inget grått för övrigt på kroppen.Då var han ju bara 1 1/2 år gammal. ;)

Låna..

Den här killen har ett lite skumt tecken i ansiktet, han är född fux, blir skimmel.

foal.jpg

Är det någon typ av Sabino eller är det där också vanligt, kanske är punktvis avskimling på g? :d

Ja ska man gå efter min bok så är det antingen något som kallas missmarks eller smuts.Att avgöra vilket är omöjligt då de beskrivs nästan likadant.

Det ena sorten "missmarks" anses kunna upstå under utvecklingsstadiet som foster...någon slags utvecklingsstörning.

Det andre anses vara ärftligt och ligga recessivt i generna.Jag tror nog mest på den senast nämnda orsaken i såfall...vilket är det som kallas "smuts".

Okej, tack båda för svaren, nu är jag då lite klokare! :D Färger och linjer är så intressant!

Liquid Diamond skrev:
Låna..

Den här killen har ett lite skumt tecken i ansiktet, han är född fux, blir skimmel.

foal.jpg

Är det någon typ av Sabino eller är det där också vanligt, kanske är punktvis avskimling på g? :d

Kan vara en reversed bloody shoulder Tror hellre det än sabino....
Sett många avblekbara skimmlar med dylika vita spots här och var....Kan se lustigt ut ibland....

mvh
Carina

Liknande trådar

J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 515
Senast: jjennnyy
·
Avel Nej, jag har inte tänkt börja avla ridponnyer ;) Men, jag kom att tänka på en sak häromdagen och kan verkligen inte släppa den, utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 880
Senast: peråke
·
Avel I flera trådar har frågan att använda klass II-III-individer i avel (oavsett hingstar eller ston) kommit upp. På ridhästsidan finns ett...
Svar
14
· Visningar
1 286
T
Avel Nu undrar jag lite. Om man betäcker ett halvblodsto med arabhingst, är den "accepterad" över huvud taget som sv.halvblod? Eller är den...
Svar
8
· Visningar
1 152
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka