Araber har "annorlunda" galopp än halvblod?

Gimlan

Trådstartare
Fick idag höra det uttalandet. Ska komma från en veterinär, men det är andrahandsuppgifter så vet inte exakt vad som sagts. Hästen det gäller är just arab och hen rör sig typ jämfota men lite ojämnt i galopp. Personen i fråga frågade om detta och det ska enligt veterinären varit normalt för en arab. Hästen är besiktad ua så antar att han är ok - men är det sant, rör sig araber generellt annorlunda/sämre?

Jag är nog böjd att hålla med veterinären. Få araber är nog framavlade för att få en, ur ridhästsynpunkt, bra galopp - som alltså är rund/luftig, rytmisk och vägvinnande.
Att vissa araber tävlar i galopp är en helt annan sak, det är ju inte nödvändigtvis så att den galopp man vill ha inom ridsporten är samma galopp som gör en snabb häst...

Jag håller inte med. Seriösa uppfödare avlar för att få fram en bra galopp, sen finns det alltid "misshaps" i aveln och det finns även oseriösa uppfödare som avlar på sin söta hingst. Det är ju tillåtet att avla på allt med kulor eller livmoder, och det är ett problem. Aveln är idag liten och seriösa uppfödare tar färre föl, resultatet kommer ju bli att man ser dessa dåligt framtagna araber mer än de bra.

Jag har själv haft 8 araber och ingen av dem har rört sig på det sättet du beskriver, men jag har givetvis sett det. Jag upplever att det ofta brukar det vara en kombination av väldigt raka haser, kantigt kors och låsta bogar, samt att hästen har varit omusklad, obalanserad och ibland även något stressad som ger den typen av rörelser som du beskriver.

Jag får istället ofta beröm för de bra rörelserna på min arab, och det främst från dressyrfolk ;)

Sen ska man alltid röntga baknäna på en arab, framförallt om hästen rör sig som du beskriver.

Jag tycker mig förstå veterinärens kommentar . Fullblodshästarna(dvs inte specifikt arab) har en annan galopp i grunden i regel då de är exteriört och avelsmässigt mer benägna att skotta på/skjuta ifrån med bakbenen och skiljer sig från framavlade gångartshästar ganska t specifikt i den aspekten . Ingen som avlar fullblod avlar dem för att de ska vara gångartshästar, det är ett faktum så seriös /oseriös avel osv ska man inte blanda in i detta, det blir tokigt .

Det går självklart att utbilda, stärka och skola dem oavsett till bättre bärighet och gångarter . Galoppen är den mest påverkbara i det avseendet med en duktig kunnig ryttare :)
De blir lika fina ridhästar som halvblod med sånt arbete om du som de flesta hobbyryttare som rider halvblod tänker tävla lätta eller medelsvåra klasser .

Senast ändrad:
Jag håller inte med. Seriösa uppfödare avlar för att få fram en bra galopp, sen finns det alltid "misshaps" i aveln och det finns även oseriösa uppfödare som avlar på sin söta hingst. Det är ju tillåtet att avla på allt med kulor eller livmoder, och det är ett problem. Aveln är idag liten och seriösa uppfödare tar färre föl, resultatet kommer ju bli att man ser dessa dåligt framtagna araber mer än de bra.

Jag har själv haft 8 araber och ingen av dem har rört sig på det sättet du beskriver, men jag har givetvis sett det. Jag upplever att det ofta brukar det vara en kombination av väldigt raka haser, kantigt kors och låsta bogar, samt att hästen har varit omusklad, obalanserad och ibland även något stressad som ger den typen av rörelser som du beskriver.

Jag får istället ofta beröm för de bra rörelserna på min arab, och det främst från dressyrfolk ;)

Sen ska man alltid röntga baknäna på en arab, framförallt om hästen rör sig som du beskriver.
Där beskrev du hästen på pricken! Tack för ditt svar! Har just lärt mig nånting nytt :)

Min erfarenhet är att araber ofta har en lite studsig och svår galopp men att med bra ridning så går det ofta att träna sig till en bättre galopp...

Happy to help!

Så tipset är alltså, titta på exteriören hos hästen :) Rasen spelar nog mindre roll :)
Men poängen är väl ändå att otroligt få araber/fullblod (läs inga)har avlats exteriört för gångarter à la tävlings dressyr ridning som halvbloden ? ... Det är ju själva grejen .

Jag tycker mig förstå veterinärens kommentar . Fullblodshästarna(dvs inte specifikt arab) har en annan galopp i grunden i regel då de är exteriört och avelsmässigt mer benägna att skotta på/skjuta ifrån med bakbenen och skiljer sig från framavlade gångartshästar ganska t specifikt i den aspekten . Ingen som avlar fullblod avlar dem för att de ska vara gångartshästar, det är ett faktum så seriös /oseriös avel osv ska man inte blanda in i detta, det blir tokigt .

Det går självklart att utbilda, stärka och skola dem oavsett till bättre bärighet och gångarter . Galoppen är den mest påverkbara i det avseendet med en duktig kunnig ryttare :)
De blir lika fina ridhästar som halvblod med sånt arbete om du som de flesta hobbyryttare som rider halvblod tänker tävla lätta eller medelsvåra klasser .

Araber har många inriktningar, och galoppen är en väldigt liten del i den idag så visst kan man blanda in seriös eller oseriös avel i det hela. Jag har faktiskt aldrig sett en (bra) arabgaloppör galoppera på det sättet som beskrivs. Ofta används de ju till distans med, och där fungerar inte jämfotagaloppen alls. Det är väldigt viktigt att de då täcker mkt mark.

Och som svar på ditt nästa inlägg så säger nej igen. De har avlats på gångarter sen långt innan halvblodshästen ens var påtänkt. Däremot är det inte samma rörelsemönster som de har, eftersom araben främst används till distans. Men även här finns det olika inriktningar. Min tex är ju spansk och han har ju ett helt annat steg än många vanliga polska som vi är vana att se i Sverige.

Man kan inte riktigt dra dem över en kant ;)De kan både se och röra sig väldigt olika!

Men @kimmis87 det är ju precis det jag säger . Du kan ju inte mena allvar att distansavlade hästar har gångarter avlade för att passa dressyrbanan ala halvblod ? Distans och löp är en helt annan sak :( Det finns ingen avel av fullblodshästar, arab eller fullblod, som avlar för dressyrtävlande i fråga om gångarter och kvaliteter . Därav min poäng .

Har du verkligen förstått /läst mina inlägg ? :(

Men @kimmis87 det är ju precis det jag säger . Du kan ju inte mena allvar att distansavlade hästar har gångarter avlade för att passa dressyrbanan ala halvblod ? Distans och löp är en helt annan sak :(
Fast det var inte det jag skrev. Men en distanshäst kan inte galoppera jämfota bak, det fungerar liksom inte. Och det var väl det diskussionen handlade om?

Sen vet jag ett antal araber som slår halvblod på dressyrbanan med, om vi ska vara såna ;)

Fast det var inte det jag skrev. Men en distanshäst kan inte galoppera jämfota bak, det fungerar liksom inte. Och det var väl det diskussionen handlade om?

Sen vet jag ett antal araber som slår halvblod på dressyrbanan med, om vi ska vara såna ;)

Näe ? Läs TS ursprungsinlägg ? Det var väl inget som handlar om löp/distanshästar öht . Du pratar om päron känns det lite som när tråden handlar om äpplen ?

Kommentarer om vilka xx ras som slagit ngn annan på dressyrbanan ngngång osv känns inte direkt som det har ngt att göra öht med detta ....

Du har möjligtvis inte glömt att jag ridit fullblod i alla år inkl arabiskt ? Bara så du inte missat det och tror att du behöver gå in i ngt försvar att "fullblod kan" . ? Blir så tröttsamt och typ ridtravare trådarna ;)

Näe ? Läs TS ursprungsinlägg ? Det var väl inget som handlar om löp/distanshästar öht . Du pratar om päron känns det lite som när tråden handlar om äpplen ?

Kommentarer om vilka xx ras som slagit ngn annan på dressyrbanan ngngång osv känns inte direkt som det har ngt att göra öht med detta ....

Du har möjligtvis inte glömt att jag ridit fullblod i alla år inkl arabiskt ? Bara så du inte missat det och tror att du behöver gå in i ngt försvar att "fullblod kan" . ? Blir så tröttsamt och typ ridtravare trådarna ;)
I startinlägget så står det om en specifik individs galopp, den går jämnfota bak. Denne undrar om araber verkligen ska röra sig så. Svaret är nej. Vad mer behöver du? :confused:

Red en hel del araber när jag jobbade på arabstuteri. Det kan ju skilja sig en hel del från häst till häst. Har ridit de med en "struttig" galopp och även araber med bra galopp.
Men det skiljer ju sig i alla raser, finns alltid de med bättre/ sämre galopp. Självklart går det att träna upp en bättre galopp.

I startinlägget så står det om en specifik individs galopp, den går jämnfota bak. Denne undrar om araber verkligen ska röra sig så. Svaret är nej. Vad mer behöver du? :confused:
Jag förstår vad du menar utifrån just detta och håller med vilket framgår även i de kommentarer jag fällt . Men utöver det håller jag inte med i övrigt enligt mina svar med motiveringar , och dina resonemang i tråden .

Jo, det ligger nog mycket i det veterinären sa, tycker araber har en förkärlek för att studsa jämnfota bak och byta galopp både fram och bak till både korsgalopp och hö-vä. Men tycker oxå att det främst gäller spända och/eller outbildade hästar. Jag har själv en arabkorsning (25%) som kan va väldigt jämnfota och göra både rena byten och korsbyten när han är spänd. Men är han avslappnad galopperar han väldigt runt och fint. Har ridit några renrasiga araber och tyckte dom funkade likadant.
Så summa summarum, araber har lättpåverkade galopper och det är ju både positivt och negativt.

Fick idag höra det uttalandet. Ska komma från en veterinär, men det är andrahandsuppgifter så vet inte exakt vad som sagts. Hästen det gäller är just arab och hen rör sig typ jämfota men lite ojämnt i galopp. Personen i fråga frågade om detta och det ska enligt veterinären varit normalt för en arab. Hästen är besiktad ua så antar att han är ok - men är det sant, rör sig araber generellt annorlunda/sämre?

Jag har en arab och han har haft en spännande galopp. Han har gjort den entaktig, tvåtaktig, tretaktig och fyrtaktig, korsgalopp, samt spontana byten. Det var inte jättesvårt att få ordning på galoppen men det krävde lite tålamod, det hade säkert gått snabbare med en bättre ryttare också. :angel: Älskar hans galopp nu när den fungerar. Den är reglerbar, han är lättvänd och jag tror han blir en awesome häst att galoppera barbacka på!

Han har också markbundna gångarter och lyfter inte på benen i onödan. Jag tänker mig att det hör till rasen men sedan finns det ju avelslinjer som @kimmis87 säger, som säkert håller på att avla bort det.

Och apropå entaktig galopp... har ni aldrig sett en entaktig galopp så kan jag säga att det ser ut ungefär så här:

Jag har en arab och han har haft en spännande galopp. Han har gjort den entaktig, tvåtaktig, tretaktig och fyrtaktig, korsgalopp, samt spontana byten. Det var inte jättesvårt att få ordning på galoppen men det krävde lite tålamod, det hade säkert gått snabbare med en bättre ryttare också. :angel: Älskar hans galopp nu när den fungerar. Den är reglerbar, han är lättvänd och jag tror han blir en awesome häst att galoppera barbacka på!

Han har också markbundna gångarter och lyfter inte på benen i onödan. Jag tänker mig att det hör till rasen men sedan finns det ju avelslinjer som @kimmis87 säger, som säkert håller på att avla bort det.

Och apropå entaktig galopp... har ni aldrig sett en entaktig galopp så kan jag säga att det ser ut ungefär så här:

:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Många araber har "raka ben" i sina galopper och blir då inte så runda i sprången. Har ridit många araber genom åren. Hörde en gång i en dokumentär att dom har sån galopp för att ryttaren ska kunna sitta bekvämt långa distanser. Får nog hålla med om att det faktiskt är ganska bekvämt att sitta i sådan galopp.

Men det finns araber med rund galopp också och vissa går det även att få lite rundare med hjälp av bra ridning.

Ena araben jag haft tycker jag ändå hade ganska bra galopp.

Dr T: Vilken fin ridhäst du har där! Och det är väl ett typexempel på hur arabens galopp kan se ut: taktmässig, bärig men inte så rund.
Jag håller med åt lite olika håll här! Har haft flera araber med studsig, rakbent galopp och som har bytt galopp lite hit och dit, som de har känt för i sekunden, typ. Har också haft flera med i grunden bra galopp. Tror att de seriösa uppfödarna försöker sålla bort dem med studsgalopp, man ser dem ibland men man ser också allt oftare en bra galopp. Och bra trav.
Jag tycker det är ganska självklart att araben inte har avlats som gångartshästar på samma sätt som halvbloden. Det är väl bara just halvbloden som avlas så? Det är ju deras gebit, så att säga, gång eller hopp.... Araben har "många järn i elden", distans, galopp, dressyr, hopp, western mm.

Oh- really: Ljuvlig filmsnutt!! :D:D Har faktiskt sett en arab röra sig nästan sådär, fast då var den spänd och uppjagad- men vi som tittade var förstummade .... :eek:

Liknande trådar

Hästvård Häst som gått igenom besiktning UA, ung välstammad. Högt blod, pigg, sportig mycket rörelse och bakben. Enligt veterinär skjuter den in...
Svar
6
· Visningar
1 524
Senast: sorbifolia
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 384
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka