Sv: Arabhingstar i avel?
crazy skrev:
Jodå jag vet att det enbart handlar om sabino genen på araber...jag menade bara att teckningsmässigt kan de få lika mkt vita tecken över kroppen så att man skulle kunna tro att det vore overos.De kan utseendemässigt ha lika stora och flashiga vita tecken över kroppen som en overo alltså....fast att det är sabinogenen som spökar.
Nu är det ju inte så...overoanlaget förekommer endast inom paintrasen och kan därför bara finnas där alternativt i andra öppna stamböcker där paint kan "halka in på vägen" så att säga.
Stämmer nog det där du säger att de försöker nästan "gömma undan" föl med mkt tecken och struntar i att regga dem.När jag köpte min hingst...så var han efter hingsten Yadyk (stavas?) som hade väldigt mkt tecken...ägarna själva tyckte ju att han var vacker men berättade att det var mkt negativa toner speciellt i utställningssammanhang.
Ja visst smaken är som baken...men så länge en häst är lika snygg exteriört och lever upp till det den ska...så borde ju inte sådant som strumpor och bläs ha någon betydelse så sett.Men jag kan inte låta bli att fundera på om det finns motsträviga domare som kanske har ett "ont öga" till hästar som visas som har för mkt tecken...dvs de anser att de har inte där att göra och därför ger dem en sämre bedömning?
Jo, det förstås, att over och sabino KAN vara svårt att skilja åt, om den sabinofärgade är mycket tecknat...det håller jag helt klart med på!
Jo, Yadyk hade en hel del tecken.....det stämmer.
Och det är som sagt var bara att kika på fr.a. Crabbet-ättade araberna....DÄR kan vi snacka tecken.....
I senaste Araber Journal/Arabian Horse Europe, om jag nämnde innan, så fanns som sagt var en UTMÄRKT artikel av Betty Finke
- "Never say never" heter den Och hon inleder den så här
citat:
"Some things aren't supposed to exist - at least officially. For example, purebred Arabians aren't supposed to be parti-coloured, born white or true roan. But reallity sometimes pays little attention to the official rules" slut citat.
Och i denna finns bilder och superbra text om sabinos - minimalt tecknade och maximalt tecknade, roan, appaloosa spots, reveresed bloodly shoulder (d.v.s. fux med vitt bloody shoulder)....Synd jag ej kan lägga ut bilderna och texten.....
Men här är en annan text jag hittade i all hast:
http://www.arabianrun.com/arguide.htm
Fler ex. på sabinofärgade:
Men som Du säger Crazy....en BRA häst har ingen färg!
mvh
Carina