Arabhingstar i avel?

Sv: Arabhingstar i avel?

Jag fyller i lite mer information om Monogramm-sönerna som Carina-Silver så bra skrev om tidigare:
Ekstern står just nu på Janow Podlaski.

Fernando ägs av Anette Siren, Turban stud i Danmark.

Erald står precis som du skrev Carina i England, men jag tror inte att han har stått till allmän avel i så stor utsträckning. Jag var med när Mark köpte honom och han föll (precis som Emma för Premier) för hans utstrålning och charm och kunde inte låta bli att bjuda på honom...

Jag har sett (och fotograferat) både Monogramm och Premier och de är mycket lika. De är inte speciellt stora någon av dem, men i rörelse så är de enorma! De är inte så foto genique någon av dem egentligen, för jag har knappt sett ett enda foto på någon av dem (och då finns det ju åtskilliga på Monogramm) där man har fångat deras otroliga utstrålning. Av alla Monogramms avkommor jag sett så är faktiskt Premier den som är mest lik honom. Samma underbara temperament har de också!

Jag kan leta fram hemsida till Turban stud, där det finns bilder på Fernando. Jag tror inte att jag har lagt upp några på honom på min hemsida. Carina-Cesam kanske har en länk i sin eminenta länksamling på sin hemsida?
Anette

Erald hade varit roligt att få se fler bilder på...

Ekstern ser trevlig ut...

Har även kikat in på Turban Stud och tittat på Fernando.

Vilka linjer anses ha passat bäst till Monogramm?

Monogramm lämnade mycket bra avkommor på Michalow, men den stofamilj som utan tvekan var en perfekt match var Milordka-familjen via Estokada (Amurath Sahib-Saga). Exempel på avkommor är Ekstern, Elandra, Emmona, Egzonera, Eskalopka, Ekscella....

Han lämnade även mycket bra avkommor med ston ur Gazella-familjen. Via Gastronomia (Marabut-Ofirka) och hennes dotter Gilza (e.Espartero) hittar man avkommor som Gracja Bis (mor till Girlan-Bey), välkände Ganges och helsystrarna Gehenna och Georgia. Tillhörande Gazella-familjen är också Kwestura (Monogramm-Kwesta) och Premier (Monogramm-Premiera).

Den lite mindre familjen Selma via Zlota Iwa (Arax-Cesima) och hennes ättlingar passade också perfekt med Monogramm-blodet. Helsystrarna Zagrobla och Zmowa står fortfarande på Michalow och i Sverige finns Zalotna på Kullatorp Arabians.
Rodania-familjen via Planeta (Nabor-Pienoczka) har helsystrarna Palestyna och Palmira (Monogramm-Palestra), som gått oerhört bra i utställningssammanhang.
Ukrainka-familjen via Fatma (Anarchista-Forta) har även den lämnat bra med honom. Fallada, Furiat, Fernando, Fortuna

Det känns som att det här blev väldigt mycket uppradning, men jag hoppas att det åtminstone ger dig en liten bild av vad polackerna har fått. 1995 var det första gången en fadershingst var helt dominerande i en unghästklass när hans avkommor i ettårsklassen erövrade 2:a-5:e platsen (Albula e. Fawor vann och sedan kom Zagrobla, Georgia, Ekscella, Palestyna). Det höll i sig även 1996 när Monogramms avkommor blev 1-5 bland ettåringarna (Kwestura, Fallada, Egzonera, Palmira, Embella) och 1-4 bland tvååringarna (Zagrobla, Georgia, Eskalopka, Erda).
Monogramm var utan tvekan ett mycket bra val till Michalows ston och det är bra tycker jag att vi börjar få in lite av det nu till den svenska aveln.
Mvh,
Anette

Ahh så intressant läsning!...*Anneli gottar sej*

Jag kommer att kopiera och spara ditt svar inför framtiden.Mkt intressant läsning!

Nu när jag ändå är på hugget...vart tog hingsten Festiwal vägen?Vad hade han för meriter i bagaget under sin karriär och vad har han lämnat?Finns det bilder på Festiwal någonstans-jag kan inte hitta några!?!Vad säger mödernet på Festiwal....vad har dessa linjer gett??Jag har hittat lite info men inte mycket....

crazy skrev:
Ahh så intressant läsning!...*Anneli gottar sej*

Jag kommer att kopiera och spara ditt svar inför framtiden.Mkt intressant läsning!

Nu när jag ändå är på hugget...vart tog hingsten Festiwal vägen?Vad hade han för meriter i bagaget under sin karriär och vad har han lämnat?Finns det bilder på Festiwal någonstans-jag kan inte hitta några!?!Vad säger mödernet på Festiwal....vad har dessa linjer gett??Jag har hittat lite info men inte mycket....
Du kommer nog att få svar så det räcker, vad det lider. Salaterka är en levande uppslagsbok när det gäller stamtavlor på araber. Säg en häst och h*n rabblar stammen i tio led. Ur minnet...! ;)

Salaterka, vet du vad du har givit dig in på? :) :) :)

Carina på Silver Arabians

Ja *host* nu hoppas jag inga halvblodsbitna som jag känner tittar in nu...för då får jag väl höra att jag hittat någon som liknar mej självt när det gäller sådant. :o :D

Jag är helt fanatisk vad det gäller sådant här...det är det bästa som finns!Att få veta vad som finns i linjerna bakom osv...

Till Salaterka säger jag bara *kör på* ;) :D ...*bara jag inte tröttar ut dej med mina frågor bara...* :o

Ingen fara, jag är inte så lätt att trötta ut...

Har precis skrivit klart ett par artiklar, så jag känner mig lite mosig, men ska ge dig lite info om Festiwal innan jag går och lägger mig.

Festiwal gick på galoppbanan i Polen innan han såldes till Holger Ismer i Tyskland. SalEx Arabstuteri leasade honom till Sverige 1992 och han visades även här i Sverige. Han är Tysk Rikschampion Hingst.

Han fick åtminstone 12 avkommor (kan ha glömt någon) i Sverige under 1993 och 1994. Jag fick faktiskt själv ett hingstföl efter honom, Siniak. Av hans avkommor så går Satir (u.Saradela) distans och Saltomortal (u.Saldara) har en del avkommor. Vet ej vad som gjorts med övriga.
Festiwals stofamilj är en mycket bra galoppfamilj. Hans mor Fatima är en av tre helsystrar e.Negatiw u.Fatma (Anarchista-Forta), de andra två är Fabiola och Femina. Fabiola lever kvar i Polen främst genom sin vackra Probat-dotter Fanaberias avkommor. Femina blev exporterad till Patterson Arabians i USA som fyraåring och har fått många fina avkommor i USA.
Fatima lämnade, förutom Festiwal, avelshingsten Fanatyk e.Aloes. Festiwal har även en helsyster, Fontanna, som importerades till Sverige av Tomon Arabians. Hon ägs idag av Turbo Star Arabians.

Forta är mor till en rad hingstar: Czort, Equifor, Fortel, Ferrum, Faraon, Fogaras, Flis, Finisz och Falat. Hon lämnade även döttrarna Dyska, Fortunka, Forsycja, Ferezja, Fatma (mor till Probat-sonen Fawor), Farmacja, Fortunata (mor till Sverige-bekante Figaro), Forteca och Formoza.

Jag har ett antal bilder på Festiwal tagna på den svenska Riksutställningen 1992.

Sov gott!
Anette

Tack tack...kopierar och sparar!

Vill gärna ha bilder på Festiwal...maila mej, så jag vet hur jag beställer dem.

anneliottosson@swipnet.se

Uppgifterna på SAHF om att Festiwal är internationell champion-stämmer det?Tänkte på att du skrev enbart tysk rikschampion?

Ha,ha...i natt drömde jag att din uppfödning Nieblina helt plötsligt stod inne i mitt hus! :D :D

Vad kom nu det ifrån!?! :eek: :D

Snacka om att ha fått araber på hjärnan! :rofl:

Att arrangera arabutställning i samband med ng.t halvblodsevangemang tror jag definitvt inte på....tyvärr...Halvblodsfolket vill (i regel) inte se våra araber där....Tyvärr....är det så. Och ärligt talat tror jag inte arabfolket (en hel del i alla fall) vill ha halvblodsfolket där....tyvärr....

Lite underligt att ni uppfattar det så...jag tycker de flesta verkar lite nyfikna på araber, men vet helt enkelt inte speciellt mkt om dem. ;)

Visst lär det alltid finnas de som fnyser...men då spelar det nog ingen roll vilken ras man har på sin häst...då är allt fel utom halvblod (dvs hopplösa fall). :angel:

Men de flesta hbl människor jag vet om tycker det är ganska positivt med araber...hade en spekulant häromdagen som uttryckte att de förstod inte vart alla araber har tagit vägen...som de uttryckte det. ;)

crazy skrev:
Lite underligt att ni uppfattar det så...jag tycker de flesta verkar lite nyfikna på araber, men vet helt enkelt inte speciellt mkt om dem. ;)

Visst lär det alltid finnas de som fnyser...men då spelar det nog ingen roll vilken ras man har på sin häst...då är allt fel utom halvblod (dvs hopplösa fall). :angel:

Men de flesta hbl människor jag vet om tycker det är ganska positivt med araber...hade en spekulant häromdagen som uttryckte att de förstod inte vart alla araber har tagit vägen...som de uttryckte det. ;)

Då har jag inte träffat de som är så nyfikna på dem, att de uttalar det....
Säger man att man har araber, så får man endast till svar, jaha, vad gör Du med dem? Utställning? När man då säger man gör lite av varje, fr.a. rider så höjs ögonbrynen så där lite försmädligt hånleende och javisst, ta den om rödluvan också-icke uttalat i ord.....typ.

En och annan omvänd själ har jag dock mött, som insett att halvbloden av idag är på tok för stora för dem och de vill ha en mindre, mer samarbetsvillig och lättarbetad häst....Men de är få....tyvärr....

mvh
Carina

crazy skrev:

Jag håller faktiskt med dig. Jag har själv haft många fördomar om hur missuppfattade våra araber är, men speciellt efter programmet "Den perfekta araben" (som blev så omdiskuterat i arabkretsar) så mötte jag många fascinerade halvblodsvänner. Eller att sätta stämpeln "halvblodsfolk" på dem är kanske lite orättvis. De råkar ha ett halvblod, men de är i första hand hästälskare.

En och annan omvänd själ har jag dock mött, som insett att halvbloden av idag är på tok för stora för dem och de vill ha en mindre, mer samarbetsvillig och lättarbetad häst....Men de är få....tyvärr....

Jag tror att det kommer att bli allt fler. Den nya trenden med westernridning har öppnat möjligheterna även för arabhästar.

Utställningarna finns ju också...bara folk får möjlighet att på ett enkelt sätt få reda på mer om detta dvs hur man går tillväga och hur vart man vänder sej för att finna handlers osv...så kanske nya vägar öppnas.

Man kan ju inte ha en "stängd värld" så som det varit lite...jag har nog hört hur många som helst som äger araber som sagt "att det vore kul att visa men det är bara för proffsen".Men så kan man ju inte ha det...det är ju inte proffsen som köper upp alla hästarna.

Nej att få igång det så att "vanligt" folk vågar ta itu med att låta sina hästar bli visade...genom att göra information lätt tillgängligt vad det gäller utställningar. Ju mer "vanligt" folk som kan bli aktiva...ju större blir rasen eftersom intresset då växer.

Det här med western ridning är också något som är välkommet...då finns det ju någon typ av sport där vuxna kan delta...alla är ju inte heller intresserade av tex distans.Araben som sporthäst har kanske tidigare känts lite mer begränsad innan.

Tja det var lite funderingar...

Kanske det...*flinar* :angel:

I drömmen vägrade hon att flytta ut i stallet ..."för hon hade minsann hört att beduinerna hade sina hästar inomhus"... :eek: :D

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

crazy skrev:
Kanske det...*flinar* :angel:

I drömmen vägrade hon att flytta ut i stallet ..."för hon hade minsann hört att beduinerna hade sina hästar inomhus"... :eek: :D

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Är du säker på att det var Nieblina? Det låter mer som något Jemiola skulle kunna hitta på...:) :) :)

oki ja kanske dags för arabaveln att utvecklas lite och sätta större krav på hingstarna så man slipper alla dessa oseriösa hingstarna som igentligen inte ska va i aveln!
Göra lite mer som hbl gör, rida och visa upp hästen bara dom bästa går till avel

Jodå det var rätt häst ;) ...men hon fick samma karaktär som min "Huttan" (det svart/vita hbl stoet)...det blev någon konstig mix av det hela. :D

Öppen avel är på både gott och ont...fördelarna är ju att det går att ta in semin tex från hingstar som man anser passar ens ston utan att någon lägger sej i.Plus att man kan använda egen hingst, utan att känna kravet att de " måste stå till allmänt förfogande".Nackdelen är ju att folk som är för lite pålästa inte kontrollerar vad det är som erbjuds till avel...

Hbl aveln tex missar ju säkert en del på detta med kraven på prestation etc...det finns ju ibland välstamade individer med lite mer ovanligt blod som man kanske vill åt just för blodets skull så att säga...men aldrig kan få in i aveln pga av de regler som idag finns.Tex en hingst som skadats i unga år som representerar lite mer ovanligt blod..blir då helt omöjlig att få använda.

Hingstar till allmän avel inom landet...borde ju motsvara vissa minimumkrav tycker man.

Liknande trådar

J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 515
Senast: jjennnyy
·
Avel Nej, jag har inte tänkt börja avla ridponnyer ;) Men, jag kom att tänka på en sak häromdagen och kan verkligen inte släppa den, utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 880
Senast: peråke
·
Avel I flera trådar har frågan att använda klass II-III-individer i avel (oavsett hingstar eller ston) kommit upp. På ridhästsidan finns ett...
Svar
14
· Visningar
1 286
T
Avel Nu undrar jag lite. Om man betäcker ett halvblodsto med arabhingst, är den "accepterad" över huvud taget som sv.halvblod? Eller är den...
Svar
8
· Visningar
1 152
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka