Arabhingstar i avel?

Sv: Arabhingstar i avel?

Morotsbiten skrev:
oki ja kanske dags för arabaveln att utvecklas lite och sätta större krav på hingstarna så man slipper alla dessa oseriösa hingstarna som igentligen inte ska va i aveln!
Göra lite mer som hbl gör, rida och visa upp hästen bara dom bästa går till avel

Avelsföreningarna och Registraturerna för Arabiska Fullblod i varje land i hela världen är styrda av WAHO (www.waho.org), som är ett paraplyorgan och sätter normer hur vi får göra och inte göra med våra Arabhästar.
Stamboken har sedan urminnes tider varit stängd och det kravet har vi fortfarande och kommer alltid att ha...annars är det inga rena Arabiska Fullblod vi har.

WAHO säger bl.a. att INGEN häst kan exkluderas ur aveln annat än p.g.a. ärftliga defekter (sjukdomar, exteriöra fel/missbildningar).
Men de kan INTE exkludera en häst beroende på dess arabtyp (inom arabhästen finns flera olika typer inom typen), stamtavla, ridbarhet (eller ej) o.s.v.
Men föreningarna i varje land kan själv sätta vissa normer (men här är EU med och styr till viss del numera och de vill ju ha bort kravet med avelsvärderingar och dylikt eftersom detta anses vara handelshinder) hur man avelsvärderar sina hästar.
Vissa menar att det är upp till stoägaren att själv välja vilken häst H*n anser de vill ha in i sitt avelsprogram.

Alla saker är på gott och ont....

Idag har vi avelsvärdering med klassindelning såväl exteriört som ridprovsmässigt. På gott och ont.
Tidigare hade vi sedvanlig premiering med bruksprov...tyvärr mest på ont, eftersom man ansåg och dömde arabhästen som ett halvblod...
Vi har genom åren haft olika system för hur hingstar skall bli "godkända" för avel - alla har sina för- och nackdelar, och till dags dato kan jag med gott samvete påstå att det ultimata sättet har vi inte hittat än, och tyvärr ser jag stora svårigheter (p.g.a. fr.a. interssekonflikter och samaarbetssvårigheter) att det skall bli något ultimat av det.

De som vill att deras hingstar ska vara godkända (i ordets rätta bemärkelse) för t.ex. havlblod, får väl se till att visa sina hingstar för halvblodsnämnden, men risk att hästen ifråga blir bedömd som sådant.
Vill man inte göra detta finns alltid alternativet att regga avkomman som en Partbred Arab med fulla papper (för en arabkorsning då) i ARAB.

HUR det hela ska se ut har jag tyvärr inget riktigt bra svar på idag...
Jag har mina åsikter och synpunkter,men med risk för att bli hängd offentligt så bespar jag er dem..... :o :crazy:

Tycka, svära och domedera kan många göra, men få kommer med konkreta förslag hur en utlimat avelsvärdering skall gå tillväga.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Mycket intressant läsning för mig som hundmänniska, att helt värdera bort meriter mot exteriör. Inom brukshunderiet anses det "brottsligt".
Tyvärr stiger inte mitt tycke för araber efter att läsa om dem här.
Då en häst som jag anser ska kunna prestera massor ska vara vacker före att kunna prestera något är för mig obegripligt.
Hälsningar Digger

Må vara att det ANSES så inom "hunderiet" ...men där är det många som avlar hur som helst...och det är ändå fritt att regga valpar mot en dyrare avgift, än om man inte har meriter.Vissa raser har dock krav på hd-röntgen...

Då en häst som jag anser ska kunna prestera massor ska vara vacker före att kunna prestera något är för mig obegripligt.

Vad du menar med ovanstående fattar inte jag.Araben är en vacker häst i sej.De som är seriöst insatta avlar ju mot sunda och korrekta individer som förenar såväl skönhet som korrekthet.Många araber presterar ju inom galoppen...så vad menar du?Kombinera skönhet och prestation inom araber är väl inget nytt påfynd!

WAHO säger bl.a. att INGEN häst kan exkluderas ur aveln annat än p.g.a. ärftliga defekter (sjukdomar, exteriöra fel/missbildningar).

Har funderat på detta.Jag menar en felaktig benställning är ju ofta något som nedärvs...så varför ska man inte kunna utesluta hingstar med för dåliga exteriör på benen tex?Detta är ju en ganska viktig sak.

