Arabgalopp???

Zelda_83

Trådstartare
Haj alla här inne! :banana:

Jag har lite frågor som rör araberna.

1: Hur mycket kostar det att ha en arab i träning?
2: Finns det många "arab"tränare i Stockholm?
3: Vad är kvaltiden för en arab?
4: Vad finns det för distanser för araber?
5: Får alla jockeys rida araber?
6: Måste araben vara ID-märkt?
7: Vad brukar prispenagarns ligga på?
8: Hur många araber får max starta i samma löp?

Vore jätte kul om man fick lite svar på dom här frågorna. :bow:

Sv: Arabgalopp???

Eftersom löp för arabiska och engelska fullblod lyder under Svensk Galopp så är reglerna desamma.

Vissa skillnader finns; dels kvaltiden som är 1,16 på 1000 meter för ox men 1,07 för xx 3 år och äldre, dels att araber inte får starta som 2-åringar.

Om du däremot har en arab under ponnymått gäller andra regler, för ponnygaloppen går under Svenska Ridsportförbundets reglemente och de får bl a inte starta i startboxar och inte förrän de är 5 år.

Galopphästar behöver inte vara ID-märkta. (För ponny är det kanske andra krav).

Träningsavgifterna är olika, beroende på om du har häst i proffsträning på bana eller hos amatör med eget stall. Räkna med en kostnad på 5000,- månad hos amatörtränare och 8 - 10 000,- hos proffs. Sen tillkommer allt såsom skoning, vacc., avmaskning, transport till och från bana (om hästen står någon annanstans) startavgifter, inreg. av färger, lön t jockey etc. etc. i all evighet.

Har haft både ox och xx i träning och det är verkligen roligt och spännande, men om man räknar med att tjäna pengar blir man nog besviken. Man får se det som en dyr men rolig hobby helt enkelt och varje insprungen krona är en bonus:banana:

Mvh QP

Sv: Arabgalopp???

Galopptränare finns det många i stockholmstrakterna inte minst på täby! Det finns väl inga direkt "arab" tränare de flesta tränar det de får in... Däremot finns det många amatörtränare som har inriktat sig mer eller mindre på araber, men de tränar ju bara sina egna hästar.

Araberna går på samma distanser som engelska fullblod dvs allt från 1200 till 2400m.

Lika som med tränare så finns det inga "arab" jockeysar. Utefter löpets status kan man välja jockey proffs eller amatör.

Prissummorna varierar dom med 30.000kr är vanligast (delas upp på 5 första i mål)

Antal startande är beroende på vilken bana men vanligast i Sverige är max 15st

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 365
Senast: Derivata
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 553
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar