Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Anses araben vara en viktbärande ras? En stor arab på ca 155+ som är i bra kondition. Vad tror ni max vikten på ryttare bör vara?
Nu blev jag fundersam - hur mycket väger en arab? Ni med araber, hur mycket väger de?20% av vad hästen väger. Så kanske 80kg.
Nu blev jag fundersam - hur mycket väger en arab? Ni med araber, hur mycket väger de?
De är ju väldigt lätta i typen, men är det stor skillnad i vikt från andra raser? Jag är van vid lite kraftigare hästar, men de jag haft som legat på 153-158 cm har alla legat på 500-600 kg snarare än 400 kg. Damen på fotot nedan t.ex., hon var 153 cm och vägde 510-520 kg på våg omkring tiden när fotot togs (nyinriden)
Visa bifogad fil 123203
Jag skulle nog dra ned det med 10 kg, utrustningen väger också!20% av vad hästen väger. Så kanske 80kg.
Så en arab kan bära max 70 kg? Känns ju som att araber i andra länder bär mer. Men de kanske mår dåligt av de?Jag skulle nog dra ned det med 10 kg, utrustningen väger också!
Det är jättesvårt att sätta en maxvikt på en hel ras på det sättet men jag kan tycka att 70-75 kg känns som en rimlig viktgräns hos ryttaren om hästen ska ridas regelbundet av den ryttaren.Så en arab kan bära max 70 kg? Känns ju som att araber i andra länder bär mer. Men de kanske mår dåligt av de?
Ja precis som med islandshästar finns en praxis att stora ryttare rider dem, det betyder inte att det är bra för hästen att bära mer än 20% av sin vikt (mindre om hästen är överviktigt) inklusive utrustning.Så en arab kan bära max 70 kg? Känns ju som att araber i andra länder bär mer. Men de kanske mår dåligt av de?
De kan ju se lite olika ut. Svårt att generalisera.Nu blev jag fundersam - hur mycket väger en arab? Ni med araber, hur mycket väger de?
De är ju väldigt lätta i typen, men är det stor skillnad i vikt från andra raser? Jag är van vid lite kraftigare hästar, men de jag haft som legat på 153-158 cm har alla legat på 500-600 kg snarare än 400 kg. Damen på fotot nedan t.ex., hon var 153 cm och vägde 510-520 kg på våg omkring tiden när fotot togs (nyinriden)
Visa bifogad fil 123203
Beror ju på hur den ser ut exteriört och hur pass musklad den är. Sen är det ju en ras som både kan ha lätt att samla sig och bära korrekt om ryttaren kan rida och utbilda den rätt. Men det är en känslig hästras som är överrrölig och även har mkt lätt att så att säga välva sig åt fel håll, dvs spänna underhals och rygg och tappa bukstöd och förmåga att bära korrekt. Om hästen bär korrekt med musklerna etc så kan ju ryttaren väga mer. Samma om ryttaren har en trevlig sits och inte stör rörelser eller balans.Så en arab kan bära max 70 kg? Känns ju som att araber i andra länder bär mer. Men de kanske mår dåligt av de?
Så en arab kan bära max 70 kg? Känns ju som att araber i andra länder bär mer. Men de kanske mår dåligt av de?
181.5 cm (5 ft 11+1⁄2 in) | 166.8 cm (5 ft 5+1⁄2 in) |
Vad väger sambon? Bara för att jag är nyfiken...Min tjej på ca 155 väger ca 450 med lite extra rondör.
Min sambo rider henne ibland, det verkar hon inte ha nåt emot. Han är typ 180 cm lång. Men jag tror det hänger på inte bara vikten, utan även balansen hos ryttaren och hur tränad hästen är för uppgiften.
Anses araben vara en viktbärande ras? En stor arab på ca 155+ som är i bra kondition. Vad tror ni max vikten på ryttare bör vara?