Där finns ju mkt som man skulle kunna anse som ärftlig defekt egentligen..då det är grava brister i det exteriöra.Men inte ens i dessa fall stoppas det.

Nej du har rätt det är ingen som har några lysande idéer om hur man ska gå tillväga...

Digger skrev:
Mycket intressant läsning för mig som hundmänniska, att helt värdera bort meriter mot exteriör. Inom brukshunderiet anses det "brottsligt".
Tyvärr stiger inte mitt tycke för araber efter att läsa om dem här.
Hälsningar Digger

Inom hundvärlden finns ju också exteriör avel för hundutställning. Sen finns det även avel för bruks. Det beror väl lite på villken ras.

Det är inte alltid en utställningsstjärna bara tävlar i show. Många visar sina prestationer i galopp. Men det skryts inte så mycket om det som om utställningspoängen.
// Linda

crazy skrev:
Har funderat på detta.Jag menar en felaktig benställning är ju ofta något som nedärvs...så varför ska man inte kunna utesluta hingstar med för dåliga exteriör på benen tex?Detta är ju en ganska viktig sak.

Där finns ju mkt som man skulle kunna anse som ärftlig defekt egentligen..då det är grava brister i det exteriöra.Men inte ens i dessa fall stoppas det.

Nej du har rätt det är ingen som har några lysande idéer om hur man ska gå tillväga...

Javisst, är felaktiga benställningar och andra exteriöra brister av ondo :( ...Tyvärr fins ju inte den perfekta hästen - än (är en utopi dessutom :D ) - varken exteriört eller meritmässigt :angel: .
Vissa benställningar är ju mer av ondo än andra.
Tyvärr finns det många araber med sabelbenthet, parallellförskjutning, knipt under såväl framknä (ja, jag VET :rofl: att det inte heter framknä, men för enkelhetens skull), knipt under hasen och bockhov t.ex., som jag anser vara det absolut grövsta och sämsta för hästen. Givetvis ska man eftersträva fullständig korrekthet i exterimiteterna, men vissa andra felställningar är mindre grava och mindre predisponerande att ge hållbarhetsproblem än de tre ovan.
MEN som sagt var...strävan är mot fullständigt korrekhet!

Tyvärr finns det en grupp arabuppfödare (OBS! ingen specifik, säger detta rent allmänt, gäller i hela världen) som avlar på
1) extremt dishat huvud (eller ditåt då dishen anses vara A och O!)
2) extremt svanslyft
3) långa ryggar, öppna i flankerna
4) grunda i bröstkorgen, smala i fronten
5) korta kors

Sedan glömmer man resten av hästen.....korrekhet i ben OCH rörelser, ryggen, bröstkorgen o.s.v. :crazy:

Någon här tyckte på att man enbart skulle avla på meriter (hundmänniskan).....Meriter är EN del av det hela med uppfödning. Avlar man enbart på EN sak (prestation= meriter, utställning o.s.v.) försvinner det som är A och O för det Arabiska Fullblodet - TYPEN.
Och typen är då inte alltså enbart ett vackert huvud och svanslyft... :crazy:
Vilket framgått i denna tråd och övriga arabtrådar, där det diskuterats mycket nu! Läs dessa är min rek. HELA trådarna inte enbart delar av dem! :angel:

Som Crazy sa...seriösa uppfödare avlar för helheten!!! Och däri ingår typ, meriter, ridbarhet, strävan mot koorekta ben och rörelser o.s.v.
Tänk bara så många som kallar sig "hunduppfödare" med korsningar i de mest sanslösa kombinationer, kull efter kull efter kull på samma tik bara för att tjäna pengar på dem.....med mera..Och som Crazy sa...det är helt OK att avla på omeriterade hundar också....
Sedan beror det ju på vilken RAS Du har på hunden, om det är en brukshund, fågelhund, vinthund o.s.v. - you name it - Alla där har sin nisch, sin TYP....MEN även där avlar seriösa hunduppfödare för en HELHET och inte enbart för EN sak, för även där....avlar man enbart för EN sak, så går man om misste av helheten - antingen förr eller senare....Och once gone, always lost

mvh
Carina på Cesam Arabians

Ja jag håller på det där, att man ska sträva efter att avla efter att få en så "komplett" arab som möjligt. :)

Med tanke på hur poängskalorna indelas på utställningar...så borde ju gemene man som avlar vara lika noga med att få en helt komplett häst-likaväl som ett väl dishat huvud-när poäng sedan räknas ihop är ju detta avgörande för att få höga totalpoäng. :)

Det borde ligga i allas intresse att avla med sunt förnuft...och inte ta de hingstarna som reas ut till avel...dessa borde tas med viss skepsis. ;) :angel:

Bara för att man kan avelsvärdera-betyder det inte att ALLA hingstar borde avelsvärderas-tvärtom! :smirk: Jag tycker gott stoägare kan ifrågasätta hingsten som erbjuds till avel-vad har den för meriter-vad har den för exteriörspoäng-en SERIÖS hingsthållare BERÄTTAR stolt vad deras hingst har presterat... :cool:

Avel handlar mer än att bara producera ett föl...det handlar om att förändra och förbättra varje generation inför framtiden. :)

crazy skrev:
Ja jag håller på det där, att man ska sträva efter att avla efter att få en så "komplett" arab som möjligt. :)

Med tanke på hur poängskalorna indelas på utställningar...så borde ju gemene man som avlar vara lika noga med att få en helt komplett häst-likaväl som ett väl dishat huvud-när poäng sedan räknas ihop är ju detta avgörande för att få höga totalpoäng. :)

Det borde ligga i allas intresse att avla med sunt förnuft...och inte ta de hingstarna som reas ut till avel...dessa borde tas med viss skepsis. ;) :angel:

Bara för att man kan avelsvärdera-betyder det inte att ALLA hingstar borde avelsvärderas-tvärtom! :smirk: Jag tycker gott stoägare kan ifrågasätta hingsten som erbjuds till avel-vad har den för meriter-vad har den för exteriörspoäng-en SERIÖS hingsthållare BERÄTTAR stolt vad deras hingst har presterat... :cool:

Avel handlar mer än att bara producera ett föl...det handlar om att förändra och förbättra varje generation inför framtiden. :)

Så sant så!!! :bow:

Och - det finns (gott om) fölPRODUCENTER :devil: och så finns det UPPFÖDARE :bow: ....Skillnaden är enorm! :cool:

mvh
Carina

Gemensamma åsikter...tack tack! :o :D

Och - det finns (gott om) fölPRODUCENTER och så finns det UPPFÖDARE ....Skillnaden är enorm!

Exakt! :D :bow:

Arabhingstarna som reas ut till avel retar gallfeber på mej...för man kan med en gång räkna ut att det är "lågpoängare". :devil:

Uppgifterna på SAHF om att Festiwal är internationell champion-stämmer det?Tänkte på att du skrev enbart tysk rikschampion?

Hoho...vart tog du vägen?? :)

En dum fråga för en som inte är riktigt insatt än...NÄR blir en hingst "world champion"?

Funkar det som på hundar...att de ska vinna ett antal internationella tävlingar för att bli detta eller utnämns detta bara en gång årligen vid en viss tävling eller hur görs detta??

crazy skrev:
En dum fråga för en som inte är riktigt insatt än...NÄR blir en hingst "world champion"?

Funkar det som på hundar...att de ska vinna ett antal internationella tävlingar för att bli detta eller utnämns detta bara en gång årligen vid en viss tävling eller hur görs detta??
Nej, inte som på hundar. Champion utses på varje utställning. Ett ungsto, en unghingst, ett äldre sto och en äldre hingst samt en reserv i varje kategori. Äldre betyder över 3 år. World Champion betyder att man fått den titeln på VM som går i Paris varje år (normalt sett i början av december). På samma sätt betyder European Champion att man fått titeln på EM-utställningen och Rikschampion (eller National Champion) att man fått titeln på Riksutställningen i varje land. Triple Crown Winner är extra fint. Då har man fått championtiteln på EM, VM samt All Nations Cup under samma år. Om du vill läsa mer om utställningar, resultat och regler för dessa, så kan jag rekommendera www.ecaho.org.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Tack tack :bow: :bow: ...var lite nyfiken på om uppgifterna stämmer eller ej. :)

Intressant har kopierat och sparat din info också! Här sparas det på allt intressant! ;) :D

Fick en kul grej av en bekant i Iowa...

If horses were high-schoolers, they'd be in these cliques.

Quarter Horses: Definitely the jocks. Strutting around flexing
those muscles, showing off their butts. Not real bright, but always
receiving passes from the opposite sex since they are responsible
for all the trophies in the glass cases.

Paints: Just QH's with too much make up on! They think they're
better than the QH's because they're prettier.

Thoroughbreds: Preppies. They are "true" athletes, never "jocks".
Monogrammed blankets, leather halters, Nike eventing shoes, the
latest custom trailer and tack accessories. Color coordinated to
their event, of course.

Connemaras and Andalusians: Gorgeous chicks with sultry eyelashes,
sexy curves, devil-,ay-care attitudes. NOT into studying or
anything to do with geometry. Great fun to be around, delightful
senses of humor, and the world's best pranksters.

Appaloosas: Could only be stoners. They drop acid so they can
watch their spots move.

Arabians: The cheerleaders!! RAH RAH RAH!! SIS BOOM BAH!
GOOOOOOOOO TEAM!!! (Need I say more?)

Shetland Ponies: Frightening, spiky hairdos, snotty attitudes, and
any color of the rainbow. Gotta be punks. Some even sport
tattoos.

Fresians: Big, buff, and always in black. They are the biker
gang. Cigs hanging out of the corner of their mouths, dangerous
glint in their eye, daring anyone to cross their path.

Morgans: They're the nerdy teachers pets, running around doing
everything from year book to decorating the gym and ratting out the
bikers, stoners, and jocks. They have perpetual wedgies.

Drafts: No real clique. They're just the big guys who sit in the
back of the room and fart a lot, and then laugh. After all, who's
going to try and stop them?

Icelandics and Paso Finos: They're the little squirrelly geeks who
flit around and dance trying to fit in and fail miserably. They are
the kind of horses who think wearing rip-off Weatherbeetas is cool.

Akhel Tecky (Akle Takl? Ackle Tackle? Akhal Teke!!) Foreign
exchange students mostly, and no one can spell their names.

Hackneys: A breed this manic would have to be a band geek.
Marching along with their knees and heads in the air, even when
going to the bathroom.

Warmbloods: They would be the school staff and faculty. Looking
down their noses with righteous indignation and disgust. Secretly
wishing they were having half as much fun as everyone else.

Det var ganska roligt :D
Men cheerleaders, vad taskigt! Araber är väl inte SÅ blåsta? :p

crazy skrev:
Hoho...vart tog du vägen?? :)

Nu är jag tillbaka! Jag har haft fullt upp de senaste dagarna, så datorn har tålmodigt fått stå tillbaka.

Jag kollade i mina rullor när du frågade (eftersom jag skrev ur minnet när jag refererade till honom som Tysk champion) och detta är vad jag hade nerskrivet:
Festiwal är Nationell Reserv Champion Hingst 1989 i Aachen och sedan German National Champion Stallion 1994, även det i Aachen. Det tyska championatet 1994 gick av stapeln samtidigt som All Nations Cup i Aachen och han visades även där 1994 och kom 3:a i klassen 11 år och äldre. Han är visad flera gånger (bla svenska Riks), men har inte vunnit några internationella championat. Vart stod det någonstans på SAHF´s sida?

Jag skickar ett mail till dig angående korten.
Har du funderingar över andra hästar är det bara att fråga!

Anette

Liquid Diamond skrev:
Det var ganska roligt :D
Men cheerleaders, vad taskigt! Araber är väl inte SÅ blåsta? :p
Nu ska vi inte vara så'na... Fördomar, fördomar... ;)

Carina på Silver Arabians

Liknande trådar

J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 515
Senast: jjennnyy
·
Avel Nej, jag har inte tänkt börja avla ridponnyer ;) Men, jag kom att tänka på en sak häromdagen och kan verkligen inte släppa den, utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 880
Senast: peråke
·
Avel I flera trådar har frågan att använda klass II-III-individer i avel (oavsett hingstar eller ston) kommit upp. På ridhästsidan finns ett...
Svar
14
· Visningar
1 286
T
Avel Nu undrar jag lite. Om man betäcker ett halvblodsto med arabhingst, är den "accepterad" över huvud taget som sv.halvblod? Eller är den...
Svar
8
· Visningar
1 152
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30