Arabhingstar i avel?

Sv: Arabhingstar i avel?

carinaso skrev:
Ja, det är en pärs varje gång... puh. Det är bara att hålla tummarna för att allt klaffar denna gången också. Den lilla/lille är såååå efterlängtad. :)

Carina på Silver Arabians
Då är det bara att önska lycka till. Hoppas att allt går som det ska.

Det står alltid till exempel "Svar på Sv: Arabhingstar i avel? av Cesam" längst uppe i inläggen. Ska man inte svara nån särskild så tar man exempelvis det sista inlägget och trycker på "svara på detta". Som jag har uppfattat det är det då man "lånar knapp". Kan ha helt fel också, men det är så jag har fattat det :p

Hur funkade det nu med semin import på araber??...hur löses licens och så då?Var det dubbla licensavgifter eller har jag rört ihop det totalt nu??

Kikade igen hingstkatalogen för 2005...tyckte de var få?

crazy skrev:
Hur funkade det nu med semin import på araber??...hur löses licens och så då?Var det dubbla licensavgifter eller har jag rört ihop det totalt nu??

Kikade igen hingstkatalogen för 2005...tyckte de var få?

Carina på SA har bättre koll än mig på de olika avgifterna för importsperma...men bra mycket extra blev det i alla fall...speciellt om man ska imp. sperman själv. :crazy:
Tror hon skrev ett bra inlägg i tråden om Engelska arabhingstar i Sverige..... ;)

Jo, hingstkatalogen för 2005 innehåller ju bara de hingstar, vars hingstägare anmält önskat deltagande i katalogen :confused: . Antingen med namn och stam och adress eller som nämnts + helsida med bild.
ARAB's tidigare hingstförteckning innehöll ju ALLA hingstar som löst licens året innan....Lite trist att ARAB inte fortsatt komma ut med denna.... :crazy:

Men katalogens utformning i år blev bra mycket bättre än fjolårets...

mvh
Carina på Cesam Arabians

Cesam skrev:
Carina på SA har bättre koll än mig på de olika avgifterna för importsperma...men bra mycket extra blev det i alla fall...speciellt om man ska imp. sperman själv. :crazy:
Tror hon skrev ett bra inlägg i tråden om Engelska arabhingstar i Sverige..... ;)

Jo, hingstkatalogen för 2005 innehåller ju bara de hingstar, vars hingstägare anmält önskat deltagande i katalogen :confused: . Antingen med namn och stam och adress eller som nämnts + helsida med bild.
ARAB's tidigare hingstförteckning innehöll ju ALLA hingstar som löst licens året innan....Lite trist att ARAB inte fortsatt komma ut med denna.... :crazy:

Men katalogens utformning i år blev bra mycket bättre än fjolårets...

mvh
Carina på Cesam Arabians
Ja det var tråkigt att dom slutade med hingstförteckningen. Hoppas att dom tänker om och börjar med den igen. Den var bra.

Katalogen trycks inte alls nu för tiden då?

Vet att jag hade en för läääänge sedan över arabhingstar....

Ja det är väl lika bra att låta alla hingstar vara med på sidan...och låta folk uppdatera med egna uppgifter...annars är det ju bara att låta det stå som med hbl i katalogen "inga uppgifter inkommit från ägaren" - om de ej hört av sej om vad som gäller inför säsongen.

Jag är lite nyfiken på semin import på araber...

Som jag har fattat det så åkte Ekstern tillbaka till Polen när avelssäsongen slutade 2004.

Jag har en Ekstern avkomma hemma, du kan kolla här :) Min totto

crazy skrev:

Ja det är väl lika bra att låta alla hingstar vara med på sidan...och låta folk uppdatera med egna uppgifter...annars är det ju bara att låta det stå som med hbl i katalogen "inga uppgifter inkommit från ägaren" - om de ej hört av sej om vad som gäller inför säsongen.

Carina på CA har rätt i att jag skrivit ett inlägg om seminimport förut, men jag minns inte om jag gjort det här på Bukefalos. Jag vet att jag gjorde det på SAHFs forum i alla fall. Hursomhelst, här är det igen:

Att importera semin. Gäller för insemination på egna ston.

Importtillstånd
Skicka efter ansökningshandlingar för ”tillstånd för in-och utförsel av djur och animaliska produkter” från Jordbruksverket, Djuravdelningen, Art- och smittskyddsenheten tel 036-15 50 00. Du får då även skriftliga instruktioner om hur du söker samt blankett för föranmälan.

Ansökan ska vara inne senast 1 månad innan importdagen. Tillståndet kommer efter 1-2 veckor.

Till ansökan behöver du följande uppgifter:
Hingstens registreringsnummer.
Antal semindoser.
Vilket land du importerar ifrån.
Vilken seminstation du planerar att använda, samt ansvarig veterinär. Veterinären måste ha semintillstånd från Jordbruksverket.
Kopia på inbetald avgift = 500 kr.

Föranmälan
Ring eller faxa till Jordbruksverket dagen innan seminet landar i Sverige.

Interimistiskt tillstånd
Ansökan till Svenska Hästavelsförbundet senast 1 april. Tillståndet kommer efter en dryg månad. Kostnad 500 kr om inseminering enbart ska ske på eget sto.

Skriv ut ansökningsblanketter för ”Ansökan om prövning av interimistiskt tillstånd gällande hingst från vilken sperma avses att importeras” (http://www.svehast.se/allm/Int spermablankett.pdf) samt regler för detta (http://www.svehast.se/allm/Reglerintspinklegetsto.pdf) och blankett för meritförteckning (http://www.svehast.se/allm/Meritförteckning.pdf)

I reglerna står vad du behöver skicka in för uppgifter om hingsten och ditt/dina ston.

Betäckningslicens
Ska betalas till ARAB, 2000 kr. De får uppgifter från Hästavelsförbundet om att du importerar semin och skickar en faktura.

Språngrullor
Skicka efter blanketter från ARAB. Ska skickas in senast 30 september.

Hoppas att det var till någon hjälp.

KESO skrev:
Som jag har fattat det så åkte Ekstern tillbaka till Polen när avelssäsongen slutade 2004.

Jag har en Ekstern avkomma hemma, du kan kolla här :) Min totto
Enligt Jadem Arabians hemsida ska han vara tillbaka hos dem igen fr o m maj i år.

Ahaaa :)
Ja det var ett tag sen jag var inne på Jadems hemsida.

crazy skrev:

1990 kom den senaste Arabhingstkatalogen ut, i samma regi som halvblodshingstarnas, d.v.s. genom Ridsport.
Sedan har ARAB kommit ut med en årlig hingstförteckning
där ALLA hingstar varit med som löst licens (för främmande ston) året innan förteckningen kom ut.

2004 gjorde man ett försök från SAHF's sida att komma ut med en katalog igen.
Lite barnsjukdomar och endast ett fåtal hingstar var med....mkt. beroende på att man från SAHF gick ut och sa att man endast skulle ta med de hingstar SAHF rekommenderade....
Blev lite surt här och var, för varför skulle SAHF rekommendera..... :confused: och VEM där :confused:

2005 kom så en ny katalog (se filen ovan) och än saknas ju alla som är avelsvärderade där....bara en bråkdel med.
Men layouten blev snyggare i år och så överlag.
Och man tog från SAHF bort klausulen att SAHF skulle rek. vissa hingstar.....

mvh
Carina på Cesam Arabians

Men tror ni folk är medvetna om att hingstarna läggs ut där då?Eller har alla hingstägare blivit informerade om att det finns möjlighet att ha sin hingst med där?

Den var lite knepig den där pdf filen...eller var jag ute och kollade vid ett dåligt tillfälle.Tog väldigt lång tid...att få fram varje sida och då har jag ju ändå bredband.

Synd på katalogen...ja jag kan tänka mej sura miner...om det ska vara hingstar som enbart SAHF rekommenderar...det var nog ett misstag.Det är ju knappast någon som väljer "skräphingstar" ändå...skulle vara en bråkdel då.

crazy skrev:
Men tror ni folk är medvetna om att hingstarna läggs ut där då?Eller har alla hingstägare blivit informerade om att det finns möjlighet att ha sin hingst med där?

Den var lite knepig den där pdf filen...eller var jag ute och kollade vid ett dåligt tillfälle.Tog väldigt lång tid...att få fram varje sida och då har jag ju ändå bredband.

Synd på katalogen...ja jag kan tänka mej sura miner...om det ska vara hingstar som enbart SAHF rekommenderar...det var nog ett misstag.Det är ju knappast någon som väljer "skräphingstar" ändå...skulle vara en bråkdel då.

ALLA hingstägare som är medlemmar i SAHF har i alla fall fått informationen.
Den enkla listningen i början av katalogen var det GRATIS att deltaga i med sin hingst. Helsides"annonsen" med bild kostade 1000:- och då fickman svara på frågorna som sedan visar meriter.

Kan tänka mig att alla hingstägare ej fått infon om de ej är medlemmar i SAHF. Men annars begriper jag faktiskti inte varför man inte väljer att vara med - antingen bara i den enkla listningen + ev. då en helsida.
För egen del valde jag hingstkatalogen i år, eftersom en ½-sida i medlemstidningen kostar lika mycket att annonsera, men når färre människor.
Katalogen är ju tänkt att kunna säljas bredvid.....

Jag har bara modem hemma men bredband på jobb och det gicklika lätt oavsett att ladda upp pdf-filen....så det kanske var ett bad moment.... :confused:

mvh
Carina

På ett vis är det inte så underligt att intresset för araber gått på fel håll...det är ju alltid så att det som SYNS intresserar folk.

Förr var det ju vanligare att man såg tex hingstannonser i Ridsport även på araber en hel del...nu förekommer knappt avelsannons på några alls.Inga stuteriannonser osv...ja där förekommer inte mycket alls.

Arabhästen i Sverige måste synas mer officiellt...och mer information behöver komma ut både vad det gäller arabhästen och ridsport men även om arabhästen och utställning.Jag tror många uppfattar det här med utställningarna som en "stängd värld" och de tror kanske inte att där finns möjlighet att ge sej in i den heller kanske.

Jag har så mycket funderingar...och idéer...

Ja kanske var det bara ett taskigt tillfälle...ska testa igen och se om det går bättre denna gång att titta på hingstarna...

Efter att ha tittat igenom ett antal stuteri länkar via SAHF, så har jag konstaterat att mkt hade gått att göra redan där-en proffsig hemsida gör ett bra intryck och är säljande så att säga.

Många utav länkarna funkade inte heller över huvudtaget.SAHFs egna sida är väl inte sådär jättetilltalande heller.Det handlar hela tiden om att förnya och få det hela att se fräscht och lite proffsigt ut och även kvalitén på bilder är också väldigt viktig.

tack tack :bow: :bow:

... till dej Carina för svaren om seminimport! ;)

Lite nyfiken...hingsten Parys...lämnade han någon framgångsrik avkomma efter sej?Hur har det gått för honom som morfader?

Så nyfiken på allt möjligt men så svårt att hitta information...

Håller med dig om det där med att synas utåt. Det är väldigt viktigt att hemsidorna är snygga och enkla och att bilderna är bra och fina att titta på. Då blir man lockad att titta på allting på sidan.

Det är tråkigt när stuterier har fula hemsidor eller inga alls. Roligt när hemsidorna är fina och är fulla med info och bilder. Silver Arabians sida tycker jag verkligen om!

Vill SAHF ha en ny hemsida kan dom alltid fråga mig, har byggt några och tycker det är askul :)

crazy skrev:
På ett vis är det inte så underligt att intresset för araber gått på fel håll...det är ju alltid så att det som SYNS intresserar folk.

Förr var det ju vanligare att man såg tex hingstannonser i Ridsport även på araber en hel del...nu förekommer knappt avelsannons på några alls.Inga stuteriannonser osv...ja där förekommer inte mycket alls.

Arabhästen i Sverige måste synas mer officiellt...och mer information behöver komma ut både vad det gäller arabhästen och ridsport men även om arabhästen och utställning.Jag tror många uppfattar det här med utställningarna som en "stängd värld" och de tror kanske inte att där finns möjlighet att ge sej in i den heller kanske.

Jag har så mycket funderingar...och idéer...

Ja kanske var det bara ett taskigt tillfälle...ska testa igen och se om det går bättre denna gång att titta på hingstarna...

Efter att ha tittat igenom ett antal stuteri länkar via SAHF, så har jag konstaterat att mkt hade gått att göra redan där-en proffsig hemsida gör ett bra intryck och är säljande så att säga.

Många utav länkarna funkade inte heller över huvudtaget.SAHFs egna sida är väl inte sådär jättetilltalande heller.Det handlar hela tiden om att förnya och få det hela att se fräscht och lite proffsigt ut och även kvalitén på bilder är också väldigt viktig.

Ang. annonseringen i Ridsport så var detta ju mer på det glada 80-talet....när det fanns pengar över till detta....
Min uppfattning är att det var så med annonseringen. Som det är nu finns ju knappast något om araber i Ridsport, och därför väljer fler att inte annonsera där tror jag.
Och nu i IT-världens tid så har de flesta hemsidor och sköter sin mesta marknadsföring via denna....

Länkarna på SAHF's sida tror jag inte webmastern kommit till än....hon håller på för fullt och är mkt. duktig. Mkt har hänt med sidan sedan hon tog över.
Skicka ett mail om det till henne, så......tar hon tag i det a.s.a.p. Hon sliter sitt hår i alla fall med att få det till en aktiv sida och det händer ständigt saker på sidan.....Så som den ser ut idag har den aldrig sett ut tidigare...
Det är många man ska göra till lags men hur man än vänder och vrider på det, så gör man ändå aldrig ALLA till lags.....

Det är trist att många uppfattar utställningarna som en stängd värld, men det tror jag också beror på att de har lite förutfattade meningar om HUR det går tillväga på en utställning....
Sedan är det ju så att reklamen inför utställningarna är i det närmaste obefintlig och detta har jag stångat mig blodig om genom åren att vi måste synas mer, men tyvärr har gensvaret från "högre ort" varit katastrofalt dålig. Till slut ids man inte längre bry sig....tyvärr....

mvh
Carina *som också har massor av idéer men som blivit trampad på en gång för mycket, så energin tar slut*

Liknande trådar

J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 515
Senast: jjennnyy
·
Avel Nej, jag har inte tänkt börja avla ridponnyer ;) Men, jag kom att tänka på en sak häromdagen och kan verkligen inte släppa den, utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 880
Senast: peråke
·
Avel I flera trådar har frågan att använda klass II-III-individer i avel (oavsett hingstar eller ston) kommit upp. På ridhästsidan finns ett...
Svar
14
· Visningar
1 286
T
Avel Nu undrar jag lite. Om man betäcker ett halvblodsto med arabhingst, är den "accepterad" över huvud taget som sv.halvblod? Eller är den...
Svar
8
· Visningar
1 152
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka