Arabhingstar i avel?

Sv: Arabhingstar i avel?

Jag tycker också dom är jättesnygga :)
Vilken tyckte du var finast, Shulay Faberge eller Liquid Gold?

Jag tycker Shuluay Faberge är snyggast :) Väldigt vackra hästar ju :) Vackra färger och allt :D

Tycker som du. Jag tycker dom har harmoniska kroppar och allt. Ser inte några brister med mina ögon. Men sen är ju inte mina ögon så insatta i detta med exteriör utan jag bedömer helt efter mitt eget tycke :p

Liquid Diamond skrev:
Tycker som du. Jag tycker dom har harmoniska kroppar och allt. Ser inte några brister med mina ögon. Men sen är ju inte mina ögon så insatta i detta med exteriör utan jag bedömer helt efter mitt eget tycke :p

Ja och det är ju så det ska vara :) Spelar ju egentligen ingen roll om vad andra tycker. Alla har ju olika syn på saker och ting

Prexis!

Det är lite annorlunga när man ska avla på hästar, för då ska man jämföra med rasstandarden och se till att kroppsbyggnaden är stark och hållbar och även bedma rörelserna med kritiska ögon. Men när man tittar på en häst så väger man ju in sånt också även fast man kanske inte är tillräckligt insatt...än...

Men det är ju ändå helheltsintrycket som man själv får som är viktigast :)

Liquid Diamond skrev:
Prexis!

Det är lite annorlunga när man ska avla på hästar, för då ska man jämföra med rasstandarden och se till att kroppsbyggnaden är stark och hållbar och även bedma rörelserna med kritiska ögon. Men när man tittar på en häst så väger man ju in sånt också även fast man kanske inte är tillräckligt insatt...än...

Men det är ju ändå helheltsintrycket som man själv får som är viktigast :)

Håller helt med. Kanske synen förändras med tiden om Quisen blir bra avelsvärderad..då kanske man är mer kritisk men än så länge är det vackert att se på :)

Verkligen. Alla hästar som ser friskt och harmoniskt byggda ut är egentligen vackra. Jag kan aldrig titta på djur med för kritiska ögon. Är det så att dom är för extrema p.g.a. avel eller är skadade, svagt byggda eller helt omusklade tycker jag inte alls det är vackert. Då är det människorna som har förstört djuren..

Liquid Diamond skrev:
Jo, men jag tycker att den mörka palominofärgen är even more nice. Chokladbrun med vit man och svans... :)

What's wrong with the horses? Bara allmänt nyfiken. Är det det att dom inte liknar araber eller är dom bara allmänt inte så fina?

Den övre hästen är rätt ok exteriört av bilderna att döma.
Den undre hästen är alldels för framtung och ser ut som om han skall tippa över. Oproportionerlig och ej harmonisk.

Och det har inget med att göra vad de är eller inte är för ras.....

Färgen på den nedre hästen är inte speciellt vacker heller b.t.w. enligt min smak....Gillar den övre bättre...

mvh
Carina

crazy skrev:
Jo fast en maxad sabino kan faktiskt se ut som en overo i teckningen...detta är dock väldigt ovanligt.

Om man har en maxad sabino så är den fortfarande sabino...men ser man en maxad sabino så är det ju ändå "skäck" i folkmun likaväl som att en overo är det.Jag vet egentligen inte vad ordet skäck står för - är det inte bara för "häst med fläckar" eller?

Jag har faktiskt sett en maxad sabinotecknad arabhingst som var fläckig över hela kroppen på bild...ja den var renrasig och tydligen fullt registrerad också eftersom det stod det och erbjöds till avel.

Men vart dras gränsen då?Det står att skäck inte godkännns?Jag menar en maxad sabinoskäck är ju inte långt ifrån "skäck" så sett och sabinogenerna i sej nedärver sej hyfsat väl.

Denna utannonserade hingst ovan tex skulle mkt väl med ston som har mkt tecken få ytterligare kopior efter sej själv eftersom sabinogenen har en tendens att vilja bre ut sej...dvs ju mer sabinoanlag-desto fler vita tecken....alternativt sabino white.Personligen tycker jag det är skäck som skäck...när en häst är fläckig över hela kroppen...för det blir ju ändå så i folkmun liksom.

Vad står det angivet i den internationella beskrivningen av ej godkända färger-vad anges där?Vilket ord anges?

Jo men overo finns inte som gen i araben.....Sabinogenen finns däremot....(fr.a. Carbbet linjerna)....
Det finns MÅNGA som inte vill kännas vid att sabino finns i arabhästen....det är ju skäck, men de har inte begripit att sabino inte är en skäckgen....

Å andra sidan kan man också sesonera så här...så länge stammen ÄR godkänd av WAHO (World Arabian Horse Organisation - www.waho.org) så kan de INTE exkluderas, OAVSETT färg....
Så ärligt talat vet jag inte var gränsen går...
Men jag har hört de mest dråpliga kommentarerna på utställningar när sabinofärgade araber visats...."ÖÖöh, de borde inte var godkänd/registrerad"...typ.
Jag är fullt och fast övertygad om att det finns arabuppfödare som INTE reggar föl som är sabinotecknade eller har någon annan konstig teckning! På fullt allvar....

Den svenska rasbeskrivningen för Arabiska Fullblod är direkt översatt från den WAHO använder...Finns på WAHO's hemsida om jag inte missminner mig....

mvh
Carina

Cesam skrev:
Skäckgenen finns INTE inom arabhästen!!! Alltså kan en äkta arab INTE födas skäck....

Sabinogenen finns, men detta är inte skäck i vanlig bemärkelse...
Sabino är när de vita tecknen t.ex. går över knäna, stora bläsar, bellyspots och andra vita spots på kroppen. Men detta är EJ skäckgen! Vanligt fr.a. på Crabbetbloslinjerna.

Isabellgenen finns inte heller inom arabhästen.

Om någon har sett en arab som är skäck är det ingen ÄKTA arab!!!

mvh
Carina

Tack! :bow: :bow:
Du är förbannat duktig på att lägga fram saker på ett fruktansvärt bra sätt.
Tack för det.

Senast ändrad:

Jodå jag vet att det enbart handlar om sabino genen på araber...jag menade bara att teckningsmässigt kan de få lika mkt vita tecken över kroppen så att man skulle kunna tro att det vore overos.De kan utseendemässigt ha lika stora och flashiga vita tecken över kroppen som en overo alltså....fast att det är sabinogenen som spökar.

Nu är det ju inte så...overoanlaget förekommer endast inom paintrasen och kan därför bara finnas där alternativt i andra öppna stamböcker där paint kan "halka in på vägen" så att säga.

Stämmer nog det där du säger att de försöker nästan "gömma undan" föl med mkt tecken och struntar i att regga dem.När jag köpte min hingst...så var han efter hingsten Yadyk (stavas?) som hade väldigt mkt tecken...ägarna själva tyckte ju att han var vacker men berättade att det var mkt negativa toner speciellt i utställningssammanhang.

Ja visst smaken är som baken...men så länge en häst är lika snygg exteriört och lever upp till det den ska...så borde ju inte sådant som strumpor och bläs ha någon betydelse så sett.Men jag kan inte låta bli att fundera på om det finns motsträviga domare som kanske har ett "ont öga" till hästar som visas som har för mkt tecken...dvs de anser att de har inte där att göra och därför ger dem en sämre bedömning?

crazy skrev:
Jodå jag vet att det enbart handlar om sabino genen på araber...jag menade bara att teckningsmässigt kan de få lika mkt vita tecken över kroppen så att man skulle kunna tro att det vore overos.De kan utseendemässigt ha lika stora och flashiga vita tecken över kroppen som en overo alltså....fast att det är sabinogenen som spökar.

Nu är det ju inte så...overoanlaget förekommer endast inom paintrasen och kan därför bara finnas där alternativt i andra öppna stamböcker där paint kan "halka in på vägen" så att säga.

Stämmer nog det där du säger att de försöker nästan "gömma undan" föl med mkt tecken och struntar i att regga dem.När jag köpte min hingst...så var han efter hingsten Yadyk (stavas?) som hade väldigt mkt tecken...ägarna själva tyckte ju att han var vacker men berättade att det var mkt negativa toner speciellt i utställningssammanhang.

Ja visst smaken är som baken...men så länge en häst är lika snygg exteriört och lever upp till det den ska...så borde ju inte sådant som strumpor och bläs ha någon betydelse så sett.Men jag kan inte låta bli att fundera på om det finns motsträviga domare som kanske har ett "ont öga" till hästar som visas som har för mkt tecken...dvs de anser att de har inte där att göra och därför ger dem en sämre bedömning?

Jo, det förstås, att over och sabino KAN vara svårt att skilja åt, om den sabinofärgade är mycket tecknat...det håller jag helt klart med på!

Jo, Yadyk hade en hel del tecken.....det stämmer.
Och det är som sagt var bara att kika på fr.a. Crabbet-ättade araberna....DÄR kan vi snacka tecken.....

I senaste Araber Journal/Arabian Horse Europe, om jag nämnde innan, så fanns som sagt var en UTMÄRKT artikel av Betty Finke - "Never say never" heter den Och hon inleder den så här
citat: "Some things aren't supposed to exist - at least officially. For example, purebred Arabians aren't supposed to be parti-coloured, born white or true roan. But reallity sometimes pays little attention to the official rules" slut citat.

Och i denna finns bilder och superbra text om sabinos - minimalt tecknade och maximalt tecknade, roan, appaloosa spots, reveresed bloodly shoulder (d.v.s. fux med vitt bloody shoulder)....Synd jag ej kan lägga ut bilderna och texten.....
Men här är en annan text jag hittade i all hast: http://www.arabianrun.com/arguide.htm

Fler ex. på sabinofärgade:
sabinoarab01.jpg

haapsnowyriver2.jpg

Men som Du säger Crazy....en BRA häst har ingen färg!

mvh
Carina

crazy skrev:
En intressant länk..bara du inte får mardrömmar nu... ;)

http://www.sabinoarabs.com/

Nej då...det är lugnt...
Var på Crabbet Convention 2002 i England under dryga veckan....Och där fick vi se MÅÅÅÅÅÅÅÅNGA Crabbet-araber (runt 200 på paraden och runt 200 på stuteribesöken), de flesta med minst 75% Crabbet oftast fler...Och där finns det måååååånga fuxar med MYCKET vita tecken, rena sabinos m.a.o.

Men OM denna (nedan)
gema4.jpg

som sabino, då har jag också *nästan* sabinoteckande i stallet :D ;)
LucyFL.jpg

Hennes ben-tecken är ju inte lika höga och bläsenkanske inte så bred som den ska....Svårt med gränsfall..... ;)

mvh
Carina

Oj, hovarna såg verkligen hemska ut.

Min häst har halvvit svans trots att han är brun, räknas det som nån typ av färgavvikelse?

Typiska sabinotacken brukar vara vit underläpp tex...eller att en strumpa har som ett spjut eller blixt uppåt...vad ska man säga "rinner uppåt".Som på det här stoet ovan på hennes framben ser du att det går upp ett hack...ett typiskt sabinotecken. ;)

Ja ingenting är omöjligt...se på hbl hingsten Magini som är sabino men inte syns det sådär på direkten...men hans vita underläpp och spjutet på strumpan avslöjar honom och hade han haft ännu mindre tecken ändå så är det som så att stamtavlan bakom honom(Ganesco) och hans egna avkommor avslöjar honom ändå. ;)

Det är inte Carinas häst...den bilden är ifrån länken.Carinas häst är stoet som finns på BILDEN UNDER!

Liknande trådar

J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 515
Senast: jjennnyy
·
Avel Nej, jag har inte tänkt börja avla ridponnyer ;) Men, jag kom att tänka på en sak häromdagen och kan verkligen inte släppa den, utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 880
Senast: peråke
·
Avel I flera trådar har frågan att använda klass II-III-individer i avel (oavsett hingstar eller ston) kommit upp. På ridhästsidan finns ett...
Svar
14
· Visningar
1 286
T
Avel Nu undrar jag lite. Om man betäcker ett halvblodsto med arabhingst, är den "accepterad" över huvud taget som sv.halvblod? Eller är den...
Svar
8
· Visningar
1 152
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka